שר החוץ אלי כהן בירושלים, 17 במאי 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)
Oren Ben Hakoon/Flash90

למרות השיימינג הציבורי, מעמדו של אלי כהן בליכוד לא נפגע

ביומיים האחרונים חוטף שר החוץ ביקורת מכל כיוון אפשרי - ולשיימינג הציבורי הצטרף אתמול נתניהו ● לכהן יש כרגע בעיה עם תדמיתו בתקשורת וגם עם גורמים בזירה המדינית ומערכת הביטחון, אבל בבית הוא נותר פופולר כשהיה: האיש שהגיע במקום השני בפריימריז נתפס בעיני פעילי הליכוד כקורבן נוסף של המחאה ● פרשנות

1

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחית אתמול (שלישי) מכה על שר החוץ שלו, אלי כהן, בעקבות פרשת הפגישה עם שרת החוץ של לוב.

ההודעה שנתניהו פרסם אתמול – בה הודיע כי כל פגישה רגישה של השרים ופרסום של פגישה כזו מחויבים אישור אישי שלו – הייתה בעצם נזיפה פומבית בכהן. בעברית קוראים לזה ביוש.

נתניהו התעלם כמובן מהעובדה שהוא עצמו ידע מראש על הפגישה של כהן עם שרת החוץ הלובית נג'לא אלמנקוש בשבוע שעבר ברומא – גם אם לא ידע על ההודעה הבעייתית שיצאה לאחר מכן ממשרד החוץ.

נתניהו התעלם כמובן מהעובדה שהוא עצמו ידע מראש על הפגישה של כהן עם שרת החוץ הלובית – גם אם לא ידע על ההודעה הבעייתית שיצאה לאחר מכן ממשרד החוץ

זה המחיר שמשלם כהן על כישלון המהלך האחרון מול הלובים, וכבר לא משנה מי אשם בפדיחה הגדולה ובאחריות לפרסום הפגישה. עד היום נתניהו העניק לכהן יד חופשית, והשניים חלקו ביניהם את העבודה הדיפלומטית לפי החשיבות המסורתית: נתניהו עסק במעצמות הגדולות, באיראן ובמדינות ערב החשובות, ואילו כהן בשאר העולם. שר החוץ רשם הצלחות שנתניהו ידע להעריך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד שר החוץ אלי כהן במליאה, 14 במרץ 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד שר החוץ אלי כהן במליאה, 14 במרץ 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אחרי הסאגה הלובית, יש להניח שהמצב ישתנה. כהן כועס על נתניהו שהפקיר אותו למרות שידע הכול מבעוד מועד. ההודעה של נתניהו הפתיעה אותו. יש כאן ביטוי לחוסר אמון, שעשוי להגביל את צעדיו של כהן כשר חוץ. נתניהו יודע למדר היטב את מי שגורם נזקים, וכהן עלול להיכנס לתוך הקטגוריה הזו.

2

פרשת הפגישה – שאותה פרסם כהן בהודעה רשמית, לדבריו, אחרי שהיא כבר נודעה לעיתונאים – מסבכת את כהן גם עם גורמים במוסד, במל"ל ועם גופי מודיעין אחרים, ולא ברור איך הצדדים ימשיכו לעבוד בעתיד גם בנושאים רגישים אחרים.

המאבק גולש בינתיים גם לתוך המחאה נגד ההפיכה המשטרית. מקורבים לשר החוץ משוכנעים כי גופי המודיעין השונים שמתנגדים לליכוד ולנתניהו מנסים לחבל בפעילותו של כהן "ולהצר את צעדיו", כלשונם.

המאבק גולש בינתיים גם לתוך המחאה נגד ההפיכה המשטרית. מקורבים לשר החוץ משוכנעים כי גופי המודיעין השונים שמתנגדים לליכוד ולנתניהו מנסים לחבל בפעילותו של כהן "ולהצר את צעדיו"

כהן, לשיטתו, דורך על הרגליים של גורמי המודיעין השונים בכל העולם, והם מקנאים בהצלחותיו, שלכאורה מוכיחות כי ישראל היא לא מדינה בהחרמה. בשמונת החודשים האחרונים כהן הניח תשתית להסכם עם סודן, הצליח לפתוח קו טיסות מעל עומאן, יצר קשרים דיפלומטיים עם טורקמניסטן, פתח והעביר שגרירויות לירושלים ועבד בזירות נוספות.

