שייח' חמד בן ג'אסם בן ג'אבר אאל ת'אני, ראש הממשלה לשעבר של קטאר, ובת לוויה ב-2012 (צילום: Thierry Orban/ABACAPRESS.COM via Alamy)
Thierry Orban/ABACAPRESS.COM via Alamy

השייח', העוזרת, המנטליסט והיהלום הוורוד

הוליווד פינת המזרח התיכון: כל תכשיטיו של שייח' חמד בן ג'אסם בן ג'אבר אאל ת'אני - ראש ממשלת קטאר לשעבר ואחד האנשים העשירים והחזקים במפרץ הפרסי - נגנבו מהכספות שלו על ידי עוזרת תמימה שתודרכה על ידי שרלטן אינטרנט שהציג את עצמו כמנטליסט ● משם הפכה הפרשה לחקירה חובקת עולם החושפת טפח מחייהם של השייח'ים העוצמתיים בעולם הערבי

בסוף נובמבר 2022, קיבלו אנשי בית המכירות היוקרתי כריסטי'ס בניו יורק שיחת טלפון. על הקו היה סוכן אף-בי-איי: "אנחנו מבקשים מכם לעצור מייד את מכירת היהלום הוורוד שאתם מוציאים למכירה".

אנשי בית המכירות הנבוכים הסירו מהמכירה את היהלום, שמשקלו 13 קראט ושוויו הוערך ב-35 מיליון דולר. "היהלום הזה", אמר הסוכן לאנשי בית המכירות, "נגנב מאישיות בכירה במזרח התיכון על ידי תושב ארצות הברית".

הדמות הבכירה היא שייח' חמד בן ג'אסם בן ג'אבר אאל ת'אני, ראש הממשלה לשעבר של קטאר, אחד האנשים העשירים במפרץ הפרסי, ואישיות בעלת קשרים חובקי עולם מהבית הלבן ועד חזבאללה ואיראן.

הוא היה מעורב כמעט בכל ניסיון תיווך במזרח התיכון והעולם הערבי, וזה כולל את המלחמה בתימן, הסכסכוך בין צ'אד לסודן והמתיחות בין אריתראה ואתיופיה. אאל ת'אני מקורב מאד גם למכון המחקר האמריקני "ברוקינגס", וזו רק רשימה חלקית של הממשקים שיצר ברבות השנים.

היהלום הוורוד במשקל 13 קראט שעמד להימכר בקריסטי’ס בנובמבר 2022 (צילום: Christie's)
היהלום הוורוד במשקל 13 קראט שעמד להימכר בקריסטי'ס בנובמבר 2022 (צילום: Christie's)

לסיפור המתח שהתפתח בחודשים האחרונים, נחשפו מעטים. אאל ת'אני הוא דמות "שיכולה לדאוג ששמה לא יופיע במסמכים או בשום אזכור אחר", כפי שאומר סוכן אף-בי-איי לשעבר שמכיר את הפרשה המביכה. מי שהפנתה את תשומת ליבי לסיפור הייתה ד"ר מיכל יערי, מומחית למדינות המפרץ ומרצה באוניברסיטה הפתוחה. הפרשה פורסמה לראשונה בסוף השבוע בתחקיר של אתר VICE האמריקאי.

עד כמה עשיר השייח הקטארי? היאכטה שלו Al Mirqab שווה כ-300 מילון דולר, הוא קנה ב-2015 את הציור Femmes d'Alger של פיקאסו ב-179 מיליון דולר, הונו הנזיל מוערך ב-2 מילארד דולר, וכל זה בנוסף לעשרות נכסים שהוא מחזיק בבריטניה. "האיש שקנה את לונדון" מכנים אותו בעיתונות הבריטית. ביוני שנה שעברה התפרסם כי העביר "תרומות" במזומן בסך 3 מיליון ליש"ט ליורש העצר וכיום המלך צ'ארלס.

