מרכיבים קואליציה כל התרחישים האפשריים

תוצאות הבחירות המסתמנות הותירו את המערכת הפוליטית והציבור הישראלי מבולבלים מאי-פעם ● נכון לעכשיו, נדמה שהכל פתוח - החל מזהותו של ראש הממשלה הבא ועד להרכב הקואליציה ● אבל למעט ראש הממשלה נתניהו, נראה כי לאף אחד אין אינטרס לגרור את המדינה למערכת בחירות שלישית בשנה

מונטז' של הפוליטיקאים המובילים בבחירות של 17 בספטמבר (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
מונטז' של הפוליטיקאים המובילים בבחירות של 17 בספטמבר

אף על פי שטרם התקבלו התוצאות הסופיות של הבחירות, אפשר כבר לקבוע כי לשום מועמד או מפלגה אין דרך פשוטה להרכיב קואליציה של 61 חברי כנסת.

לפי התוצאות הרשמיות, שכוללות כ-90% מהקולות, הכנסת תיראה כך: כחול לבן זכתה ב-32 מושבים בכנסת, מעט יותר מהליכוד, שתחזיק ב-31 מושבים; אחריהן הרשימה המשותפת, עם 13 מושבים. ש"ס וישראל ביתנו יחזיקו ב-9 מושבים כל אחת, ואחריהן יהדות התורה עם 8 חברי כנסת; במאסף נמצאות ימינה עם 7 מושבים, העבודה-גשר עם 6 והמחנה הדמוקרטי עם 5 ח"כים.

גוש הימין-דתיים מונה 55 מושבים בסך הכול, והמרכז-שמאל 56 – מה שמציב את אביגדור ליברמן בעמדת לשון המאזניים, עם 9 המנדטים של ישראל ביתנו.

בהנחה שהחשבון הסופי לא יהיה שונה מכך בצורה משמעותית – כיצד תיראה הממשלה הבאה? להלן האפשרויות.

1. ממשלת אחדות

קואליציה שכוללת את כחול לבן ואת הליכוד הוזכרה בתעמולת הבחירות של ליברמן ושל כחול לבן, והיא מהווה את התוצאה הסבירה ביותר של הבחירות.

עם זאת, ממשלה כזאת יכולה ללבוש צורות רבות, והיא מותירה את השאלה המשמעותית ביותר פתוחה – מי יהיה ראש הממשלה. שאלה זו תידון במשא ומתן הקואליציוני, שיימשך שבועות, אם לא יותר מכך.

בממשלת אחדות נתניהו יוכל להמשיך להחזיק בתפקיד ראש הממשלה, או שגנץ ייטול ממנו את התפקיד, אבל האפשרות הסבירה ביותר היא רוטציה שבה אחד מהם יכהן בתפקיד במשך שנתיים, ולאחר מכן יעביר לאחר את מושכות השלטון.

במקרה כזה נותרת השאלה מי מהשניים יהיה הראשון.

ממשלת אחדות עשויה לכלול את הליכוד בלי נתניהו. היות שרה"מ עומד בפני אישומים בשחיתות בשלושה תיקים, כחול לבן הכריזה שלא תצטרף לקואליציה איתו. הליכודניקים ממשיכים בינתיים לעמוד מאחורי היו"ר שלהם

ממשלת אחדות עשויה גם לכלול את הליכוד בלי נתניהו, כפי שהתעקשה כחול לבן. היות שראש הממשלה עומד בפני אישומים בשחיתות בשלושה תיקים, שאחד מהם כולל שוחד בכפוף לשימוע, שיתקיים ב-3-2 באוקטובר, כחול לבן הכריזה שלא תצטרף לקואליציה איתו. עם זאת, הליכודניקים ממשיכים בינתיים לעמוד מאחורי היו"ר הוותיק שלהם, כך שכחול לבן אולי תיאלץ להתפשר בנקודה זו.

אולם אם הליכוד ידיח בסופו של דבר את נתניהו, עולה שאלה חדשה לגמרי:

מי יוביל את המפלגה, שהונהגה בידיו של אדם אחד במשך עשור וחצי? זה עשוי להיות מספר 2 שלה, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שר החוץ ישראל כץ, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, יריבו מבית של נתניהו גדעון סער או אדם אחר.

שאלה נוספת היא האם ממשלת אחדות תכלול את ישראל ביתנו. הליכוד וכחול לבן מחזיקות יחד במספיק מושבים כדי להרכיב קואליציה, מה שהופך את ליברמן לבלתי חיוני, למרות שפוליטיקאים בדרך כלל מעדיפים להרכיב קואליציה רחבה ככל האפשר. ליברמן אמר שיתמוך בממשלת אחדות גם אם לא יהיה שותף בה.

מפלגות אחרות עשויות גם הן להצטרף לממשלת אחדות, אף על פי שהדבר עלול לעורר התנגדויות בתוך הליכוד או כחול לבן. המפלגות החרדיות עשויות להצטרף למרות נוכחותו של יריבן המושבע יאיר לפיד, מספר שתיים בכחול לבן, שיחד עם גנץ הבטיח שלא להרכיב ממשלה עם המפלגות החרדיות.

