שגרירות הונגריה תעבור לירושלים בחודש הבא

פרסום ראשון ראש ממשלת הונגריה החליט להעביר את שגרירות מדינתו לירושלים על מנת להביע את תמיכתו בנתניהו בתקופה סוערת זו ● לוחות הזמנים נסגרו בימים האחרונים בשיחות בין שר החוץ אלי כהן ועמיתו ההונגרי ● גורמים בכירים במשרד החוץ אישרו את הפרטים

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן במפגש בבודפשט, 19 ביולי 2017 (צילום: חיים צח/לע"מ)
חיים צח/לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן במפגש בבודפשט, 19 ביולי 2017

פרסום ראשון: הונגריה תעביר את השגרירות שלה לירושלים בתוך חודש ימים. זו תהיה מחווה מיוחדת של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן לראש הממשלה בנימין נתניהו.

הסיכומים בין נתניהו ואורבן הושגו בימים האחרונים, נקבעו לוחות זמנים והדברים נסגרו בשיחות אינטנסיביות שניהל שר החוץ אלי כהן עם עמיתו ההונגרי, פטר שיירטו. למעשה, הונגריה תהיה המדינה הראשונה מהאיחוד האירופי שמקימה את השגרירות שלה בירושלים.

גורמים בכירים במשרד החוץ אישרו את הפרטים המובאים כאן, וקשרו את המחווה של אורבן במצבו הנוכחי של ראש הממשלה נתניהו ובצורך להעניק לו הישגים מדיניים משמעותיים דווקא בתקופה שבה המדינה סובלת מחוסר יציבות פנימי ועל סף משבר חוקתי.

לנתניהו מערכת יחסים מצוינת עם אורבן, שחזר לשלטון בהונגריה לפני 13 שנה. היחסים התהדקו עוד יותר כאשר חזר נתניהו עצמו לשלטון אחרי הבחירות בנובמבר האחרון. השניים לא מפסיקים להרעיף מחמאות זה על זה, ומטפחים בכל הזדמנות את הקשר האישי ואת היחסים בין שתי המדינות.

לנתניהו מערכת יחסים מצוינת עם אורבן. השניים לא מפסיקים להרעיף מחמאות זה על זה, ומטפחים בכל הזדמנות את הקשר האישי ואת היחסים בין שתי המדינות

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן מבקר בכותל המערבי בעת ביקור רשמי בישראל, 20 ביולי 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן מבקר בכותל המערבי בעת ביקור רשמי בישראל, 20 ביולי 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לפני ארבע שנים בדיוק, בפברואר 2019, ביקר אורבן בישראל והבטיח לפתוח נציגות סחר דיפלומטית בירושלים. הנציגות הוקמה כעבור חודש ברחוב בן יהודה בירושלים.

בחנוכת הנציגות הזו נכח ראש הממשלה נתניהו עצמו לצד שר החוץ שיירטו. "זה רגע מרגש עבורנו", הוא אמר, "זו הנציגות האירופית הראשונה שנפתחת בירושלים מזה עשרות שנים.

"שלושה דיפלומטים הונגרים ימונו למשרד הזה למטרות מסחר. זה חשוב למסחר, לדיפלומטיה ולתנועה שהונגריה מובילה לשינוי היחס לירושלים באירופה.

"הדבר כבר נעשה על ידי הנשיא דונלד טראמפ בהחלטתו ההיסטורית להכיר בירושלים כבירת ישראל, ולהעביר את השגרירות האמריקאית לכאן. חלקת אדמה ממתינה לך כאן, סמוך לשגרירות האמריקאית", העביר נתניהו מסר לידידו אורבן.

"הדבר כבר נעשה על ידי טראמפ בהחלטתו ההיסטורית להעביר את השגרירות האמריקאית לכאן. חלקת אדמה ממתינה לך כאן, סמוך לשגרירות האמריקאית"

מבנה שגרירות ארצות הברית בירושלים לפני חניכתה, 13 במאי 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מבנה שגרירות ארצות הברית בירושלים לפני חניכתה, 13 במאי 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בימים האחרונים סוכם, כאמור, כי אורבן יעשה את המהלך הבא ויעביר את השגרירות מצפון תל אביב לירושלים. אם להסתמך על ההבטחה של נתניהו – בניין השגרירות הקבוע יוקם בעתיד על שטח בסמוך לשגרירות ארצות הברית בשכונת ארנונה בירושלים.

אורבן הוא אחד המנהיגים השנויים במחלוקת באירופה ובעולם. מאז חזר לשלטון ב-2010 ביצע שורה של מהלכים חוקתיים שריסקו את הדמוקרטיה ההונגרית.

בסדרת הכתבות "דמוקרטיה. סוף" ששודרה השבוע ב"כאן 11" מתוארים מנגנוני החקיקה המיוחדים שבהם נטרל אורבן את התקשורת והאופוזיציה בארצו, ופגע ללא רחם בזכויות הפרט והאזרח.

בסדרת הכתבות ששודרה השבוע ב"כאן 11" מתוארים מנגנוני החקיקה המיוחדים שבהם נטרל אורבן את התקשורת והאופוזיציה בארצו, ופגע ללא רחם בזכויות הפרט והאזרח

הונגריה שומרת על קשרים מצוינים עם ישראל ומתנגדת למדיניות של מדינות אירופה נגד ההתנחלויות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן במסיבת עיתונאים בירושלים, 19 בפברואר 2019 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit, Pool)
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן במסיבת עיתונאים בירושלים, 19 בפברואר 2019 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit, Pool)

"לא ניישם את החלטת הנציבות האירופית בנושא סימון מוצרים ולא נתמוך ברשימת החברות בהתנחלויות שיכריז הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם", אמר שר החוץ שיירטו בטקס פתיחת הנציגות הכלכלית לפני ארבע שנים. "אנו מעודדים שיתוף פעולה הדוק יותר, טוב יותר ודינאמי יותר בין ישראל לאיחוד האירופי".

במהלך מבצע שומר חומות במאי 2021 הטיל אורבן עצמו וטו על החלטות האיחוד האירופי נגד ישראל.

הונגריה היא לא המדינה היחידה שתפתח השנה שגרירות בירושלים. לפני חודש סיכם שר החוץ כהן על הקמת שגרירות פפואה גיניאה בעיר. לזמן ישראל נודע כי המדינה הבאה בתור אחרי הונגריה שתפתח שגרירות בירושלים תהיה איי פיג'י.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 492 מילים ו-1 תגובות
סגירה