פרסום ראשון: נמצא מיקום חלופי למעון החדש של רה"מ בירושלים

מעון ראש הממשלה בשנת 2000, ברחובות סמולנסקין פינת בלפור בירושלים (צילום: יעקב סער/לע"מ)
יעקב סער/לע"מ
מעון ראש הממשלה בשנת 2000, ברחובות סמולנסקין פינת בלפור בירושלים

אחרי עיכובים ארוכים, נמצא מיקום חדש למעונו העתידי של ראש הממשלה בקריית הממשלה בירושלים – כך נודע לזמן ישראל. מדובר במיקום חלופי למיקום שנקבע בפרויקט "אלמוג", שבו היה מיועד לקום בית ראש הממשלה החדש, סמוך למשרד החוץ, אך בנייתו הוקפאה בשל סיבות ביטחוניות ותכנוניות.

במשרד האוצר סירבו לומר לזמן ישראל היכן נמצא המיקום הייעודי החדש, בטענה שמדובר בעניין ביטחוני. בנוסף, סירבו לענות גם לשאלה מה הסטטוס התכנוני שבו הפרויקט נמצא כרגע, מתי אמורות להתחיל עבודות ההקמה ומה העלות המוערכת המעודכנת של הפרויקט. בעיריית ירושלים ובמשרד ראש הממשלה לא מסרו כל מידע ולא הגיבו לפניות חוזרות ונשנות של זמן ישראל בנושא.

גורם בעיריית ירושלים אמר לזמן ישראל: "התוכנית להעברת מעון ראש הממשלה מרחביה לקריית הממשלה לא יכולה לצאת לפועל בזמן נתניהו, כי נתניהו לא מוכן לזוז מבלפור. קידמו אותה בכאילו כדי למשוך את הזמן. לאחרונה, כשנתניהו מתנדנד, התחלנו לעבוד על זה יותר ברצינות. ברור שאי אפשר להקים את המעון במקום שאושר בפרויקט אלמוג, כי זה קרוב לתוואי הרכבת הקלה ולכן לא בא בחשבון מבחינה ביטחונית וגם לא עושה שכל מבחינה תכנונית. לכן עזבנו את אלמוג ומצאנו מיקום אחר".

בתחילת 2009 אושרה תוכנית של ממשלת ישראל בראשות אהוד אולמרט להקמת מעון חדש לראש הממשלה בקריית הממשלה בירושלים, צמוד למשרד ראש הממשלה וסמוך למשרד החוץ, בעלות של כ-650 מיליון שקלים, כדי לענות על צרכי האבטחה הקשים של רה"מ ומשפחתו בלא לפגוע בתושבי השכונה שבה נמצא המעון הקיים. ממשלת נתניהו ביטלה את הקמת המעון עם כניסתו לתפקיד, אך החלה לקדם אותה מחדש ב-2013, וב-2015 אושרה תוכנית הבנייה על ידי הגופים התכנוניים. הפעם בעלות מוערכת של 1.3 מיליארד שקלים.

האדריכל רם כרמי זכה כמתמודד יחיד במכרז לתכנן את המעון החדש, והכין תוכנית להקמת מבנה משותף למשרד רה"מ ולמעונו על שטח של כ-11 אלף מ"ר (פי 30 משטח המעון הקיים). העלות המיועדת זינקה לכ-1.3 מיליארד שקלים. תוכנית הבנייה נקבעה ל-20 שנה. מנהל הדיור הממשלתי במשרד האוצר החל בעבודות תכנון ובנייה בפועל, אך אלה התנהלו בעצלתיים.

באוגוסט 2020 פרסם מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, דו"ח המבקר את ההתנהלות התקציבית ואת תכנון המיזם. לפי הדו"ח "הקמת המעון החדש הוקפאה בשל שיקולים ביטחוניים, אבל המדינה הוציאה בינתיים 6.5 מיליון שקל על התכנון, ובמקביל נדרשה למיגון משרד רה"מ והמעון הקיימים בעלות של 75 מיליון שקל. לפי הדו"ח, "האפשרות להקמת הפרויקט במקום החלופי המוצע דורשת תכנון אדריכלי המותאם למקום החדש. בכך צפויים לרדת לטמיון המשאבים שהושקעו משנת 2009 ועד אוגוסט 2019".

בדצמבר 2020 הפרויקט הוקפא והוחלט לבנות אותו במיקום חדש, לאחר שהתברר למתכננים שתוואי הרכבת הקלה מיועד לקום בסמוך למקום. חצי שנה אחר כך, כאמור, נמצא המיקום החדש.

סגירה