ישיבת הלילה לאישור תקציב הממשלה היא הישג משמעותי לממשלה החדשה

ראש הממשלה בנט לצד אביגדור ליברמן בישיבת אישור התקציב בממשלה, 2.8.2021 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע“מ)
עמוס בן גרשום/ לע“מ
ראש הממשלה בנט לצד אביגדור ליברמן בישיבת אישור התקציב בממשלה, 2.8.2021

הזכרון של הציבור קצר. עד לפני 7 שבועות, לפני הקמת הממשלה ה 36 היה נדמה שבמדינת ישראל לא יהיה תקציב לעולם. במארס 2018 היתה הפעם האחרונה שכנסת ישראל הצביעה עבור תקציב מדינה. אותו התקציב בסך 479 מיליארד ש"ח, בניצוחו של שר האוצר לשעבר משה כחלון היה בתוקף עד ל 31 בדצמבר 2019. את 2020 וכמעט כל 2021 העבירה מדינת ישראל ללא תקציב מדינה, כיוון שראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו בחר בצורה מכוונת להימנע מאישור ממשלתי לתקציב מדינה.

ראש הממשלה בנט לצד אביגדור ליברמן בישיבת אישור התקציב בממשלה, 2.8.2021 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע
ראש הממשלה בנט לצד אביגדור ליברמן בישיבת אישור התקציב בממשלה, 2.8.2021 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)

שר האוצר תחת נתניהו, ישראל כ"ץ, נצמד לכל החלטה והנחיה שהוא קיבל מראש הממשלה ואיפשר משיכת רגליים והימנעות מהעברת התקציב. נתניהו וכ"ץ סיפרו לציבור הישראלים סיפורים שונים, על התנגדות לתקציב משותף לשנים 2020 ו-2021, למרות שתקופה קצרה קודם לכן הם חתמו בהכרה מלאה על הסכם קואליציוני המחייב זאת. הם גם סיפרו שבגלל מגיפת הקורונה לא ראוי לנעול את תקציב המדינה לזמן ממושך, וזאת על אף ששנת 2020 ממילא הגיעה כבר לסיומה באותה העת. הטיעון הזה היה עלבון בפני הציבור, מכיוון שעל ההסכם הקואליציוני והקמת הממשלה ה 35 הם חתמו כשהמדינה כבר בתוך הקורונה ואחרי שלוש מערכות בחירות.

ראש הממשלה לשעבר נתניהו, פשוט בחר בצורה מודעת ומכוונת, להפיל את ממשלתו שלו על בסיס אי העברת תקציב. כנסות בישראל פוזרו בעבר על הרקע הזה, אך לא היתה ממשלה שבחרה לפזר את עצמה כתוצאה מאי הצבעה על תקציב המדינה.

אתמול בירושלים החלה ישיבת הממשלה ה-36 לאישור תקציב המדינה. הדרך לאישורו עוד רחוקה. ידרשו כינוסי פגרה מיוחדים של הכנסת, משמעת קואליציונית הדוקה, העדר חופשות, מחלות, וגם צייתנות של ח"כים סוררים כדי להשלים את התקציב של 2021 ו-2022 בשלוש קריאות.

שר הבריאות ניצן הורביץ עמד על שלו בנושא הגדלת תקציב מערכת הבריאות, תוך שהציבור הישראלי מעניק לכך גיבוי מוחלט, לאור אירועי השנים האחרונות. ובכל זאת, גם לפני שהנושא יועבר להצבעה בכנסת ה-24, ישיבת הלילה לאישור תקציב הממשלה היא הישג משמעותי לממשלה החדשה.

סגירה