אזרח וחייל לשעבר בצבא אסטוניה, במעבר מדיקה בפולין בסוף מרץ, בדרכו חזרה אל תחומי האיחוד האירופי. צבא אוקראינה סירב לקבל אותו אל שורות לגיון הזרים מכוון שאין לו ניסיון קרבי מעשי (צילום: גילעד שדה)
גילעד שדה
אזרח וחייל לשעבר בצבא אסטוניה, במעבר מדיקה בפולין בסוף מרץ, בדרכו חזרה אל תחומי האיחוד האירופי. צבא אוקראינה סירב לקבל אותו אל שורות לגיון הזרים מכוון שאין לו ניסיון קרבי מעשי

לגיון הזרים של זלנסקי

פיליפ שורו נמלט מבלארוס אחרי שהניסיונות להפיל את השלטון של הרודן לוקשנקו כשלו, והיה בין הראשונים להתנדב ללגיון הזרים של צבא אוקראינה ● גאורגי מגאורגיה שהה בגרמניה בזמן הפלישה הרוסית למדינתו, וטובייס הוא בכלל פציפיסט שהחליט שהוא לא מסוגל יותר לעמוד מנגד ● מבט על המתנדבים הזרים למלחמה באוקראינה

באחד הלילות במרץ 2022 נפתחו דלתות המעלית ברציף תחנת הרכבת המרכזית בעיר קרקוב, פולין, אל אולם הנוסעים הראשי. גבר מקועקע עם תרמיל גב בצבעי הסוואה יצא משם כשהוא מסייע לאדם זקן עם מקל הליכה. מאחוריהם צעדה אשתו של הזקן ואדם נוסף עם תרמיל גב קטן.

שאלתי את הבחורים אם הם מתכוונים לצאת למלחמה באוקראינה. "כן, אבל עכשיו אנחנו מנסים לעזור לזוג הזה למצוא מחסה ללילה", הם השיבו.

יומיים אחרי שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז שהוא מתכוון "לטהר את אוקראינה מנאצים" ולהחליף את השלטון במדינה, הכריז נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי על הקמת לגיון בינלאומי של לוחמים. "כל החברים של אוקראינה המעוניינים להצטרף להגנת המדינה – בואו, אנחנו נספק לכם נשק. יחי המגנים של אוקראינה, אתם גיבורים".

למחרת, בעמדות ביקורת הדרכונים ביציאה מפולין, כבר עמד אחד המתנדבים הזרים הראשונים להצטרף ללחימה – פיליפ שורו, אזרח בלארוס שנמלט מהמדינה וקיבל מעמד של פליט בפולין אחרי ניסיונות ההפיכה בשנת 2020.

פיליפ שורו, פליט פוליטי מבלארוס מחתים דרכון בדרך לאוקראינה (צילום: גילעד שדה)
פיליפ שורו, פליט פוליטי מבלארוס מחתים דרכון בדרך לאוקראינה (צילום: גילעד שדה)

בעמדות ביקורת הדרכונים ביציאה מפולין, כבר עמד אחד המתנדבים הזרים הראשונים להצטרף ללחימה – פיליפ שורו, אזרח בלארוס שנמלט מהמדינה וקיבל מעמד של פליט בפולין

לפני הניסיונות להפיל את המשטר של רודן בלארוס אלכנסדר לוקשנקו וההפגנות ההמוניות בעקבות זיוף תוצאות הבחירות במדינה – חי שורו בעיר ויטבסק שבצפון בלארוס.

שורו, בחור חסון וגבוה, חדור מטרה להילחם בדיקטטורה הרוסית. הוא כבר ניסה להתגייס לצבא אוקראינה ביום הלחימה הראשון, אך סורב והוחזר לפולין. ברגע שהוכרזה הכוונה להקים לגיון זרים, הוא התייצב בשגרירות אוקראינה בפולין.

לטענתו, "כל בני האדם חייבים להילחם למען החופש, להילחם נגד הדיקטטורה, בעד הדמוקרטיה. אל תאמינו לדיקטטור הזקן והטיפש ולדימיר פוטין", הוא אומר לחיילים הרוסים.

"אתם יוצאים למלחמה נגד האחים שלכם, תזכרו שבזמן ברית המועצות האמנתם שכולנו מבלארוס. אוקראינה ורוסיה דומות זו לזו, תחשבו על ההורים שלכם, על האימא שמחכה בבית ועל החיים שלכם. אתם מבצעים פשעים נגד האנושות. תחיו בשלום".

