אנשים מתחסנים נגד קורונה במרכז החיסונים של קופת חולים כללית בירושלים, 28 בדצמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

ישראלים שגרים בחו"ל מתלבטים אם לחזור לביקור כדי להתחסן

מבצע החיסונים המאסיבי שם את ישראל במקום הראשון בקצב ההתחסנות בעולם ● המשמעות היא כי ישראלים הגרים בחו"ל יכולים להתחסן מהר יותר אם יקפצו לביקור מאשר בארצם החדשה ● מי ששוקל לעשות זאת אף יכול לשלב את ההתחסנות עם הצבעה בבחירות ולעשות את ליל הסדר בארץ ● אבל הקשיים הלוגיסטיים הופכים את גיחת ההתחסנות למשימה שלא רבים יוכלו לעמוד בה

כשבני פלקוביץ' ייצא מביתו בבוסטון לקראת הנסיעה המיוחלת הביתה, לישראל, במרץ הקרוב, הוא יראה סוף סוף את משפחתו וחבריו אחרי חודשים ארוכים של פרידה. אבל יש עוד משהו שפלקוביץ' מתכנן להספיק בטיול הזה: להפשיל שרוולים ולהתחסן נגד קורונה.

בזמן שישראל מובילה את מרוץ החיסונים העולמי, עם מעל 3 מיליון  אנשים שקיבלו כבר את החיסון הראשון וכמעט 2 מיליון שקיבלו את החיסון השני, לא מעט ישראלים החיים בחו"ל שוקלים את האפשרות לשלב ביקור בית עם חיסון, שאולי לא יהיה זמין בארצות החדשות שלהם בחודשים הקרובים.

"נדמה שבישראל אני יכול לקבל את החיסון מהר יותר מאשר בבוסטון", אומר פלקוביץ', שעובד על הדוקטורט שלו בביוכימיה ב-MIT בקיימברידג', וחי בארה"ב, ביחד עם אשתו, בשנה וחצי האחרונות.

"אני אהיה בקבוצה האחרונה בבוסטון שתחוסן", אומר פלקוביץ' ומציין שהוא לא מצפה שהתור שלו יגיע לפני הקיץ, לכל המוקדם. "אבל בישראל הם אומרים שיגיעו לרוב האוכלוסייה עד מרץ, ראיתי את הפרוטוקול והוא נראה מאוד מציאותי".

מבצע חיסונים באיצטדיון ג'ילט בפארק פנויי בבוסטון, 28 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Charles Krupa)
מבצע חיסונים באיצטדיון ג'ילט בפארק פנויי בבוסטון, 28 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Charles Krupa)

ישראל חיסנה כבר למעלה מרבע מהאוכלוסייה של המדינה, והגיעה לאחרונה לשיא יומי של 220,000 רבע מיליון חיסונים ביום. נכון להשבוע, היצע החיסונים אף גבוה מהביקוש להם. לעומת זאת, ארה"ב חיסנה עד כה כ-32 מיליון איש – עשירית מהאוכלוסייה – אבל בינתיים נראה מבצע החיסונים האמריקאי מאולתר, והוא זוכה לביקורות רבות.

פלקוביץ' מחכה לבקר את משפחתו בישראל כבר זמן רב, אבל הנסיעה כל הזמן נדחית בעקבות גלי הקורונה בשתי המדינות וסגירת שדה התעופה. "יש עדיין חששות – לגבי בידוד, האפשרות שנידבק בטיסה, או שנדביק אנשים בישראל. כל החששות האלה עדיין קיימים", הוא אומר. אבל האפשרות שיצליחו להשיג את החיסונים מוקדם יותר, ברמה של חודשים, מטה את הכף לטובת הנסיעה.

"דברים משתנים מהר כל כך, אני רק מנסה להישאר עם האצבע על הדופק, להבין מי נגד מי, ולמרות שאני יודע שהמצב יכול להשתנות בכל רגע, אנחנו חושבים לתזמן את הנסיעה למרץ כך שנוכל לקבל אז את החיסון", הוא אומר.

"דברים משתנים מהר כל כך, אני רק מנסה להישאר עם האצבע על הדופק, להבין מי נגד מי, ולמרות שאני יודע שהמצב יכול להשתנות בכל רגע, אנחנו חושבים לתזמן את הנסיעה למרץ כך שנוכל לקבל אז את החיסון"

"לא מדובר בתיירות חיסונים"

עם זאת, ישראל לא צריכה להתחיל להיערך לחזרה המונית של אזרחים לשעבר שמפוזרים ברחבי העולם.

באופן רשמי, רק אזרחים שנמצאים בחו"ל פחות מחמש שנים, עדיין חברים פעילים בקופות החולים שלהם ומשלמים תשלומי ביטוח לאומי מדי חודש זכאים לקבוע תור לחיסון. אולם מעשית, משרד הבריאות הורה להחיל את תוכנית החיסונים בחינם לכל מי שנמצא בישראל, בלי קשר לאזרחות, למעמד התושבות שלו או לביטוח הרפואי שלו.

אבל הבעיה של המהגרים הישראלים היא אחרת: התחסנות בארץ היא אפשרות ריאלית רק עבור מי שיכולים להרשות לעצמם להישאר כאן במשך חודש וחצי לפחות. בשלב ראשון צריך המועמד הפוטנציאלי להשלים בידוד של 10-14 ימים, ואז יש לחכות לפחות שלושה שבועות בין שתי מנות החיסון. את הדרכון הירוק – המעיד על חיסון מלא – הוא או היא יקבלו שבוע אחרי החיסון השני.

