סא"ל ארז שבתאי, מפקד גדוד קרקל, בשטח (צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל

ראיון "בעוד שנתיים נראה את מפקדת גדוד החי"ר הראשונה"

לסא"ל ארז שבתאי לא היה כל נסיון בשירות לצד חיילות לוחמות לפני שמונה למפקד גדוד קרקל, המורכב מלוחמות ולוחמים ● אחרי שנפרד מהגדוד לאחר כשנתיים וחצי בתפקיד, שבתאי משוכנע: מי שיחליף את המפקד הנוכחי בעוד שנתיים תהיה קצינה ● "מה שראיתי בגדוד הזה פתח אותי לעולם אחר לגמרי", הוא אומר בראיון סיכום לזמן ישראל ● וגם מספר על הטנקיסטיות הראשונות שייקלטו בגדוד

בתוך שנתיים, כך מאמין סגן אלוף ארז שבתאי, צה"ל ימנה לראשונה אי-פעם אישה לעמוד בראש גדוד חי"ר.

"יש סיכוי טוב שבעוד שנתיים נראה את המפקדת הראשונה על גדוד חי"ר. אני לא יכול להגיד לך שם, אבל זה הולך לקרות", אומר שבתאי בראיון לזמן ישראל, בעודו נוהג בג'יפ שלו ליד הגבול המצרי, שם משרת הגדוד שלו.

שבתאי לא יכול לומר בוודאות מי תהיה האישה הזאת, אף על פי שיש לו "כמה שמות שאני מאמין שיגיעו לשם". אבל הוא יודע את מי היא תחליף: סגן אלוף גיא בסון, שבעצמו החליף את שבתאי ביום רביעי שעבר כמפקד קרקל, גדוד החי"ר המעורב הראשון של צה"ל.

לא שבתאי ולא בסון החלו את הקריירה שלהם בגדוד מעורב. שבתאי שירת בחטיבת כפיר וביחידת דובדבן לפני שהתמנה למפקד קרקל, שהיום הוא אחד מארבעה גדודי חי"ר מעורבים. "לא ידעתי כלום על קרקל לפני כן. למדתי עליו לראשונה בתפקיד הזה", אומר שבתאי.

סא"ל ארז שבתאי, מפקד גדוד קרקל, בשטח (צילום: דובר צה"ל)
סא"ל ארז שבתאי, מפקד גדוד קרקל, בשטח (צילום: דובר צה"ל)

"מה שראיתי בגדוד הזה פתח אותי לעולם אחר לגמרי. יש לנו לוחמות וקצינות מדהימות, מבחינת היכולת הקוגניטיבית שלהן, היצירתיות שלהן, הגבורה והאומץ שלהן".

"מה שראיתי בגדוד הזה פתח אותי לעולם אחר לגמרי. יש לנו לוחמות וקצינות מדהימות, מבחינת היכולת הקוגניטיבית שלהן, היצירתיות שלהן, הגבורה והאומץ שלהן"

לבסון יש היכרות טובה יותר עם יחידות מעורבות: עד לאחרונה הוא שירת כקצין מבצעים ראשי באוגדת הבקעה, המתמקדת בהגנה על הגבול הירדני, וכוללת שני גדודים מעורבים אחרים.

בתפקיד הבא שלו, שבתאי יפקד על בסיס ההדרכה של חיל הגנת הגבולות, מחנה סיירים, הממוקם עמוק במדבר הערבה.

אף אחד לא עושה את זה יותר טוב

קרקל הוקם בשנת 2000, כפלוגה קטנה של חיילים וחיילות קרביים. כעבור ארבע שנים היא הפכה לגדוד, שמשרתים בו מאות חיילות וחיילים.

לוחמת בגדוד קרקל (צילום: דובר צה"ל)
לוחמת בגדוד קרקל (צילום: דובר צה"ל)

במשך עשור הוא היה גדוד החי"ר המעורב היחיד בצה"ל, עד להקמתו של גדוד אריות הירדן ב-2014, ואחריו גדוד ברדלס ב-2015 וגדוד לביאי הבקעה ב-2017, שהעלו את מספר החיילות הלוחמות ממאות בודדות ב-2012 לכמה אלפים כיום.

הגדודים הללו בראש ובראשונה מגנים על גבולותיה של ישראל עם ירדן ועם מצרים, כחלק מחיל הגנת הגבולות של צה"ל.

