• הנוף ליד מועדון הקצינים הסורים בגולן (צילום: שמואל בר-עם)
    שמואל בר-עם
  • הנוף ברמת הגולן (צילום: שמואל בר-עם)
    שמואל בר-עם
  • הנוף ברמת הגולן (צילום: שמואל בר-עם)
    שמואל בר-עם
  • הפסל של אלי כהן ברמת הגולן (צילום: שמואל בר-עם)
    שמואל בר-עם
  • הגשר ההרוס מעל לאפיק הירמוך פוצץ על ידי כוחות הפלמ"ח ב-1946 (צילום: שמואל בר-עם)
    שמואל בר-עם
  • בית כנסת משוחזר בחלקו עם רצפת פסיפס בבית ההארחה מגדלה בצפון ישראל, ליד שביל אלי כהן (צילום: שמואל בר-עם)
    שמואל בר-עם

לטייל עם מרגל

רגע לפני שהמגבלות החדשות בסופ"ש איימו להשאיר אותם בבית, אביבה ושמואל בר-עם לקחו את החברים לצפון, ויצאו לטייל בשביל המנציח את המרגל אלי כהן ● הם חלפו על פני מחנות צבא ומועדוני קצינים סוריים, פסלים ונופים מרשימים ● אבל השיא היה מפגש עם כומר שהוא כוכב רשת

כדי לכבוש את רמת הגולן במלחמת ששת הימים, צה"ל היה צריך להשתלט על מספר מוצבים מבוצרים היטב של צבא סוריה, שאותם היה ניתן לזהות בקלות, משום שהיו מוקפים בעצי אקליפטוס גבוהים.

אנשים רבים סבורים שהרעיון של שתילת העצים היה עבודה של אלי כהן, מרגל ישראלי שנלכד ב-1965 ונתלה בדמשק. במהלך השנים כהן הפך להיות מקושר מאוד עם בכירים סורים. הטענה הייתה שכהן הציע כי הסורים ישתלו עצים ליצירת צל עבור החיילים שאיישו את המוצבים. הצבא הישראלי ככל הנראה ניחש את גודל המוצבים הסורים על פי מספר העצים, שבלטו מאוד והיו חריגים בנוף.

באחד מימי ראשית הקיץ הזמנו חברים להצטרף אלינו לשביל אלי כהן, שהושק ב-2013. השביל, באורך 70 ק"מ, המוקדש למרגל שגופתו מעולם לא הוחזרה לישראל, עובר באתרים שבהם כהן היה או חלף במהלך שנותיו בסוריה.

מטה הצבא הסורי לשעבר בשביל אלי כהן, בו המרגל יצר קשרים מקיפים עם חברי המעמד העליון של החברה הסורית (צילום: שמואל בר-עם)
מטה הצבא הסורי לשעבר בשביל אלי כהן (צילום: שמואל בר-עם)

בחלק מהתחנות בשביל, שתוכנן על ידי מדריך הטיולים גיל ברנר, נמצאים פסלים מעוררי השראה שנתרמו על ידי יובל לופן מקיבוץ גינוסר. המידע המסופר במדריכים הקוליים מוסיף ממד נוסף לשביל הייחודי הזה. חלק מההסברים כוללים הקלטות שכהן הקליט את עצמו מתקופתו בתור מרגל.

כהן, שנולד במצרים להורים סורים, עלה לישראל ב-1957 והתחתן עם ילידת עיראק נדיה שנתיים לאחר מכן. למשך תקופה מסוימת עבד בהנהלת חשבונות, אבל ב-1960 עזב את עבודתו. באותה שנה הגבול בין סוריה לישראל התחמם, והמוסד היה צריך מועמד שדיבר ערבית מושלמת ואשר היה יכול להשתלב בקלות בחברה הגבוהה של סוריה. הם בחרו בכהן, וב-1962, לאחר הכשרה מקיפה וביסוס סיפור הכיסוי שלו, הוא נשלח לסוריה בתור כמאל אמין ת'אבת.

השביל מתחיל בחניון המוצל של חמת גדר, חלק ממובלעת שנכבשה מישראל ב-1951 והפכה לאתר נופש לקצינים סוריים ולבני משפחותיהם.

באמצעות הקשרים המשמעותיים שלו עם חברי האליטה של סוריה, כהן מצא עצמו אורח באתר במספר הזדמנויות. מנקודה זו, ולמרות שהאזור היה סגור לאזרחים, הוא קיבל היתר לסייר במוצבים הצבאיים של סוריה לאורך רמת הגולן.

