הקרב על אביתר מעמיד את שרי הימין נגד נתניהו וגלנט

אלפי מתנחלים יצעדו היום לאיתמר ויקיימו שם עצרת ענקית בדרישה להקים את ההתנחלות מחדש ● "אנחנו יוצאים להפגנה", הצהירה השרה סטרוק, שיחד עם שישה שרים נוספים ומספר גדול של ח"כים מהקואליציה תשתתף בארוע ● הם יפגינו למעשה נגד ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט וכוחות הביטחון ● "זו אבן הבוחן של הממשלה החדשה", אומרת מארגנת ההפגנה דניאלה וייס

מאחז אביתר אחרי הפינוי, 5 ביולי 2021 (צילום: פלאש90)
פלאש90
מאחז אביתר אחרי הפינוי, 5 ביולי 2021

הסאגה של ההתנחלות הלא חוקית אביתר תרשום היום (שני) את אחד השיאים. אלפי מתנחלים ותומכים יצעדו לעבר ההתנחלות מצומת תפוח, יקיימו שם עצרת ענקית ויתבעו להקים את ההתנחלות מחדש, אחרי שפונתה לפני כשנתיים. חלק מהצועדים מתכוונים להישאר במקום כדי לקבוע עובדות בשטח.

"אנחנו יוצאים להפגנה", אומרת השרה אורית סטרוק, אלא שהפעם המפגינים הם אלה שקובעים את המדיניות. שישה או שבעה שרים ישתתפו באירוע השנוי במחלוקת, יחד עם מספר גדול של חברי כנסת מהימין. את האירוע יאבטחו כוחות גדולים מאד של צה"ל, משמר הגבול והמשטרה.

בראש התהלוכה יצעד השר במשרד הביטחון בכבודו ובעצמו, בצלאל סמוטריץ'. גם השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר ישתתף באירוע וכמוהו השרים אורית סטרוק, יצחק וסרלאוף, עמיחי אליהו ומאי גולן.

בראש התהלוכה יצעד השר במשרד הביטחון בכבודו ובעצמו, בצלאל סמוטריץ'. גם השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר ישתתף באירוע וכמוהו השרים אורית סטרוק, יצחק וסרלאוף, עמיחי אליהו ומאי גולן

השר מיכאל מלכיאלי מש"ס אמור היה להשתתף באירוע באביתר, אבל לא יגיע בסוף. מלכיאלי אמר אתמול לזמן ישראל כי יש לו אירוע פרטי, ולא הופעלו עליו לחצים שלא להגיע לאביתר.

כרזת הצעדה לאביתר
כרזת הצעדה לאביתר

הקרב הדרמטי על אביתר מתנהל בעצם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ועוד כמה שרים בליכוד, לבין כל שרי הימין האחרים בממשלה הזו. השרים החרדים יושבים ביציע ואינם מעורבים במאבק.

הקרב הדרמטי על אביתר מתנהל בעצם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ועוד כמה שרים בליכוד, לבין כל שרי הימין האחרים בממשלה הזו. השרים החרדים יושבים ביציע ואינם מעורבים במאבק

צה"ל התנגד לאורך שנים להתנחלות הזו, שהוקמה כמאחז כבר באפריל 2013, אחרי רצח השחקן אביתר בורובסקי בצומת תפוח. מאז המתנחלים עולים למאחז פעם אחר פעם ומפונים ממנו בידי כוחות הביטחון.

במהלך העימותים סביב אביתר נהרגו עד היום שבעה פלסטינים מהכפר ביתא הסמוך, שמחו באמצעים אלימים על הקמת המאחז.

ביולי 2021, אחרי עלייה מאסיבית על הקרקע של מתנחלים, בעקבות רצח תלמיד הישיבה יהודה גואטה בצומת תפוח, נחתם הסכם בין הממשלה וצה"ל לבין המתנחלים. לפי ההסכם המתנחלים יפונו, המצב החוקי של האדמות ייבחן ואם יתברר שאלה אדמות מדינה, יחזרו המתנחלים לבית הכנסת ולישיבה שהקימו ויוכלו להקים גם מגורי קבע.

.מתנחלים רוקדים במאחז הלא חוקי אביתר לפני הפינוי, יולי 2021 (צילום: Sraya Diamant/Flash90     )
.מתנחלים רוקדים במאחז הלא חוקי אביתר לפני הפינוי, יולי 2021 (צילום: Sraya Diamant/Flash90     )

הבדיקות הסתיימו בסוף 2021 והיועץ המשפטי דאז אביחי מנדלבליט נתן למקום גושפנקא, אבל השטח לא הוכרז מעולם כאזור חוקי שאפשר להתיישב בו. "אביתר הוקמה בחטא ולא תחזור", אמר שר הביטחון דאז בני גנץ, שהיה חתום על ההסכם.

