ראש הממשלה נפתלי בנט נושא דברים בפתח ישיבת הממשלה השבועית במשרד ראש הממשלה בירושלים, שר החוץ יאיר לפיד, שר האוצר אביגדור ליברמן, 27 ביוני 2021 (צילום: קובי גדעון / לע"מ‎‎)
קובי גדעון / לע"מ‎‎

בין אם חוק האזרחות יעבור או ייפול, הקואליציה תצא המנצחת

נתניהו מתעקש להוביל היום את הליכוד להצבעה נגד חוק האזרחות, במטרה להביך את הקואליציה ● אך המציאות היא שאם החוק לא יעבור, האשמה תיפול על הליכוד שסירב לתמוך בחוק לאומי-ביטחוני שהוא עצמו קידם במשך 18 שנה ● בנוסף, שרת הפנים איילת שקד תקבל לידה כוח נוסף וממילא תהיה זו שתקבע את גורלה של כל משפחה: "היא תקבל אלף שמות ותסרב לכולם" ● פרשנות

איך שלא תסתיים היום (שני) ההצבעה על חוק האזרחות (או חוק איחוד משפחות), הקואליציה היא זו שתצא עם ידה על העליונה.

אם החוק יעבור בסוף, הקואליציה תרשום ניצחון ברור אחרי כל המאבקים שהתנהלו כאן בשבועות האחרונים. אם החוק לא יעבור, האשמה תיפול על הליכוד, שסירב לתת יד לחוק לאומי-ביטחוני ראשון במעלה, כפי שהוצג לשרי הליכוד בידי ראשי שב"כ, ממש לפני החלפת הממשלה.

זו הסיבה ששרת הפנים איילת שקד מבקשת להעלות את החוק היום בכל מקרה, ולא רק בגלל שהוראת השעה תפוג מחר (שלישי). שקד רוצה כמובן שהחוק יעבור אבל לא חוששת מכישלון שיביך יותר את קואליציית הימין.

אם החוק לא יעבור, שקד מקבלת לידה כוח נוסף, והיא זו שתקבע באופן פרטני כשרת הפנים את גורלה של כל משפחה ומשפחה מבין כל אלו שיבואו לפניה. "היא תקבל אלף שמות ותסרב לכולם", כפי שאמר אתמול בכיר בקואליציה.

איילת שקד מגיעה לישיבת הממשלה, 20 ביוני 2021 (צילום: טל שניידר)
איילת שקד מגיעה לישיבת הממשלה, 20 ביוני 2021 (צילום: טל שניידר)

יו"ר האופוזציה בנימין נתניהו ניסה לאורך כל התקופה להסביר כי הקואליציה סיבכה את עצמה עם השמאל והערבים, ולכן היא לא ראויה לתמיכה. גם אתמול הוא פרסם סרטון ובו קשר את מרצ ורע"ם עם הממשלה החדשה ועם הכשלון הצפוי של החוק.

נתניהו חזר על הצעתו לקחת פסק זמן של חודשיים ולחוקק את חוק יסוד ההגירה של ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית. זה לא יתפוס. הציבור הימני יראה היום את נתניהו וחברי הכנסת של הליכוד מרימים את ידם נגד חוק האזרחות יחד עם רע"ם, מרצ והרשימה המשותפת, שאותם הם תוקפים ומנאצים ללא רחם.

הציבור יראה היום את נתניהו וחברי הכנסת של הליכוד מרימים את ידם נגד חוק האזרחות יחד עם רע"ם, מרצ והרשימה המשותפת, שאותם הם תוקפים ומנאצים ללא רחם

חברי כנסת בליכוד מבינים את מה שנתניהו וחבריו מסרבים לקבל: זה יראה רע. ח"כ אבי דיכטר, בעברו ראש שב"כ והשר לביטחון פנים, יוצא מדעתו כדי להסביר לעמיתיו כי מדובר בטעות פטאלית, והם חייבים להצביע בעד החוק. הוא לא היחידי.

