• כפריים במצרים נאספים כדי למחות על המחסור במים, אוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
    AP Photo/Nariman El-Mofty
  • אתיופים חוגגים את הקמת הסכר על הנילוס, אוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Samuel Habtab)
    AP Photo/Samuel Habtab
  • שר ההגנה האיטלקי מבקר בבית חולים שדה צבאי איטלקי בלבנון, אוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
    AP Photo/Hassan Ammar
  • ריינייה ג'רייסטי, 63, איש עסקים, שנפצע בביתו במהלך הפיצוץ בנמל ביירות, אוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
    AP Photo/Hassan Ammar
  • טקס צבאי בעיראק לזכר הרוגי המלחמה עם איראן, 1998 (צילום: AP Photo/Jockel Finck)
    AP Photo/Jockel Finck
  • לוחמות איראניות בעיראק, 1988
  • עולי רגל בסעודיה, יולי 2020 (צילום: Saudi Media Ministry via AP)
    Saudi Media Ministry via AP
  • כפריים במצרים נאספים כדי למחות על המחסור במים, אוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
    AP Photo/Nariman El-Mofty

כוכב רשת מהמפרץ חולם לבקר בהתנחלות, ולבנון הקורסת חולמת על מקרון

כוכב הרשת הסעודי, שמלמד עברית באינסטגרם, מדבר עם זמן ישראל על הסיכוי לשלום עם ארצו ● המצב בלבנון רק מחמיר לאחר הפיצוץ בביירות, והתקוות לסיוע בינלאומי עלולות להתנפץ ● הקרב על המים בין אתיופיה למצרים מגיע ליוטיוב ● ובחזרה להסכם השלום שהביא מעט שקט לאזור ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

כוכב רשת מהמפרץ חולם לבקר בארץ

התקשורת הקטרית הריצה השבוע סיפור לפיו הפגישה המתוכננת בין נתניהו ליורש העצר הסעודי לא תצא לפועל, בגלל החלטה סעודית לקחת זמן ולא לקפוץ על רכבת הנורמליזציה. בסעודיה דוחים את הדיווחים, אך במקביל מאשרים כי עד שלא יימצא פתרון לסוגיה הפלסטינית, לא ינורמלו היחסים עם ישראל.

סקרים שבוצעו על ידי החוקר דייויד פולאק ממכון וושינגון לחקר המזרח התיכון, מעידים על כך שמרבית האזרחים הסעודים מזדהים מאוד עם הסוגיה הפלסטינית, ואינם תומכים בנרמול היחסים עם ישראל בשלב הנוכחי.

לואי אל-שריף, מימין, בלוגר ואיש תקשורת סעודי-בחרייני
לואי אל-שריף, מימין, בלוגר ואיש תקשורת סעודי-בחרייני

בראיון לזמן ישראל, לואי אל-שריף, בלוגר ואיש תקשורת סעודי-בחרייני המתגורר במנאמה, מסביר כי לאחר שנים רבות של איבה, ייקח זמן עד שהשינויים ייטמעו.

לדבריו, "לאחר 70 שנים של שטיפת מוח, הדברים לא יכולים להשתנות בן-לילה. אנשים רבים עדיין לא מבינים שליהודים יש קשר חזק ומשמעותי מאוד לארצם. הם מרוכזים בעניין הכיבוש, ולא יודעים הרבה על ישראל. מבחינתם, המילה ציוני היא קללה, והם לא מבינים בכלל את מהותה. הממשלה ובכירים רבים בבחריין תומכים בנורמליזציה, אך לתחושתי מרבית האזרחים – עדיין לא. הפרופגנדה של האחים המוסלמים, שדיברה על ישראל כעל סרטן, הייתה עוצמתית מאוד".

לואי, כוכב הרשת בן ה-37, מחובר למשפחת המלוכה בארצו, ועובד יחד עם שייח' מוחמד אל-עיסא, המזכ"ל של הליגה המוסלמית העולמית, שביקר בתחילת השנה במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו ועורר סערה רבה בעולם הערבי.

שאלתי את לואי, שבזמנו החופשי גם מלמד עברית ברשת, היכן היה רוצה לבקר בישראל. התשובה הייתה מפתיעה למדי: "הייתי רוצה לבקר בתקוע, (ההתנחלות) שבה נולד הנביא עמוס. הייתי נוסע עם הרכב לכל האתרים ההיסטוריים, בירושלים ובמקומות אחרים, והולך לראות היכן היו הממלכה הצפונית והדרומית.

