עימותים בחברון, 18 בפברואר 2022 (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)
Wisam Hashlamoun/Flash90

הרשות הפלסטינית בניסיון נואש להחזיר את השליטה על הנעשה בחברון

קרבות ירי ברחובות וחילופי אש בתוך קניונים בחברון ● הפגנות נגד יוקר המחיה ומחאה גוברת נגד האנרכיה ותפקוד הרשות הפלסטינית ● שר הפנים החדש נשלח להשליט סדר, אבל לחברון חוקים משלה ● במקום שבו השבטיות חוגגת - החמולות קובעות את סדר היום, ואנשי מנגנוני הביטחון ואבו מאזן בדילמה ● פרשנות

זיאד הב א-ריח, שר הפנים החדש ברשות הפלסטינית והממונה על מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, שוגר לחברון לאחרונה על ידי יו"ר הרשות מחמוד עבאס (אבו מאזן). הב א-ריח מונה לתפקיד לפני כחודש, ולא במקרה. המינוי הוא של אבו מאזן והמטרה – להשליט סדר באנרכיה המשתוללת, בעיקר בחברון הסוערת, שהפכה בשבועות האחרונים לזירת קרב.

עוד לפני מינויו לשר הפנים, שימש א-ריח ראש הביטחון המסכל בגדה. בימים האחרונים הוא עורך שיחות מרתוניות ומכנס דיונים בחברון עם מפקדים במנגנוני הביטחון הפלסטיניים השונים, בהם מחליפו בגדה, ראש המודיעין הכללי מאג'ד פרג', וכן זכריה מסלח מהמודיעין הצבאי, ומפקד המשטרה הכחולה.

השר החדש קיבל הנחיה לא לעזוב את העיר עד שיצליח להשליט שם סדר. הראיס הורה, א-ריח מבצע.

ברשות הפלסטינית חוששים מפני אובדן שליטה טוטאלי על העיר בשל סכסוך דמים מתמשך בין החמולות שם, מה שזכה בצד הפלסטיני לכינוי "כאוס הנשק". חברון מצטיינת באופי השבטי שלה. התושבים שייכים לחמולות גדולות. גם בערים אחרות בגדה קיימים מאבקי חמולות, אך בחברון השבטיות שורשית וחזקה יותר.

זיאד הב א-ריח בארוע מינויו לשר הפנים של הרשות הפלסטינית עם ראש הממשלה מוחמד מוחמד אשתיה, 2 בינואר 2022 (צילום: WAFA)
זיאד הב א-ריח בארוע מינויו לשר הפנים של הרשות הפלסטינית עם ראש הממשלה מוחמד מוחמד אשתיה, 2 בינואר 2022 (צילום: WAFA)

ענייני אגו, כבוד ופוליטיקה מעורבים שם. אם היה מדובר רק בסכסוך בין חמולות יריבות, היה קל יותר למצוא פתרון. העובדה כי יש סכסוכים גם בתוך החמולות עצמן הופכת את הסיפור לסבוך יותר. באותה חמולה אפשר למצוא משפחות ששייכות לפת"ח, אחרות שנאמנות לחמאס ולארגון הכלל אסלאמי "חזב א-תחריר". יש גם עצמאים שנאמנים בעיקר לעצמם.

ענייני אגו, כבוד ופוליטיקה מעורבים שם. אם היה מדובר רק בסכסוך בין חמולות יריבות, היה קל יותר למצוא פתרון. העובדה כי יש סכסוכים גם בתוך החמולות עצמן הופכת את הסיפור לסבוך יותר

מעשי האלימות והאנרכיה התגברו מאוד בחודשים האחרונים. הטריגר היה רצח על רקע נקם בין חמולות. עשרות מכוניות, בתי מלאכה ועסקים שונים הוצתו בעיר. ההתפרעויות התפשטו גם למרכזי קניות וקניונים גדולים בעיר. חלק מקרבות הירי תועדו בסרטונים שהפכו ויראליים והופצו ברשתות החברתיות הפלסטיניות.

באחד מהם נראה צעיר פלסטיני חמוש בתוך הקניון בחברון, מכוון את אקדחו לתוך חנות ויורה כמה יריות, באין מפריע.

