חשש לניגוד עניינים בדרך למיזוג בין מזרחי ואגוד

חשיפה הממונה על התחרות, מיכל הלפרין, התנתה את עסקת המיזוג בין אגוד למזרחי בכך שלפחות אחד מתיקי האשראי ליהלומים שלהם יימכר לגורם שלישי במלואו ● אבל שני הבנקים התקשו למצוא גוף שייכנס להשקעה המסוכנת בתנאי חוסר הוודאות שיצר משבר הקורונה, וערערו על ההחלטה ● חבל הצלה הגיע בדמות שתי הצעות רכש ● אחת מהן קשורה למרבה ההפתעה לשלמה אליהו - בעל אחזקות בבנק אגוד ● בעקבות פניית זמן ישראל בנושא, רשות התחרות הודיעה כי תבדוק האם יש ניגוד עניינים בפרשה

יהלומים. אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
נתי שוחט/פלאש90
יהלומים. אילוסטרציה

לפני קצת פחות משנה אישר בית הדין לתחרות את המיזוג בין בנק מזרחי לבין בנק אגוד. בכך קיבל ביהמ"ש את הערעור שהגישו שני הבנקים נגד החלטה הפוכה שהתקבלה קודם לכן על ידי הממונה על תחרות, מיכל הלפרין.

בצעד שנוי במחלוקת החליטה הלפרין שלא לערער על החלטת בית הדין, ולאשר את המיזוג בכמה תנאים. אחד המרכזיים שבהם היה מכירת תיק האשראי ליהלומים השייך לאגוד או למזרחי לגורם שלישי, שאינו פעיל בתחום כיום. המטרה הייתה למנוע מצב שבו לבנק הממוזג תהיה שליטה על כ-40% מהאשראי ליהלומים, ובכך לפגוע בתחרות בתחום.

מיכל הלפרין (צילום: תומר יעקבסון CC BY-SA 3.0 ויקיפדיה)
מיכל הלפרין (צילום: תומר יעקבסון CC BY-SA 3.0 ויקיפדיה)

בשונה מניהול תיק אשראי רגיל, תחום האשראי ליהלומים בישראל נחשב למסוכן ומורכב. תחום היהלומים חטף כמה מהלומות בשנים האחרונות, כשהגדולה בהן הייתה במהלך משבר הקורונה, אז הוקפא כמעט כליל הסחר העולמי ביהלומים. שוק היהלומים הישראלי, שתלוי ביצוא, נפגע מכך קשות.

כך, למשל, יבוא ויצוא היהלומים בחודש אפריל נחתך ב-85% ביחס לאפריל 2019. לפי נשיא הבורסה ליהלומים, יורם דבש, מתוך מחזור שנתי של 4.5 מיליארד דולר בשנה, נרשמה עד סוף אפריל פגיעה של כ-1.5 מיליארד דולר במחזורים.

הירידה הזו השפיעה כמובן גם על תיק היהלומים שהחזיק אגוד, בהיקף מוערך של כ-150 מיליון דולר, ולפי אחת ההערכות הוא ספג הפסדים והצטמק לכ-100 מיליון דולר.

סניף של בנק אגוד (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
סניף של בנק אגוד (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

כך קרה שאגוד ומזרחי נותרו ללא אף גוף שהסכים לרכוש השקעה כל כך מסוכנת בתנאים כל כך דרמטיים של חוסר ודאות, ושני הבנקים החליטו לפעול. במאי הגישו ערעור נוסף לבית הדין לתחרות, בבקשה שיאשר להם הקלות על התנאים שהציבה הלפרין לביצוע המיזוג. בין השאר טענו הבנקים כי מכירת תיק האשראי ליהלומים היא משימה מורכבת ממילא בימי שגרה, ועל אחת על כמה וכמה כעת, כאשר הענף נפגע קשות מהמשבר.

אבל דווקא בנקודה זו קיבלו שני הבנקים חבל הצלה מפתיע מחברת פנינסולה, המתמחה במתן אשראי חוץ בנקאי, הנשלטת על ידי מיטב ד"ש, ושכמעט 40% מההחזקות בה נמצאות בידי המוסדיים והציבור. בתחילת יוני הודיעה החברה על קיומו של מו"מ מתקדם לרכישת התיק מידי אגוד.

