בנימין נתניהו במשרד ראש הממשלה (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90

ראשות הממשלה זה קלף המיקוח של נתניהו. הוא לא יוותר עליו

בניגוד לביטחון שמפגין נתניהו כלפי חוץ, בשיחות סגורות על עתידו המשפטי הוא רואה שחורות ● עכשיו שאיבד את הרוב הימני שהיה לו, התקווה היחידה שנותרה עבור נתניהו היא להגיע לעסקת טיעון כשיש לו מה להקריב בתמורה להקלה משמעותית באישום ובענישה ● התותח המשפטי רם כספי הצטרף לצוות ההגנה בדיוק לשם כך ● פרשנות

בשיחה שקיים בנימין נתניהו עם מקורב לא מזמן הוא העריך שאין לו שום סיכוי לצאת בשלום מכתב החשדות, השימוע, כתב האישום ובתי המשפט.

בניגוד מוחלט לביטחון שמפגין נתניהו כלפי חוץ, בשיחות הסגורות הוא רואה שחורות. לא בגלל שהוא חושב שהוא אשם, חלילה. מבחינתו, כל יום מוכיח לו את הנרטיב שכולם מחפשים את הראש שלו בלבד. התקשורת שחושפת את תהליכי החקירה המוקדמים, הלחץ על עדי המדינה, הדעות הקדומות נגדו בפרקליטות, ועמדות השופטים בבג"צ – כולם מסמנים לו דרך אחת: כלא מעשיהו.

"אין כאן באמת חיפוש אמת. זכאי אני לא אצא אצלם", התלונן נתניהו.

הדרך לעקוף את המערכת הייתה כמובן חוקי החסינות למיניהם, אבל ברקע עמדה תמיד עסקת הטיעון. "רק אל תעשה את העסקה הזו מאוחר מדי", אמר לו איש בכיר, דורש טובתו, שדחף אותו לכיוון הזה בחודשים האחרונים.

עכשיו אין חוקי חסינות ופסקת התגברות שיכולים לסייע לו. נתניהו איבד את הרוב הימני המובהק שהיה לו בפרלמנט. בנסיבות הללו, אין לו על מה להישען אלא על ממשלת אחדות עם כחול-לבן, ובתנאי שהוא יהיה הראשון שירכיב את הממשלה.

עו
עו"ד רם כספי (צילום: אריק סולטן/פלאש90)

למה ראשון? נתניהו מעריך כי השימוע לא יצלח, כאמור, מכיוון שכל המערכות עובדות נגדו. הוא חייב, אם כך, להגיע לעסקת טיעון כאשר הוא בראש הפירמידה, כך שהמחיר שישלם בעסקה יהיה כבד מאד.

במלים אחרות: נתניהו יוריד מעל גבו את סעיפי השוחד, יורשע בסעיף של הפרת אמונים ללא מאסר בפועל, וגם יפרוש בתמורה מתפקיד ראש הממשלה. הפרקליט החדש והתותח המשפטי עו"ד רם כספי, שאותו גייס עכשיו נתניהו, יכול לרקום לו היטב את העסקה הזו.

נתניהו מעריך כי השימוע לא יצלח, מכיוון שכל המערכות עובדות נגדו. הוא חייב, אם כך, להגיע לעסקת טיעון כאשר הוא בראש הפירמידה, כך שהמחיר שישלם יהיה כבד מאד

ראשות הממשלה, לפחות בתחילת הקדנציה, היא קריטית לנתניהו. הקריאה של אנשי כחול-לבן לנתניהו לוותר על השנתיים הראשונות ולטפל בענייניו המשפטיים היא לא פרקטית. במקרה כזה, אין לנתניהו את המעמד הציבורי שאותו הוא יכול להביא לעסקת טיעון כל כך דרמטית.

ואולי בכלל כדאי לכחול-לבן לתת לנתניהו את הבכורה, כי ממילא הוא לא יחזיק שם מעמד.

נתניהו לא טירון. הוא הפנים שכדי להיות ראש הממשלה עכשיו הוא צריך את כחול-לבן. קודם כל הוא ביצר את המחנה שלו סביבו, כדי שבני גנץ לא יגנוב לו מפלגות מהימין, ואחר כך הוא חיזר אחרי גנץ במשך יום שלם. נתניהו לא החמיץ שום הזדמנות.

מי שהיה אתמול בהר הרצל, באזכרה לשמעון פרס, ראה איך נתניהו קפץ בשמחה על הג'סטה של נשיא המדינה, והניח שתי ידיים בהתלהבות על ידיהם של רובי ריבלין וגנץ. רק שיבוא. גם אם הוא שמאל, חלש, מטורף, נתון לסחיטה, תומך בהסכם עם איראן, מסכן את עצם קיומה של המדינה – עד חצי המלכות, החצי השני, ואחר כך המלכות כולה.

רק שגנץ יבוא. גם אם הוא שמאל, חלש, מטורף, נתון לסחיטה, תומך בהסכם עם איראן, מסכן את עצם קיומה של המדינה – עד חצי המלכות, החצי השני, ואחר כך המלכות כולה

גנץ תקוע בהתחייבות שלא לשבת עם נתניהו. בוגי יעלון חזר על זה אתמול בישיבת הסיעה. בכלל, הבכירים בכחול-לבן נראים ונשמעים כמי שיצאו מסדנת חינוך קשוחה במיוחד. הם עברו מטמורפוזה, מתנהגים היום במשמעת ומקפידים על כל מסר וכל מילה. הכול נקרא מן הכתב. זה ההבדל בין מפלגת קמפיין ובין מפלגת שלטון. עכשיו הם רק צריכים ללמוד איך לנצל לטובתם את המצב המשפטי של נתניהו על רקע הנסיבות שהשתנו אחרי הבחירות.

משהו יוצא דופן צריך לקרות כדי להתיר את הסבך הזה. מישהו יצטרך להפר הבטחה מהותית ולוותר על השותפים שלו, החרדים אצל נתניהו או לפיד אצל גנץ. אין פתרון אחר. מישהו בכחול-לבן הפנה את תשומת לבי לכך ששני האנשים שנגרעו מהרשימה לכנסת בכחול לבן שייכים ליש עתיד.

תמונת המצב הפנימית היום בכחול לבן: גנץ (חוסן לישראל) – 15 חברי כנסת. לפיד (יש עתיד) – 13 חברי כנסת. יעלון (תלם) – 5 חברי כנסת. גם בתוך הבית, גנץ היום הוא בעל הבית

תמונת המצב הפנימית היום בכחול לבן: גנץ (חוסן לישראל) – 15 חברי כנסת. לפיד (יש עתיד) – 13 חברי כנסת. יעלון (תלם) – 5 חברי כנסת. גם בתוך הבית, גנץ היום הוא בעל הבית. כדאי לקחת את זה בחשבון אם יעלו על הפרק אפשרויות פירוק והרכבה שונות.

עוד 633 מילים
סגירה