דווקא גנץ, ולא בנט, הוא זה שפועל להכשיר מאחזים

המתנחלים לא מבינים מה קפץ על גנץ, שהיה עד כה די עוין כלפיהם, אבל הם גם לא ממהרים לקבל אותו כאביר ההתנחלויות החדש ● פרסום ראשון: מזכ"ל מפלגת העבודה קורא לגדי איזנקוט להתמודד על ראשות המפלגה ומאתגר שוב את ההנהגה של מרב מיכאלי ● וליצמן קפץ על מכירת החיסול של מנדלבליט, שמוכר במחירי הפסד רגע לפני סיום הכהונה ● פרשנות

בני גנץ משוחח עם עיתונאים במהלך סיור בחירות בגוש עציון, 8 באוגוסט 2019 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
גרשון אלינסון/פלאש90
בני גנץ משוחח עם עיתונאים במהלך סיור בחירות בגוש עציון, 8 באוגוסט 2019

1

זמן קצר לפני לפני הבחירות במרץ 2021, ביקר נפתלי בנט במאחז הלא חוקי שדה בועז. בנט נשא שם הצהרה חסרת פשרות. "ביום הראשון שלי כראש ממשלת ישראל אני חותם על אישור מלא להתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון", כך התחייב.

"זה אפשרי. תאמינו לי. צריך לפרוץ את תקרת הזכוכית, להפסיק לפחד ולעשות. במשך 12 שנה נתניהו לא עשה כלום כדי להכשיר את ההתיישבות הצעירה. ביום הראשון שלי כראש הממשלה אני חותם", סיכם בנט וליווה את דבריו בתנועת חתימה נמרצת באוויר.

ביום הראשון שלו בלשכת ראש הממשלה, בנט לא עשה כלום והחתימה לא ירדה אל הנייר עד כה, שבעה חודשים וחצי אחרי. מי שמכשיר כנראה את עשרות המאחזים הלא חוקיים ביהודה ושומרון הוא דווקא בני גנץ, איש המרכז שמאל, שסירב לשמוע על המאחזים בקדנציה הקודמת שלו כשר ביטחון.

מי שמכשיר כנראה את עשרות המאחזים הלא חוקיים ביהודה ושומרון הוא דווקא בני גנץ, איש המרכז שמאל, שסירב לשמוע על המאחזים בקדנציה הקודמת שלו כשר ביטחון

לפני שלושה שבועות, מיד אחרי שעבר חוק החשמל בכנסת בסערה גדולה, קיים גנץ ישיבה וביקש מאנשי המקצוע שזימן לצאת לעבודת מטה ולבחון את המשמעות של העברת החוק, תוך התאמות נדרשות למאחזים ישראלים ויישובים פלסטינים בגדה המערבית.

נפתלי בנט במאחז שדה בועז, 24 בפברואר 2021

הדברים עוררו התרגשות רבה. באתרי החדשות הימניים פורסם השבוע כי גנץ כבר החליט לחבר את המאחזים הלא חוקיים לרשת החשמל הארצית באמצעות צו אלוף, ובהמשך לעטוף את המאחזים הללו בחבילה של מרכיבים ביטחוניים.

המתנחלים מרוצים, אבל שוברים את הראש. המהלך הזה של גנץ נראה מהפכני. כולם יודעים שחיבור חוקי לרשת החשמל הוא צעד שאין ממנו חזרה ובהמשך יהפכו כל 75 המאחזים הללו לחוקיים וכשרים למהדרין, התנחלויות לכל דבר ועניין. זו גם הסיבה שמרצ מאיימת היום במשבר קואליציוני אם החיבור יצא אל הפועל.

המתנחלים לא מבינים מה קפץ על גנץ, שהיה עד היום די עוין כלפיהם. הם גם לא מוכנים לקבל אותו כאביר ההתנחלויות החדש. ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית), תושבת חברון, אומרת כי ההכרה במאחזים הלא חוקיים נועדה בעצם להלבין את ההכשרה של אלף ישובים פלסטיניים במקביל.

"זה צעד מתוחכם של גנץ", אומר לזמן ישראל שלמה נאמן, יו"ר המועצה האזורית גוש עציון. "הגישה המדינית שלו היא שאסור להילחם בפלסטינים אלא לעזור להם להתפתח. זו המשנה המדינית שלו. אולי כדאי לנו לסבול עוד קצת בהתיישבות הצעירה, רק שלא יכירו בכל הבנייה הלא חוקית של הפלסטינים שסוגרת עלינו".

"הגישה המדינית של גנץ היא שאסור להילחם בפלסטינים אלא לעזור להם להתפתח. אולי כדאי לנו לסבול עוד קצת בהתיישבות הצעירה, רק שלא יכירו בכל הבנייה הלא חוקית של הפלסטינים שסוגרת עלינו"

שלמה נאמן, יו"ר המועצה האזורית גוש עציון, במאהל המחאה מול משרד ראש הממשלה בירושלים, 6 בינואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שלמה נאמן, יו"ר המועצה האזורית גוש עציון, במאהל המחאה מול משרד ראש הממשלה בירושלים, 6 בינואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נאמן מדבר עם זמן ישראל מהמאחז הלא חוקי צור שלם. כמעט כל המאחזים מחוברים היום לחשמל, אבל באופן פיראטי, מה שגורם לתקלות ולהפסקות תכופות. לפעמים אין מספיק מגהווט והמשפחות מצטופפות בחדר אחד כדי להתחמם.