גם חברי הכנסת ניר ברקת, חיים כץ, קרן ברק ואחרים בליכוד נשמעו מבקרים את ההחלטה להצביע נגד החוק שבו תומך הליכוד מאז 2003. בסיעת הליכוד, שתתכנס היום ב-15:00 בכנסת, מבטיחים דיון סוער, אבל קשה להניח כי העמדה של נתניהו לא תתקבל. לפי שעה, הוא עדיין המנהיג הבלתי מעורער של הליכוד.

אבי דיכטר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אבי דיכטר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אגב, יש מי שמנסה לערער בשיטתיות את מעמדו של נתניהו בימים אלה גם מחוץ לליכוד. ועדת החוקה מכינה בימים האלה את הצעת חוק הפיצול לקריאה שנייה ושלישית מהירה אחרי שעבר בקריאה ראשונה בכנסת בשבוע שעבר.

מאחורי החוק, שמאפשר פרישת של ארבעה חברי כנסת ממפלגה גדולה במקום שליש סיעה, עומד השר גדעון סער, וכל המטרה היא לטרלל את נתניהו ולהבהיל אותו מפני התפרקות הסיעה. כבר היום לא מפסיקים לרוץ בליכוד שמותיהם של הפורשים הפוטנציאלים, בעיקר חבריו הטובים של סער שלא הלכו אתו לתקווה חדשה.

מאחורי החוק, שמאפשר פרישת של ארבעה חברי כנסת ממפלגה גדולה במקום שליש סיעה, עומד השר גדעון סער, וכל המטרה היא לטרלל את נתניהו ולהבהיל אותו מפני התפרקות הסיעה

נכון לעכשיו ההצבעה על חוק האזרחות אכן תתקיים היום אחרי הצהריים, אבל מאחורי הקלעים ינסו גורמים משני הצדדים למנוע את המבוכה ההדדית.

אתמול נועד מרכז האופוזיציה יריב לוין עם ראשי המפלגות המתנגדות לחוק באופוזיציה. הבוקר יתקיים בוועדת החוץ והביטחון הזמנית דיון פתוח על סוגיית איחוד המשפחות. בהמשך יתקיימו ישיבות הסיעה בכנסת.

בנימין נתניהו, מיקי זוהר ויריב לוין בישיבת הסיעה של הליכוד בכנסת, 21 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו, מיקי זוהר ויריב לוין בישיבת הסיעה של הליכוד בכנסת, 21 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ברקע מרחפות הצעות פשרה רבות. הבולטת ביותר היא זו של השר עיסאווי פריג' ממרצ. פריג' מציע להעניק מעמד מיידי לכל המשפחות, להאריך בחצי שנה את התוקף של הוראת השעה, ולהקים ועדת שרים שתגבש חלופה לחוק האזרחות הקיים.

זהו מבחנה הפרלמנטרי הרציני הראשון של הקואליציה, אחר שצלחה בשלום את כל המבחנים הקודמים. יש סיכוי טוב שהיא תיכשל בו, אבל אז הציבור יצטרך להחליט מי באמת הפקיר את ביטחון המדינה, ולא בטוח שכולם יאשימו את נפתלי בנט ולא את בנימין נתניהו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
הכל חוזרים על הקביעה שמדובר בחוק בטחוני. זו קביעה שקרית. החוק נולד עקב סירוב לא חוקי של משרד הפנים לאשר איחוד משפחות שהיה מקובל וחוקי זה מכבר. אלי ישי ורבים ורעים נימקו את הסירוב בנימוק... המשך קריאה

הכל חוזרים על הקביעה שמדובר בחוק בטחוני. זו קביעה שקרית. החוק נולד עקב סירוב לא חוקי של משרד הפנים לאשר איחוד משפחות שהיה מקובל וחוקי זה מכבר. אלי ישי ורבים ורעים נימקו את הסירוב בנימוק דמוגרפוביים. רק בשלב של חקיקה וביקורת בג"ץ החליפו תקליט לטענת בטחון. זה היה ונשאר שקר גמור

עוד 568 מילים ו-2 תגובות
סגירה