שר הביטחון יואב גלנט, ראש המל"ל צחי הנגבי וראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הערכת המצב בקרייה בתל אביב, 6 באפריל 2023 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
אריאל חרמוני, משרד הביטחון

הכיסא של גלנט ימשיך להתנדנד

המציאות הביטחונית המורכבת לא נפלה על ההנהגה בהפתעה, וכיום ברור שזו הסיבה מדוע נתניהו טרם פיטר את גלנט כפי שאמר שיעשה ● אבל נתניהו יסגור עם גלנט את החשבון בזמן מתאים יותר ● בכיר בקבינט המקורב לנתניהו מסביר לזמן ישראל: "גלנט אמר בעצם, 'אני שר הביטחון. אני דואג לביטחון המדינה, אבל ראש הממשלה שלכם הוא סתם עסקן'. על זה אין מחילה ולא תהיה" ● פרשנות

יואב גלנט לא יישאר שר הביטחון לאורך זמן. גלנט נשאר היום בתפקידו בתוקף המצב הביטחוני המורכב, אבל נתניהו יסגור איתו את החשבון בזמן שמתאים לו. זו ההערכה שמסתמנת היום, דווקא על רקע המצב המתוח בכל הגזרות.

בכיר בקבינט המדיני-ביטחוני המקורב לראש הממשלה הבהיר אתמול כי על הפגיעה של גלנט בנתניהו, ראש הממשלה לא יכול לסלוח. "כולם נוטים לחשוב שנתניהו כועס על גלנט כיוון שהוא קיים את מסיבת העיתונאים המפורסמת שלו במוצאי שבת בזמן שנתניהו היה בלונדון. כולם מציעים לשים לב למסר הביטחוני של גלנט, אבל זה בדיוק העניין.

"גלנט הזהיר מפני המצב הביטחוני והסכנה המיידית שנשקפת למדינה בעקבות כל אירועי הרפורמה והתגובות בצבא. הוא צדק, אבל בכך הוא הפך את עצמו למר ביטחון והדיח את נתניהו לדרגת הפוליטיקאי העסקן. זה מה שהכי חמור בעיניו של נתניהו.

"גלנט הזהיר מפני המצב הביטחוני והסכנה המיידית שנשקפת למדינה בעקבות כל אירועי הרפורמה והתגובות בצבא. הוא צדק, אבל בכך הוא הפך את עצמו למר ביטחון והדיח את נתניהו לדרגת הפוליטיקאי העסקן"

"גלנט אמר בעצם, 'אני שר הביטחון. אני דואג לביטחון המדינה, אבל  ראש הממשלה שלכם הוא סתם עסקן'. על זה אין מחילה ולא תהיה", סיכם הבכיר בשיחה עם זמן ישראל.

שר הביטחון יואב גלנט עם ראש שב"כ רונן בר, ראש המוסד דוד ברנע והרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בקריה בתל אביב. 6 באפריל 2023 (צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט עם ראש שב"כ רונן בר, ראש המוסד דוד ברנע והרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בקריה בתל אביב. 6 באפריל 2023 (צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון)

אמש שוב קרא יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לנתניהו למשוך את האיום שלו לפטר את גלנט ולהודיע מייד כי הוא יישאר שר הביטחון הקבוע, אבל אין הרבה סיכוי שזה יקרה. להיפך.

באירועים המשותפים שבהם השתתפו השניים בימים האחרונים, נתניהו התעלם כמעט במופגן משר הביטחון שלו. גם בישיבות המצומצמות יותר הסתמן ריחוק בין השניים.

באירועים המשותפים שבהם השתתפו השניים בימים האחרונים, נתניהו התעלם כמעט במופגן משר הביטחון שלו. גם בישיבות המצומצמות יותר הסתמן ריחוק בין השניים

היום ברור שנתניהו טרם פיטר את גלנט רשמית בגלל ההתקפה בצפון והאירועים האחרונים שעלו על מפות המודיעין בגופי הביטחון השונים. גלנט רמז על כך בנאומו ונתניהו לא רצה להישאר בלי שר ביטחון בימים הללו. ראש הממשלה בעצמו אמר כי אינו מקבל החלטה סופית בעניינו של גלנט "בגלל המצב הביטחוני".

נתניהו חיפש שר ביטחון חלופי, לא מצא אדם מתאים בליכוד והשאיר את גלנט בתפקידו בלית ברירה. לדברי הבכיר בקבינט זו הייתה טעות קשה של נתניהו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בקרייה בתל אביב, 6 באפריל 2023 (צילום: עמוס בן גרשום / לע
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בקרייה בתל אביב, 6 באפריל 2023 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

"ראש הממשלה היה צריך לסגור את האירוע הזה מראש, למצוא שר ביטחון ורק אז להודיע על פיטוריו של גלנט, ואם אין לו שר אחר, אז לא להודיע כלום", אמר הבכיר. "הפאזל נשאר פתוח. המצב שנוצר הוא הכי בעייתי מבחינת ניהול ענייני הביטחון של המדינה. שר הביטחון לא פה ולא שם".

"ראש הממשלה היה צריך לסגור את האירוע הזה מראש, למצוא שר ביטחון ורק אז להודיע על פיטורי גלנט. ואם אין לו שר אחר, אז לא להודיע כלום. המצב שנוצר הוא הכי בעייתי מבחינת ניהול ענייני הביטחון של המדינה"

גלנט מבחינתו ממשיך כאילו העסקים כרגיל, ולא אומר מילה בפומבי בנושא יחסיו עם נתניהו. מסיבת העיתונאים המתריעה שקיים לפני שבועיים הוציאה מאות אלפים למחאה ברחובות והפכה אותו לאחד האנשים הפופולריים במדינה בקרב המרכז-שמאל ובקרב חוגים בימין. גלנט יכול לנוח בינתיים על זרי המעמד המפתיע.

בשתיים בלילה, אחרי ישיבת הקבינט, צייץ גלנט כי "מערכת הביטחון ערוכה במוכנות גבוהה בכל הגזרות למול האפשרויות השונות. נדע כיצד לפעול נגד כל איום".

גלנט צירף לציוץ תמונה שבה הוא נראה מתדרך את הרמטכ"ל, ראש השב"כ וראש המוסד. הוא, ולא נתניהו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 494 מילים ו-1 תגובות
סגירה