יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

בוחן המציאות של מפלגות השמאל

הכרזת שר הביטחון על ארגוני זכויות האדם הפלסטינים כארגוני טרור הבהירה היטב למפלגת העבודה ומרצ מה מעמדן: הן מפלגות שמאל בממשלה הנוטה ימינה ● המשבר הנוכחי לא יפרק את הקואליציה, אבל הוא בהחלט העביר קו ברור בין המחנות ● פרשנות

ההחלטה של שר הביטחון בני גנץ להכריז על שישה ארגוני סיוע פלסטינים כארגוני טרור לא תערער את הקואליציה. הסערה העולמית סביב ההחלטה, התגובה האמריקאית המסתייגת והמהלכים האירופיים לא חודרים את חומת הימין והמרכז בממשלה. המתנגדים היחידים ברגע זה הם ראשי מפלגת העבודה ומרצ, בעוד רע"ם שותקת כהרגלה בכל מה שקשור במדיניות ישראל בשטחים.

במבנה המיוחד של הממשלה הזו, כל החלטה בעלת גוון ימני זוכה לרוב אוטומטי, בעיקר אם היא מגיעה מכיוון המרכז. יו"ר כחול-לבן החליט למתג את ששת הארגונים כמי שמסייעים או מממנים את החזית העממית.

מרגע זה כל מפלגות הימין בקואליציה (ימינה, ישראל ביתנו, תקווה חדשה) התייצבו לצדו – ובאופן קריטי כך גם יש עתיד. יאיר לפיד הודיע ביום שני כי "הוצג בפניי כל החומר המודיעיני. זו החלטה שהייתה צריכה להיעשות". בזה הוכרע הדיון.

נפתלי בנט, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן בישיבת הקבינט במשרד ראש הממשלה, 5 באוקטובר 2021 (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)
נפתלי בנט, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן בישיבת הקבינט במשרד ראש הממשלה, 5 באוקטובר 2021 (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)

מעבר לכך, גם ההתנגדות בשמאל היא לא על ההחלטה עצמה אלא על הדרך שבה היא התקבלה. גורם בכיר בעבודה טוען כי "פעולה כזו בימים שבהם השיח המתנהל בארצות הברית הוא נגדנו, הייתה צריכה להתקבל בצורה שונה לגמרי. הממשל הזה הוא דמוקרטי. שם הקוד שלו הוא שיח של ערכים. הם רוצים שנדבר אצלנו על זכויות אדם. הם הרי ניצחו את הבחירות על הטיקט הזה. מכאן כל הזעם עלינו".

"אנחנו אטומים", ממשיך הבכיר, "עשינו את הכול ביום שישי בערב. יופי. כל מנגנון ההסברה הישראלי לא קיים בשבת. ראש הממשלה אצל פוטין, צה"ל לא מגיב. שב"כ לא בעניין, וכל העולם נגדנו. המערכת הארגונית הממשלתית לא עבדה.

"אנחנו אטומים. עשינו את הכול ביום שישי בערב. יופי. כל מנגנון ההסברה הישראלי לא קיים בשבת. רה"מ אצל פוטין, צה"ל לא מגיב. שב"כ לא בעניין, וכל העולם נגדנו. המערכת הארגונית הממשלתית לא עבדה"

"אולי צריך לסגור את הארגונים ואולי לא. אולי כל הסיפור האזרחי הוא מסכה. אבל אולי אפשר לנטרל חלק מהארגונים, לשלוף את הטרוריסטים משם. איפה הדיון המקיף סביב העניין הזה? ככה מקבלים החלטה?".

ביום שני טענה יו"ר העבודה מרב מיכאלי בישיבת הסיעה כי "מדובר בנזק שעלול לפגוע באינטרסים של ישראל וזה לא היה צריך לקרות. צעד כזה נגד ארגונים של החברה האזרחית צריך להיעשות בחרדת קודש". מסביבתו של גנץ בכחול-לבן מיהרו להשיב בנימה קצת שוביניסטית: "מציעים למרב מיכאלי שלא מכירה את הפרטים לא להפריע למלחמה בטרור".

שר הביטחון בני גנץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר הביטחון בני גנץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"גנץ ירד קצת מהפסים עם התגובה הזו", טוען הבכיר בעבודה. "יש לו סדר מיום משלו. הוא עסוק באיראן ובסוריה ופתאום הוא חושב שתוקעים לו סכין בגב, מפריעים לו ומקלקלים לו את ההחלטות.

"גנץ ירד קצת מהפסים עם התגובה הזו. יש לו סדר מיום משלו. הוא עסוק באיראן ובסוריה ופתאום הוא חושב שתוקעים לו סכין בגב, מפריעים לו ומקלקלים לו את ההחלטות"

"הוא צריך להבין שהעולם משתנה, והדיפלומטיה לא יכולה לקרטע. אתה לא יכול להוציא הודעה של ארבע שורות ולצפות שזה יעבור. היום מאתגרים אותך בכל דבר ובכל מקום".

גנץ עצמו נמצא בימים אלה בביקור ביטחוני בחו"ל. מיכאלי הודיעה כי תיפגש עם ראש שב"כ רונן בר כדי לקבל את החומרים, ואז תחליט אם להצטרף להחלטה של גנץ. שליח של שב"כ אמור לצאת לארצות הברית לשיחות עם ממשל ביידן בנושא, אבל בינתיים כל הסוסים ברחו מהאורווה, הנזק הדיפלומטי כבר נגרם והשמאל חוטף מכה נוספת – אם כי הקואליציה עדיין יציבה.

עוד 483 מילים
סגירה