"כלכלת החלטורה" מגיעה לכנסת: ועדת העבודה והרווחה תדון בתנאי ההעסקה של וולט

יושבת ראש ועדת העבודה, הרווחה והבריאות הנבחרת, חברת הכנסת אפרת רייטן, 26 ביולי 2021 (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
יושבת ראש ועדת העבודה, הרווחה והבריאות הנבחרת, חברת הכנסת אפרת רייטן, 26 ביולי 2021

פרסום ראשון: ועדת העבודה והרווחה תקיים ביום שני הבא (22 בנובמבר) דיון על מה שמכונה "כלכלת החלטורה". במוקד הדיון תעמוד חברת וולט, הגורם הדומיננטי כיום בתחום, עם קרוב לעשרת אלפים שליחים שעובדים עבורה אך לא בהעסקה ישירה. השליחים יכולים לבחור לעבוד כשכירים אצל קבלן חיצוני או כעצמאים.

בוועדה בראשות חברת הכנסת אפרת רייטן (העבודה) החלו להזמין גורמים שונים לדיון, והם מקווים שגם מנכ"לית וולט ליאור אשכול או נציג אחר של החברה יגיעו. כמו כן יוזמנו שליחים שעובדים עבור וולט וכן נציגי זרוע העבודה במשרד הכלכלה.

בחודש שעבר נחשף בזמן ישראל כי שליחים של וולט נדרשו להחזיר אלפי שקלים לקבלן חיצוני שסיפק להם תלושי משכורת. השליחים הופתעו לגלות שחברת הקבלן, "3 אחוז", לא שילמה להם את משכורות ספטמבר ואוגוסט ואף דרשה מהם תשלום בטענה של אי מתן הודעה מוקדמת.

אותו קבלן סיפק תלושים למאות שליחים שעבדו עבור וולט וטענו כי במשך תקופה ארוכה התגלו חוסרים במשכורותיהם. בוולט ניתקו מגע מחברת הקבלן הזו אך לא התחייבו להחזיר את הכסף לשליחים שכעת שוקלים הגשת תביעה נגד כל הנוגעים בדבר.

שליחים של וולט בתל אביב (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
שליחים של וולט בתל אביב (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

באותו שבוע פורסם גם תחקיר בתכנית חסכון של N12, שבו תועדו תופעות של סחר בחשבונות של שליחים וכן קבלנים חיצוניים שמציעים להם את תשלום המשכורת במזומן.

מספר ימים לאחר מכן פורסם בזמן ישראל לראשונה כי מנהל האכיפה בזרוע העבודה של משרד הכלכלה כבר חוקרים את העסקת השליחים בוולט. בחקירה מעורב גם ביטוח לאומי ובין היתר נבחנה שם השאלה האם יש יחסי עובד-מעביד בין וולט לשליחים שלה.

באותו זמן החקירה הוגדרה כשקטה, אך בתחילת החודש הנוכחי פקחי זרוע עבודה פשטו על משרדי וולט וחברות הקבלן שסיפקו תלושי משכורת לשליחים שלה.

בזרוע העבודה הבהירו כי הפשיטה התבצעה על בסיס מידע מודיעיני ופרסומים בנושא ובמסגרתה נתפסו מסמכים הקושרים את פעילותן המשותפת של חברות הקבלן עם וולט וכן תלושי משכורת ורשימות העובדים שעוסקו כשליחים.

בין היתר עלו שם חשדות להפרת זכויות עובדים כמו אי-תשלום שכר מינימום, הלנת שכר, אי-הפרשת כספים לפנסיה, היעדר רישום שעות עבודה ותשלום גמול על שעות נוספות.

וולט עצמה היא חברה בינלאומית שלפני מספר ימים נרכשה על ידי דורדאש בעסקת ענק של 7 מיליארד יורו.

סגירה