באמצעות הקשרים המשמעותיים שלו עם חברי האליטה של סוריה, כהן מצא עצמו אורח בחמת גדר במספר הזדמנויות. מנקודה זו, ולמרות שהאזור היה סגור לאזרחים, הוא קיבל היתר לסייר במוצבים הצבאיים של סוריה בגולן

בהמשך הדרך, המובילה מחמת גדר לקוניטרה (כביש 98), נמצא בית מכס צרפתי ישן, ששימש את הסורים כנקודת ביקורת. כרטיס הביקור של כהן וצילומי הדירה שבה חי בדמשק תלויים על קירות המבנה, לצד פריטים אחרים הקשורים למרגל.

הגשר ההרוס מעל לאפיק הירמוך פוצץ על ידי כוחות הפלמ"ח ב-1946 (צילום: שמואל בר-עם)
הגשר ההרוס מעל לאפיק הירמוך פוצץ על ידי כוחות הפלמ"ח ב-1946 (צילום: שמואל בר-עם)

בצד השני של הדרך יש נוף נהדר אל אפיק הירמוך, שמעליו גשר הרוס. גשר הרכבת באורך 130 מטר, שנבנה על ידי העותמאניים ב-1904, נועד לעולי רגל מוסלמים העוברים מסוריה למכה. זהו אחד מעשרה גשרים שפוצצו על ידי הפלמ"ח ב-1946, ואשר נותרו בדיוק כפי שהם לאחר שנהרסו.

המוצב הסורי לשעבר תל פאהר, אשר עצי אקליפטוס נשתלו בהצעתו של אלי כהן, על פי חלק מההערכות (צילום: שמואל בר-עם)
המוצב הסורי לשעבר תל פאהר (צילום: שמואל בר-עם)

בסמוך, מעל למחסום טנקים גדול שהיה חלק מקו הגנה מבוצר סורי עד 1967, יש פסל ייחודי של פניו של כהן. הוא כולל ארבעה פרצופים המראים אותו מביט לארבעה כיוונים: לישראל, לירדן, לסוריה וללבנון.

אם לא היינו מקשיבים למדריך הקולי, אולי לא היינו שמים לב לכך שבפנים המביטות לישראל השפתיים פתוחות, בעוד שהפנים לכיוון סוריה סגורות.

חלק זה של השביל כולל נוף נהדר של העמק שמתחת להר תבור. ישבנו על ספסלים בצל כדי ליהנות מהנוף הזה, יחד עם הכנרת העמוקה והכחולה.

בית כנסת משוחזר בחלקו עם רצפת פסיפס בבית ההארחה מגדלה בצפון ישראל, ליד שביל אלי כהן (צילום: שמואל בר-עם)
בית כנסת משוחזר בחלקו עם רצפת פסיפס בבית ההארחה מגדלה, ליד שביל אלי כהן (צילום: שמואל בר-עם)

המדריכים ממליצים להקציב שעתיים עד ארבע שעות להשלמת השביל. למרבה השמחה הקצנו לכך את כל היום, משום שיש מספר נקודות שקשה להיפרד מהנוף שלהן. אחד מהנופים האלו נשקף ממועדון הקצינים הסורי, בקיבוץ אפיק.

בשלט של הבניין כתוב "מרפסת הר נבו", הנקראת כך, משום שכמו משה שנאסר עליו להיכנס לארץ והביט בה מהר נבו, כהן עמד שם והביט אל נוף הכנרת.

מצפה פישגוף, ליד מבנה המועדון, הוא אתר זיכרון מעוצב באופן מרשים. הוא מוקדש לחברי משפחת פישגוף שנרצחו בשואה.

גרם מדרגות לולייני במטה צבא סורי לשעבר ליד קוניטרה בצפון ישראל (צילום: שמואל בר-עם)
גרם מדרגות לולייני במטה צבא סורי לשעבר ליד קוניטרה בצפון ישראל (צילום: שמואל בר-עם)

מחנות צבא סוריים מפוזרים לאורך כביש 98, אחד מהם ממוקם ליד המקום בו נמצא מושב אליעד. כאן, ובנקודה נוספת ליד שולחנות פיקניק, סלע בזלת גדול, ושני עצי ברוש גבוהים, למדנו שהיה עונש מוות לכל מה שנכנס לאזור בתואנות שווא. לאחר שנתפס, כהן נשפט ונגזר עליו עונש מוות בתלייה, מבלי האפשרות להגנה משפטית ובמשפט מאחורי דלתות שהיו סגורות לתקשורת הזרה.

