פרשנות עלייתו ונפילתו של אבי ניסנקורן

רק לפני חודש נתפס ניסנקורן ככוכב הגדול של מחנה המרכז-שמאל וכל המפלגות חיזרו אחריו ● אבל הוא בחר להצטרף אל חולדאי - שלא פסח מאז על אף טעות פוליטית ● החשיפה בזמן ישראל כי מיכאלי אינה ששה לרוץ עם ניסנקורן באותה רשימה, יחד עם סקרי השבוע שהראו שהישראלים ממשיכה לרדת מתחת לאחוז החסימה, גרמו לניסנקורן להבין שעלה על הרכבת הלא נכונה

אבי ניסנקורן בכנסת, 21 בדצמבר 2020 (צילום: אורן בן חקון/POOL)
אורן בן חקון/POOL
אבי ניסנקורן בכנסת, 21 בדצמבר 2020

כך חולפת תהילת עולם. אבי ניסנקורן היה כוכב פוליטי בלתי צפוי רק לפני חודש. הוא היה שר המשפטים שנאלץ לעזוב את תפקידו רק אחרי שסירב לתרגילים פוליטיים שרקם יו"ר המפלגה שלו בני גנץ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הדימוי הציבורי שלו הרקיע שחקים, בעיקר בקרב מצביעי המרכז-שמאל ומתנגדי נתניהו.

בשבעת החודשים שלו כשר המשפטים נתפס האיש האפור, יו"ר ההסתדרות לשעבר, כמי שמגן על שומרי הסף ומונע פוליטיזציה מוחלטת במערכות אכיפת החוק ובבחירת השופטים. "באגרוף ברזל לא אתן לפגוע במערכת המשפט", הצהיר ניסנקורן בהזדמנויות שונות. נחום ברנע הכתיר אותו בתואר "האיש שעוצר את נתניהו".

וכך, ניסנקורן התפטר מתפקידו בסוף דצמבר ונזרק מחדש, במצב מעולה, לתוך מערכת פוליטית לקראת בחירות חדשות. מכל חברי הכנסת בכחול-לבן המתפרקת, מהראשון ועד האחרון, ניסנקורן היה היחידי שזכה לתמיכה ציבורית.

אבי ניסנקורן בכנסת, אוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אבי ניסנקורן בכנסת, אוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

כולם רדפו אחריו: יאיר לפיד, שותפו לשעבר בכחול-לבן, היה מוכן לתת לו את חצי המלכות אם יצטרף ליש עתיד. זה התחיל במקום שני ברשימה, קמפיין נפרד ויוקרתי במהלך הבחירות, תפקיד שר המשפטים בממשלה, אם לפיד יקים אותה, ואפילו שריון של אנשיו ברשימה. ניסנקורן, העריך לפיד, היה משתלב היטב עם קמפיין הממשלה השפויה שהוא מוביל.

אבל לא רק יש עתיד, גם במפלגת העבודה חיזרו אחרי ניסנקורן. חברי הנהלת המפלגה התקשרו אליו וביקשו להחזיר אותו הביתה ולמסור לידיו את ההנהגה. ניסנקורן סירב ובחר ברון חולדאי ובמפלגה שהקים, הישראלים.

לא רק יש עתיד, גם במפלגת העבודה חיזרו אחרי ניסנקורן. חברי הנהלת המפלגה התקשרו אליו וביקשו להחזיר אותו הביתה ולמסור לידיו את ההנהגה. ניסנקורן סירב ובחר ברון חולדאי

החיבור לא נראה מופרך, כי השניים הגיעו ממפלגת העבודה ומשדרים על אותו גל. גם נאומי ההשקה בתחילת ינואר נראו טובים ומבטיחים, למרות החליפה המצחיקה של חולדאי. אבל מאז עשה חולדאי כל טעות אפשרית, כידוע, והתדרדר אל סף אחוז החסימה.

בינתיים הצליחה מרב מיכאלי להשתלט בחוכמה על מפלגת העבודה וליצור באז שהקפיץ אותה בסקרים על חשבון הישראלים, כמובן. חולדאי וניסנקורן הבינו שבלי העבודה אין להם תקומה, אבל כאן חיכתה להם הפתעת חייהם.

מיכאלי רצתה מאד, ועדיין רוצה, את חולדאי. היא אפילו ביקשה ממנו פעמים אחדות בעבר לרוץ לראשות מפלגת העבודה. את ניסנקורן היא לא רוצה ברשימה שלה. נקודה. אגב, מיכאלי הייתה מאד שמחה לראות לצידה את עפר שלח, אבל הוא סירב להתמודד בפריימריז בעבודה שמתקיימים היום (שני).

מרב מיכאלי (צילום: Miriam Alster/Flash90)
מרב מיכאלי (צילום: Miriam Alster/Flash90)

ביום רביעי פרסמנו כאן בפעם הראשונה את ההסתייגות של מיכאלי מניסנקורן. הפרסום עורר סערה גדולה בעבודה ובקרב הישראלים, ואפילו זכה להכחשות – אבל המסר עבר.

מיכאלי לא רצתה ברשימה את ניסנקורן (וגם את מקורבתו עינב קבאלה) כי מבחינתה הוא היה בין האנשים שהובילו את כחול-לבן לממשלת נתניהו במאי שעבר, מי שאחראי להסכם הקואליציוני השערורייתי שנחתם בין נתניהו וגנץ.

מיכאלי לא רצתה ברשימה את ניסנקורן כי מבחינתה הוא היה בין האנשים שהובילו את כחול-לבן לממשלת נתניהו במאי שעבר, מי שאחראי להסכם הקואליציוני השערורייתי שנחתם בין נתניהו וגנץ

מעבר לזה, מיכאלי חששה שניסנקורן ישתלט לה על המפלגה. לניסנקורן יש חברים רבים בעבודה, ביניהם פעילים רבים בהסתדרות. בשיחות עם מקורביה הציעה מיכאלי שניסנקורן ינסה שוב למצוא את הדרך ליאיר לפיד. אבל הדלת אל לפיד נסגרה.

ניסנקורן מצא את עצמו במבוי סתום, במפלגה שלא עוברת את אחוז החסימה ובלי אופציה פוליטית אחרת. אתמול הודיע על פסק זמן מהחיים הפוליטיים, ואולי סימן גם לחולדאי את סיבוב הפרסה שלו לעיריית תל אביב.

מיכאלי יכולה לחייך שוב. הקלף המשוגע שלה קופץ ללא הרף מהחפיסה. בסקר שפורסם אתמול בערוץ 12 העבודה מקבלת כבר חמישה מנדטים, גם על חשבון הישראלים שרק לפני חודש היו תקווה פוליטית גדולה.

עוד 527 מילים
סגירה