בנימין נתניהו, בני גנץ ויאיר לפיד על שלט חוץ לקראת הבחירות באפריל 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90

ממשלת חירום היא אולי הדבר הנכון, אבל אין סיכוי שתקום

בכל מדינה נורמלית שנקלעה למשבר חוקתי, ביטחוני, כלכלי, אזרחי וחברתי כה חמור, הקמת ממשלת חירום הייתה הדבר המתבקש ● אבל ישראל אינה נורמלית ● גנץ ולפיד לא מוכנים לשבת בממשלה תחת נתניהו, ואילו נתניהו לא יכול להיפרד מבני הברית הטבעיים שלו ● במצב שנוצר, לא רק שלא יכולה לקום כאן ממשלת חירום - אפילו הידברות בין הצדדים לא תושג כאן ● פרשנות

ממשלת חירום לאומית היא הדבר הכי מתבקש במדינה בעת הזו. כך הייתה נוהגת כל מדינה נורמלית שנקלעה למשבר חוקתי, ביטחוני, כלכלי, אזרחי וחברתי כל כך חמור, וחייבת להציל את עצמה.

אבל ישראל היא לא מדינה נורמלית, במונחים של פרופ' יחזקאל דרור זו "מדינה מטורפת", משום כך ובתוקף הנסיבות אין שום אפשרות לממשלת אחדות.

כדאי להפסיק לפנטז. ממשלת אחדות מחייבת את צירופם של המחנה הממלכתי של בני גנץ ויש עתיד של יאיר לפיד. המחנה הממלכתי לא יצטרף, למרות שהוא לכאורה החוליה החלשה בשרשרת.

גנץ סוחב איתו טראומה מממשלת האחדות שהקים עם בנימין נתניהו ב-2020. השותפות הזו עלתה לו בבריאות. נתניהו הוליך אותו שולל, כזכור, ולא התכוון להעניק לו את הרוטציה – למרות שאם תשאלו את נתניהו, הוא יאמר שגנץ עשה מעשה שלא ייעשה בעסקת המאה וחתר נגדו אצל הנשיא דונלד טראמפ כדי למנוע סיפוח. בכל מקרה, האמון נשבר לעד.

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת ממשלה, 28 ביוני 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת ממשלה, 28 ביוני 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

החודשים האחרונים, המאבק מול נתניהו והמהפכה המשפטית הותירו בגנץ עוד צלקות. השר מיקי זוהר אומר שגנץ מעדיף להישאר באופוזיציה כי שם הוא צובר מנדטים לקראת הבחירות הבאות. גם זה נכון. גנץ הוא אופוזיציונר מתון והדימוי הלאומי שלו היה ונשאר ממלכתי ומתפשר למרות זאת. לפי הסקרים, מדובר בנכס אלקטורלי.

לפיד לא יצטרף לממשלת נתניהו אף פעם. הא מתמיד בסירובו, ובצדק. ב-2013 הוא נכנס בשמחה לממשלה כזו בראשות נתניהו אבל היום גם הוא מבין עם מי יש לו עסק. אין שום חיבור בין לפיד והחרדים, או בין לפיד ובכירים בליכוד – השר דוד אמסלם, למשל.

הפוסט החריג של לפיד, בו כתב כי הצטרפות לממשלת אחדות לא תציל אלא רק תהרוס את המדינה, מלמד מה הוא באמת חושב על ממשלה, כל ממשלה בראשות נתניהו וגם על הקטסטרופה שמתרחשת כאן.

שר הביטחון יואב גלנט פועל, לדבריו, להקמת ממשלת אחדות לאומית. אופיר אקוניס אומר שהוא מוכן לוותר על תפקידו כשר המדע, החדשנות והטכנולוגיה תמורת ממשלת אחדות שכזו.

שר הביטחון יואב גלנט פועל, לדבריו, להקמת ממשלת אחדות לאומית. אופיר אקוניס אומר שהוא מוכן לוותר על תפקידו כשר תמורת ממשלת אחדות שכזו

שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על ביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על ביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

במקרה של אקוניס זו לא חוכמה גדולה: בעוד שנה בדיוק הוא הולך להיות השגריר באו"ם במקום גלעד ארדן. בכל מקרה, אלה אמירות שגם ראש הממשלה נתניהו שומע אותן ומחייך במרירות.

נתניהו היה רוצה ממשלה עם גנץ ולפיד, אבל הוא לא יכול. הוא חושב גם על העתיד שלו. ראש הממשלה לא יכול להיפרד מבני הברית הטבעיים שלו, אנשי הציונות הדתית ועוצמה יהודית ואולי גם החרדים, ולצרף במקומם את גנץ ולפיד.

מהלך לא הגיוני כזה ילמד שנתניהו מוותר על המהפכה המשפטית. זה מה שהוא אולי רוצה, אבל המחיר יהיה גם התפרקות פנימית בליכוד ואת זה הוא לא יכול להרשות לעצמו.

מהלך לא הגיוני כזה ילמד שנתניהו מוותר על המהפכה המשפטית. זה מה שהוא אולי רוצה, אבל המחיר יהיה גם התפרקות פנימית בליכוד ואת זה הוא לא יכול להרשות לעצמו

מעבר לזה, נתניהו לא יפקיד את גורלו הפוליטי ואת גורל ממשלתו בידיהם של גנץ או לפיד או שניהם, והם לא ישבו תחת נתניהו שעדיין עומד לדין פלילי ועושה כל טריק פרלמנטרי/ משפטי כדי להיחלץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, 25 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פול)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, 25 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פול)

במצב שנוצר, לא רק שלא יכולה לקום כאן ממשלת אחדות – אפילו שיחות בין הצדדים על ענייני המהפכת המשפטית ובכלל לא מסוגלות להתקיים, בבית הנשיא או בכל מקום אחר.

במלים אחרות, צריך להוריד את ממשלת החירום המחויבת הזו מהפרק. לא אצלנו.

עוד 500 מילים
סגירה