תור ביקורת הדרכונים בתחנת הרכבת בפולין (צילום: גילעד שדה)
תור ביקורת הדרכונים בתחנת הרכבת בפולין (צילום: גילעד שדה)

חמש מדרגות מובילות אל ביקורת הדרכונים בתחנה הרכבת בעיר פשמישל שבדרום־מזרח פולין. לאורך המבנה הישן ממוקמים שורה של פתחי חלונות. וילון "רטרו" משרדי מכסה אותם כדי להסתיר את נקודות ביקורת הדרכונים מעיני עבורי האורח.

לפני המלחמה רבים היו מגיעים לכאן כדי להיפרד מיקיריהם הנוסעים לאוקראינה ומקבלים את פניהם של השבים ממנה. האזרחים שצולחים את ביקורת הדרכונים מגיעים אל הרציפים המובילים אל אוקראינה. הרציפים מוקפים גדר חלודה עם פרצה לקראת סופה, משם היו חודרים אוקראינים אל תחומי האיחוד האירופי.

מפרוץ המלחמה משתרך כל יום תור של עשרות אנשים בכניסה – רובם גברים, רובם אוקראינים. מתנדבים רבים מעוניינים להתגייס, גם אל הצבא הרוסי וגם אל הצבא האוקראיני, ולקחת חלק במלחמה

מפרוץ המלחמה משתרך כל יום תור של עשרות אנשים בכניסה – רובם גברים, רובם אוקראינים. מתנדבים רבים מעוניינים להתגייס, גם אל הצבא הרוסי וגם אל הצבא האוקראיני, ולקחת חלק במלחמת המזרח מול המערב. רוב המתנדבים משני הצדדים מגיעים מאזורי ההשפעה הרוסית כמו הקווקז והבלקן.

גאורגי, אזרח גאורגיה שעבר לגרמניה לפני כ־15 שנים, לא ברח ממשטר דיקטטורי. כשרוסיה פלשה לגאורגיה בשנת 2008 הוא היה סטודנט בגרמניה והרגיש שעולמו חרב עליו. הוא ראה איך הרוסים משפילים את הנהגת המדינה – שרק לפני רגע הצליחה להחליף את השלטון ולהתנתק מהשחיתות הפוסט-סובייטית.

גיאורגי מגאורגיה בדרכו לאוקראינה, מרץ 2022 (צילום: גילעד שדה)
גיאורגי מגאורגיה בדרכו לאוקראינה, מרץ 2022 (צילום: גילעד שדה)

עכשיו, כשהמלחמה מתנהלת על אדמה זרה, הוא מרגיש צורך להצטרף אל הקרב. הוא לא מתכוון להצטרף לצבא אוקראינה אלא למשמר האזרחי כדי לסייע במילוי שקי חול ובהכנת בקבוקי תבערה: "אני לא יוצא כדי לתקוף רוסים, אני יוצא כדי להגן על הדמוקרטיה", הוא מסביר.

גאורגי מפוקח. הוא מבין שחוסר הניסיון הצבאי שלו יהפוך אותו לנטל על המערכת במידה ויישלח לחזית. התוכנית שלו היא לסייע לאוקראינה בכל דרך שיוכל. לדבריו, הוא פנה לגורמים בשטח שרשמו אותו לקורס לוחמה מזורז בן יומיים. הקורס מכשיר באופן בסיסי את המתנדבים כדי להקנות להם את הידע התאורטי למקרה שיצטרכו להילחם ברוסים.

לפי שעה, שתי מיליציות פרו־אוקראיניות זרות ועצמאיות פועלות על אדמת אוקראינה. המיליציה מבלארוס שהוקמה לאחרונה ומונה עשרות לוחמים – כולם פליטים ומתנגדי משטר לוקשנקו – והמיליציה הגיאורגית הוותיקה שפועלת על אדמת אוקראינה מאז 2014.

שתי מיליציות פרו־אוקראיניות זרות ועצמאיות פועלות על אדמת אוקראינה. המיליציה מבלארוס שהוקמה לאחרונה ומונה עשרות לוחמים – כולם פליטים ומתנגדי משטר לוקשנקו – והמיליציה הגיאורגית הוותיקה

במצב הגיאופוליטי המורכב שנוצר בין רוסיה, אוקראינה ובלארוס, נראה שמלחמת אחים בין מתנגדי לוקשנקו לצבא בלארוס עשויה להתרחש דווקא על אדמה זרה. ניסיונות האופוזיציה בבלארוס לעשות הכול כדי להחליף את השלטון בצורה בלתי אלימה הראתה שהם לא מעוניינים בשפיכות דמים.