מתברר שלשייח' אאל ת'אני הייתה עוזרת אישית שחיפשה אהבה. שם הכל התחיל. "מגדלנה" – כפי שכונתה במסמכי החוקרים – החלה באפריל 2019 לגלוש באתר בשם Purple Garden, שמספק עזרה רוחנית ועצות במערכות יחסים ואהבה. באתר היא פגשה את ג'ובאני, שהגדיר עצמו מנטליסט, קואצ'ר ויועץ מומחה – גורו – למערכות יחסים.

"מגדלנה" – כפי שכונתה במסמכי החוקרים – החלה באפריל 2019 לגלוש באתר שמספק עזרה רוחנית ועצות במערכות יחסים ואהבה. באתר היא פגשה את ג'ובאני, שהגדיר עצמו מנטליסט, קואצ'ר ויועץ מומחה

מהר מאד קנה ג'ובאני את ליבה של מגדלנה, כשהחל להגן עליה מ"הילות רעות" שהקיפו אותה, לדבריו. על השירות הזה הוא גבה שכר של 150,000 דולר, אבל זו הייתה רק ההתחלה. משהבין מי היא מגדלנה ולמי היא קשורה, האבחון הבא היה של "הילות רעות" סביב אוסף התכשיטים של השייח', שמשמפיע עליה לרעה.

היאכטה Al Mirqab של שייח’ חמד בן ג’אסם בן ג’אבר אאל ת’אני, ראש הממשלה לשעבר של קטאר, מול חופי איטליה ביולי 2022
היאכטה Al Mirqab של שייח' חמד בן ג'אסם בן ג'אבר אאל ת'אני, ראש הממשלה לשעבר של קטאר, מול חופי איטליה ביולי 2022

"צריך לנקות אותם", ג'ובאני כתב לה, כשהוא מפציר לשלוח את התכשיטים אליו לארצות הברית. כששאלה כיצד ניתן לעשות זאת תוך עקיפת כל מנגנוני ההגנה, הוא כתב לה בהודעת ווטסאפ: "אל תדאגי, אני אנטרל את המצלמות בעזרת הכוח המנטלי שלי".

מגדלנה דבקה בהוראות שקיבלה והוציאה מכספות השייח' תכשיטים בשווי 90 מיליון דולר, בהם גם יהלום ורוד נדיר במשקל 16 קראט. המצלמות, רק נאמר, עבדו גם עבדו.

חבילת התכשיטים הראשונה נשלחה על ידי מגדלנה כמשלוח רגיל ללא ביטוח, ללא רישום, ללא דרישה להזדהות של מקבל החבילה. אחריה הגיעו עוד שש חבילות, בכל אחת תכשיטים בשווי עשרות מילוני דולרים. המנטליסט לא הסתפק בתכשיטים וביקש ממגדלנה עוד 50,000 דולר כדי לנקות את "כולם".

חבילת התכשיטים הראשונה נשלחה על ידי מגדלנה כמשלוח רגיל ללא ביטוח, ללא רישום, ללא דרישה להזדהות של מקבל החבילה. אחריה הגיעו עוד שש חבילות, בכל אחת תכשיטים בשווי עשרות מילוני דולרים

אחרי שהתשלום הועבר החלה מגדלנה לחשוד, מאחר שהמנטליסט התמהמה בהחזרת התכשיטים. אחרי שעמדה על הדרישה לקבל אותם בחזרה, השניים קבעו להיפגש בעיר קאן בדרום צרפת. מגדלנה הופיעה, המנטליסט לא.

שייח’ חמד בן ג’אסם בן ג’אבר אאל ת’אני בעת שהיה ראש ממשלת קטאר ב-2013 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
שייח' חמד בן ג'אסם בן ג'אבר אאל ת'אני בעת שהיה ראש ממשלת קטאר ב-2013 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

כששלחה לו הודעת ווטסאפ זועמת, הוא התנער רשמית מהקשר: "אני לא יודע על מה את מדברת. את אישה חולה שחייבת טיפול… אנא אל תטרידי אותי". בשלב הזה מגדלנה הבינה שנפלה קורבן לתרמית והתוודתה בפני השייח'. אנשי הביטחון חזרו לסרטי ההקלטה וראו הכל, ורק אז הבינו את גודל התרמית.

