בנימין נתניהו מקבל את המנדט להרכבת הממשלה בבית הנשיא, ב-25 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90

עבור נתניהו, האופציה העדיפה היא ממשלת מעבר בראשותו

בנימין נתניהו לא יוותר על משרד ראש הממשלה, גם במחיר של בחירות שלישיות ● בכל קונסטלציה משפטית, הוא חייב להיות ראש ממשלה: בין אם זה בשימוע, בכתב אישום, בעיסקת טיעון או בבית המשפט ● מבחינתו, שלא תקום ממשלת אחדות ושהכנסת תתפזר שוב - ממילא, הוא יישאר ראש הממשלה כל עוד לא קמה ממשלה אחרת ● פרשנות

ארבע שעות סרק ארכה הפגישה בערב החג בין צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול-לבן במלון אוריינט בירושלים. הזמן נמרח, הנושאים שהעלה האחד לא זכה להתייחסות של השני, ובעצם במקום התנהל דו שיח של חרשים.

בשלב מסוים, כאשר הפינג פונג בין הצדדים לא עבד, התחילו ויכוחים פנימיים בתוך הצוותים. השרים זאב אלקין ויריב לוין, שני מקורבי נתניהו שמנהלים את המו"מ מטעם הליכוד, החלו להתנצח ביניהם סביב הצעת הפשרה של הנשיא ראובן ריבלין.

מול אנשי כחול-לבן המופתעים התפתח ויכוח בין שני אנשי הליכוד: האם ראש הממשלה, על פי המתווה של הנשיא, יוכל להשתתף בישיבות הממשלה אם יצא לנבצרות, או שיאלץ להישאר מחוץ למשרד ראש הממשלה? תשובה אין.

אתמול החליטו בכחול-לבן לשים קץ לפארסה. בני גנץ הודיע שהוא לא ייפגש עם בנימין נתניהו, וגם צוותי המו"מ ביטלו את הפגישה שנועדה להם עם צוות הליכוד. מעבר לסאגה המשפטית שבה נתון נתניהו, יש לאנשי כחול-לבן נימוק ענייני כבד משקל: ממשלה עם הליכוד, ש"ס, יהדות התורה וימינה נראית כמו הפרה בוטה לבוחר.

"אנחנו הבטחנו לבוחרים שלנו ממשלה ליברלית חילונית בלי נתניהו, ומה שאנחנו מקבלים זו ממשלה לא ליברלית ולא חילונית, ועם נתניהו", הסביר לזמן ישראל בכיר בכחול-לבן. "איזו צורה תהיה לנו בבחירות הבאות? זו הצעה שחובה לסרב לה".

"אנחנו הבטחנו לבוחרים שלנו ממשלה ליברלית חילונית בלי נתניהו, ומה שאנחנו מקבלים זו ממשלה לא ליברלית ולא חילונית, ועם נתניהו. איזו צורה תהיה לנו בבחירות הבאות? זו הצעה שחובה לסרב לה"

בכחול-לבן תבעו מהליכוד לבוא בלי השותפים. "בכל ממשלת אחדות מתחילים מלמעלה ועוברים למטה. מקימים את הממשלה עם שתי המפלגות הגדולות ואז קוראים לאחרות להצטרף", אמר הבכיר. זה אולי נכון היסטורית, אבל הפעם הסיטואציה לא יכולה להתקיים.

נתניהו קשר אליו בעבותות את המפלגות החרדיות ואת ימינה. הוא לא יכול בלעדיהן, והן לא יכולות בלעדיו. הבוקר (רביעי) הוא מכנס את ראשי סיעות הבלוק של מחנה הימין כדי להדק ולתחזק. בפגישה הוא ישאל אותם, והם אותו, האם צריך להחזיר עכשיו את המנדט לנשיא.

בתוך האירוע הפוליטי משתלבת ההתפתחות הפלילית, ושניהם מקרינים זה על זו. השימוע של ראש הממשלה יחל היום במשרד המשפטים. שלושה תיקים באשמות שוחד, מרמה והפרת אמונים, ארבעה ימים של דיונים, עד ערב יום כיפור. בכחול-לבן החליטו לבטל את פסגת נתניהו-גנץ גם כדי למנוע מראש הממשלה ספין נוסף על חשבונם.