לנאמן יש הסבר אחר לנדיבות של גנץ. הוא חושב שחוק החשמל השנוי במחלוקת שעבר בכנסת בתחילת החודש שבר אצלו משהו.

"שר הביטחון הבין שאי אפשר לחבר יישובים בדואים לחשמל ואותנו לא", אומר נאמן. "אנחנו החלוצים האמיתיים. הם משתלטים על אדמות מדינה בכל האמצעים. זה מהלך פלסטיני מחושב, דרך איחודי משפחות וכל זה. הכול תכנון של הרשות הפלסטינית ואש"ף באמצעות ערביי ישראל".

"אנחנו החלוצים האמיתיים. הם משתלטים על אדמות מדינה בכל האמצעים. זה מהלך פלסטיני מחושב, דרך איחודי משפחות וכל זה. הכול תכנון של הרשות הפלסטינית ואש"ף באמצעות ערביי ישראל"

מלשכת שר הביטחון נמסר לזמן ישראל: "סוגיית חוק החשמל ומשמעויות העתקתו לאיו"ש לטובת האוכלוסייה הפלסטינית והישראלית בשטחי C נבחנות כעת בעבודת מטה".

בני גנץ משוחח עם עיתונאים במהלך סיור בחירות בגוש עציון, 8 באוגוסט 2019 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
בני גנץ משוחח עם עיתונאים במהלך סיור בחירות בגוש עציון, 8 באוגוסט 2019 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

קובי אלירז, שהיה יועץ לענייני התיישבות של ארבעה שרי ביטחון (משה יעלון, אביגדור ליברמן, בנימין נתניהו ובנט), מסכים שחיבור אפשרי של החשמל למאחזים הוא דרמטי, אבל המבחן האמיתי של גנץ מונח בעצם באביתר – מאחז שפונה ומחכה להחלטה של שר הביטחון. המאחזים בעצם כבר קיימים, אבל באביתר מדובר על הקמת התנחלות חדשה.

"גנץ ייבחן על אביתר", אומר אלירז. "אביתר זו נקודה חשובה ואסטרטגית. המתיישבים שם עמדו במילתם ועזבו את המקום ללא מאבק. התגוררו שם למעלה מ-50 משפחות. כולם חתמו על מתווה שלפיו אם האדמה שייכת למדינה, המתיישבים יחזרו למקום.

"שר הביטחון הדגיש את הדברים בפני המתיישבים. תוצאות הבדיקה שהתקיימה מוכיחות שאלה הן אדמות מדינה, ועכשיו על המדינה לעמוד במילתה על פי המתווה. זה מבחן חשוב לשר הביטחון, מה שיקבע את היחס של ההתיישבות מולו בעתיד".

"גנץ ייבחן על אביתר. המתיישבים שם עמדו במילתם ועזבו את המקום ללא מאבק. עכשיו על המדינה לעמוד במילתה על פי המתווה. זה מבחן חשוב לשר הביטחון, ויקבע את היחס של ההתיישבות מולו בעתיד"

בינתיים השמאל בממשלה ובקואליציה קובע יחס שלילי כלפי גנץ. "החיבור לחשמל מנוגד לכל ההבנות, אתה לא עושה בשטח מעשים משמעותיים שמשנים את הסטטוס קוו", אומר ח"כ מוסי רז ממרצ.

קובי אלירז, היועץ לענייני התיישבות לעבר של ארבעה שרי ביטחון (צילום: הלל מאיר/פלאש90)
קובי אלירז, היועץ לענייני התיישבות לעבר של ארבעה שרי ביטחון (צילום: הלל מאיר/פלאש90)

קשה להניח שמרצ אכן ילכו למשבר קואליציוני; בינתיים המפלגה הזו הוכיחה שהיא החוליה החלשה בממשלה, כפי שמסתמן גם בחוק האזרחות.

גנץ יכול בינתיים לחייך משני צדי הפה. זה מאד נוח לו. מי שרואה את עצמו כראש ממשלה קורץ לימין אבל גם לשמאל, מכשיר מאחזים, אבל גם מאחזים פלסטיניים, מארח את יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בביתו, אבל עומד לקבל החלטה דרמטית באביתר.

מי שרואה את עצמו כראש ממשלה קורץ לימין אבל גם לשמאל, מכשיר מאחזים, אבל גם מאחזים פלסטיניים, מארח את יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בביתו, אבל עומד לקבל החלטה דרמטית באביתר

גנץ לא מבטל את חוק ההתנתקות, לא מפנה את הישיבה בחומש, אבל לא מבצע סיפוח גדול אלא מידתי באמצעות המאחזים. פעם קראו לזה סיפוח זוחל.

