בר-לב שוקע עם המשטרה - ומאבד את אמון הציבור

מייד אחרי שנחשפה פרשת NSO, גיבה השר עמר בר-לב את המשטרה וזכה לתגובות קשות ולעגניות ברשתות החברתיות ● במשרד לביטחון פנים, לעומת זאת, הדעות חלוקות לגבי בר-לב ● יש מי שמצביע על הצלחות בהובלתו במלחמה בפשיעה בחברה הערבית, אבל יש גם מי שמביע אכזבה ● "בר-לב לא מטביע חותם. לא הרבה השתנה מאז שהוא נכנס לתפקיד" ● פרשנות

השר לביטחון פנים עמר בר-לב בזירת הפיגוע בירושלים, 21 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
AP Photo/Mahmoud Illean
השר לביטחון פנים עמר בר-לב בזירת הפיגוע בירושלים, 21 בנובמבר 2021

פרשת NSO שנחשפה השבוע בסדרת תחקירים ב"כלכליסט" מטלטלת את המשטרה וגם את השר לביטחון פנים, עמר בר-לב. לפי הפרסומים, המשטרה משתמשת בפגסוס, תוכנת ריגול אימתנית של חברת NSO, כלפי אזרחים – לא תמיד באישור בתי המשפט – ובר-לב מגיב ברפיון.

התגובות כלפיו קשות ולעגניות. הרשתות החברתיות רותחות. הגיבוי האוטומטי שהוא מעניק למשטרה על צעדים שמתאימים למשטרים חשוכים מעורר זעם, ובצדק.

בר-לב נגרר לתגובות המזגזגות של המשטרה, טוען שהפרשה נמצאת בבדיקה והוא לא יעגל פינות, אבל אפשר היה לצפות לתגובה נחרצת והחלטית הרבה יותר, דוגמת זו של השר ניצן הורוביץ או של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שהודיע אמש כי הוא מקים צוות מיוחד לבדיקת הפרשה.

וכך, במקום להציג קו עצמאי וקשוח, בר-לב מצטייר כמו לוביסט של המשטרה, דווקא בימים שבהם היא זקוקה לביקורת על שורה של מחדלים במאבק בפשיעה וטענות בלתי פוסקות על אלימות מיותרת כלפי אזרחים.

במקום להציג קו עצמאי וקשוח, בר-לב מצטייר כמו לוביסט של המשטרה, דווקא בימים שבהם היא זקוקה לביקורת על שורה של מחדלים במאבק בפשיעה וטענות בלתי פוסקות על אלימות מיותרת כלפי אזרחים

כשבר-לב נכנס לתפקידו ביוני האחרון היה ברור שהוא הולך להילחם בפשיעה בחברה הערבית. 34%  מהציבור קבעו בסקר שפורסם לפני חודש בערוץ 12 שזו הבעיה הדחופה ביותר – פי-3 מהאיום האיראני ופי-6 מהקורונה.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, 5 בספטמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, 5 בספטמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

על ההצלחה של בר-לב הדעות חלוקות. גורם בכיר במשרד לביטחון פנים אומר ש"אנחנו נמצאים בתהליך. זו דרך ארוכה ויש כבר הצלחות. העבודה מול ארגוני הפשע במגזר היא לא מה שהייתה עד שנכנסנו. אפשר להרגיש את זה. תראה את כל מכוניות הפאר והכספים שאנחנו מחלטים שם".

"אנחנו נמצאים בתהליך. זו דרך ארוכה ויש כבר הצלחות. העבודה מול ארגוני הפשע במגזר היא לא מה שהייתה עד שנכנסנו. אפשר להרגיש את זה. תראה את כל מכוניות הפאר והכספים שאנחנו מחלטים שם"

אבל יש גם מי שמטיל ספק. "בר-לב לא מטביע חותם. לא הרבה השתנה מאז שהוא נכנס לתפקיד", אומר בכיר במערכת הביטחונית. "אין כאן מהלך משנה מציאות. יש אמירה שמה שאתה לא עושה במאה הימים הראשונים, לא תעשה בכל הקדנציה. וזה מה שקורה. הוא הגיע לשם חסר ניסיון בתחום המשטרתי, ובמקרים כאלה אין זמן ללמוד. מה שקורה בנגב מעיד על הכישלון. בינתיים זה לא משתנה".