היום שר הביטחון הוא יואב גלנט, אבל המתנחלים משוכנעים שהוא שותף של גנץ ועובד נגדם ביחד עם גורמי השמאל. "הוא לא בשר מבשרנו", אומרת דניאלה וייס, מי שעומדת מאחורי כל מבצעי העלייה האחרונים לאביתר, וגם מאחורי האירוע שיתקיים שם היום.

המתנחלים משוכנעים שגלנט שותף של גנץ ועובד נגדם ביחד עם גורמי השמאל. "הוא לא בשר מבשרנו", אומרת דניאלה וייס, מי שעומדת מאחורי כל מבצעי העלייה לאביתר

לפני חודש וחצי, אחרי הרצח של האחים הלל ויגל יניב בצומת חווארה, עלו וייס ועוד כמה עשרות מתנחלים לאביתר ושהו שם יממה, עד שכוחות מג"ב פינו אותם. כוחות הביטחון עיבו מאז את האחיזה שלהם סביב אביתר, ולא מאפשרים כל עלייה אל המקום.

"גלנט הוא עוף מוזר. לא משלנו", מוסיפה וייס. "איך הוא יכול לבוא ולהעיף אותנו מכל מקום בלי לבדוק? הוא לא רואה את הערבים משתלטים על כל פינה בשטחי C? הוא לא מבין שזו אפליה נגד יהודים?"

ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם שר הביטחון יואב גלנט בחפ
ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם שר הביטחון יואב גלנט בחפ"ק לאחר הפיגוע בבקעה, 7 באפריל 2023 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון.)

לווייס טענות קשות גם כלפי ראש הממשלה נתניהו. "הוא חושש יותר מדי מהאמריקאים. הוא היה צריך לומר להם 'מצטער, אני לא יכול לבלום ציבור שמגיע להתיישב אחרי רצח של שני אחים', אבל הוא לא עשה את זה".

"נתניהו חושש יותר מדי מהאמריקאים. הוא היה צריך לומר להם 'מצטער, אני לא יכול לבלום ציבור שמגיע להתיישב אחרי רצח של שני אחים', אבל הוא לא עשה את זה"

התוכנית המקורית, כפי שפורסם בזמן ישראל, הייתה לקיים את ליל הסדר האחרון באביתר עם אלף מתנחלים, אבל נתניהו, גלנט וגם השר יריב לוין התנגדו, והצבא בלם את כל הניסיונות. בסופו של דבר קיימו קרוב ל-220 מתנחלים את הסדר בצומת תפוח, ולא הגיעו לאביתר. "זה מאד פגע בנו. משהו נשבר בי באירוע הזה", אומרת וייס.

קרוב ל-700 אלף שקל השקיעו וייס, ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן, ח"כ צבי סוכות מהציונות הדתית וחבריהם בהפקת האירוע שיתקיים היום, והם תובעים שמייד אחריו תבוא ההכרזה על הקמת אביתר מחדש.

שר הביטחון גלנט לא מוכן לשמוע על כך, בוודאי שלא בתקופה הרגישה של רמאדן ועל רקע המצב הנפיץ בשטח. הצבא היה מוותר מצדו גם על הצעדה לאביתר, שתובעת הסטת כוחות גדולים לגזרה הזו.

יו"ר תנועת נחלה דניאלה וייס
יו"ר תנועת נחלה דניאלה וייס

"זו אבן הבוחן של הממשלה החדשה", מסכמת וייס. "בקרוב נדע אם היא מוכנה להקים יישובים חדשים, או שהיא מפקירה של השטח, כדי שהערבים יקימו שם יישובים שלהם.

"זו אבן הבוחן של הממשלה החדשה. בקרוב נדע אם היא מוכנה להקים יישובים חדשים, או שהיא מפקירה של השטח, כדי שהערבים יקימו שם יישובים שלהם"

"אנחנו זו הקרן הקיימת של יהודה ושומרון, אבל נתניהו והממשלה פוחדים מהנשיא ביידן. גנץ חתם איתנו על הסכם, אבל הממשלה חוששת לממש אותו עם עוד תירוץ ועוד תירוץ, אבל בסוף זה יקרה. לא יעזור כלום".

עוד 764 מילים
סגירה