2

פרסום ראשון: מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני מכה שוב. אחרי שיצא בקריאה לאחד בין העבודה וכחול-לבן ולקיים פריימריז פתוחים על ראשות האיחוד, הוא יוצא ביוזמה חדשה וקורא היום לרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט להצטרף למפלגת העבודה ולהתמודד על הנהגתה.

הרמטכל לשעבר, רב אלוף (מיל.) גדי איזנקוט (צילום: פלאש90)
הרמטכל לשעבר, רב אלוף (מיל.) גדי איזנקוט (צילום: פלאש90)

"ההצטרפות של איזנקוט תתרום לנו רבות ותחזיר אותנו למגרש של הגדולים", אומר חרמוני לזמן ישראל. "אנחנו חייבים לחזור ולהיות מפלגה שנאבקת על השלטון ולא נישה קטנה כמו מרצ. הפעמים היחידות שחזרנו היו עם יצחק רבין ואהוד ברק.

"ההצטרפות של איזנקוט תתרום לנו רבות ותחזיר אותנו למגרש של הגדולים. אנחנו חייבים לחזור ולהיות מפלגה שנאבקת על השלטון ולא נישה קטנה כמו מרצ"

"כדי לחזור ולהיות מפלגה גדולה, עלינו להוביל סדר יום ציבורי בסוגיות הליבה ובין היתר בנושאים המדיניים והביטחוניים, ולבוא ממקום של תפיסה ביטחונית וציונית. המרכז-שמאל צריך תנועה ומפלגה ולא רשימת יחיד או מפלגת אווירה.

"העבודה היא המפלגה הדמוקרטית היחידה במרכז-שמאל ולכן גם האופציה הטובה ביותר עבור איזנקוט. העבודה ואיזנקוט זה כמו כפפה ליד".

יו"ר העבודה מרב מיכאלי והמזכ"ל חרמוני מסוכסכים מזה תקופה ארוכה, בעיקר על דרכי וסגנון השליטה שלה במוסדות המפלגה. הקריאה הזו של המזכ"ל תעצבן אותה עוד יותר. מדובר בעצם בהבעת אי-אמון במיכאלי, שלא מוכנה להגיב על הדברים.

מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

חרמוני לא מתרגש. "זו לא קריאת תיגר על מיכאלי", הוא אומר, "אנחנו מפלגה דמוקרטית ואני בטוח שהיא תברך על ההצטרפות של איזנקוט. זה טוב למפלגה.

"מיכאלי בעצמה תומכת בעיקרון של פריימריז וברור שזה לא כדי שנישאר עם מועמד אחד. אנחנו לא יש עתיד ויאיר לפיד. המפלגה בימים הכי גדולים שלה הכילה מנהיגים חזקים שהתמודדו על הבכורה וזה רק חיזק אותה".

"מיכאלי בעצמה תומכת בעיקרון של פריימריז וברור שזה לא כדי שנישאר עם מועמד אחד. אנחנו לא יש עתיד ולפיד. המפלגה בימים הכי גדולים שלה הכילה מנהיגים חזקים שהתמודדו על הבכורה וזה רק חיזק אותה"

"קיבלנו שבעה מנדטים בבחירות האחרונות. אני עושה ואמשיך לעשות כל מאמץ כדי לחזק את המפלגה ולצרף אליה מנהיגים בעלי שיעור קומה מיוחד ולשמור על מוסדותיה הדמוקרטיים כדי שלא תישאב לשוליים הצרים", מסכם מזכ"ל העבודה. מיכאלי, כאמור, אינה מגיבה על הדברים ולא ברור אם היא בעד או נגד הצטרפותו של איזנקוט.

3

יעקב ליצמן עשה את עסקת חייו. בלי מאסר, בלי הרשעת שוחד, עם קנס מצחיק פלוס תיק אחד סגור הוא מתפטר מהכנסת והולך הביתה בשמחה רבה, כי ממילא הוא היה כבר עם רגל אחת בחוץ.

חבר הכנסת יעקב ליצמן במליאה, 1 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חבר הכנסת יעקב ליצמן במליאה, 1 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ברגע האחרון קפץ ליצמן על מכירת החיסול של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שמתנהג כמו רוכל בשוק מחנה יהודה ומוכר במחירי הפסד רגע לפני כניסת השבת. אריה דרעי, ליצמן וחיים כץ חטפו מהר את הסחורה. נתניהו פספס. דוד ביטן היה שמח לרוץ עם עסקה כזו הביתה, אם רק היה יכול.

ברגע האחרון קפץ ליצמן על מכירת החיסול של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שמתנהג כמו רוכל בשוק מחנה יהודה ומוכר במחירי הפסד רגע לפני כניסת השבת

אגב, את כל ההטבות הללו מעניק מנדלבליט לאנשי הקואליציה של נתניהו, שתמכו בו לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. מקרי? מי יודע.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,275 מילים ו-1 תגובות
סגירה