העלייה הדרמטית במספר הלוחמות מלווה בוויכוח מתמשך – ומפעם לפעם בעתירות לבית המשפט – סביב שוויון מגדרי בצבא.

לפני שבועיים דווח כי שר הביטחון בני גנץ אמר בישיבת הממשלה כי הוא מתנגד לשילוב מגדרי מלא בצבא. שרת התחבורה מרב מיכאלי קראה עליו תיגר, ואמרה כי על הצבא לפתוח את כל המקצועות לכל המגדרים, ולקבוע מי יוכל או תוכל לשרת באיזה תפקיד על בסיס יכולת בלבד.

"לא תהיה פלוגה של חיילות בגולני", אמר גנץ, על פי הדיווח ב"כאן". עם זאת, הוא טען כי הוא מעודד את הצבא להציע יותר תפקידים לנשים.

שבתאי מציין כי הגדוד שלו סיים לאחרונה במקום השלישי בבוחן הכשירות הגופנית הכלל-צה"לי, וכי אחת החיילות שלו הגיעה למקום הראשון מבין כל החיילות.

לוחמת ולוחם בגדוד קרקל במהלך תרגיל גדודי (צילום: דובר צה"ל)
לוחמת ולוחם בגדוד קרקל במהלך תרגיל גדודי (צילום: דובר צה"ל)

שבתאי גם מדגיש כי החיילות שלו חייבות להיות בעלות מוטיבציה גבוהה כדי להתקבל לקרקל. על מנת להתקבל לגדוד הקרבי – ש-70% ממנו הן נשים ו-30% גברים – החיילות צריכות להסכים לשרת שמונה חודשים נוספים בצה"ל בשכר של שירות חובה, ולא בשכר גבוה יותר כפי שמקבלים מי שחותמים קבע.

"כשיש לך אנשים טובים, אתה יכול לעשות הכול", הוא אומר.

קפיצת מדרגה

אחד הטיעונים העיקריים נגד שילוב מגדרי בצבא הוא שנשים בממוצע חלשות יותר פיזית מגברים. כדי להתמודד עם הפערים האלה, צה"ל הנמיך כמה מדרישות הכושר עבור חיילות לוחמות. באחד המקרים, שמרבים להזכיר אותו, צה"ל התיר לחיילות להיעזר בשרפרף כדי לטפס על חומה, דבר שנאסר על חיילים גברים.

שבתאי מכיר בנושאים הללו, אבל דוחה אותם בטענה שבסופו של דבר הם חסרי חשיבות.

"כן, באופן כללי, אם אתה לוקח גברים ואתה לוקח נשים, במספרים גדולים, גברים הם יותר חזקים. הם רצים יותר מהר, הם מרימים משקלים יותר כבדים וכן הלאה.

"אבל אתה צריך להבין שאנחנו מכינים אנשים למשימה. אנחנו גדוד שתפקידו להגן על הגבול. ואני אומר לך במצפון נקי שאין גדוד בחטיבות החי"ר שיכול לבצע את העבודה של הגנת הגבול יותר טוב מאיתנו. זה מה שהכי חשוב".

לוחמות ולוחמי גדוד קרקל בסיור על גבול ישראל-מצרים (צילום: דובר צה"ל)
לוחמות ולוחמי גדוד קרקל בסיור על גבול ישראל-מצרים (צילום: דובר צה"ל)

"אנחנו מכינים אנשים למשימה. אנחנו גדוד שתפקידו להגן על הגבול. ואני אומר לך במצפון נקי שאין גדוד בחטיבות החי"ר שיכול לבצע את העבודה של הגנת הגבול יותר טוב מאיתנו"

אכן, מחקר מעורר מחלוקת מ-2015, שערך חיל המארינס של ארצות הברית על יעילותן של יחידות מעורבות מבחינה מגדרית, מצא כי יחידות המבוססות על גברים בלבד ערוכות טוב יותר למשימות פיזיות, מהירות יותר, מדויקות יותר ומועדות פחות לפציעות. אולם אותו מחקר גם מצא שצוותים מעורבים הצטיינו בקבלת החלטות מורכבת והתאפיינו בפחות בעיות משמעת.

"לגדוד מעורב כמו שלנו יש יותר יתרונות מאשר לגדוד הומוגני", אומר שבתאי. "ההטרוגניות וההבדלים רק מחזקים אותנו".