מקורב לבר-לב מסביר כי בשל המאבק בפשיעה, השר ממתן את הביקורת על המשטרה בעניין פגסוס. הוא לא רוצה לפגוע בספינת הדגל שלו. אבל הדברים מצטרפים לעוד כמה פאולים של בר-לב בשבועות האחרונים, כמו התגובה המגומגמת על פינוי חאן אל-אחמר ועל המכות שספג ללא סיבה חיים מזרחי בשכונת גאולה בירושלים.

בר לב טען שהוא לא מכיר את המקרה אחרי שעורר רעש עצום. מאוחר יותר הוא הסביר שלא קישר בין השאלה שנשאל על המקרה ובין שמו של מזרחי, וכי השוטרים התוקפים הושעו ועומדים בפני חקירת מח"ש.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב וראש הממשלה נפתלי בנט בחפ"ק החיפוש אחר האסירים הנמלטים מכלא גלבוע, 10 בספטמבר 2021 (צילום: דוברות המשטרה)
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב וראש הממשלה נפתלי בנט בחפ"ק החיפוש אחר האסירים הנמלטים מכלא גלבוע, 10 בספטמבר 2021 (צילום: דוברות המשטרה)

שלשום בערב, בעין הסערה, מצא השר בר-לב זמן להופיע בפני חברי חוג ה-4 בנובמבר של מפלגת העבודה. בר-לב, שרק החלים מקורונה, התייחס לפרשת NSO והודיע שהנושא ייחקר וכי "אין לי מה להסתיר", אבל הזכיר שאירועי הריגול אחרי אזרחים שנחשף השבוע לא נעשה בתקופה שלו.

בשיחה עם פעילי המפלגה הטיח בר-לב ביקורת ביו"ר העבודה מרב מיכאלי. בר לב שמע טענות מחברי החוג נגד הניסיונות של מיכאלי להשתלט על מוסדות העבודה בכוח. "היא לא הראשונה", אמר בר-לב. "היא לא עושה משהו שונה מיושבי הראש קודמים, אבי גבאי או עמיר פרץ שמינו מזכ"ל למפלגה, וקיצצו את כנפיו של המזכ"ל. אני נגד זה, אבל קשה לבקר אותה, כי היא לא שונה מקודמיה".

בר-לב החל היטב את הקדנציה שלו במשרד לביטחון פנים וצלח על השבוע הראשון את מצעד הדגלים במזרח ירושלים, שהביא בעבר להתלקחות גדולה גם בעזה. ההמשך היה פחות מוצלח והשיא השלילי – לפחות עד לפרשת NSO – היה בריחת ששת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע בספטמבר האחרון.

שר בממשלה אמר אתמול לזמן ישראל: "בר-לב הוא בחור רציני אבל זה אחד התיקים הכי מסובכים בממשלה. כל יום יש לו כאן קטסטרופה אחרת. צריך לפצל את המשרד הזה לשלושה שרים.

שר בממשלה: "בר-לב הוא בחור רציני אבל זה אחד התיקים הכי מסובכים בממשלה. כל יום יש לו כאן קטסטרופה אחרת. צריך לפצל את המשרד הזה לשלושה שרים"

"אני מניח שבר-לב ביקש, כאשר נכנס למשרד, שיציגו לו את היכולת הטכנולוגית של המשטרה. אני לא יודע אם אמרו לו משהו על פגסוס. אני הייתי שואל אם הכול כשיר, ובכל מקרה הייתי דורש לבדוק את הנושא גם עם היועץ המשפטי לממשלה. אולי זו הטעות שלו".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
בר לב ירש את כל הזבל שביבי נטע.. ביבי הביא למשטרה איש שב"כ עם תוכנות זדוניות לא למען עברינים לעקוב אלה עליו לשמור.. ביבי פרנואיד מושלם כמו כל דיקטטור בעולם.. ביבי לא בחל בשוםשיטה למענו ... המשך קריאה

בר לב ירש את כל הזבל שביבי נטע.. ביבי הביא למשטרה איש שב"כ עם תוכנות זדוניות לא למען עברינים לעקוב אלה עליו לשמור.. ביבי פרנואיד מושלם כמו כל דיקטטור בעולם.. ביבי לא בחל בשוםשיטה למענו ולכן כולנו מופתעים שכלה מעשים נגד אזרחי המדינה נעשים ביבי מגלגל ענים כיאלו שדבר לא ידע.. שלעקב את משפטו רצה גם רצה.. על דאגה גם על זה ניתגבר כי ביבי לכלא הולך ושם הכל יגמר מהר..

עוד 666 מילים ו-1 תגובות
סגירה