כל הקריירה של ישראל כ"ץ הכינה אותו לרגע הזה

לפני 21 שנה, כשנתניהו הפסיד לאהוד ברק והודיע כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים, עמד ישראל כ"ץ ליד פטרונו אריאל שרון, שאמר לו: "צריך להשתלט על העסק הזה" ● מאז עבד כ"ץ מאחורי הקלעים ובשיטתיות, והפך לאיש החזק בליכוד ● היום הוא ניצב במרכזו של המשבר הכלכלי הגדול בתולדות המדינה, ולוקח את ההימור שיקבע, בסופו של דבר, אם העסק הזה יעבור לשליטתו - או יפיל גם אותו ● פרשנות

ישראל כ"ץ (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90
ישראל כ"ץ במסיבת עיתונאים שכינס במשרד האוצר. 1 ביולי 2020

ישראל כ"ץ עבר הרבה במהלך 45 שנים של פעילות פוליטית רצופה, אבל שני אירועים הוא לא ישכח לעולם. הראשון הוא הדרמה במלון הילטון תל אביב במאי 1999, זמן קצר אחרי שהתפרסמו הסקרים שבישרו על הניצחון הברור של אהוד ברק על בנימין נתניהו בבחירות לכנסת ה-15.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ירד לקומת האולמות של המלון, שם הכינו עבורו במה קטנה. רק כמה עשרות אנשים הגיעו למקום, בעיקר אוהדים שרופים של נתניהו שלא ידעו את נפשם מצער. נתניהו המובס עלה לקדמת הבמה, לצדו רעייתו שרה. מאחוריו התייצבו שר החוץ אריאל שרון וחבר הכנסת הטרי ישראל כ"ץ.  וכשנתניהו הודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים, קמה במקום מהומה ורבים פרצו בבכי.

שרון הביט במתרחש בפנים חתומות. כ"ץ זוכר רק משפט אחד שאמר לו שרון בשקט על הבמה: "צריך להשתלט על העסק הזה". שרון אכן השתלט במהירות על הליכוד ואחרי כמעט שנתיים, בפברואר 2001, הפך לראש הממשלה.

קצת יותר מ-21 שנים עברו מאותו אירוע, והיום ישראל כ"ץ, חבר הכנסת הזוטר של אז, עומד באותה המשבצת שבה עמד שרון, היורש האולטימטיבי, לפני שהשתלט על העסק.

בתמונה הבלתי נשכחת מבית המשפט המחוזי ב-24 במאי, ביום שבו נפתח משפטו של נתניהו, עמד כ"ץ לימינו של ראש הממשלה, עטוי במסכה. כ"ץ לא אהב את האירוע, ואולי נגרר לשם בעל כורחו, אבל הזיכרונות מאותה במה בהילטון עלו וצפו מחדש. פעם היה זה שרון. היום זה הוא. הכי קרוב למלכות.

בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים במועד תחילת משפטו, ב-24 במאי 2020. מימינו, ישראל כ"ץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים במועד תחילת משפטו, ב-24 במאי 2020. מימינו, ישראל כ"ץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מפנים את תורת היחסים

עשרות שנים בונה כ"ץ את הרגע שבו יזנק להנהגת הליכוד ונדמה שזו תהיה השנה המכרעת שלו בדרך לקבלת המושכות. כ"ץ עבר הכול בתנועה הזו, מאז היה יו"ר תא הסטודנטים של הליכוד באוניברסיטה העברית, ומכיר בה כל פינה, כל עסקן וכל מעאכר.

כ"ץ הקים בדם ויזע את מחנה שרון בליכוד, אחרי מלחמת לבנון הראשונה, אבל שרון בגד בו ולא תמך בו לכנסת ברגע האמת. כ"ץ חבר לנתניהו כאשר הוא חזר לעניינים לקראת בחירות 2003. הפעם שרון הביס את נתניהו בפריימריז, ובממשלה שהקים נתניהו הפך לשר האוצר. כ"ץ היה אז שר החקלאות.

הוא למד המון באותם שנים משני טייקוני הפוליטיקה הללו. הוא למד משרון איך צריך לשרוד עם נתניהו, וההיפך. הוא ראה שם שנאה הדדית מבעבעת ותרגילים בזויים, אבל גם ניצול מושכל של היתרונות והחסרונות של האחד את השני.

