בישראל ובארצות הברית נערכים לנקמה איראנית

שיטוט קצר באתרי חדשות איראניים בימים האחרונים מגלה סיקור נרחב סביב יום השנה לחיסולו של קאסם סולימאני בהוראה ישירה של טראמפ ● בישראל ובארצות הברית עקבו, ניתחו והבינו שנקמה בהחלט אפשרית ● במסגרת חילופי המסרים הכניס הצי האמריקאי צוללת גרעינית ושתי משחתות למיצרי הורמוז, וצה״ל דאג להעביר - באור יום - צוללת בתעלת סואץ ● פרשנות

מפגינים נושאים שלטים ובהם תמונה של קאסם סלימאני, מפקד משמר המהפכה האיראני, שחוסל בהתקפה אמריקאית בנמל בגדד ב-2020 (צילום: AP Photo/Lefteris Pitarakis)
AP Photo/Lefteris Pitarakis
מפגינים נושאים שלטים ובהם תמונה של קאסם סלימאני, מפקד משמר המהפכה האיראני, שחוסל בהתקפה אמריקאית בנמל בגדד ב-2020

את הנאום הפומבי האחרון שלו הקדיש עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, למסכת איומים. העיתוי לא מקרי: מחר, ה-3 בינואר 2021, תציין איראן שנה לחיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס האיראני בנמל התעופה הבינלאומי של בגדד, שבוצע בהוראה ישירה של נשיא ארצות הברית היוצא, דונלד טראמפ.

חמינאי היה ממוקד מאד והכריז כי הנקמה היא עניין של זמן, ואל לה לארצות הברית לחשוב כי מתקפת הטילים האירנית על בסיס "עין אלאסאד" בעיראק – חמישה ימים אחרי החיסול, היא בבחינת סגירת החשבון.

בשיטוט קצר באתרי חדשות אירניים בימים האחרונים קשה שלא להבחין בסיקור הנרחב סביב יום השנה לחיסול. ביום שלישי האחרון שדרה רשת הטלוויזיה PRESS TV סרטון שבו אזרחים פקיסטנים והודים מדברים בשבחו של השהאיד סולימני, וקוראים לסלק את הקפיטליסטים האמריקאים מהאזור כולו.

האזרחים ההודים שצולמו בסרטון הזה היו מוסלמים מחבל קשמיר הסמוך לגבול עם פקיסטן והכיתוב שליווה את התמונות היה "קשמיר הכבושה". לכאורה, הקשר בין הדברים נראה תמוה, מה לאיראן עם פקיסטן והודו בהקשר סולימני? אבל נראה כי באיראן מבקשים להעביר מסר מרתיע, תוך שימוש בחיסול סולימני כפלטפורמה.

באיראן מודאגים מההתקרבות של ישראל לפקיסטן

הידיעות על התקרבות כביכול בין פקיסטן לישראל בתיווך אמריקאי, מדאיגה מאד את טהרן ולכן היא מנסה לתקוע טריז בין השלטון הפקיסטני לציבור במדינה ומדברת אליו מעל ראשו.

בהקשר ההודי, איראן כבר הוכיחה בעבר כי היא לא חוששת לפעול נגד ישראל בשטחה. את מטען הנפץ שהוצמד למכוניתה של אשת נציג משרד הביטחון בניו דלהי ב-2012, הצמידו פעילים איראניים של משמרות המהפכה. אלא שפיגוע נקודתי הוא לא הדאגה היחידה של מדינות האזור.

בספטמבר 2019 הוכיחה איראן יכולת לשתק במהלומה אווירית את אספקת הנפט של סעודיה. בתקיפה הזו, נפגעו שני מתקני זיקוק גדולים בלב המדינה מנחיל טילי שיוט ומל"טים שלא זוהה במערכות המכ"מ. בעקבות הפגיעה במתקנים צומצמה יכולת אספקת הנפט של סעודיה ב-50%, שהם 5% מסך התצרוכת העולמית.