"חוץ מזה, הייתי בשמחה משקיע ועושה עסקים בישראל. יש לנו שייח' אחד, מהעשירים ביותר, שקנה את כל הציוד החקלאי שלו מישראל, בגלל שזה מתקדם מאוד. אנשים רבים היו רוצים לעשות עסקים עם ישראל, ולכן אנחנו כבר נמצאים בשיחות עם מרכז פרס לשלום וחברות אחרות. תאמיני לי, זה יקרה ממש בקרוב".

עולי רגל בסעודיה, יולי 2020 (צילום: Saudi Ministry of Media via AP)
עולי רגל בסעודיה, יולי 2020 (צילום: Saudi Ministry of Media via AP)

לואי גם מדבר בהתלהבות על הקדמה הישראלית, משהו שרבים במפרץ יכולים להתחבר אליו בקלות, ולא חוסך ביקורת מהרשות הפלסטינית.

"אין לי שום סימפתיה לרשות הפלסטינית. זו יישות מאוד מושחתת ורבים יודעים על כך כאן, במפרץ. עם כל הכסף שקיבלו, הם כבר יכלו להפוך את עזה לעמק הסיליקון. יאסר ערפאת לקח פעם מטוס מהסעודים ולא החזיר. אני תומך בעם הפלסטיני ומייחל לרווחתו ולשגשוגו, אך אין לי מילה טובה לומר על המנהיגים שלהם", אומר לי לואי. לאחר השיחה שלנו, הוא כותב שלא אשכח לציין שהוא "ידיד גדול של ישראל ותמיד יהיה כזה". גם דעות כאלה לא חסרות היום במפרץ.

עולי רגל בסעודיה, יולי 2020 (צילום: Saudi Media Ministry via AP)
עולי רגל בסעודיה, יולי 2020 (צילום: Saudi Media Ministry via AP)

2

זמרים אתיופים עוקצים את מצרים

אתיופיה ממשיכה למלא את סכר התחייה (רנסאנס) הענק כדי להגביר את ייצור החשמל במדינה וליהנות ממי הנילוס, ובהיעדר פתרון מוסכם בין קהיר לאדיס-אבבה, מצרים רבים מודאגים מאוד מאובדן פרנסה ומפגיעה בחקלאות.

פלאחים מצרים רבים מתפרנסים מחקלאות ונשענים על רשת התעלות שמובילות את מימיו של הנילוס עד לשדותיהם. הם מדווחים שבשנים האחרונות המחסור במים ניכר היטב, וכי אובדן האדמה החקלאית הולך וגדל. הפעלתו של סכר התחייה עלולה להביא לאובדן נוסף של מים – בין 30% ל-40%.

כפריים במצרים נאספים כדי למחות על המחסור במים, אוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
כפריים במצרים נאספים כדי למחות על המחסור במים, אוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)

מאז ומעולם המצרים התפללו לנילוס, העריצו אותו וקראו לארצם "מתת הנילוס". אך מסתבר שגם לאתיופים יש רגשות עזים לנהר, למרות שהתלות של מצרים הצחיחה במימיו הרבה יותר גדולה משל אתיופיה, הנהנית מעונת גשמים ארוכה.

אתיופים חוגגים את הקמת הסכר על הנילוס, אוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Samuel Habtab)
אתיופים חוגגים את הקמת הסכר על הנילוס, אוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Samuel Habtab)

הקמת סכר התחייה הפכה לעניין של גאווה לאומית באתיופיה, שם רבים מרגישים כי ארצם ויתרה על פיתוח ושגשוג זמן רב מדי. כוכבי פופ מקומיים, כגון טדי אפרו, הקליטו לאחרונה שירים חדשים אותם הקדישו לסכר ולמתיחות הגוברת עם מצרים. השיר של אפרו קורא למצרים "להתחלק במי הנילוס", בדיוק כפי ששוב הציעה השבוע אתיופיה בניסיון להחיות את המשא ומתן התקוע.