בשונה מגולני ומחטיבות חי"ר אחרות, קרקל אינו מצופה לפעול עמוק מעבר לקווי האויב, ואף אינו מאומן לכך. הוא נועד לבצע סיורים לאורך הגבול ולאבטח אותו.

"אני צריך שהחיילים והחיילות שלי יירו טוב, יפגעו במטרות שלהם, ישתמשו במקלעים כמו שצריך, יגיבו לאש בצורה הטובה ביותר, והם צריכים לדעת איך לפעול בסביבה מדברית", אומר שבתאי.

סא"ל ארז שבתאי, מפקד גדוד קרקל, במהלך תרגיל גדודי (צילום: דובר צה"ל)
סא"ל ארז שבתאי, מפקד גדוד קרקל, במהלך תרגיל גדודי (צילום: דובר צה"ל)

"אני צריך שהחיילים והחיילות שלי יירו טוב, יפגעו במטרות שלהם, ישתמשו במקלעים כמו שצריך, יגיבו לאש בצורה הטובה ביותר, והם צריכים לדעת איך לפעול בסביבה מדברית"

"מבחינת הגנת הגבול, אנחנו מומחים. זאת המומחיות שלנו. אני לא צריך שהגדוד שלי יתעסק בהרמת משאות כבדים לאורך 40 ק"מ כמו בגולני. זאת לא רמת הכושר שאנחנו צריכים. זה לא מעניין אותי", הוא אומר.

טנקים של נשים

בחודשיו האחרונים כמפקד קרקל, שבתאי עסק בין היתר בהיערכות לקראת הגעתן של טנקיסטיות נשים – נושא שלווה בוויכוח ציבורי סביב יכולתן של נשים לשרת ביחידות קרביות. אבל שבתאי לא נכנס לנושא הרגיש של מגדר ויכולת.

"יש רף… אם אתה עובר, אתה יכול להיות חייל קרבי. אם אתה לא עובר, אתה לא יכול", הוא אומר. "ולא אני קבעתי את הרף – צה"ל קבע".

ואף על פי ששבתאי משבח את חשיבותו של הגדוד המעורב שלו, צוותי הטנקים שאמורים להצטרף לקרקל בימים הקרובים יהיו מורכבים מחיילות בלבד. "יש מפקדים בכירים, ועדות וכן הלאה. הם החליטו איך זה יהיה. זאת הייתה החלטה שלהם", הוא אומר.

סא"ל ארז שבתאי, מפקד גדוד קרקל, בשטח (צילום: דובר צה"ל)
סא"ל ארז שבתאי, מפקד גדוד קרקל, בשטח (צילום: דובר צה"ל)

צוותי הטנקים הנשיים הם חלק מתוכנית פיילוט לבדיקת האפשרות לפתוח יחידות שריון מסוימות לנשים. ניסוי קודם, שנערך ב-2018-2017, הוכתר תחילה כהצלחה, אולם מאוחר יותר טען צה"ל כי המסקנות אינן חד-משמעיות, שכן הניסוי לא סיפק הערכה מלאה על כל ההיבטים של הפעלת טנק.

לאחר עתירה לבג"ץ שהגישו כמה בנות נוער שביקשו לשרת בשריון, הצבא הודיע בשנה שעברה כי הוא פותח פיילוט חדש. המשתתפות השלימו את הכשרתן בחודש שעבר, וכעת יוצבו לאורך גבול מצרים כדי לבחון את תפקודן בעולם האמיתי, אומר שבתאי.

נוסף על העובדה שמדובר בצוותי הטנקים המבצעיים הראשונים שמורכבים מנשים בלבד, הם גם יהפכו את קרקל לגדוד החי"ר היחיד שכולל טנקים תחת פיקודו. בכל מקום אחר בצה"ל, בעוד שיחידות שריון פועלות לעתים קרובות בשיתוף פעולה עם יחידות חי"ר, הן עושות זאת תחת היררכיה נפרדת.

נוסף על העובדה שמדובר בצוותי הטנקים המבצעיים הראשונים שמורכבים מנשים בלבד, הם גם יהפכו את קרקל לגדוד החי"ר היחיד שכולל טנקים תחת פיקודו

"זה הופך את קרקל לגדוד הרב-חילי הראשון בצה"ל. יש לי יכולות רגליים, יכולות איסוף מודיעין ויכולות שריון – והכול תחת פיקודי, באופן אורגני", אומר שבתאי.

"לשום מפקד גדוד חי"ר אחר בצה"ל אין טנקים משלו".

עוד 1,070 מילים
סגירה