בנימין נתניהו, ישראל כ"ץ, קרן טרנר (צילום: פלאש90)
פלאש90

התפטרות טרנר חושפת את החולשה של כ"ץ מול נתניהו

בעוד מקורבי שר האוצר מתעקשים שקרן טרנר אייל התפטרה כי התקשתה לעמוד בלחצי התפקיד לצד גידול תינוק בן חצי שנה, בסביבת המנכ"לית אומרים שהבעייה היתה דווקא הלחצים מצד נתניהו ● "אנחנו מציעים את התוכניות הכי טובות ואז בא ראש הממשלה ומקבל את ההחלטות שנראות לו", אומר בכיר באוצר ● לאחרונה הציע ברקת לכ"ץ לאחד כוחות מול נתניהו ● כ"ץ דחה את ההצעה על הסף ● פרשנות

עד שעה מאוחרת אמש (ראשון) ניהלה קרן טרנר אייל ביד רמה את הישיבות במשרד האוצר, גם אחרי שיצאה ההודעה על ההתפטרות שלה מתפקיד מנכ"לית המשרד. המצב המשונה הזה הוביל לשני נרטיבים שימשיכו לרוץ בימים הקרובים.

שר האוצר ישראל כ"ץ ומקורביו במשרד טוענים כי ההתפטרות של טרנר אייל נעשתה ברוח טובה ובתיאום עם השר. עם זאת, הם מעלים טענה שלא הייתה נשמעת, כנראה, לו היה מדובר בגבר: לדבריהם, העבודה בתנאים הללו הייתה קשה ומורכבת לטרנר אייל, שמטופלת בילדים – כולל תינוק בן חצי שנה.

"בכל בוקר קרן יצאה מעמק חפר בשש בוקר, וחזרה מהמשרד באחת עשרה בלילה. זה לא מצב הגיוני. אף אחד לא היה עומד בו, וזה עוד לפני שדיברנו על הלחצים העצומים שעוברים עליה במשך היום", אמר אחד המקורבים לכ"ץ.

מקורב לכ"ץ: "בכל בוקר קרן יצאה מעמק חפר בשש בוקר, וחזרה מהמשרד באחת עשרה בלילה. זה לא מצב הגיוני. אף אחד לא היה עומד בו, וזה עוד לפני שדיברנו על הלחצים העצומים שעוברים עליה במשך היום"

מקורבי טרנר אייל מבטלים את הטיעון ואומרים שלא הייתה לה שום בעיית קושי; המנכ"לית הרי ניהלה משרדים גדולים ועסקה בתפקידים חשובים ותובעניים, עם משפחה צעירה בבית. לפי המקורבים, טרנר אייל פשוט הגיעה לאותה מסקנה שאליה הגיע חברה הטוב, שאול מרידור, שהתפטר מתפקידו כראש אגף התקציבים באוגוסט האחרון.

קרן טרנר אייל (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
קרן טרנר אייל (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"קרן הבינה שאין במשרד דיונים מקצועיים רציניים, אין עבודת מטה מסודרת, והדבר הכי חשוב – אין תקציב, כי סיפור התקציב משרת רק את הצורך הפוליטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו", אמר מקורב של טרנר אייל. "במשרד האוצר לא רוצים דרג מקצועי. הם רוצים לתת הוראות וזה מה שיהיה. זה מצב בלתי נסבל, גם עבור החשב רוני חזקיהו שעזב, גם בשביל מרידור, וגם מבחינתה של קרן".

מקורב לטרנר אייל: "במשרד האוצר לא רוצים דרג מקצועי. הם רוצים לתת הוראות וזה מה שיהיה. זה מצב בלתי נסבל, גם עבור החשב רוני חזקיהו שעזב, גם בשביל מרידור, וגם מבחינתה של קרן"

כך או אחרת, שתי ההערכות הללו מתחברות לטענה אחת המשותפת לכולם: למשרד האוצר היום אין מעמד. שר האוצר והפקידים, אלה שנשארו במשרד, מנהלים מאבקים מתישים ואבודים מול ראש הממשלה ומשרד הבריאות, ובסוף נתניהו מקבל החלטות ולא משיקולים ענייניים.

"אי אפשר לנהל ככה את העסק", אמר אמש בכיר באוצר לזמן ישראל. "אנחנו מציעים את התוכניות הכי טובות, הכי מקצועיות, ואז בא ראש הממשלה ומקבל את ההחלטות שנראות לו. כאילו שאנחנו לא קיימים. כאילו שאין שום תיאום".

המציאות הזו הוציאה מדעתו גם את שר האוצר עצמו, וגרמה לעימות בינו ובין נתניהו שכ"ץ מנסה עכשיו למתן. בסוף השבוע שעבר רתח כ"ץ על ההחלטה לסגור מקומות עבודה קטנים שאינם מקבלים קהל.

"אי אפשר לנהל ככה את העסק", אמר אמש בכיר באוצר. "אנחנו מציעים את התוכניות הכי טובות, הכי מקצועיות, ואז בא ראש הממשלה ומקבל את ההחלטות שנראות לו. כאילו שאנחנו לא קיימים. כאילו שאין שום תיאום"

"לא אתן למיליוני אנשים לשקוע בייאוש ובחרפת רעב בגלל החלטות לא נכונות של  משרד הבריאות לסגור את המשק", שר האוצר אמר אז. על כך מיהרה לשכת נתניהו להגיב בארסיות: "ראש הממשלה לא נכנע ללחצים מתוך הממשלה או מחוצה לה מצד אלה שמנסים לקושש קולות על חשבון בריאות הציבור".

כ"ץ עצמו הספיק לריב עם טרנר אייל פעמים אחדות מאז הביא אותה למשרד האוצר לפני ארבעה חודשים, אחרי שמירי רגב סירבה להמשיך את כהונתה במשרד התחבורה. כ"ץ לא אהב את ההתייצבות של טרנר אייל לצד מרידור, את ההתנגדות הפומבית שלה למענק 750 השקלים ואת ההתבטאויות נגד הסגר, אבל הוא לא חשב שהיא פועלת נגדו ממניעים פוליטיים.

שאול מרידור (צילום: פלאש90)
שאול מרידור (צילום: פלאש90)

את שאול מרידור כינה כ"ץ "פוליטרוק של כחול-לבן". את טרנר אייל הוא עדיין מעריך, למרות ההיתקלויות ביניהם. "כ"ץ יהיה זה שידאג לה לתפקיד מצוין. הוא הבטיח לה וכולם יראו את זה", אמר אתמול מקורב לשר.

את שאול מרידור כינה כ"ץ "פוליטרוק של כחול-לבן". את טרנר אייל הוא עדיין מעריך, למרות ההיתקלויות ביניהם. "כ"ץ יהיה זה שידאג לה לתפקיד מצוין. הוא הבטיח לה וכולם יראו את זה", אמר אתמול מקורב לשר

את תפקיד המנכ"ל ימלא עכשיו באופן זמני ערן יעקב, יו"ר רשות המיסים. הוא יישא על עצמו עומס כפול בשני תפקידים הרבה יותר כבד מזה של טרנר אייל. אם תשאלו את כ"ץ, הוא יאמר שהכול תחת שליטה ותחת השפעה, אבל גם הוא עומד בלחצים בלתי אפשריים ולא רוצה למתוח את החבל מול נתניהו יותר מדי.

לפני כמה שבועות הציע ניר ברקת, עוד מאוכזב נתניהו בליכוד, לסייע לכ"ץ ואולי כך ליצור עמו חזית משותפת נגד נתניהו. שר האוצר דחה את ההצעה על הסף.

עוד 683 מילים
סגירה