ההודעה שפרסמה פנינסולה גרמה לכמה גורמים בתחום להרים גבה. פנינסולה היא חברה שמנהלת נכסים שמוערכים ב-1.2 מיליארד שקל, וההון העצמי שלה מסתכם בפחות מחצי מיליארד שקל. מאחר שהתיק שפנינסולה מבקשת לרכוש מאגוד מוערך ב-350 מיליון שקל, המשמעות היא שפנינסולה מנסה לרכוש תיק אשראי מסוכן, בשווי של כמעט 80% מהונה ושל 30% מתיק הנכסים שלה.

בנוסף, תיאלץ פנינסולה לצרף לעסקת הרכש גם בנק, שיתפעל עבורה את פעילות האשראי של התיק. פעולה זו תקפיץ כמובן את עלויות תפעול התיק, ומכאן שהיא גם תוריד את הרווחים הפוטנציאלים ממנו.

סניף של בנק לאומי בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
סניף של בנק לאומי בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בנק לאומי הגיש גם הוא הצעה לרכישת תיק היהלומים כמה ימים אחרי הודעת פנינסולה על המו"מ. לאומי הגיש הצעה נמוכה מזו של פנינסולה אף על פי שאין לו את הגיבנת הכבדה של ההכרח לשתף פעולה עם בנק מתפעל, ההון העצמי שלו מגיע ל-36 מיליארד שקל ותיק האשראי לציבור שהוא מנהל נמצא בהיקף של 300 מיליארד שקל.

הפער המטריד הזה מעלה את השאלה מה ראשי פנינסולה יודעים שהבנקים לא?

מצד אחד, ייתכן מאוד שפנינסולה, שלא עומדת תחת השוט הרגלטורי המאיים של הפיקוח על הבנקים ולא נמצאת תחת ביקורת הציבור, יכולה לקחת על עצמה סיכונים שבנק לא יכול. לפיכך, אי אפשר לפסול את האפשרות שמנהליה מאמינים כי עומדת בפניהם הזדמנות עסקית יוצאת דופן לרכוש תיק בהנחה גדולה. נקודה זו בוודאי תיבחן אם וכאשר ייחשפו בעתיד תוצאות המו"מ בין הצדדים.

מצד שני, אי אפשר להתעלם מכך שמעל המו"מ מרחפת עננה שצריכה להיבדק. אחד מבעלי העניין בבנק אגוד הוא שלמה אליהו, וכחלק מכך מחזיק ב-22.9% ממניות הבנק. אליהו שמעוניין בקידום המיזוג עם מזרחי, נמצא לכאורה בניגוד עניינים, שכן "מגדל משתתפות" שבבעלותו היא בעלת עניין בפנינסולה ומחזיקה בכ-9.75% ממניות החברה.

נגד אליהו עלו לא פעם תלונות מצד מנהלים בכירים במגדל, על כך שלא היסס לחרוג מסמכויותיו כבעל שליטה בחברה והתערב בהחלטות הניהוליות שלהם. אליהו אף זומן באופן חריג לבירור אצל יו"ר רשות שוק ההון, משה ברקת, בגין תלונות שהתקבלו בנושא זה.

בעקבות פניית זמן ישראל לרשות התחרות, מסרה לנו הרשות כי היא פתחה בבדיקת הנושא. הלפרין, לפיכך, תכריע מי יהיה השחקן המועמד לרכישת תיק היהלומים של אגוד או מזרחי. השאלה היא אם היא תקל על תהליך המיזוג בין הבנקים ותשאיר את ענף היהלומים ללא מערכת אשראי תחרותית ראויה, או שתבחר לעמוד לצד הציבור ולהילחם על טובתו.

שלמה אליהו (צילום: Yossi Zeliger/Flash 90)
שלמה אליהו (צילום: Yossi Zeliger/Flash 90)

תגובות

בפנינסולה מסרו בתגובה כי הם לא מתייחסים לנושא שנמצא בימים אלה תחת משא ומתן. באופן לא רשמי הכחישו בחברה כל מעורבות אישית של אליהו בתהליך המו"מ על רכישת התיק.

בבנק אגוד סירבו להתייחס לטענות.

עוד 675 מילים
סגירה