כ"ץ למד משרון איך צריך לשרוד עם נתניהו, וההיפך. הוא ראה שם שנאה הדדית מבעבעת ותרגילים בזויים, אבל גם ניצול מושכל של היתרונות והחסרונות של האחד את השני

נדמה שהיום כ"ץ מפנים את תורת היחסים בימים שבהם שרון היה ראש הממשלה ונהנה לראות את נתניהו שומר לו על הקופה הציבורית, ופוגע על הדרך במגזרים שלמים, בעיקר החלשים שבהם. נתניהו התלכלך אז ושרון נשאר נקי. זה לא בדיוק המצב היום.

ראש הממשלה אריאל שרון ושר החקלאות ישראל כ"ץ בסיור במכון וולקני (צילום: משה מילנר/לע"מ)
ראש הממשלה אריאל שרון ושר החקלאות ישראל כ"ץ בסיור במכון וולקני (צילום: משה מילנר/לע"מ)

אבל כ"ץ, פוליטיקאי מלידה, לא רק למד. הוא לימד את שרון ואת נתניהו בגיל צעיר את כל סודות השליטה על הליכוד. כאשר שרון היה שר המסחר והתעשייה, כ"ץ היה עוזרו ונודע כאלוף המינויים הפוליטיים של חברי מרכז הליכוד והפעילים, שהשתלטו על אינספור חברות ממשלתיות שקשורות במשרד. כך הוא הפך בעצמו לאיש חזק ופופולרי בליכוד. אין מי שיודע כמוהו את נפש הליכודניק, את הרצונות והשאיפות, וגם את האידיאולוגיה הנדרשת. בניגוד לנתניהו, לא תשמעו ממנו אף מילה על מדינה פלסטינית בכל צורה.

לימים רתם כ"ץ את כוחו וכישוריו עבור נתניהו והעביר בליכוד כמעט כל החלטה שרצה. אגב, כ"ץ מעולם לא ויתר על תפקיד מנהלי בליכוד, במקביל לשר בכיר בממשלה. היום, בנוסף לתפקידו כשר האוצר, הוא גם יו"ר מזכירות הליכוד.

הנה דוגמא לטריק ממזרי שנקט כ"ץ עבור ראש הממשלה: נתניהו לא סובל את צבי האוזר, שהיה מזכיר הממשלה ופרש מתפקידו בעקבות פרשת נתן אשל. האוזר ביקש להתמודד לכנסת במחוז תל אביב של הליכוד. המחוז היה הגדול ביותר ולכן הובטח לו מקום ריאלי ברשימה לכנסת.

מה עשה יו"ר המזכירות כץ? צירף לירושלים את מעלה אדומים ויישובים נוספים בסביבה, הפך את העיר למחוז הגדול ביותר, וכך תל אביב איבדה את מעמדה והנציג שלה התדרדר אל מחוץ לתחום הריאלי.

צבי האוזר, אז מזכיר הממשלה, בנימין נתניהו וישראל כ"ץ בישיבת ממשלה ב-29 בינואר 2012 (צילום: AP Photo/Uriel Sinai, Pool)
צבי האוזר, אז מזכיר הממשלה, בנימין נתניהו וישראל כ"ץ בישיבת ממשלה ב-29 בינואר 2012 (צילום: AP Photo/Uriel Sinai, Pool)

תחושות חדות של רווח ותועלת

הכוח התנועתי של כ"ץ הוא שעצר ויעצור את נתניהו כאשר יבקש לעקוץ את שר האוצר שלו. השניים אכן ידעו גם מריבות וסכסוכים ברמות שונות. לכן כ"ץ לא ישכח אירוע נוסף שקשור בנתניהו.

זה קרה לפני 15 שנה לערך. כ"ץ ערך מסיבת בת מצווה מפוארת לבתו הגדולה, עדי. נתניהו הבטיח להגיע, אבל כדרכו איחר בהגזמה. בסוף הוא הגיע לאולם עם רעייתו, אבל כ"ץ לא היה שם: הוא נטש בזעם את המקום ונסע לביתו בכפר אחים. נתניהו אסף סביבו כמה אורחים שהיו כבר בדרכם החוצה, וישב איתם בקצה האולם. למחרת הוא הגיע לביתו של כ"ץ שסירב לפתוח את הדלת, אבל בסוף הוא התרצה וקיבל עם אשתו רונית את נתניהו ושרה.

