נשיא המדינה ראובן ריבלין מעניק לראש הממשלה בנימין נתניהו את המנדט להרכיב ממשלה, ב-25 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90

פרשנות המו״מ הקואליציוני הפך לדו-שיח של חירשים

ההצעה הנועזת של ריבלין, לחלק את השלטון בין הליכוד לכחול-לבן, התבררה כבלתי אפשרית ברגע שנתניהו העמיד מול כחול-לבן כוחות לא שווים ● אבל בכחול-לבן, כרגיל, לא יודעים איך להסביר זאת לציבור - ובינתיים, הליכוד מנצח בדעת הקהל ● עכשיו יש לנתניהו יתרון קל וסיכוי קלוש להקים ממשלה ● גם הפעם הוא תלוי בחסדיו של אביגדור ליברמן

נשיא המדינה ראובן ריבלין הוכיח שיש לו ראש יצירתי. ריבלין הוא היחיד שניסה להתיר את הפלונטר הפוליטי שנוצר מאז הבחירות לפני שבוע וחצי ולכן הגיש הצעת פשרה מקורית, נועזת אפילו, מחוץ לקופסת המחשבות של המוח הפוליטי השגרתי.

באין הכרעה, ריבלין הציע לחלק את השלטון חצי בחצי – הליכוד וכחול-לבן יקבלו את מכסת השרים השוויונית שלהם. בין שני המנהיגים, בנימין נתניהו ובני גנץ, תתקיים רוטציה בראשות הממשלה, שנתיים-שנתיים. נתניהו יהיה הראשון בתפקיד, אבל אם יוגש נגדו כתב אישום, הוא יהפוך לנבצר ובעצם יפרוש מהמשחק ויעביר את סמכויות ראש הממשלה לממלא מקומו גנץ.

לכאורה, קשה יהיה למצוא הצעה טובה מזו. אלא שכבר במפגש הראשון בין נציגי המפלגות נגלע סלע המחלוקת הראשון: את מי, בעצם, הליכוד מייצג במשא ומתן הזה?

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, נפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומנהיג כחול-לבן, בני גנץ, בבית הנשיא בירושלים. 23 בספטמבר 2019 (צילום: Haim Zach/GPO)
נשיא המדינה, ראובן ריבלין, נפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומנהיג כחול-לבן, בני גנץ, בבית הנשיא בירושלים. 23 בספטמבר 2019 (צילום: Haim Zach/GPO)

ח"כ יריב לוין, שמונה מטעם הליכוד, הבהיר בתחילת הפגישה בכפר המכבייה ביום שלישי, כי הוא מייצג את כל גוש מפלגות הימין-חרדים, הכולל, מלבד הליכוד, את ש"ס, יהדות התורה וימינה. כלומר, גוש הכולל את אותם חברי הכנסת מש"ס, יהדות התורה והבית היהודי/האיחוד הלאומי אשר כחול-לבן הבטיחה בבחירות לא לשבת עמם. אותם חברי כנסת שאביגדור ליברמן מכנה "חרדים ומשיחיסטים".

מנגד, התעקש ראש צוות המו"מ של כחול-לבן, יורם טורבוביץ', כי מפלגתו רואה בלוין כמייצג הליכוד בלבד. כבר במנת הפתיחה, לפני שהסתכלו בתפריט, הם לא הצליחו להסכים על מי יושב מסביב לשולחן הארוחה.

בליכוד טענו כי על פי פשרת ריבלין, נתניהו ממילא יצטרך לחלוק את השלל המיניסטריאלי עם השותפות שלו בגוש הימין, כך שיהיו לליכוד פחות שרים מאשר לכחול-לבן, אז מה אכפת להם את מי הליכוד מייצג?

בכחול-לבן מבינים, עם זאת, שהחוזק המספרי הוא לא רק עניין של תיקים. בממשלה שבה לנתניהו יש 55 חברי כנסת, לגנץ יהיו רק 33 כסאות (ובמקרה הטוב 39 עם העבודה-גשר – שהרי המחנה הדמוקרטי והרשימה המשותפת לא יסכימו בשום תנאי להיכנס לממשלה כזו). כלומר, פריטטי זה לא.

נתניהו, מצדו, קפץ על הצעת ריבלין כמוצא שלל רב. ממילא, בהעדר היתכנות של ממש לקונצנזוס, מוטב להיות זה שמכריז כי הוא מסכים – הוא יזכיר את זה לציבור במקרה של בחירות ג'. אבל באופן עמוק יותר, נתניהו פשוט רוצה להגיע לשימוע ולכתב האישום, אם וכאשר יוגש נגדו, כאשר הוא ראש הממשלה המכהן, ולא משנה איזו ממשלה זו. אם יחליט ללכת לעסקת טיעון, הוא יוכל למכור בתמורה את הוויתור על התפקיד. זהו קלף מיקוח מצוין.