חילופי אש בתוך קניונים הם עליית מדרגה מסוכנת שבאה בהמשך לקרבות הירי ברחובות. אין לילה בלי אש, לעיתים אפילו ירי כבד מתמשך. הם יורים לעיני נשים, ילדים, ומטילים אימה על אזרחים תמימים. החמושים איבדו את הבושה. עכשיו גם את הפחד. הם עושים ברחובות כבשלהם, לא דופקים חשבון לאיש.

יש מי שאומרים שהסכסוך העיקרי הוא בין חמולת עוויווי לחמולת ג'עברי. כל אחת מהחמולות האלה הראתה שיש לה עשרות חמושים, ומהר מאוד אפשר להוציא אותם לרחובות.

עימותים במרכז חברון, 18 בפברואר 2022 (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)
עימותים במרכז חברון, 18 בפברואר 2022 (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)

התושבים בחברון תוהים לאן נעלמו מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. הרבה ביקורת מופנית כלפי הרשות הפלסטינית בטענה שהיא לכאורה מפחדת מהחמולות. בדבר אחד הם צודקים, הרשות נמנעה עד כה מעימות. ראשית, מכיוון שמי שמשרתים במנגנוני הביטחון של אבו מאזן משתייכים בחלקם, במקביל, גם למשפחות של אחת החמולות.

גם בקרב אנשי פת"ח בתוך החמולות, הנאמנויות מתחלקות בין הזרמים השונים של תנועת פת"ח. חלק נאמנים לאבו מאזן, אחרים לג'יבריל רג'וב, ולאישים נוספים. קוקטייל של נאמנויות בתוך אותה חמולה מקשה על הרשות הפלסטינית להדביר את האלימות והפשע. אין כתובת אחת ברורה שמולה אפשר לפעול. לא בכדי הרשות הפלסטינית בחרה עד כה במדיניות של מינימום התערבות.

קוקטייל נאמנויות בתוך חמולה מקשה על הרשות להדביר את האלימות והפשע. אין כתובת אחת ברורה שמולה אפשר לפעול. לא בכדי הרשות הפלסטינית בחרה עד כה במדיניות של מינימום התערבות

החשש של הרשות הוא שאם היא תצא נגד חמולה אחת, זה יחזק את היריבים של החמולה האחרת – וכך יתפרק האיזון השבטי העדין. לתוך כאוס הנשק הזה נכנסים גורמים שידועים בסלידתם כלפי הרשות הפלסטינית, בהם גורמים פליליים, אנשי אופוזיציה לאבו מאזן, חמאס, ופעילים של החזית העממית.

היו גם מי שניצלו לפני כשבועיים את התסכול של תושבי חברון מהאנרכיה המשתוללת ומהמצב הכלכלי, והחלו לארגן הפגנות נגד יוקר המחיה. הם הצליחו להוציא אנשים לרחובות אבל מהר מאוד זה הידרדר להפגנות נגד הרשות הפלסטינית, שרבים לא מרוצים מתפקודה ומייחסים לה טענות לשחיתות.

עימותים בעיר חברון, אילוסטרציה (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)
עימותים בעיר חברון, אילוסטרציה (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)

מנגנוני הביטחון הפלסטיניים נעלמו מהרחובות במהלך ההפגנות. אותם מנגנונים שנפרסו בצורה רחבה ברמאללה בקיץ האחרון ודיכאו בכוח את המחאה שפרצה על רקע מותו של הפעיל הפוליטי ניזאר בנאת, לא העזו להתעסק עם המפגינים בחברון. גם אם נכחו, לא התערבו.

אבו מאזן יודע שהמצב נפיץ. המערכת החמולתית בעייתית, רגישה. המצב הזה לא משאיר לו הרבה מרחב תמרון. ברמאללה מבינים את הסכנה, וחוששים כי ההפגנות והאלימות הגוברת ידחפו למחאה נגד הרשות. הדאגה היא שמה שקורה בחברון יתפשט למקומות אחרים בגדה.

ברמאללה מבינים את הסכנה, וחוששים כי ההפגנות והאלימות הגוברת ידחפו למחאה נגד הרשות. הדאגה היא שמה שקורה בחברון יתפשט למקומות אחרים בגדה

כל זה קורה על רקע ההכנות לשלב השני של הבחירות המוניציפליות בערים הגדולות בגדה. פה טמון המבחן הגדול של הרשות הפלסטינית, שחוששת לאבד את בסיסי התמיכה שלה  בג'נין, שכם וחברון.