בסיס הלגיון הגאורגי באוקראינה (צילום: גילעד שדה)
בסיס הלגיון הגאורגי באוקראינה (צילום: גילעד שדה)

בפועל, יש סבירות מאוד נמוכה לעימות חזיתי בין המיליציה מבלארוס וצבא לוקשנקו. הניסיונות הכושלים של פוטין לערב את בלארוס במערכה ולהכניס אל אוקראינה את 20 אלף חיילי בלארוס הממתינים באזור הגבול נובעים לפי הערכות משתי סיבות עיקריות.

ראשית, עיקר הציבור בבלארוס רואה בפוטין אויב, הם חוששים כי לאחר המערכה באוקראינה, צבא רוסיה יספח אותם אל הפדרציה הרוסית. שנית, רוב הציבור בבלארוס רואה באוקראינים – אחים. אבל לא רק אזרחי ברית המועצות לשעבר יוצאים אל הקרב נגד פוטין.

טובייס, אב לשניים ושען במקצועו, מעולם לא ירה בנשק ואף לא השתתף בקטטות רחוב. הוא עוטה כפפות עם הכיתוב "PAULI ST". מועדון קבוצת הכדורגל סנט פאולי נחשב לאחד מהמועדונים האייקונים בעולם, אף שהם משחקים בליגה השנייה.

רבים מאוהדי הקבוצה מזדהים עם אנטיפה. המועדון ידוע בזכות החיבור ההדוק של אוהדיו עם אקטיביזם ומוזיקת פאנק. עבור רבים, האוהדים מסמלים את השמאל הקיצוני של אירופה, זה שמתנגד באופן מובהק לפשיזם, נאציזם, גזענות והומופוביה. "כשהייתי נער הסתובבתי יותר עם חברה של אנטיפה, אבל ב־20 השנים האחרונות אני מצביע ל־SPD, אני מרכז־שמאל בדעות שלי", אומר טובייס.

טובייס, אזרח גרמניה, אחרי שהחתים את הדרכון שלו בתחנת הרכבת בעיר פשימשיל, פולין, פברואר 2022 (צילום: גילעד שדה)
טובייס, אזרח גרמניה, בתחנת הרכבת בעיר פשימשיל, פולין, פברואר 2022 (צילום: גילעד שדה)

בימים הראשונים של המלחמה באוקראינה הוא נעמד בתור לביקורת הדרכונים בפשמישל. "אני יוצא להילחם נגד הדיקטטורה", הוא אומר לזמן ישראל, "אני פציפיסט אבל איך אפשר לעמוד מנגד כשאנשים חפים מפשע נרצחים?"

רגע לאחר הדברים האלה הוא נבלע עם ההמון בתוך המבנה, החתים את הדרכון ועלה על הרכבת אל לביב, אוקראינה.

"אני יוצא להילחם נגד הדיקטטורה", הוא אומר לזמן ישראל, "אני פציפיסט אבל איך אפשר לעמוד מנגד כשאנשים חפים מפשע נרצחים?"

ביקורת הדרכונים בעיר פשמישל, פולין (צילום: גילעד שדה)
ביקורת הדרכונים בעיר פשמישל, פולין (צילום: גילעד שדה)

להיתקע באוקראינה

לדברי טובייס, הוא העביר את ימיו הראשונים בשורות הלגיון הגיאורגי, אבל ה"כאוס" בלגיון הטריד אותו והוא החליט להצטרף באופן רשמי לצבא אוקראינה שפתח כוח אותו כינו, "הכוח הבינלאומי לשמירה על השלום והביטחון".

האוקראינים הודיעו כי תנאי הסף הם עבר פלילי נקי וניסיון קרבי מעשי. "אין לי עבר פלילי, אבל גם מעולם לא יריתי בנשק ובכל זאת קיבלו אותי". הוא הצטרף לאימונים במתקן הצבאי ההיסטורי ביבוריב. לפני הכיבוש הסובייטי של האזור מידי פולין – הצבא הפולני התאמן בו.

האוקראינים הודיעו כי תנאי הסף הם עבר פלילי נקי וניסיון קרבי מעשי. "אין לי עבר פלילי, אבל גם מעולם לא יריתי בנשק ובכל זאת קיבלו אותי"

מעבר הגבול מדיקה, פולין (צילום: גילעד שדה)
מעבר הגבול מדיקה, פולין (צילום: גילעד שדה)

בשנים 1941–1944 שימש הבסיס את הוורמאכט הנאצי. אחרי תבוסת גרמניה חזר האזור לידי הצבא האדום ומשנת 1991 משמש הבסיס את צבא אוקראינה. בשנים האחרונות כוחות נאט"ו אימנו שם את חיילי אוקראינה.

