מחאה נגד הממשלה בזירת הפיגוע בבני ברק, 29 במרץ 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90

ממשלת בנט-לפיד מאבדת שליטה

עד היום ניהלו האופוזיציה ופעילי הימין מסע הכפשה ושטנה נגד הממשלה, אבל לא היה להם על מה להסתמך ● המצב הביטחוני היה סביר פלוס, רוחות שלום ופיוס נשבו מירושלים ועד אנקרה, ועידות היסטוריות התכנסו בנגב ובנט אפילו הלך לתווך בזירת מלחמה של אחרים ● היום הוועידות הללו נראות חסרות ערך ● "מזל שיש פגרה ואין היום דיונים בכנסת", מודה גורם בקואליציה ● פרשנות

אחד השרים בממשלה תיאר את מה שקורה ברחובות "טבח ברישיון". הקלות הזו שבה טרוריסטים חמושים מסתובבים בחוצות הערים ויורים בכל מי שזז, מלמדת איך מציאות החיים שלנו נלקחה בעצם ממשחקי מחשב אלימים במיוחד. אנשים מתים חופשי. מי שיוצא לרחוב, מסתכן בנפשו. מי שנקלע לזירת הפיגוע ויוצא בחיים, הוא נס מהלך.

ראינו אתמול אנשים כאלה בבני ברק שמברכים את ברכת הגומל אחרי שניצלו. בתנאים של ירי אוטומטי חסר אבחנה אתה לא יכול להיות מוגן. אתמול התחננתי לבן שלי שגר ברמת גן, ברחוב הסמוך למקום הפיגוע, שלא יצא למרפסת אפילו לשנייה. חמישה אנשים שלא מצאו מחסה קיפדו את חייהם, עוד שוטר שנלחם בגבורה באחד המחבלים שילם בחייו.

הגל הזה לא יסתיים. אנחנו ברולטה רוסית. אתמול בבני ברק. אני מהמר היום על ירושלים. העיר הנפיצה הזו לא יכולה להישאר מאחור כאשר הטרור מכה בכל הארץ.

הגל הזה לא יסתיים. אנחנו ברולטה רוסית. אתמול בבני ברק. אני מהמר היום על ירושלים. העיר הנפיצה הזו לא יכולה להישאר מאחור כאשר הטרור מכה בכל הארץ

אתמול בערב ראינו כבר את גלי השמחה בשער שכם אחרי הפיגוע הרצחני, ואת הפרובוקציות מול השוטרים, שחייבים היום לתרגל תורת לחימה ומגננה חדשים. זה כבר לא מחבל עם סכין שמגיע אליך ואם אתה מספיק עירני אפשר לנטרל אותו. עכשיו מדובר בכדורים שעפים מכל עבר, בכל זמן ובכל מקום. לך תדע.

זירת הפיגוע בבני ברק, 29 במרץ 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
זירת הפיגוע בבני ברק, 29 במרץ 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

האנשים בירושלים ובמקומות אחרים יישארו היום בבית כמו בימים הקשים של האינתיפאדה השנייה. זהו יום האדמה, שלושה ימים לפני הרמדאן, באווירה שהייתה כאן רק בימי פיגועי ההתאבדות ופיצוצי האוטובוסים אחרי הסכמי אוסלו.

מחר (חמישי) יעלה ח"כ איתמר בן-גביר להר הבית. "אני בא לשמור על הסטטוס קוו", הוא אומר לזמן ישראל, "יהודים יכולים לעלות להר הבית, ואני בא לעלות לשם אבל לא להתפלל. כך אני עושה בכל ראש חודש כבר חצי שנה. אם מישהו יעצור אותי, זה יהיה פרס לטרור".

מחר יעלה בן-גביר להר הבית. "אני בא לשמור על הסטטוס קוו", הוא אומר לזמן ישראל, "ואני בא לעלות לשם אבל לא להתפלל. כך אני עושה בכל ראש חודש כבר חצי שנה. אם מישהו יעצור אותי, זה יהיה פרס לטרור"

ראש חודש ניסן הוא בשבת, אבל בן-גביר מקדים ביומיים. בשישי זו התפילה הראשונה של הרמדאן על הר הבית. בשבת ההר סגור ליהודים, אז בן-גביר מגיע מחר ולא מוותר חלילה.

