בנימין נתניהו עם המשוריינים לרשימה לכנסת ה-25: הח"כים לשעבר מימינה עמיחי שיקלי ועידית סילמן, משה סעדה, יוסי פוקס וצגה מלקו. 14 בספטמבר 2022 (צילום: דוברות הליכוד)
דוברות הליכוד

המרד הנורווגי: שרי הליכוד מסרבים להתפטר ולוותר על פוטנציאל האיום על נתניהו

התיקון לחוק הנורווגי עבר בשבוע שעבר ופינה את דרכו ל-11 ח"כים חדשים מהליכוד ● הבעיה: מרבית שרים המפלגה מסרבים להתפטר ● הם רוצים להחזיק באפשרות היחידה בידם לדרוש ולאיים - ההצבעה בכנסת ● הם גם חוששים מפנים חדשות שבבוא העת ידחקו אותם בפריימריז ● בינתיים רק ארבעה התפטרו - בהם סילמן ושיקלי: "שני פראיירים שלא יודעים איך הליכוד עובד" ● פרשנות

קשה לפספס את הדרמה שמתרחשת בימים האלה בכנסת. כל מועמדי הליכוד ברשימה לכנסת שלא הצליחו להיבחר ונדחקו לעשירייה הרביעית מגיעים למשכן כמעט מדי יום, תופסים את השרים הבכירים של הליכוד בכל פינה ודורשים מהם להתפטר ולפנות להם את מקומם במסגרת החוק הנורווגי החדש.

לפעמים חברי הכנסת הפוטנציאלים מתגברים את עצמם בראשי סניפים ופעילים מרכזיים, כדי להגביר את הלחץ, אבל עד עכשיו הם נתקלים בסירוב מוחלט של שרי הליכוד שעדיין לא התפטרו.

ביום שני השבוע נרשם עוד שיא במאבק ההישרדות הזה. חברי הכנסת הפוטנציאלים קיימו כנס חירום בביתה של קטי שטרית בבית שמש. במקום נכחו צגה מלכו, אושר שקלים, משה פסל, ששי גואטה, עפיף עבד ושטרית עצמה. הם באו בטענות קשות נגד השרים. בין השאר הואשמו שרי הליכוד בגזענות, מכיוון שהמועמדים שנדחקו לעשירייה הרביעית הם בני עדות המזרח.

חברי הכנסת הפוטנציאלים קיימו כנס חירום בביתה של קטי שטרית בבית שמש. הם באו בטענות קשות ובין השאר הואשמו שרי הליכוד בגזענות, מכיוון שהמועמדים שנדחקו לעשירייה הרביעית הם בני עדות המזרח

החוק הנורווגי ביסודו הוא חוק מושחת ובזבזני שעולה עשרות מיליונים למשק הישראלי. על פי החוק שהלך והתרחב לאורך השנים רשאים שרים וסגני שרים להתפטר מכהונתם בכנסת, ואז ייכנסו הבאים אחריהם במקומם לכנסת. על פי העדכון האחרון של החוק (שהותאם למידותיו של הליכוד) בסיעות גדולות, מעל ל-28 חברי כנסת, רשאים להתפטר שליש מחברי הסיעה אם הם מכהנים כשרים.

חברי הממשלה החדשה יושבים סביב שולחן הממשלה במליאת הכנסת, 29 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חברי הממשלה החדשה יושבים סביב שולחן הממשלה במליאת הכנסת, 29 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

למעשה, יחד עם השרים שנבחרו והתפטרו במפלגות הקואליציה השונות – הכנסת עשויה למנות קרוב ל-140 חברי כנסת, למרות שהציבור בחר 120 חברי כנסת בלבד.

התיקון האחרון לחוק התקבל בשבוע שעבר תוך שהוא מעורר תסיסה גדולה בליכוד. מצד אחד תפרו חוק שאמור לזרוק מהכנסת 11 שרים על מנת להכניס עוד 11 חברי רשימת הליכוד; מצד שני, רוב השרים לא רוצים לממש אותו.

הסיבה פשוטה: שרים בליכוד לא רוצים להישאר בלי יכולת ההצבעה בכנסת. זה הכוח שהם מבקשים לשמור לעצמם לשעת חירום מול ראש הממשלה בנימין נתניהו. אף אחד לא רוצה לקום ולהתפטר מרצונו, גם אם מנגד עומדים חברי כנסת פוטנציאלים שהצליחו להיבחר בתמיכת אלפי מתפקדים.

שרים בליכוד לא רוצים להישאר בלי יכולת ההצבעה בכנסת. זה הכוח שהם מבקשים לשמור לעצמם לשעת חירום מול ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הדילמה קשה. שרים בליכוד שאני מדבר איתם מוצאים גם סיבות אחרות. הטענה הפופולרית היא שהם רוצים לשמר את הכוח כדי להעביר את תקציב המשרדים שלהם עד חודש מרץ הקרוב, ואז הם ישקלו שוב. סביר להניח שעד אז הם ימצאו תירוץ אחר להישאר במשרדים וגם בכנסת. וחוץ מזה, אף אחד מהם לא רוצה לראות במשכן חברי כנסת חדשים שעשויים להפוך לכוכבים וכך הם גם יתפסו בבוא היום את מקומם בפריימריז.

קטי שטרית בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 23 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
קטי שטרית בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 23 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ארבעה שרי ליכוד התפטרו בכל זאת עד עכשיו: חיים כץ, מיקי זוהר, עדית סילמן ועמיחי שיקלי. במקומם נכנסו דן אילוז, אריאל קלנר, אתי עטייה ועמית הלוי.

כץ וזוהר התפטרו כדי להכניס פנימה את חברתם, ח"כ עטייה. עדית סילמן ועמיחי שיקלי הם שרים חדשים וחברים חדשים בליכוד שנכנעו מהר מאד ללחצים מהשטח. "שני פראיירים שלא יודעים איך הליכוד עובד ומה צפוי להם בהמשך", הגדיר אחד השרים הוותיקים את המהלך של השניים.

כץ וזוהר התפטרו כדי להכניס פנימה את חברתם, ח"כ עטייה. סילמן ושיקלי הם חדשים בליכוד שנכנעו מהר מאד ללחצים מהשטח. "שני פראיירים שלא יודעים איך הליכוד עובד ומה צפוי להם בהמשך"

עכשיו מחכים לשבעת השרים הבאים שיעזבו. הבאה בתור ברשימה לכנסת היא צגה מלקו, שהיא מועמדת ראויה למרות שהחוק אינו ראוי. את מלקו שריין ברשימה ראש הממשלה נתניהו. זו עוד אחת המכשלות.

למלקו אין סניף ואין לה מחנה ומתפקדים שבחרו בה, לכן השרים לא חוששים במקרה הזה מנקמת השטח. לפי שעה גם נתניהו לא מתגייס למענה, ולא תובע מהשרים להתפטר. וממילא, אין גם הרבה סיכוי שמישהו בליכוד יישמע לו עכשיו.

עוד 566 מילים ו-1 תגובות
סגירה