בישראל ובארצות הברית עקבו, ניתחו והבינו שנקמה על חיסול שני סמלים איראניים – קאסם סולימאני ומוחסן פחריזאדה – בהחלט אפשרית. זו בדיוק הסיבה לצבר הצהרות והפרסומים מוושינגטון וירושלים בחודש האחרון.

בישראל ובארצות הברית עקבו, ניתחו והבינו שנקמה על חיסול שני סמלים איראניים, סולימאני ופחריזאדה, בהחלט אפשרית. זו בדיוק הסיבה לצבר הצהרות והפרסומים מוושינגטון וירושלים בחודש האחרון

לא בכדי פורסמו בהפרש של כמה ימים שתי ידיעות לא שגרתיות על כניסת צוללות אמריקאיות וישראליות לאזור המפרץ הפרסי. קודם הייתה זו הודעה רשמית של הצי האמריקאי, שהכניס לאזור מיצרי הורמוז צוללת גרעינית ושתי משחתות, עם הבהרה ברורה כי הן שם כדי לשמר את חופש השיט והביטחון בהתאם לחוק הבינלאומי.

השבוע פרסם הצי האמריקאי תמונות של חמקנים ממריאים מנושאת מסוקים ליד ג'יבוטי, בכניסה למפרץ הפרסי, כביכול במסגרת אימון שגרתי. השפה היא אמנם דיפלומטית אבל המסר הוא איום ישיר על טהרן. כמה ימים אחר כך, דאגה ישראל להעביר – באור יום – צוללת שלה בתעלת סואץ. האם היעד הוא המפרץ הפרסי, לא ברור, גם במקרה הזה המסר עבר.

אלא שזה לא נעצר כאן. נדבך נוסף בשרשור חילופי המסרים היה חשיפת תרגיל ההגנה האווירית הישראלי. ב-15 בדצמבר פרסם משרד הביטחון סדרת סרטונים בהם נראה יירוט מוצלח של טילים מסוגים שונים. על פי ההודעה, כל מערכות היירוט הישראליות: חץ, שרביט קסמים וכיפת ברזל השתתפו בניסוי, שכלל השמדה של טילים בליסטיים, טילי שיוט ומל"טים. שני האחרונים היו הנשק שבו השתמשה איראן לתקוף את מתקני הנפט הסעודיים.

מערכות היירוט הישראליות חץ, שרביט קסמים וכיפת ברזל השתתפו בניסוי, שכלל השמדה של טילים בליסטיים, טילי שיוט ומל"טים. שני האחרונים היו הנשק שבו השתמשה איראן לתקוף את מתקני הנפט הסעודיים

פחות משבוע אחר כך, ב-21 בדצמבר נערך בתל אביב טקס הענקת "אות הערכה מבצעי" ליחידות מצטיינות. בדרך כלל טקסים כאלה מסתיימים באמירות סתומות, כלליות שלא "תופסות כותרות". אלא שבמקרה הזה דאג דובר צה"ל להפיץ את נאום הרמטכ"ל מוקדם יותר לכל הכתבים הצבאיים. את הקטע הבא היה קשה לפספס:

"אם איראן ושותפיה, חברי הציר הרדיקלי, במעגל המדינות הראשון או השני, יבצעו פעולה נגד מדינת ישראל – הם יגלו שהם חברים בשותפות יקרה ביותר. צה"ל יתקוף בעוצמה כל מי שיהיה שותף, חלקי או מלא, מקרוב או מרחוק, לפעולה נגד מדינת ישראל או נגד יעדים של מדינת ישראל. אני אומר את הדברים בפשטות ומתאר לאויבינו את המצב לאשורו – מדרגות התגובה וכלל התכניות הוכנו ותורגלו".

הרמטכ"ל כוכבי במקרה הזה לא ניהל מדיניות דוברות עצמאית, הוא היה השליח עם מסר חד, שהתקבל בתום הערכת מצב מדאיגה.

עוד 662 מילים
סגירה