בני פלקוביץ', דוקטורנט ב-MIT (צילום: Bathe Bionanolab)
בני פלקוביץ', דוקטורנט ב-MIT (צילום: Bathe Bionanolab)

פלקוביץ' אומר שהוא יכול להשלים חלק משמעותי מהמחקר שלו בשלט רחוק, אז לא אכפת לא להיעדר לתקופה ממושכת כל כך. הוא ואחיו, שחי בניו יורק, מעוניינים לקבל את החיסון מוקדם ככל האפשר.

"אח שלי אפילו יותר מודאג לגבי המוטציה הבריטית, ושעשוי להיות גל נוסף. אז הוא מרגיש שהוא ממש רוצה לנסוע (להתחסן בישראל) מוקדם ככל האפשר", הוא אומר.

במשרד הבריאות סירבו להתייחס רשמית לשאלה האם ישראלים שגרים בחו"ל יכולים להירשם לתורים לחיסון. הישראלים שכבר מתכננים להגיע הביתה עלולים להיתקל במכשול נוסף, כמו ההחלטה לסגור את שדה התעופה בן גוריון לשבוע מחשש למוטציות. שדה התעופה אמור להיפתח מחדש ביום ראשון הקרוב, אבל אין ערובה שלא ייסגר שוב אם רמת התחלואה בישראל לא תרד באופן משביע רצון.

עינב הדרי, סגנית דוברת שגרירות ישראל בוושינגטון, אומרת שמשרד החוץ לא מודע למספר גדול של ישראלים שגרים בחו"ל ומתכננים לחזור כדי להתחסן. אבל היא מציינת שכל ישראלי שעונה לקריטריונים לחיסון, לפי הנחיות משרד הבריאות, מוזמן להגיע ארצה ולהתחסן, בלי קשר לארץ מגוריו כרגע.

"אנחנו לא מתייחסים לזה כעניין לדאגה כי אנחנו לא מודאגים", אומרת הדרי. "מדינת ישראל מחסנת את כל האזרחים הישראלים. זה לא משנה אם יש או אין להם ביטוח בריאות גם במדינה אחרת".

"לא מדובר בתיירות חיסונים, בגלל שאנחנו לא מתייחסים לאזרחים ישראלים כאל תיירים, גם אם כרגע הם חיים מחוץ לישראל", מדגישה הדרי.

"מדינת ישראל מחסנת את כל האזרחים הישראלים. זה לא משנה אם יש להם גם ביטוח בריאות. לא מדובר בתיירות חיסונים, בגלל שאנחנו לא מתייחסים לאזרחים ישראלים כאל תיירים, גם אם כרגע הם חיים מחוץ לישראל"

וכמובן, אל השיקולים האם לחזור לארץ בזמן הקרוב נוספה גם מערכת הבחירות: מי שיחזור לארץ במרץ הקרוב יוכל לנצל את הביקור לא רק להתחסנות, אלא גם כדי להצביע בבחירות לכנסת ה-24 – שתי ציפורים בכרטיס טיסה אחד. זאת, בנוסף לחג הפסח, שחל השנה בסוף מרץ.

זומים בדלפט

גיל כהן, 35, נמצא בשנה הראשונה של לימודי התואר השני שלו בתכנון אורבני באוניברסיטת דלפט בהולנד. למרות שעבר להולנד מתוך ידיעה שרוב השיעורים שלו יתקיימו אונליין, הוא קיווה להפיק את המרב מקבוצות הלמידה הקטנות, הבין-אישיות, שהאוניברסיטה הבטיחה. אבל כשדלפט, אחת מעיירות הקולג' הגדולות בהולנד, הפכה למוקד הדבקות קורונה אדיר בסתיו האחרון, גם קבוצות הלמידה בוטלו.

גיל כהן בפארק חולות האג בהולנד, 10 בינואר 2021 (צילום: באדיבות המצולם)
גיל כהן בפארק חולות האג בהולנד, 10 בינואר 2021 (צילום: באדיבות המצולם)

כהן התלבט אם להישאר בהולנד לסמסטר נוסף או לחזור לישראל. אם ישוב לישראל וחלק מתנאי הסגר יוקלו בהולנד, הוא יפספס את קבוצות הלמידה השיתופיות שקיווה לחוות בלימודיו. בסופו של דבר, היכולת להתחסן דחפה אותו לשוב לישראל, במקום לשבת ולהמתין שהתנאים בהולנד ישתפרו.

"זה מוסיף עוד סיבה לנסיעה וגורם לי להרגיש שהחזרה לישראל זאת ההחלטה הבוגרת והאחראית יותר", אומר כהן. "נחמד לדעת שישראל מתפקדת לפחות בהיבט הזה, הרפואי. אני בהחלט מעריך את מערכת הבריאות, וגם את מזג האוויר, אחרי השהות בהולנד".

פלקוביץ' וכהן הם כרגע מיעוט מקרב הישראלים לשעבר שחושבים להגיע לישראל בגלל החיסון. מבחינתו, פלקוביץ' אסיר תודה על כך שיש לו את הזכות לבחור. "זה יותר עניין של מזל. אני מרגיש בר מזל להיות ישראלי", הוא אומר. "אני שמח שיש לי את האפשרות".

עוד 907 מילים
סגירה