יאיר לפיד בהפגנה בכיכר רבין, ב-19 באפריל 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90

נתניהו בוודאי מרוצה: בפריים טיים, החליפו השותפים לשעבר לפיד וגנץ עקיצות והאשמות ● אפשר להבין את התסכול של לפיד: הוא באמת חשב שגנץ חבר ● אפשר גם להעריך את לפיד על הדבקות בעקרונות ● אבל גם הוא יודע שרוב הציבור - הטרוד כרגע בענייני קורונה - לא מתעניין בניואנסים פוליטיים ותומך במהלך של גנץ ולו רק כדי שלא יהיו בחירות רביעיות ● פרשנות

הנה עוד סיבה עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו להניח רגל על רגל וליהנות מקינוח טוב אחרי ההסכם הקואליציוני שהשיג שלשום. אתמול בערב, על המסכים, בפריים טיים, התקוטטו בני גנץ ויאיר לפיד, שני האנשים שהתאחדו לפני שנה כדי להפיל את נתניהו, הגיעו להישגים פנטסטיים בקלפי פעם אחר פעם, אבל עכשיו הוא הצליח להפריד ביניהם. אפשר לומר בשקט: הפרד ומשול ובוא נראה מי יזיז אותי בעוד שנה וחצי.

לפיד היה ראשון. אפשר להבין את התסכול שלו. הוא העמיד לרשות גנץ ואשכנזי תשתית של ארגון מסודר ופעילים בכל הארץ, שעליה הוא עובד שמונה שנים מאז הקים את יש עתיד. הם עשו קופה יפה בקלפי ולקחו את המנדטים לנתניהו.

לפיד לקח את זה אישית. הוא באמת חשב שגנץ הוא חבר אמיתי. גנץ עצמו הבטיח לו כי לעולם לא יפרק את כחול-לבן, שהייתה מבחינתו הישג פוליטי יוצא דופן, שהוא היה מתגאה בו בכל שיחה ביניהם.

לפיד לקח את זה אישית. הוא באמת חשב שגנץ הוא חבר אמיתי. גנץ עצמו הבטיח לו כי לעולם לא יפרק את כחול-לבן, שהייתה מבחינתו הישג פוליטי יוצא דופן, שהוא היה מתגאה בו בכל שיחה ביניהם

התסכול הזה התפרץ אתמול מול המיקרופונים. לפיד דיבר מתוך כאב אישי, כמו בן זוג שנבגד ומטיח הכול בפנים. מי היה מאמין שהוא יכנה אי פעם את גנץ מושחת שגנב את בוחריו.

לפיד סיפר לי אתמול, שלא קיבל תגובות כאלו חזקות, כפי שקיבל על נאומו, מאז שנכנס לחיים הפוליטיים. אפשר להבין; מי שמדבר מהלב נשמע אמין ומנהיגותי.

אפשר להעריך את לפיד גם על העמדות העקרוניות והמלחמה העקבית בשלטון בעייתי, בימים שבהם כל חבר כנסת חדש וזוטר רץ להיות שר בממשלת נתניהו. בדרך הזו לפיד יהפוך ליו"ר אופוזיציה הרבה יותר מוצלח מאלה שקדמו לו, ביניהם גנץ עצמו, יצחק הרצוג או ציפי לבני.

אך ברגע זה, הבעיה של לפיד כפולה.

ראשית, אנחנו באמצע משבר נוראי. מיליוני אנשים יושבים בבתים ושוברים את הראש בענייני פרנסה, ואין להם הרבה כוח לפוליטיקה. בימים אחרים הם היו מתייחסים לנאום כזה כמו אל בידור להמונים, צוחקים ומתנצחים ונהנים לספר 'איך הכניס לו' ו'ראית מה אמר', אבל היום הסבלנות קצרה והשיח הוא אחר.

שנית, רוב הציבור תומך במהלך של גנץ, כי הוא משוכנע שהאלטרנטיבה היא בחירות רביעיות. זו נקודת החולשה של לפיד, שהציע הקפאת מצב לשישה חודשים או ללכת למשא ומתן עם הליכוד מתוך עמדת כוח בכנסת, אבל הציבור מתקשה כנראה להבין במה מדובר.

רוב הציבור תומך במהלך של גנץ, כי הוא משוכנע שהאלטרנטיבה היא בחירות רביעיות. זו נקודת החולשה של לפיד, שהציע הקפאת מצב לשישה חודשים או ללכת למו"מ עם הליכוד מתוך עמדת כוח בכנסת, אבל הציבור מתקשה כנראה להבין במה מדובר

גנץ משחק על הקלף הזה, ממשלה בשעת חירום במקום בחירות בימי קורונה. בחסות הסיסמה הכוזבת הזו, שמדברת כנראה לרבים, גנץ יכול ללהג בנאומו על ההצלחות שלו לשמור על הדמוקרטיה ועל שלטון החוק ומערכת משפט תקינה, בשעה שההסכם הקואליציוני הוא ההיפוך הגמור מכל אלה.

בקיצור, גנץ יודע היטב שלכלך בגדול על בוחריו, ולכן הרגיש צורך להסביר ולנמק, והקורונה היא המפלט שמצא. לפי הסקרים זה תופס.

"אני אהיה ראש הממשל של כולכם", אמר גנץ במהלך הנאום שלו לאומה, וכיוון לאוקטובר 2021, אז יחליף את נתניהו. בעניין הזה אפשר לומר לו רק מילה אחת: "תחלום".

עוד 488 מילים ו-1 תגובות
סגירה