טובייס מספר כי לאחר כמה ימי אימון במתחם התחילו אזעקות. המפקדים הסבירו לו ולשאר החיילים שמדובר בפעולת התשה רוסית. לטענתם, ביום שאנשים יפסיקו להתייחס ברצינות לאזעקות – הרוסים יפגיזו

טובייס מספר כי לאחר כמה ימי אימון במתחם התחילו אזעקות. המפקדים הסבירו לו ולשאר החיילים שמדובר בפעולת התשה רוסית. לטענתם, ביום שאנשים יפסיקו להתייחס ברצינות לאזעקות – הרוסים יפגיזו.

כוח משטרתי מיוחד במעבר הגבול בתחנת הרכבת פשמישל, פולין (צילום: גילעד שדה)
כוח משטרתי מיוחד במעבר הגבול בתחנת הרכבת פשמישל, פולין (צילום: גילעד שדה)

ב־13 במרץ 2022 טובייס וחבריו התעוררו שוב למשמע האזעקות: "כמו בכל לילה, רצתי אל מקום המסתור שקבעתי לי ביער. נשכבתי על הקרקע, הכי נמוך שיכולתי.

"הבניין – במרחק של כ־100–200 מטרים ממני הופגז. גם הבניינים באזור מסדר הבוקר – במרחק של כ־500 מטרים ממני – הופגזו. הרצפה רעדה והרעש היה פשוט בלתי נסבל".

על פי משרד ההגנה האוקראיני, 35 אנשים נהרגו ו־134 נפצעו בהפגזות על הבסיס ביבוריב. חלקם מתנדבים מהעולם. לטענת טובייס, היו רק שלושה אנשי רפואה במרחב. הוא וחבריו סייעו בניסיונות ההצלה של אלו שנפצעו.

מקלט המשמש מתנדבים מהעולם (צילום: גילעד שדה)
מקלט המשמש מתנדבים בלגיון הזרים (צילום: גילעד שדה)

הוא מספר כי אף שעשו כמיטב יכולתם, היה מחסור חמור במים ובציוד רפואי: "היו הרבה מאוד פצועים עם פגיעות קריטיות. הגופות היו מפוזרות בשטח", הוא משחזר.

"כעבר זמן מה הגיעו אמבולנסים וצוותי רפואה מהכפרים באזור, אחרי שעות מורטות עצבים הגיעו גם קצינים מהצבא האוקראיני שהודיעו למתנדבים שהיחידה מפורקת. טובייס ועוד כמה מחבריו החדשים החליטו לסייע בעבודה הומניטרית ונסעו אל לביב וקייב, שם התנדב עד שחלה בקורונה.

על פי הרשויות באוקראינה, כ־20 אלף לוחמים מקצועיים הצטרפו אל הלגיון הבינלאומי, 1,000 מהם אומנו בבסיס ביבוריב. הנתון הזה לא כולל את הלוחמים שהצטרפו אל המיליציות והמשמר האזרחי.

רבים מנסים להצטרף אל הלגיון אך לא כולם מתקבלים. המסורבים חוזרים אל תחומי האיחוד האירופאי או מצטרפים לעבודה ההומניטרית. חדורי הקרב שבהם מנסים להצטרף למיליציות הלא רשמיות

רבים מנסים להצטרף אל הלגיון אך לא כולם מתקבלים. המסורבים חוזרים אל תחומי האיחוד האירופאי או מצטרפים לעבודה ההומניטרית. חדורי הקרב שבהם מנסים להצטרף למיליציות הלא רשמיות. אחרי ההפגזה בבסיס ביבוריב, החמירו האוקראינים את תנאי הקבלה אל לגיון הזרים.

גבר אסטוני בדרכו חזרה לאיחוד האירופי. מעבר הגבול מדיקה, פולין, מרץ 2022 (צילום: גילעד שדה)
גבר אסטוני בדרכו חזרה לאיחוד האירופי. מעבר הגבול מדיקה, פולין, מרץ 2022 (צילום: גילעד שדה)

אזרחים אירופאים שניסו להצטרף אל הלגיון ולא התקבלו אומרים לזמן ישראל כי המתנדבים נדרשים לחתום על הסכם עם ממשלת אוקראינה, שבמסגרתו הם מתחייבים לשרת בצבא במשך שלוש שנים או למשך כל הזמן שצו הגיוס הכללי יהיה בתוקף. "אתה יכול להיתקע באוקראינה 20 שנה", אמר אחד המתנדבים שלא התקבל אל הלגיון, באזור מעבר הגבול הפולני מדיקה.

