בנימין ושרה נתניהו, מוקפים בחברי הליכוד, חוגגים את תוצאות הבחירות ב-2 במרץ 2020 (צילום: גילי יערי/פלאש90)
גילי יערי/פלאש90

בליכוד חלוקים סביב השאלה האם רצוי שנתניהו יוביל את המפלגה גם באופוזיציה

בסביבתו של נתניהו טוענים שיש לראש הממשלה קלף סודי, ואין להם ספק שיקימו ממשלה עד יום שלישי הקרוב ● אולם ככל שהזמן אוזל, בליכוד מתחילים לדבר בחדרי חדרים על היום שאחרי ומתווכחים האם זה טוב או רע למפלגה אם נתניהו יהיה יו"ר האופוזיציה ● מחד, אומרים שם, אין מנהיג חזק ממנו ● מצד שני, אומר שר בליכוד: "נתניהו בעצם יהיה הסיבה לכך שממשלת השינוי תחזיק מעמד" ● פרשנות

בימים האחרונים, ככל שהולכים ומסתבכים סיכוייו של בנימין נתניהו להקים ממשלה, מתנהל שיח בחדרים סגורים על עתיד הליכוד בזמן הקרוב ועל מקומו של נתניהו בהנהגה. השאלה היא מה יקרה אם יאיר לפיד ונפתלי בנט יצליחו להקים את הממשלה שהם עובדים עליה במרץ בימים אלה, והאם רצוי במקרה כזה שנתניהו יוביל את הליכוד גם באופוזיציה.

הוויכוח הזה מרתק והוא עשוי להתלקח כבר ביום שלישי הקרוב, אם הנשיא אכן יטיל את הרכבת הממשלה על לפיד ו/או בנט.

שר בליכוד אמר אתמול לזמן ישראל: "אסור לנתניהו להיות יו"ר הליכוד באופוזיציה. זה יהרוס את הליכוד וגם אותו. אם הוא יישאר, הממשלה של בנט, לפיד, אביגדור ליברמן והשמאל רק תתחזק. המשך הנוכחות של נתניהו הוא הדבק שמחבר אותם. נתניהו בעצם יהיה הסיבה לכך שהם יחזיקו מעמד.

"אסור לנתניהו להיות יו"ר הליכוד באופוזיציה. אם הוא יישאר, ממשלת בנט, לפיד, ליברמן והשמאל רק תתחזק. המשך הנוכחות של נתניהו הוא הדבק שמחבר אותם. נתניהו בעצם יהיה הסיבה לכך שהם יחזיקו מעמד"

"אם נלך לאופוזיציה, הליכוד בראשות נתניהו רק ייחלש", מוסיף השר. "ראשית, נתניהו עצמו ייצא מבלפור, ואפשר להבין מה תהיה ההשפעה של אירוע כזה עליו; שנית, הכוח והקסם שלו ילכו ויתפוגגו. הוא ייראה לוזר. ראשי ערים ורשויות בליכוד ילכו עם הכוח והתקציבים.

"גם החרדים יתקפלו בסוף. הם לא חייבים לנתניהו שום דבר אם הוא באופוזיציה. רק מנהיג חדש בליכוד ישנה את התמונה ויכול לערער את הממשלה שתקום".

ראש הממשלה הנכנס אהוד ברק משיק כוסית לחיים עם ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו, בטקס חילופי ראש ממשלה במשרד ראש הממשלה בירושלים. בינהם, משמאל נאווה ברק ולידה שרה נתניהו. 7 ביולי 1999 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
ראש הממשלה הנכנס אהוד ברק משיק כוסית לחיים עם ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו, בטקס חילופי ראש ממשלה במשרד ראש הממשלה בירושלים. בינהם, משמאל נאווה ברק ולידה שרה נתניהו. 7 ביולי 1999 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

אלא שנתניהו לא מתכוון ללכת לשום מקום, גם אם יאבד את השלטון. המשפט הפלילי שבו הוא נתון מחייב אותו להישאר בתמונה. בפעם הקודמת, במאי 1999, אחרי שהפסיד את הבחירות לאהוד ברק, נתניהו הודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים בנאום מרשים שנשא במלון הילטון בתל אביב. רק כעבור שנים חזר לתמונה.

הפעם זה שונה. התחושה בליכוד בקרב אנשי נתניהו היא כי המעמד שלו מול המערכת המשפטית יהיה חזק יותר אם יהיה יו"ר האופוזיציה ולא אזרח פרטי. "אנחנו זוכרים מה קרה עם אהוד אולמרט אחרי שהתפטר. כל היחס אליו השתנה ואפילו נוספו לו אישומים", כפי שאמר אחד מהם.

ההערכה בצמרת הליכוד היא שאם נתניהו ירצה להישאר כיו"ר האופוזיציה, איש לא יצא נגדו בגלוי גם שם. יש לנתניהו מספיק כוח לכפות מהלכים, ואם מישהו יתמודד נגדו – נתניהו יארגן פריימריז בליכוד ובהם הוא ינצח כל מועמד.

מעבר לזה, בכיר בליכוד, תומך נתניהו, מסביר לזמן ישראל כי "רק איתו נוכל לחזור לשלטון. הוא יקרקס את בנט ואת סער. אין לנו איש מוכשר כמוהו, שיכול לעשות קמפיין שלילי יומיומי. נתניהו ידע לשכנע גם את האנשים בליכוד. הוא יגיד 'הממשלה של בנט והשמאל עוד מעט נופלת, נחזור בגדול, כמו ב-2009'".

"רק איתו נוכל לחזור לשלטון. הוא יקרקס את בנט ואת סער. אין לנו איש מוכשר כמוהו, שיכול לעשות קמפיין שלילי יומיומי. נתניהו ידע לשכנע גם את האנשים בליכוד"

לפי שעה, איש לא יוצא ולא יצא נגד נתניהו בפומבי. "אף אחד אצלנו לא רוצה טיפול מהיר מהביביסטים", כפי שהתבטא אחד הבכירים. השר צחי הנגבי אמר כבר כי "נתניהו היה ויישאר יו"ר הליכוד גם אם נלך לאופוזיציה. הוא נבחר והוא יישאר". מיקי זוהר, בישיבת הפתיחה של הוועדה המסדרת לפני עשרה ימים, אמר דברים דומים.

מיקי זוהר ובנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מיקי זוהר ובנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

סדרת הכישלונות האחרונה של נתניהו, בעיקר הפארסה בישיבת הממשלה ביום שני, גררה מתקפות בליכוד, אבל רק בשיחות פרטיות שגם בהן כל אחד שקל את מילותיו בזהב. "זה מה שקורה כאשר ראש הממשלה מתנהג כמו בכת סגורה ומקבל החלטות רק עם קומץ של מקורבים", אומר שר בליכוד.

אגב, נתניהו ואנשי סודו טוענים שיש להם קלף סודי, ואין להם ספק שיקימו ממשלה עד יום שלישי הקרוב. אם זה לא יקרה, התסיסה בליכוד רק תלך ותתגבר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 544 מילים ו-1 תגובות
סגירה