היות שרשימת ימינה הודיעה על פיצולה לשלוש המפלגות המרכיבות אותה, מפלגת הימין החדש של איילת שקד ונפתלי בנט תוכל להצטרף לקואליציה עם כחול לבן, שהבטיחה שלא לשבת בקואליציה עם "קיצוניים ומשיחיים", כינויים שככל הנראה לא התייחסו לימין החדש אלא לבצלאל סמוטריץ' ורפי פרץ.

הליכוד קרוב לוודאי לא יתמוך בניסיון לצרף לממשלת אחדות את מפלגות השמאל של המחנה הדמוקרטי.

2. ממשלת ימין עם ליברמן

הממשלה שמשלה בישראל עד שליברמן פרש ממנה בנובמבר 2018 כללה את כל מפלגות הימין והמפלגות הדתיות. אולם לאחר שליברמן דחה את הצעותיו של נתניהו להרכיב שוב ממשלה כזאת באפריל, זה לא סביר שהוא יסכים לכך כעת.

עם זאת, יש סיכוי קטן שכדי להימנע מישיבה באופוזיציה, החרדים יסכימו להתפשר בנוגע לחוק הגיוס של ליברמן, שעד כה הן התנגדו לו בתוקף.

3. ממשלת ימין-דתיים עם העבודה

במהלך הבחירות, היו שמועות עיקשות על כך שעמיר פרץ עשוי להוביל את מפלגת העבודה -גשר לממשלת ימין בראשות נתניהו.

העבודה כבר נכנסה לממשלה כזאת ב-2009, אבל הפעם זו עלולה להיות התאבדות פוליטית, לאחר שפרץ שב והתעקש כי לא יישב בממשלה כזאת בשום מצב, ואף גילח את שפמו לראשונה מזה 47 שנים כדי להדגיש את הנקודה.

העבודה כבר נכנסה לממשלת ימין-דתיים ב-2009, אבל הפעם זו עלולה להיות התאבדות פוליטית, לאחר שפרץ שב והתעקש כי לא יישב בממשלה כזאת בשום מצב, ואף גילח את שפמו כדי להדגיש את הנקודה

ואכן, כאשר הליכוד פנה לפרץ לאחר שהחלו להתפרסם תוצאות הבחירות אתמול, יו"ר העבודה הבהיר שהוא אינו מעוניין להצטרף לקואליציה בראשותו של נתניהו.

ממשלה כזאת גם תהיה בעלת רוב זעום בכנסת, ולפיכך תהיה בלתי יציבה.

4. ממשלת מרכז-שמאל

בקמפיין שלו, הליכוד הזהיר כי ליברמן וראש הרשימה המשותפת, איימן עודה, הודיעו שימליצו על גנץ לראשות הממשלה. אולם ממשלה שתכלול שתי מפלגות שמתעבות זו את זו – ישראל ביתנו והרשימה המשותפת – נראית בלתי אפשרית. ליברמן אמר כי לא יצטרך לקואליציה עם המפלגות הערביות, ורבים ברשימה המשותפת התקוממו על דברי עודה בדבר שיתוף פעולה אפשרי עם כחול לבן.

גנץ יכול להקים ממשלת מיעוט עם תמיכה חיצונית מצד המפלגות הערביות, אבל שני הצדדים אינם ששים לסידור הזה, וגם ממשלה כזו תהיה בלתי יציבה.

אפשרות נוספת היא הצטרפות החרדים לכחול לבן, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי. ממשלה דומה של מרכז-שמאל וחרדים התקיימה בישראל לפני כמה עשורים, אך ש"ס ויהדות התורה הפכו בעשורים האחרונים לתומכות אוטומטיות של הליכוד, ויהדות התורה כבר הצהירה שתעמוד לצד הליכוד "לאורך כל הדרך".

אפשרות נוספת היא הצטרפות החרדים לכחול לבן, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי. ממשלה דומה של מרכז-שמאל וחרדים התקיימה בישראל לפני כמה עשורים, אך יהדות התורה הצהירה שתעמוד לצד הליכוד

בעיה נוספת היא שכפי שהדברים נראים כעת, מספר המנדטים של כל המפלגות הללו יחד מסתכם ברוב צר – מה שאינו מהווה מתכון מוצלח לקואליציה יציבה.

5. מערכת בחירות שלישית

בתרחיש הבלתי סביר שלפיו השוויון בין הגושים יימשך ויוביל לבחירות נוספות לכנסת בפעם השלישית בתוך שנה – אפשרות שאיש אינו מעוניין בה – הדבר יהיה כרוך בהתארכות תקופת כהונתה של ממשלת מעבר, שידיה כבולות במידה רבה, בהוצאות נוספות של מיליארדי שקלים ובשחיקה נוספת בעניין הציבורי בתהליך הבחירות, שכפי הנראה יניב שוב תוצאות לא החלטיות.

מפלגות רבות, וכמוהן הנשיא ראובן ריבלין, הבטיחו לעשות כל שיוכלו על מנת להימנע מבחירות נוספות, וליברמן הבטיח למנוע מכל הצעה כזאת את הרוב הדרוש לה כדי לעבור בכנסת.

אולם לשם כך יהיה על מפלגה מסוימת או על מפלגות מסוימות להתפשר על כמה מהבטחות הבחירות שלהן. השאלה היא מי ימצמץ ראשון.

עוד 953 מילים
סגירה