המשרדים שעסקו בהענקת היתר כניסה לאזרחים לאזורים צבאיים, היו ממוקמים בקומה השנייה של המטה של הצבא הסורי בקוניטרה. אז עצרנו כדי להסתכל במבנה העצום מכוסה הגרפיטי והמדרגות הספירליות שבהן טיפס כהן בעבר.

המשרדים שעסקו בהענקת היתר כניסה לאזרחים לאזורים צבאיים, היו ממוקמים בקומה השנייה של המטה של הצבא הסורי בקוניטרה. אז עצרנו כדי להסתכל במבנה העצום מכוסה הגרפיטי והמדרגות הספירליות

לבסוף, למרגלות הר אביטל, פסל שובר לב המתאר אישה – נדיה כהן – המביטה לכיוון דמשק בזמן שהיא מחכה לשווא לאלי שיחזור.

הבריכה בבית ההארחה מגדלה בצפון ישראל, ליד שביל אלי כהן (צילום: שמואל בר-עם)
הבריכה בבית ההארחה מגדלה בצפון ישראל, ליד שביל אלי כהן (צילום: שמואל בר-עם)

בית הארחה מגדלה

בכל בוקר בזריחה, הכומר אימון קלי מצלם את הנוף הנשקף מחופי הכנרת. קלי, יליד אירלנד, סגן המנהל של בית ההארחה החדש מגדלה ואחד מהאנשים החיוביים ביותר שאי פעם פגשנו, משתף את המחשבות השמחות שלו בפייסבוק. כשהוא נשאל על תיאור התפקיד שלו, הוא משיב: "לחייך – ולחבר בין אנשים".

בכל בוקר בזריחה, הכומר אימון קלי מצלם את הנוף הנשקף מחופי הכנרת. קלי, יליד אירלנד, סגן המנהל של בית ההארחה החדש מגדלה ואחד מהאנשים החיוביים ביותר שפגשנו, משתף את המחשבות השמחות שלו בפייסבוק

בלילה שאחרי המסע שלנו בשביל אלי כהן, ישנו במגדלה. העיצוב החיצוני שלו הוא משחק בין בזלת כהה לאבן סיד בהירה, הצבעים של עיצוב הפנים נעימים ורגועים, הלובי מכוסה זכוכית, החדרים נוחים והאווירה הכללית נעימה ומרגיעה.

בית ההארחה הוא רק חלק ממתחם גדול יותר וייחודי. בתוך המתחם בוצעו חפירות מקיפות מכפר דייגים יהודי עתיק בשם מגדלא, מקום הולדתה של חברתו ותלמידתו של ישו – מריה מגדלנה – הכולל בית כנסת ששוחזר בחלקו עם רצפות פסיפס ואת "אבן מגדלה" הכוללת עיטורים מפורטים.

Beautiful Sunrise coming- join us at Sunrise Stroll Chat & Share at Facebook Page

פורסם על ידי ‏‎Eamon Kelly LC‎‏ ב- יום שישי, 17 ביולי 2020

ההיסטוריה של האתר באה לידי בלובי, שבמרכזו בריכה (שהייתה בשימוש בענף הדייג של היישוב) וסביבה אבני בזלת שהועברו מאתר ליד הכנרת. שברים בני אלפיים שנה שולבו בעמודים יוצאי דופן ברחבי המתחם, אשר כוללים מפת פסיפס של הגליל ושביל בצורת דג עם מזרקות מוארות.

ליד המים עומד "דוק אין אלטום" (Duc in Altum), מרכז רוחני עם קפלות מיוחדות מאוד, אטריום המוקדש לנשים בכל העולם, וחלון לעבר הכנרת.

הכומר אימון קלי (צילום: פייסבוק)
הכומר אימון קלי (צילום: פייסבוק)

כשבית ההארחה מגדלה נפתח בסוף נובמבר, הוא התמלא באופן מידי בעולים לרגל. אבל כמו בכל שאר המלונות במדינה, הוא נסגר בחודשים הראשונים של משבר הקורונה. ועל אף שהוא נפתח מחדש לפני מספר שבועות, השערים לישראל סגורים לתיירים כרגע. כך שהיום האורחים הם ישראלים ה"תקועים" במדינה – אבל הם נראים מאושרים מאתר הנופש החדש שמציע שילוב של היסטוריה, מים, גנים, נוף מהמם של ההרים, ומגוון של אטרקציות קרובות.

מגדלה ממוקם על כביש 90, מצפון לטבריה. החפירות פתוחות מ-10:00 עד 15:00 בכל יום. לפרטים נוספים, צרו קשר עם המרכז בטלפון 074-700-3204; 053-3261619 – או בקרו באתר.

עוד 999 מילים
סגירה