"אני חבר כנסת ואף אחד לא יכול לחסום אותי, לא השר לביטחון פנים, לא המפכ"ל ולא ראש שב"כ", מתרברב בן-גביר. "רק ראש הממשלה יכול לחתום על צו כזה, אבל אם הוא יעשה את זה, זו תהיה כניעה. אפילו נתניהו לא העז לחתום".

ח"כ איתמר בן-גביר בזירת הפיגוע בבני ברק, 29 במרץ 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
ח"כ איתמר בן-גביר בזירת הפיגוע בבני ברק, 29 במרץ 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

השר שאני מדבר אתו רואה איך הממשלה מאבדת במהירות את הלגיטימציה. אובדן הביטחון האישי הפיל ממשלות בעבר. המהפך ב-1977, סבורים היום רוב החוקרים, היה תוצאת לוואי של מחדל יום כיפור והשחיתות השלטונית.

המלחמות וגלי הטרור והאינתיפאדה הם שקבעו את תוצאות הבחירות ב-1984 (לבנון הראשונה), 1988 (פיגוע הטרור בצומת יריחו), 1996 (ניצחון נתניהו אחרי פיגועי אוסלו) ו-2001 (ניצחון שרון אחרי הפיגועים הראשונים של האינתיפאדה השנייה).

עכשיו הגיע תורה של ממשלת בנט-לפיד. שלושה פיגועי רחוב מחרידים בתוך שבוע ו-11 הרוגים לא נראו כאן שנים ארוכות, ואולי זו רק ההתחלה.

עד היום ניהלו האופוזיציה ופעילי הימין והציונות הדתית מסע הכפשה ושטנה נגד הממשלה, בעיקר ברשתות החברתיות, אבל לא היה להם על מה להסתמך. המצב הביטחוני היה סביר פלוס, רוחות שלום ופיוס נשבו מירושלים ועד אנקרה, ועידות היסטוריות התכנסו בנגב ונפתלי בנט אפילו הלך לתווך בזירת מלחמה של אחרים.

עד היום ניהלה האופוזיציה מסע הכפשה נגד הממשלה, אבל לא היה להם על מה להסתמך. המצב הביטחוני היה סביר פלוס, רוחות שלום ופיוס נשבו מירושלים ועד אנקרה, ובנט אפילו הלך לתווך בזירת מלחמה של אחרים

אחת מזירות הפיגוע בבני ברק, 29 במרץ 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אחת מזירות הפיגוע בבני ברק, 29 במרץ 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

היום הוועידות הללו נראות חסרות ערך, וכל מי שהזהיר מפני אוזלת היד של הממשלה הזו טוען לניצחון, גם אם המצב לא היה שונה אם בנימין נתניהו היה נשאר בשלטון. "מזל שיש פגרה ואין היום דיונים בכנסת", מתנחמם גורם בקואליציה, אבל ההסתה רק תתגבר. אתמול שרו ברחובות בני ברק "בנט תיזהר, רבין מחפש חבר".

"מזל שיש פגרה ואין היום דיונים בכנסת", מתנחמים בקואליציה, אבל ההסתה רק תתגבר. אתמול שרו ברחובות בני ברק "בנט תיזהר, רבין מחפש חבר"

הנוכחות של רע"ם בקואליציה תתדלק את המתנגדים, ולא משנה כמה הצהרות גינוי ישחרר מנסור עבאס. אפילו הפסגה ההיסטורית שיקיים היום הנשיא יצחק הרצוג בירדן עם המלך עבדאללה השני נראית קצת מנותקת מהמציאות האיומה ברחובות ישראל. חבל, כי בנסיבות אחרות היה יכול להיות לאירוע כזה אפקט חזק, כמו לפסגה באנקרה עם רג'פ טאיפ ארדואן.

השר לשעבר ישראל כ"ץ קרא אתמול לממשלה להכריז על מצב חירום לאומי. זהו בעצם מבוא ל"ממשלת חירום לאומית". הכוונה היא כאמור לערער את הממשלה וליצור לחץ ציבורי כדי להכניס את הליכד פנימה ולהציל את מדינה, או להביא לבחירות חדשות.

יהיה טריוויאלי לומר שזהו מבחן המנהיגות הגדול של בנט, יאיר לפיד ואפילו בני גנץ, שלא התנסו מעולם במלחמה מהסוג הזה ולא התמודדו עם אירועים שמכניסים חרדה בכל בית. אם יצליחו, והלוואי שכך יהיה, יהיו ראויים להמשיך בתפקידם.

עוד 754 מילים
סגירה