נתניהו רוצה להגיע לשימוע ולכתב האישום כשהוא ראש הממשלה המכהן, ולא משנה איזו ממשלה זו. אם יחליט ללכת לעסקת טיעון, הוא יוכל למכור בתמורה את הוויתור על התפקיד. זהו קלף מיקוח מצוין

בצד של כחול-לבן שוב כושלים בהסברה, כמו בשתי מערכות הבחירות האחרונות, וראשי המפלגה לא מצליחים להעביר את המסרים הדרושים כדי לשכנע את הציבור מדוע הם סרבו להצעת הנשיא. מספיק היה לו היו מדגישים כי המחיר שכחול-לבן ובוחריה מתבקשים לשלם – הפרת ההבטחה לממשלה חילונית וכן הפרת ההבטחה לא לשבת בממשלה תחת נתניהו – הוא לאין שיעור גבוה מזה שהצד השני מוכן לשלם, והציבור, של כחול-לבן לפחות, היה מבין זאת.

במקום זה, אף אחד מראשי כחול-לבן לא הצליח להעביר מסר ברור מדוע ויתרו על הצעת ריבלין ואף עשו כל מאמץ לא לקבל את המנדט להרכבת הממשלה ראשונים. בנאום של גנץ בסיעת כחול-לבן אתמול (חמישי), הוא לא נשמע משכנע מספיק, ורק קרא מהכתב לנתניהו לבוא למשא ומתן "בידיים נקיות, בלי בלוקים ובלי ספינים". זה בסדר בתור סיסמה, אבל הוא לא יכול להאשים את נשיא המדינה בספינים.

בני גנץ נואם בסיעת כחול-לבן, ב-26 בספטמבר 2019 (צילום: Avshalom Shoshoni/Flash90)
בני גנץ נואם בסיעת כחול-לבן, ב-26 בספטמבר 2019 (צילום: Avshalom Shoshoni/Flash90)

הסיפור ברגע זה הוא יאיר לפיד – והליכוד דואגים לצייר את מס' 2 בכחול-לבן כילד המפונק שהורס הכול. אבל לפיד, במובן הזה, נאמן לחלוטין לקו שהמפלגה שלו נקטה בו לאורך כל מערכת הבחירות ואי אפשר לבוא אליו בטענות על כך שהוא לא מזגזג.

כחול-לבן מורכבת משלוש מפלגות ולפיד הוא ללא ספק המיליטנטי ביותר מבין בכיריה. "אנחנו לא יושבים תחתיו דקה", אמר לפיד על נתניהו, ולא שינה את עמדתו גם באווירה הנינוחה של ספטמבר בפריז, שם שהה בימים האחרונים.

כחול-לבן מורכבת משלוש מפלגות ולפיד הוא ללא ספק המיליטנטי ביותר מבין בכיריה. "אנחנו לא יושבים תחתיו דקה", אמר לפיד על נתניהו, ולא שינה את עמדתו גם באווירה הנינוחה של ספטמבר בפריז

בכלל, אפשר לדרג את מידת האיבה של הפוליטיקאים לנתניהו. ככל שנפגעת ממנו יותר, כך אתה שונא וקשוח יותר. נתניהו פיטר את לפיד, וגם בוגי יעלון עזב את הממשלה מר נפש. שניהם לא רוצים לשבת שוב תחת נתניהו. שניהם לא מוכנים להאמין למילה אחת שלו, גם אם יחתום בשבועה שייצא לנבצרות.

גנץ, לעומת זאת, קיבל מנתניהו שנה רביעית כרמטכ"ל. היחס שלו לנתניהו הרבה יותר מפויס. כמה חברי כנסת בכחול-לבן משוכנעים כי אילו הדבר היה תלוי רק בגנץ, ייתכן והיה מקבל את פשרת ריבלין. שר בכיר בליכוד אמר לי בהקשר הזה כי הדרך היחידה להגיע לפשרה היא פירוק כחול-לבן. "כפי שזה נראה, זה או פירוק או בחירות".

בינתיים, נתניהו קיבל ראשון את המנדט להרכבת הממשלה, אבל גם הוא לא נראה כמי שמאמין שיעמוד במשימה. ועדיין, יש יתרון בלהיות הראשון בתור: לעולם אין לדעת אם תיווצר בכל זאת האפשרות להקמת ממשלה. בהקשר הזה, צריך לשים לב לאביגדור ליברמן.

יו"ר ישראל ביתנו, ומי שאחראי במידה רבה לכל המשבר הנוכחי, חיתן אתמול את בנו עמוס באולמי לאגו בראשון לציון.

באולם לא הייתה בסוף הפרדה בין נשים וגברים, למי שמתעניין, אבל לצד שירי החתונה נשמעו גם זמירות פוליטיות מעט שונות. "ליברמן מחכה להזמנה רשמית לפגישה עם נתניהו", אמר לי אחד ממקורביו. זה פזמון קצת אחר מההצהרה של ליברמן ש"אם אין לכם ממשלת אחדות ליברלית חילונית – אל תתקשרו אלי".

היום ייפגשו אנשי צוות המו"מ של הליכוד וכחול-לבן פעם נוספת בכפר המכבייה. כפי שזה נראה כרגע, ימשיך להתנהל שם דו-שיח של חירשים. למנה האחרונה, גם הפעם הם לא יגיעו.

עוד 858 מילים
סגירה