3

לבנון עדיין ממתינה למקרון

כמעט חודש עבר מאז שפיצוץ עז הרעיד את ביירות, וחשף את שורת המחדלים של שלטון חלש, מסוכסך ולא מתפקד. העולם הביע סולידריות עם המדינה האבלה שספגה פגיעה קשה, אך בינתיים המצב בלבנון רק ממשיך להידרדר.

לאחר התפטרותו של חסן דיאב, ראש ממשלת לבנון בשמונת החודשים האחרונים, בלבנון אין ממשלה ואין גם מועמדים המעוניינים לקפוץ על העגלה.

שר ההגנה האיטלקי מבקר בבית חולים שדה צבאי איטלקי בלבנון, אוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
שר ההגנה האיטלקי מבקר בבית חולים שדה צבאי איטלקי בלבנון, אוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

סעד א-דין אל-חרירי, שהיה ראש הממשלה עד סוף 2019, שקל לשוב לתפקיד, אך בסוף החליט לוותר על התענוג המפוקפק. לפי השמועה הרווחת בביירות, הנשיא מישל עאון – הנתמך על ידי חזבאללה – היה דוחה את מועמדותו ממילא.

בינתיים, הנתונים החדשים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בלבנון מגלים כי במהלך 2020 מחירי המזון במדינה עלו ב-336%, בעוד שמחירי הביגוד וההנעלה זינקו ביותר מ-409%. הבנק המרכזי משתמש בשאריות מטבע החוץ שעוד נותרו לו, כדי לסבסד את הגז, החשמל והדלק, אך מזהיר כי בקרוב גם הפרקטיקה הזאת תגיע לסיומה. שער הלירה הלבנונית עומד בפועל על כ-7,000 דולרים, בעוד שהשער הרשמי הנו 1,507 לירות לדולר, ויותר ממחצית הלבנונים נמצאים כעת מתחת לקו העוני (כך לפי האומדן הרשמי של האו"מ).

ריינייה ג'רייסטי, 63, איש עסקים, שנפצע בביתו במהלך הפיצוץ בנמל ביירות, אוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
ריינייה ג'רייסטי, 63, איש עסקים, שנפצע בביתו במהלך הפיצוץ בביירות (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

בלבנון נושאים כעת עיניים אל נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שהבטיח לשוב ולבקר בביירות ב-1 בספטמבר, וכבר פרסם מתווה להצלת לבנון, שכולל רפורמות רבות, בהן בחירות מוקדמות לפרלמנט הלבנוני, מינוי של ממשלת מעבר שבסמכותה העברת רפורמות דחופות, ושינויים מבניים בבנק המרכזי בביירות.

אך גם אם יתברר שצרפת מוכנה להשקיע זמן וכסף בשיקום של לבנון, לא ברור אם יימצא שם כוח שמסוגל להוציא את הרפורמות הללו לפועל, ובעיקר לגבור על חזבאללה, הארגון החזק והמאורגן ביותר הפועל כרגע בארץ הארזים.

4

החודש בתולדות מזרח התיכון

ב-20 באוגוסט 1988, לאחר 8 שנות מלחמה, איראן ועיראק הסכימו לדרישת מועצת הביטחון של האו"ם להפסיק את הלחימה ולהתחייב להפסקת אש הדדית.

ההתפתחות הזאת הושגה רק לאחר שבמהלך יולי ותחילת אוגוסט 1988, העיראקים השיבו לעצמם שליטה על מרבית האדמות שכבשה קודם לכן איראן.

טקס צבאי בעיראק לזכר הרוגי המלחמה עם איראן, 1998 (צילום: AP Photo/Jockel Finck)
טקס צבאי בעיראק לזכר הרוגי המלחמה עם איראן, 1998 (צילום: AP Photo/Jockel Finck)

כלכלת איראן ספגה אבדות קשות, והייתה במצב קשה. המלחמה התישה את האזרח האיראני, והוציאה רוח מהמפרשים של משטר האייתולות המהפכני.

כך הושגה הפסקת האש המיוחלת, וב-25 באוגוסט הצדדים נפגשו למו"מ רשמי בג'נבה כדי לשים סוף למלחמה, שגבתה כמיליון קרבנות (מרביתם איראנים).

לוחמות איראניות בעיראק, 1988 (צילום: AP Photo/Laurent Rebours)
לוחמות איראניות בעיראק, 1988 (צילום: AP Photo/Laurent Rebours)
עוד 881 מילים
סגירה