בחזרה אל המעלית בקרקוב

לקראת סוף חודש מרץ, בזמן שטובייס עשה את דרכו בחזרה אל ביתו באיחוד האירופי, מאט ומאטיו היו בדרכם מבריטניה אל אוקראינה. מאט, גבר בשנות ה־40 המאוחרות לחייו, סירב להצטלם.

"הבת שלי לא יודעת", הוא הסביר בטון מתנצל והוסיף, "בעצם, אתה יכול לצלם אבל אל תפרסם את הפנים שלי".

רכבת עמוסה בסיוע הומניטרי ובמתנדבים בדרך לאוקראינה (צילום: גילעד שדה)
רכבת עמוסה בסיוע הומניטרי ובמתנדבים בדרך לאוקראינה (צילום: גילעד שדה)

הוריו של מאט היגרו מאסיה אל סקוטלנד, שם נפגשו והתחתנו. הוא עצמו נולד בתחומי הממלכה המאוחדת. מאט הוא בחור בגובה 1.80 מטרים, עורו שחום, הוא לבוש בג'ינס ולגבו תיק קטן. "אני לא צריך הרבה. בשדה הקרב צריך להיות קל ומהיר. את הציוד הצבאי אני בטח אקבל מהאוקראינים".

"אני לא צריך הרבה. בשדה הקרב צריך להיות קל ומהיר. את הציוד הצבאי אני בטח אקבל מהאוקראינים"

לדבריו, את הניסיון הקרבי שלו רכש בצבא הבריטי ובזמן שלחם לצד הכורדים בסוריה נגד דעא"ש במזרח התיכון. מאטיו, לעומת זאת, הוא בחור קצת יותר נמוך ועורו מכוסה קעקועים. "לחמתי בשורות הצבא הבריטי", הוא אומר.

פליטים בתחנת הרכבת בקרקוב (צילום: גילעד שדה)
פליטים בתחנת הרכבת בקרקוב (צילום: גילעד שדה)

"בשדה התעופה ניגשו אליי אנשי ביטחון. הם לא ניסו לעצור אותי, רק תחקרו. כמו שאתה מבין לאן אני הולך – גם הם הבינו". לטענתו, הוא תושאל בבריטניה על ידי אנשי הביטחון בשדה. השאלות התמקדו בעברו הצבאי ובניסיון להבין אם הוא מודע לכך שמדובר במלחמה עקובה מדם שיכולה לגבות את חייו.

מדינות רבות כבר הודיעו שלא ינקטו בהליכים משפטיים כלפי מי שבוחר להילחם לצד צבא אוקראינה והמיליציות המקומיות. כמו בסכסוכים אחרים בעולם, גם לכאן מגיעים מתנדבים מכל קצוות תבל

מדינות רבות כבר הודיעו שלא ינקטו בהליכים משפטיים כלפי מי שבוחר להילחם לצד צבא אוקראינה והמיליציות המקומיות. כמו בסכסוכים אחרים בעולם, גם לכאן מגיעים מתנדבים מכל קצוות תבל. הפעם מדינות העולם החופשי מעלימות עין.

מימין מתנדב אסטוני שלא הסכים לחשוף את שמו, בדרכו חזרה אל האיחוד האירופי, בשיחה עם מתנדב נורבגי על תנאי המחייה בצבא אוקראינה והמיליציות שפועלות באוקראינה. מעבר גבול מדיקה, סוף מרץ 2022 (צילום: גילעד שדה)
מימין מתנדב אסטוני שלא הסכים לחשוף את שמו, בדרכו חזרה אל האיחוד האירופי, בשיחה עם מתנדב נורבגי על תנאי המחייה בצבא אוקראינה והמיליציות שפועלות באוקראינה. מעבר גבול מדיקה, סוף מרץ 2022 (צילום: גילעד שדה)

בשני צדי המאבק מתנדבים לוחמים רבים מאזורי ההשפעה של רוסיה. זאת משום שהם מבינים שהמלחמה יכולה להשפיע על חייהם ועל ביטחון המדינה ממנה הגיעו.

רבים יוצאים לקרב למען אנשים שהם לא מכירים כדי להילחם על החופש של המדינה שהם מעולם לא ביקרו בה, כי הם מבינים שמחר הבית שלהם יכול להיות בלב המלחמה הבאה שבין המזרח והמערב.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,679 מילים ו-1 תגובות
סגירה