חמאס והחזית העממית הודיעו על הכוונה להקים רשימות משותפות. שני ארגונים עם שתי תפיסות עולם מנוגדות זו לזו מתאחדים נגד הרשות. החזית העממית, ארגון חילוני קומוניסטי, משלב ידיים עם האסלאמיסטים, בקואליציה אחת הקוראת תיגר על אבו מאזן.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (צילום: פלאש90)
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (צילום: פלאש90)

גם מכיוונים אחרים אין לאבו מאזן שקט. ראש עיריית חברון ואיש פת"ח תייסיר אבו סנינה, שישב בעבר בכלא הישראלי בגין מעורבתו בפיגוע בבית הדסה בחברון, לא מתבייש להביע ביקורת קולנית כלפי פת"ח והרשות. באחרונה הוא החל לשחרר כמה הצהרות שברמאללה לא אהבו לשמוע. "מי שחתם על הסכם חברון, צריך לתלות אותו בבאב א-זאוויה (במרכז העיר חברון)", אמר אבו סנינה במסר המלבה את התסיסה נגד הרשות.

היכולת של אבו מאזן למגר את האנרכיה באמצעות אנשיו בחברון מוגבלת. אבו סנינה לא נתפס כאיש המייצג את האינטרסים של תושבי חברון. לצידו, ג'ברין אלבכרי – מושל חברון, איש פת"ח, גנרל בדימוס, ומינוי של אבו מאזן – נתפס כאיש חלש. אנשים לועגים לו ואומרים כי אין שליטה על הנעשה.

היכולת של אבו מאזן למגר את האנרכיה באמצעות אנשיו בחברון מוגבלת. אבו סנינה לא נתפס כאיש המייצג את האינטרסים של תושבי חברון. לצידו, ג'ברין אלבכרי, מושל חברון, נתפס כאיש חלש

ברקע – פרשת ניזאר בנאת. לא מעט תקריות ירי נרשמו מצד מקורביו של בנאת כלפי אנשי הביטחון המסכל שנטען כי השתתפו במעצר שהוביל למותו ביוני האחרון. חלק מהקצינים שהשתתפו במעצרו של בנאת משתייכים לחמולות הגדולות בחברון, מה שמסבך עוד יותר את הבעיה. למרות העמדתם לדין, המשפט מתנהל בעצלתיים ונתפס כקרקס.

במשפחת בנאת דחו את הניסיונות של הרשות הפלסטינית ליישב את העניין באמצעות סולחות ומנהגים חמולתיים. ברשות שאפו להציג את האירוע כמשהו שבטי ובכך להתנער מאחריות. משפחת בנאת לעומת זאת התעקשה שהכול ייעשה דרך בתי המשפט. גם כי ביקשה צדק, וגם בשל היותה משפחה קטנה וחלשה באזור חברון, כזו שאינה משתייכת לחמולות החזקות.

הפגנות מחאה בחברון על מותו של איש זכויות האדם נזאר בנאת, 2 ביולי 2021 (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)
הפגנות מחאה בחברון על מותו של איש זכויות האדם נזאר בנאת, 2 ביולי 2021 (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)

לכל זה יש להוסיף את טענות החברונים לאפליה. למרות תרומתם החשובה של תושבי חברון לכלכלה הפלסטינית, רבים מהם סוחבים על גבם תחושה של קיפוח.

האם אפקט הדומינו יתחיל דווקא בחברון ויגלוש למרכז הגדה וצפונה? ברשות לא שוללים את התרחיש הזה. במצב שבו חלק מהאנשים שמשרתים במנגנוני הביטחון הפלסטיניים משתייכים לחמולות בחברון, יש בעיה לשלוח אותם לטפל באנרכיה ברחובות, ולרתום אותם לדיכוי הפגנות בעיר.

לחברון יש חוקים משלה. היא לא דומה לשום עיר אחרת בגדה, מה שהופך את ההתמודדות של אבו מאזן לקשה שבעתיים.

עוד 1,062 מילים
סגירה