איראן בונה מזרח תיכון חדש

ארה"ב מודאגת מאוד מהציר המתהווה באזור בין איראן, רוסיה, סין וערב הסעודית: בייג'ין ניצלה את התיעוב האיראני כלפי ארה"ב ואת הכעס המתמשך מצד ריאד על ביידן, ורקמה מצרור המתחים הזה הישג משמעותי ● לצד זאת, הסכם השלום המתגבש בין הח'ותים - פרוקסי של איראן - וערב הסעודית צריך להדאיג את ישראל: האם בקרוב נתמודד עם חזית ביטחונית נוספת? ● פרשנות

תרגיל ימי של משמרות המהפכה של איראן בינואר 2020 (צילום: Iranian Revolutionary Guard via AP)
Iranian Revolutionary Guard via AP
תרגיל ימי של משמרות המהפכה של איראן בינואר 2020

באופן חריג הודיע אתמול דובר הצי האמריקאי כי הצוללת "פלורידה" מתגברת את הצי החמישי המוצב במפרץ הפרסי, וכי היא עברה ביום חמישי האחרון את תעלת סואץ בדרך לבסיס הימי האמריקאי בבחריין.

הודעה כזו לא יוצאת סתם – ועוד עם פירוט על נתיב הצוללת ומיקומה המדויק: ארצות הברית נמצאת בשבוע האחרון בהערכת מצב מתמשכת בהקשר האיראני והאיום החדש על כוחותיה מצד המיליציות השיעיות הפרוסות בכל האזור.

המטרה המיידית של שליחת הצוללת שנושאת 164 טילי שיוט מדגם טומהוק הוא חיזוק הנוכחות הימית האמריקאית במפרץ הפרסי והוספת כוח אש מדויק ומשמעותי מול החוף האיראני. זה בהחלט איתות לטהרן כי ארה"ב נחושה להגן על האינטרסים שלה באזור.

תגובת איראן לא איחרה לבוא והיא הודיעה כי הצי של משמרות מהפכה יערוך תרגיל ימי גדול במפרץ הפרסי ובים האדום – רמז לאמריקאים שאיראן רואה עצמה חופשייה לפעול גם שם.

טהרן הודיעה כי הצי של משמרות מהפכה יערוך תרגיל ימי גדול במפרץ הפרסי ובים האדום – רמז לאמריקאים שאיראן רואה עצמה חופשייה לפעול גם שם

צוללת של הצי האמריקאי הנושאת טילי טומהוק עוברת בתעלת סואץ, 7 באפריל 2023 (צילום: US Navy via AP)
צוללת של הצי האמריקאי הנושאת טילי טומהוק עוברת בתעלת סואץ, 7 באפריל 2023 (צילום: US Navy via AP)

לפעולה הזו של ארצות הברית יש גם רובד אסטרטגי. ארה"ב מודאגת מאוד מהציר המתהווה באזור בין איראן, רוסיה, סין וערב הסעודית. פגישת שרי החוץ של איראן וערב הסעודית לפני כשבוע בבייג'ין וההצהרות על חידוש היחסים הדיפלומטיים ופתיחת שגרירויות הדדית, הייתה תמונת ניצחון סינית.

בייג'ין ניצלה את התיעוב האיראני כלפי ארה"ב ואת האכזבה והכעס המתמשכים מצד ריאד על וושינגטון והנשיא ג'ו ביידן, ורקמה מצרור המתחים הזה הישג משמעותי.

בייג'ין ניצלה את התיעוב האיראני כלפי ארה"ב ואת האכזבה והכעס המתמשכים מצד ריאד על וושינגטון והנשיא ג'ו ביידן, ורקמה מצרור המתחים הזה הישג משמעותי

המתיחות הזו לא מנותקת מהזווית הישראלית והמתיחות הנוכחית בגבול הצפון. הביטחון העצמי המתגבר של טהרן מקרין על הסביבה כולה. לא בכדי ציטט אתמול האתר "איראן אינטרנשיונל" גורמים עלומים שאמרו כי איראן וחזבאללה ידעו על הירי הרקטי המתוכנן לעבר ישראל מדרום לבנון במהלך החג.

זו מעין אזהרה מוקדמת המתפרסמת באתר אשר משמרות המהפכה וההנהגה האיראנית הבכירה מנטרים על בסיס של דקות. מישהו רצה לוודא שבטהרן מבינים שישראל יודעת מי באמת עומד מאחורי הירי. מהפרסום הזה אפשר גם ללמוד על יעדי התגובה הישראלית הצפויה.

שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיאן (משמאל) לוחץ ידיים עם שר החוץ של סין קין קאנג ושר החוץ של ערב הסעודית פרחאן אל סעוד (מימין) בפגישתם בבייג'ינג, סין, 6 באפריל 2023 (צילום: Iranian Foreign Ministry via AP)
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולחיאן (משמאל) לוחץ ידיים עם שר החוץ של סין קין קאנג ושר החוץ של ערב הסעודית פרחאן אל סעוד (מימין) בפגישתם בבייג'ינג, סין, 6 באפריל 2023 (צילום: Iranian Foreign Ministry via AP)

על רקע חילופי האיומים המוסווים והישירים בין ישראל לאיראן, הבוקר אמור להתרחש אירוע מכונן נוסף בצנעא, בירת תימן: שיחות שלום בין ערב הסעודית ותימן לסיום המלחמה ביניהן. השיחות הללו לא היו מתאפשרות ללא אישור של איראן, שעומדת מאחורי המיעוט הח'ותי בתימן.

מבחינת ישראל, סיום המלחמה יכול להיות מסוכן אם תשומת הלב והפעילות של הח'ותים תופנה לעברנו, שכן בסופו של דבר בעיני משמרות המהפכה המורדים הח'ותים הם מיליציה איראנית בדיוק כמו חזבאללה בלבנון. זהו מכפיל כוח עבור טהרן, לכן הסיכוי שהמגעים הללו יצלחו גבוהים.

מבחינת ישראל, סיום המלחמה יכול להיות מסוכן אם תשומת הלב והפעילות של הח'ותים תופנה לעברנו, שכן בסופו של דבר בעיני משמרות המהפכה המורדים הח'ותים הם מיליציה איראנית בדיוק כמו חזבאללה

איראן קיבלה החלטה עקרונית להוריד את המתחים מול מדינות ערב הסוניות כדי להתמקד באסטרטגיה של בניית ציר נגדי מול ארצות הברית. הגיבוי הסיני לחידוש היחסים עם ערב הסעודית הוא רק חוליה בשרשרת.

לזה יש לחבר את היחסים המתהדקים עם רוסיה וחימום היחסים עם טורקמניסטן, קזחסטן וארמניה. בעיניים האיראניות יש כאן חזית אחידה נגד השטן הגדול. זה מחזק את האומץ האיראני לתקוף ישירות חיילים אמריקאים וגם את התעוזה המתגברת מול ישראל בלבנון וסוריה.

תהלוכה של תומכי הח'ותים בצנעה, תימן, 26 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Hani Mohammed)
תהלוכה של תומכי הח'ותים בצנעה, תימן, 26 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Hani Mohammed)

בשונה מהעבר, בעיני האיראנים כל חיבור עם מדינה סונית, ללא מלחמה, משרת את האינטרס האסטרטגי, כל שכן לנוכח הסכמי אברהם שפגעו קשות במאמצי ההתפשטות של טהרן.

בשונה מהעבר, בעיני האיראנים כל חיבור עם מדינה סונית, ללא מלחמה, משרת את האינטרס האסטרטגי, כל שכן לנוכח הסכמי אברהם שפגעו במאמצי ההתפשטות של טהרן

עד כמה רחוק איראן מוכנה ללכת, יעיד הסיפור הבא:

לפני שבע שנים ערב הסעודית הוציאה להורג את אחד המנהיגים החשובים של העדה השיעית במדינה, השייח' נימר באקר א-נימר. השייח' נחשב לדמות בולטת במאבק המיעוט השיעי בערב הסעודית לזכויות והכרה ויצא לא פעם נגד השלטונות. איראן תמכה בו בגלוי, ולבסוף הוא הוצא להורג בהוראת בית המלוכה הסעודי.

זה היה האירוע שגרם להתנפלות על השגרירות הסעודית בטהרן שמאז פונתה ונסגרה. שמו של הרחוב הוסב ימים אחר כך לרחוב השייח' נימר.

אתמול, עיתונאי שהגיע לרחוב שבו נמצאת השגרירות הסעודית הנטושה בטהרן, התפלא לראות ששלט הרחוב הוסר. ועוד לפני שהדיפלומט הסעודי הראשון יגיע לפתוח מחדש את השגרירות

עוד 650 מילים
סגירה