הנרטיב החדש של נתניהו

בסוף השבוע התחיל נתניהו להריץ נרטיב פוליטי חדש: כל המפלגות ייכנסו עכשיו לממשלת אחדות רחבה תחת הנהגתו ויחליטו ביחד על מועד לבחירות, שיחול שנה בדיוק מתום סיום המלחמה והחזרת החטופים ● את תוכנית ההישרדות הגרנדיוזית הזו של נתניהו מקדם בסמכות וברשות השר מיקי זוהר ● אלא שבתוכנית הזו של נתניהו-זוהר יש כמה בעיות ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת, 7 בפברואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת, 7 בפברואר 2024

בראיונות שהעניק ראש הממשלה בנימין נתניהו לתקשורת האמריקאית ביומיים האחרונים הוא הסביר כי ישראל חייבת להיכנס לרפיח כדי להשיג ניצחון מוחלט. התמרון הקרקעי ברפיח, טוענים גורמי ממשל, מדינות באירופה, מצרים וגם אנשי ביטחון בארץ עלול לסבך את ישראל באופן קשה. נתניהו לא אוהב את האמירות האלה.

"אל תיכנס לרפיח זה אל תנצח, תפסיד במלחמה", אמר נתניהו אתמול לרשת ABC ,"כולנו נפסיד". באותה הזדמנות התבקש נתניהו להגיב על הטענה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי הפעולה הישראלית בעזה "מוגזמת".

"אני לא יודע למה הוא התכוון. אמריקה הייתה מתנהגת בדיוק כמו ישראל", ענה נתניהו. בעניין הזה הוא צודק. אמריקה יכולה למחוק כפרים שלמים באפגניסטן ואף אחד לא יצייץ. ישראל לא יכולה לעשות את זה, וטוב שכך.

אבל בלי קשר לחוכמת המהלך ברפיח, והאם הוא נכון וחיוני או לא, נתניהו לא אומר למראייניו את האמת הפוליטית הפשוטה: אם לא ייכנס לרפיח, אין לו ממשלה. אם יעצור עכשיו את המלחמה, איתמר בן גביר וחבריו יפרקו את הקואליציה ונתניהו ילך הביתה.

נתניהו לא אומר למראייניו את האמת הפוליטית הפשוטה: אם לא ייכנס לרפיח, אין לו ממשלה. אם יעצור עכשיו את המלחמה, איתמר בן גביר וחבריו יפרקו את הקואליציה ונתניהו ילך הביתה

בן גביר הודיע כבר שהוא יעזוב את הממשלה אם המלחמה תיפסק. במקרה כזה, גם עסקת חטופים תמורת שקט לא תעזור לנתניהו.

בסוף השבוע התחיל נתניהו להריץ במקביל נרטיב פוליטי חדש: כל המפלגות ייכנסו עכשיו לממשלת אחדות רחבה תחת הנהגתו של נתניהו, כולל יאיר לפיד ואביגדור ליברמן. כל המשפחה הגדולה הזו תחליט ביחד על מועד לבחירות, שיחול שנה בדיוק מתום סיום המלחמה והחזרת החטופים.

במהלך השנה הזו, ממשלת האחדות תבצע את התיקון הנדרש, תאחד את העם ותציע סטנדרטים חדשים אחרי השבר הגדול.

את תוכנית ההישרדות הגרנדיוזית הזו של נתניהו מקדם בסמכות וברשות השר מיקי זוהר, כמו גם מקורבים אחרים של נתניהו. "כולם אחראים למחדל וכולם צריכים לתקן", מנמק זוהר בראיונות לתקשורת.

את תוכנית ההישרדות הגרנדיוזית הזו של נתניהו מקדם בסמכות וברשות השר מיקי זוהר, כמו גם מקורבים אחרים של נתניהו. "כולם אחראים למחדל וכולם צריכים לתקן", מנמק זוהר בראיונות לתקשורת

סביר להניח שנתניהו ידבר על זה בימים הקרובים, אולי אפילו היום בכנסת, בנאום 40 החתימות. נתניהו הרי יודע לבנות אחדות מזויפת שמשרתת אותו עד שנמאס לו ממנה.