נתניהו נוהג לקרב ולהרחיק אנשים, הכול לפי אינטרס ותחושות חדות של רווח ותועלת. כ"ץ השכיל להיות תמיד בסביבה ולהפעיל את המנופים הנכונים על נתניהו, גם כאשר סר חינו. נתניהו מינה את כ"ץ כשר התחבורה ב-2009, תפקיד שבו הוא החזיק 10 שנים, אבל פעם אחת לפחות הוא ניסה לסלק אותו מהתפקיד, כאשר היה נדמה לו כי הוא צובר כוח רב מדי, או בגלל שמועות נגד כ"ץ שהפיצו אנשים בקרבתו.

נתניהו נוהג לקרב ולהרחיק אנשים, הכול לפי אינטרס ותחושות חדות של רווח ותועלת. כ"ץ השכיל להיות תמיד בסביבה ולהפעיל את המנופים הנכונים על נתניהו, גם כאשר סר חינו

בליכוד יודעים לספר על נסיעה אחת דרמטית של כ"ץ לבית נתניהו בקיסריה, ערב בחירות 2015, שם הודיע לו ראש הממשלה כי הוא מפטר אותו מתפקיד שר התחבורה. כ"ץ לא ויתר, ויחד עם חבריו הטובים בצמרת הליכוד – ביניהם חיים כץ, דודי אמסלם (בינתיים השניים הספיקו לריב), ג'קי לוי ואחרים – ועוד ראשי סניפים ופעילים נחשבים, הוא הצליח לבטל את רוע הגזירה, ואפילו לצאת עם תיק נוסף, תיק המודיעין.

ישראל כ"ץ ורעייתו רונית (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של ישראל כ"ץ)
ישראל כ"ץ ורעייתו רונית (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של ישראל כ"ץ)

משרד התחבורה סייע לכ"ץ לייצב את המעמד שלו בליכוד. זהו משרד אדיר עם אפשרויות למינויים רבים, שמחייב גם נגישות יומיומית לראשי רשויות ומועצות שתמיד ישמחו להתגאות בפני התושבים שלהם במחלף או בצומת חדשים. כאשר עבר למשרד החוץ בתחילת 2019, רבים חשבו כי הוא עושה טעות ומאבד קשרים והשפעה.

כץ דווקא רצה לצעוד סוף סוף בשדרה המדינית-ביטחונית שמוליכה את ראשי הממשלה הפוטנציאליים, אזור החולשה היחסית שלו עד היום. כ"ץ ניסה לקדם רעיונות כמו הקמת האי ליד עזה, או הסכמי אי-לוחמה עם מדינות המפרץ, אבל ההצלחה הייתה מוגבלת. לכולם היה ברור כי נתניהו הוא השליט הבלעדי בתחום הזה, והוא לא מתחשב באף שר חוץ.

נתניהו גם ידע להעמיד את כ"ץ בצל כשרצה. בנסיעה החשובה לוושינגטון בינואר השנה להשקת תוכנית המאה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ – שאמורה הייתה לקבוע את עתידה של המדינה – שר החוץ כ"ץ לא היה על המטוס.

כ"ץ רצה את משרד האוצר. הוא אומר שדווקא המשבר החמור ביותר בתולדות המדינה משך אותו לשם, אבל סביר להניח כי אופי הפעילות במשרד הזה מתאים לו יותר מאשר העשייה המדינית והדיפלומטית. זהו גם ההימור הכבד ביותר בקריירה של כ"ץ.

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ עם נציגי אירגוני העצמאים ב-10 ביולי 2020 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ עם נציגי אירגוני העצמאים ב-10 ביולי 2020 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

אחרי שתפס את המקום השני בפריימריז וסימן את עצמו כיורש, השאלה היא האם כברת הדרך שנותרה לו באוצר אכן תוביל אותו למעון הרשמי ברחוב בלפור, או שהוא ימעד על המסלול הכלכלי הקשה והמסובך, כמו רבים מקודמיו. כ"ץ בן 65, הזדמנויות נוספות לא יהיו לו.