כאן החל מצוד חוצה יבשות, ארגונים, מדינות ואישים.

המנטליסט התגלה כג'ון לי, תושב דבנפורט שבפלורידה ופאראמוס בניו ג'רזי. אלא שלצד המצוד אחרי לי התנהל מאמץ חוצה יבשות שהתמקד בעיקר באנטוורפן – בירת היהלומים העולמית – ובניו יורק, הסמוכה למקום מגוריו, במטרה למנוע את פירוק התכשיטים ומכירה שלהם בחלקים.

לי, מתברר, לא ממש נזהר. את היהלום הוורוד הוא מכר לסוחר קטן בניו יורק ששילם לו 8 מיליון דולר ביהלומים קטנים ושעונים. לסוחר אחר הוא מכר צמיד יהלומים במשקל 42 קראט תמורת 4 מיליון דולר. שווי שני התכשיטים הללו בלבד עולה על 40 מיליון דולר.

לי, מתברר, לא ממש נזהר. את היהלום הוורוד הוא מכר לסוחר קטן בניו יורק ששילם לו 8 מיליון דולר ביהלומים קטנים ושעונים. לסוחר אחר הוא מכר צמיד יהלומים במשקל 42 קראט תמורת 4 מיליון דולר

"כל מי שעוסק ביהלומים בסדר גודל כזה נזהר מאד", סיפר חוקר בלגי ל-VICE. "אף אחד לא סוחר ביהלומים, כל שכן בסדר גודל כזה, ללא רישום מסודר של המכון הגמולוגי העולמי. הסוחרים הללו חכמים ומבינים, וכאשר מישהו מגיע עם יהלום של 35 מיליון דולר, ברור שיש כאן משהו לא חוקי".

תמונת המעצר של ג’ון לי (צילום: US Department of Justice)
תמונת המעצר של ג'ון לי (צילום: US Department of Justice)

הסוחר שקנה את היהלום הוורוד יצר קשר עם סוחר נוסף בשם זאקי סלאם בניו יורק כדי שזה יחתוך את היהלום לשני יהלומים נפרדים, במשקל 13 קראט ו-3 קראט. רק כך ניתן יהיה לרשום אותם למכירה באופן חוקי, כפי שאכן קרה.

בנובמבר 2022 הגיעו הסוחרים לבית המכירות כריסטי'ס בניו יורק עם היהלום הגדול ורישום חדש ורשמי של המכון הגמולוגי. כל המומחים של בית המכירות לא עלו על התרמית, מלבד אחד שמכונה בחקירה "עד חסוי 1". הוא חשד שהיהלום מוכר לו, ולכן יצר קשר עם השייח' שאישר כי היהלום נגנב ממנו.

בשלב הזה נכנס האף-בי-איי לתמונה והתרמית נחשפה. אלא שרק היהלום החצוי, שרשרת ספירים וצמיד היהלומים נמצאו. כל שאר התכשיטים נעלמו.

גורלה של מגדלנה, העוזרת האישית, לא ברור. היא חזרה לקטאר, ולא ברור האם הועמדה לדין. היא נחקרה על ידי האף-בי-איי, אבל לא כחשודה, מה שמוריד ממנה בשלב הזה את החשד כי שיתפה פעולה עם התרמית. לפחות על פי התחקיר, עד כה היא מסתמנת כתמימה.

VICE שמגובים בקבלות המשלוחים, עדויות של חלק מהסוחרים והחוקרים, חומרי חקירה של האף-בי-איי, חומרים של רשויות החוק בבלגיה ושיחות עם חוקרים פרטיים שהיו מעורבים במצוד.

VICE גם ביקשו את תגובת השייח' הקטארי. היא מעולם לא הגיעה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 945 מילים ו-2 תגובות
סגירה