שר התרבות מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר התרבות מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הבעיה בתוכנית של נתניהו/זוהר היא כפולה ומשולשת. ראשית, עם נתניהו אסור לעשות עסקים פוליטיים, בטח שלא להקים ממשלת אחדות.

נתניהו הפר הסכם חתום עם שאול מופז מקדימה, שהתפתה להיכנס לממשלה שלו. הסכם דומה הוא הפר עם בני גנץ, למרות שהיה מגובה בחקיקת חוק יסוד. אי אפשר להאמין לנתניהו גם אם יצהיר ויודיע ויעניק ערבויות ויישבע שיהיו בחירות בעוד שנה. גם מיקי זוהר יודע את זה.

שנית, נתניהו, באמצעות זוהר, מנסה לשכנע שהוא האיש שצריך להיות כאן אחרי המלחמה ולבצע את התיקון הנדרש. אסור שזה יקרה. מי שאחראי לאסון ה-7 באוקטובר לא יכול להישאר ולהנהיג את המדינה, ועוד אחרי שכל ראשי מערכות הביטחון ילכו, והוא עוד ימנה להם מחליפים.

נתניהו, באמצעות זוהר, מנסה לשכנע שהוא האיש שצריך להיות כאן אחרי המלחמה ולבצע את התיקון הנדרש. אסור שזה יקרה. מי שאחראי לאסון ה-7 באוקטובר לא יכול להישאר ולהנהיג את המדינה

גם למחנה הממלכתי שהצטרף לממשלה אסור לשחק לידיו של נתניהו. הבחירות צריכות להתקיים מיד אחרי המלחמה. אין לנתניהו דקה של לגיטימציה להישאר בתפקידו אחרי שהמיט עלינו את הטרגדיה הנוראה בתולדות המדינה.

בני גנץ בביקור בבסיס רמון של חיל האוויר, 11 בפברואר 2024
בני גנץ בביקור בבסיס רמון של חיל האוויר, 11 בפברואר 2024

ושלישית, אנחנו בסרט הזוי שבו אין למלחמה הזו סוף, והשנה שעליה מדבר השר זוהר יכולה להתארך עד 2025 ויותר, ולא רק בגלל האיום של בן גביר.

נתניהו המציא מטרה חדשה, "ניצחון מוחלט", ואולי זו גם סיסמת הבחירות הבאה שלו, כלומר הרבה מעבר למיטוט חמאס. בינתיים הוא משחק על זמן ומתנהל באופן תמוה עם עסקת החטופים, מה שלא מעורר את הרושם שהוא חותר לסיום המלחמה הזו.

לא צריך לחזור על כל הדוגמאות (טרפוד הסיבוב האחרון בנובמבר מול חמאס שיכול היה להציל נשים ומבוגרים חטופים; שיסוי שרי הליכוד בעסקה; ההתבטאויות נגד קטאר; התדרוכים שבאים לידי ביטוי בערוץ 14; ההצהרות נגד שחרור אלפי מחבלים). צריך רק לשלוח את זוהר בחזרה לנתניהו עם המסר העצוב: יש כאן ראש הממשלה שאיתו אי אפשר לעשות עסקים. גם לא במזומן.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
כבר הוכח שראש הממשלה הזה עשה, עושה ויעשה הכל למען שרידותו הפוליטית. ולזו, אין שום קו אדום. כמה חבל. כתבה נהדרת שמשקפת את המצב ואיך כתוב בסוף... יש כאן ראש הממשלה שאיתו אי אפשר לעשות עסק... המשך קריאה

כבר הוכח שראש הממשלה הזה עשה, עושה ויעשה הכל למען שרידותו הפוליטית. ולזו, אין שום קו אדום. כמה חבל. כתבה נהדרת שמשקפת את המצב ואיך כתוב בסוף… יש כאן ראש הממשלה שאיתו אי אפשר לעשות עסקים, גם לא במזומן.

עוד 626 מילים ו-4 תגובות
סגירה