כ"ץ רצה את משרד האוצר. הוא אומר שדווקא המשבר החמור ביותר בתולדות המדינה משך אותו לשם, אבל סביר להניח כי אופי הפעילות במשרד הזה מתאים לו יותר מאשר העשייה המדינית והדיפלומטית

האיש החזק בליכוד

היתרון הגדול של כץ הוא דווקא בנימין נתניהו. ראש הממשלה, בניגוד לשרון בשעתו (כשנתניהו היה שר האוצר) לקח על עצמו את משבר הקורונה. הוא שלח אנשים לסגר והוא קרא להם לצאת ולעשות חיים, ואחר כך הודה כי היה נמהר מדי. נתניהו הוא הכתובת המנהיגותית בימים הללו. לטוב ולרע.

דווקא משום כך, נתניהו יתקשה להפיל כישלון אפשרי על כ"ץ, כפי שהוא אוהב לעשות. כאשר השר שמשון שפירא בא לגולדה מאיר אחרי מלחמת יום הכיפורים והציע לה להדביק את המחדל למשה דיין ולפטר אותו, היא סירבה ואמרה לו ש"הציבור לא יקנה את זה".

נתניהו לא יפטר את כ"ץ, כי הוא לא ירצה להסתבך עם האיש החזק בליכוד, אבל הוא יודע לנעוץ בו שיניים. זו נשיכת העקרב המפורסמת, שאין לה תקנה.

כך נתניהו קיבל אצלו בבית במוצאי שבת לפני שמונה ימים, ולא בפעם הראשונה, את ניר ברקת יחד עם הכוכב החדש, יעקב אטרקצ'י, איש עסקים שסייע לראש הממשלה להכין את ההסכם הקואליציוני האחרון. ברקת הציג בפני נתניהו את התוכנית הכלכלית שלו, ולא היה נעמד על בריקדות אם נתניהו היה מציע לו את תיק האוצר באותה הזדמנות.

ניר ברקת, כשהיה ראש עיריית ירושלים, עם ישראל כ"ץ, כשהיה שר התחבורה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניר ברקת, כשהיה ראש עיריית ירושלים, עם ישראל כ"ץ, כשהיה שר התחבורה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

כ"ץ טוען כי אף סעיף מהתוכנית של ברקת לא התקבלה. הקרב בין השניים הללו רק ילך ויחריף. כ"ץ משוכנע שברקת אחראי לכל מילה שלילית שנכתבת עליו, עוד מימיו כשר התחבורה. ברקת מצדו יודע שעם התוכניות שלו הוא ימשוך כותרות ויתביית על האלטרנטיבה במקרה של כישלון של כ"ץ.

גם נתניהו יידע להפיק תועלת מהסכסוך המתקדם בין השניים, תסמכו עליו, אבל לא רק מזה. כאשר מיקי זוהר, החייל מספר אחת של נתניהו, טען כי כ"ץ הוא "מתנשא אשכנזי", הוא עשה זאת ברשות ובסמכות של הבוס. במקרה הזה ידע כ"ץ להפעיל את הגייסות שלו בליכוד שהעמידו את זוהר במקומו והכריחו אותו להתנצל על הדברים.

כ"ץ יצטרך לתמרן בין נתניהו והציבור, בין השעבוד המוחלט לראש הממשלה הכלכלי ובין החובה להציג עמדות עצמאיות, כדי שלא להצטייר כשוליית הקוסם. בימים האחרונים כ"ץ עושה את זה לא רע, עומד מול העצמאים הזועמים, מתמודד עם שאלות קשות, מודה בשגיאות שנעשו וקוממו נגד האוצר מאות אלפים, ומתעקש על התוכנית הכלכלית, שאותה בנה לדבריו בעצמו ובדמותו.

מצב המשק יכריע בסוף את גורלו, אבל בינתיים כ"ץ מרגיש ביטחון, טוען נגד מי שמתייצב מולו כשר אוצר חלופי, ואולי עוד יצליח לסגור מעגל ולחקות את מורו ורבו, אריאל שרון, ו"להשתלט על העסק הזה" בדיוק כשנתניהו בירידה.

עוד 1,475 מילים
סגירה