שר החוץ אלי כהן ושגריר ישראל בטורקמניסטן, איסמעיל חאלדי בביקור במוזיאון השטיחים, 20 באפריל 2023 (צילום: טל שניידר)
שר החוץ אלי כהן ושגריר ישראל בטורקמניסטן, איסמעיל חאלדי בביקור במוזיאון השטיחים, 20 באפריל 2023 (צילום: טל שניידר)

מנגד, גורמים ביטחוניים ופוליטיים קובעים שאין לטענות הללו שחר וכי כהן ואנשיו מנסים לחפות על הפיגוע האסטרטגי שביצע השר. לפי אחד הגורמים הללו, הקשר עם לוב נוצר בעבודת נמלים ובמשך זמן רב, בסיוע אנשי המוסד והמל"ל, וברור שהם לא רוצים לגרום נזק לישראל וליחסי החוץ.

"הפרסום של משרד החוץ שבא לפאר את השר כהן הרס הכול. מהיום לא נוכל לפתח קשרים בקלות במדינות ערביות", אמר הגורם הביטחוני.

בשבוע הבא אמור כהן לצאת לביקור בבחריין. הביקור אמור היה להתקיים לפני חודש, אבל אז עלה איתמר בן גביר להר הבית והביקור נדחה. מעניין יהיה לראות אם הביקור בבחריין לא יידחה שוב, אולי בתירוץ שאין טעם לקיים קשר עם ישראל אם כל שיחה מדינית יוצאת החוצה.

בשבוע הבא אמור כהן לצאת לביקור בבחריין. הביקור אמור היה להתקיים לפני חודש, אבל אז עלה בן גביר להר הבית והביקור נדחה. מעניין יהיה לראות אם הביקור לא יידחה שוב

3

כהן אמור להישאר במשרד החוץ עוד ארבעה חודשים, עד תחילת ינואר 2024. אחר כך הוא יפנה את מקומו לשר האנרגיה ישראל כ"ץ, במסגרת הסכם הרוטציה בין השניים. לפי ההסכם, כהן יחזור למשרד החוץ רק בתחילת 2026.

השרים אלי כהן ויריב לוין לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אריה דרעי ושר הביטחון יואב גלנט בעת השבעת הממשלה בכנסת, 29 בדצמבר 2022 (צילום: Amir Cohen/Pool Photo via AP)
השרים אלי כהן ויריב לוין לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אריה דרעי ושר הביטחון יואב גלנט בעת השבעת הממשלה בכנסת, 29 בדצמבר 2022 (צילום: Amir Cohen/Pool Photo via AP)

כהן זכה בפריימריז בליכוד במקום השני אחרי יריב לוין. הוא מצליח לשמר את הפופולריות שלו במפלגה, למרות כל הטלטלות מסביב. הוא לא מחמיץ אירוע של פעילים וחבר כנסת בליכוד אף אומר בחיוך ש"אני בטוח שיש לאלי כהן כפיל, כי אחרת קשה להניח איך הוא מגיע לכל המקומות כל הזמן".

באירועים הללו משווק כהן את הצלחותיו במשרד. אם הפרשה הלובית הרסה את הדימוי של כהן בארץ ובעולם, בליכוד הוא עדיין נחשב נסיך. גם אתמול הוא הגיע לאירועים שונים, כדרכו, והתקבל באהדה גדולה.

באירועים הללו משווק כהן את הצלחותיו במשרד. אם הפרשה הלובית הרסה את הדימוי של כהן בארץ ובעולם, בליכוד הוא עדיין נחשב נסיך. גם אתמול הוא הגיע לאירועים שונים, כדרכו, והתקבל באהדה גדולה

הטענה של כהן כאילו יריבים פוליטיים מנסים לנגח אותו באמצעות הפרשה הלובית משכנע את הפעילים, שנחלצים להגן עליו עכשיו. בעיני הליכודניקים, כהן הוא עוד קורבן של המחאה.

עוד 666 מילים
סגירה