"אנחנו לא ניתן לנתניהו לברוח למשא ומתן. אם אנחנו בדרך לבחירות, אז שידברו על השימוע ועל כתבי האישום של נתניהו ולא על ממשלת האחדות שלא תקום", הסביר הבכיר בכחול-לבן.

יריב לוין, יורם טורבוביץ' וזאב אלקין במלון אוריינט בירושלים, בפגישת מו
יריב לוין, יורם טורבוביץ' וזאב אלקין במלון אוריינט בירושלים, בפגישת מו"מ בין הליכוד לכחול-לבן ב-27 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

נתניהו, כמו החברים בקוקפיט של כחול-לבן, שבר את הראש במשך ימי החג. הבכירים בליכוד לא יודעים בדיוק לאן הכדור מתגלגל מכאן, והאם נתניהו אכן יחזיר את המנדט שקיבל מהנשיא, כדי שיעבור לגנץ, ובעצם יתקע את התהליך אך יזרז את הבחירות. ההנחה היא שהוא לא יעשה דבר בימי השימוע, אבל איש לא מוכן להמר.

דבר אחד ברור: נתניהו רוצה להישאר עכשיו ראש הממשלה. עבורו העניין קריטי. קלף מיקוח. הוא חייב את המעמד לטובת כל קונסטלציה משפטית: שימוע, עסקת טיעון או משפט פלילי. הוא צריך להיות ראש ממשלה בכל מצב פוליטי: ממשלת מעבר, ממשלה צרה או ממשלת אחדות. זו הסיבה שהוא היה מוכן להתפשר על מתווה הנשיא, שמעניק לו את השנתיים הראשונות ברוטציה כראש ממשלה. זה עדיף מכל מצב מיניסטריאלי אחר.

מי שקיבל את הרושם כי נתניהו סוחב לבחירות אינו טועה. במקרה כזה, נתניהו יישאר ראש הממשלה בממשלות המעבר בשמונת החודשים הבאים, ואולי אפילו אחרי כן. אם בבחירות במועד ג' הוא ינצח, יהיה לו רוב להעביר את פסקת ההתגברות ואת חוקי החסינות, ואז לשימוע/כתב אישום לא יהיה שום ערך. גם על זה מתנהל סיעור המוחות הפוליטי-משפטי בבלפור פינת סמולנסקין.

מי שקיבל את הרושם כי נתניהו סוחב לבחירות אינו טועה. במקרה כזה, נתניהו יישאר ראש הממשלה בממשלות המעבר בשמונת החודשים הבאים, ואולי אפילו אחרי כן

בינתיים פרצה מלחמת ההאשמות בין הצדדים על האחריות לבחירות החדשות. נתניהו ינצל את ישיבת הבלוק הבוקר כדי לספר שוב ושוב כי הזמין את גנץ, שנסע ללונדון, כדי לסגור את ענייני האחדות, והוא מסרב להגיע.

בכחול-לבן יטענו בתגובה שנתניהו ואנשי הצוות של הליכוד גוררים רגליים, אבל יודעים שהם בעמדת נחותה ברמת ההסברה. יש גם מי שסבור בכחול-לבן שניתן לחיות עם האשמה בבחירות. אביגדור ליברמן הרי נתפס כמי שלקח את המדינה לבחירות מועד ב', והוא זינק במספר המנדטים.

מחר (חמישי) תושבע הכנסת ה-22. המעמד החגיגי – עם פרשים, חצוצרות, נאום הנשיא, אורחים נכבדים מהארץ והעולם ומשפחות נרגשות שימלאו את היציעים – הופך בצוק העיתים לאירוע מדכא.

מעל הישיבה הראשונה של הכנסת החדשה מרחפים פוליטיקה משוסעת, מחנות מבוצרים, כתבי אישום באופק, חוקי חסינות ובחירות חדשות. אפשר והכנסת הזו תתפזר לפני שתתחיל בעבודה הפרלמנטרית שלה, וכמה מחברי הכנסת שיושבעו מחר עלולים לראות את אולם המליאה מבחוץ בתוך חודשים ספורים.

עוד 711 מילים
סגירה