חליפה ריקה מתוכן

מי שעוקב אחר הקריירה של קיש, לא מתפלא מהזיגזוג המפואר שביצע בעניין פרס ישראל ● קיש נבחר בזכות המחאה שהוביל למען שוויון בנטל - אבל קולו לא נשמע בנושא דווקא עכשיו, כשהנושא הפך לקריטי ● הוא עמד בראש המטה של גדעון סער, אבל מאז הפך לאסקופה נדרסת של נתניהו ● אפשר רק לקוות שאיל וולדמן יהיה זה שינאם בשם הזוכים בטקס פרס ישראל השנה ● פרשנות

שר החינוך יואב קיש (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
Education Minister Yoav Kisch at the annual Jerusalem Conference of the 'Besheva' group in Jerusalem, on February 26, 2024. Photo by Yonatan Sindel/Flash90 *** Local Caption *** ירושלים בשבע כנס כנס ירושלים שר החינוך יואב קיש

לא צריך להיות מופתע מההחלטה של שר החינוך יואב קיש לקיים את טקס פרס ישראל השנה כנהוג למרות הבלגן האדיר שעשה בדרך. סיבובי פרסה הם השם הנרדף של קיש מאז שנבחר לכנסת לפני עשר שנים, ואפילו לפני כן.

תיכף נפרט, אבל השאלה הכי מעניינת ברגע זה היא האם היזם ואיל ההייטק איל וולדמן – שקיש ניסה לבטל את הטקס בגללו – יהיה האיש שיישא מול פני האומה, ראש הממשלה ושר החינוך את הנאום המסכם בשם זוכי הפרס. וולדמן אמר אתמול לזמן ישראל שאם יתבקש, אכן יישא את הנאום על הבימה ביום העצמאות. הדרמה מובטחת.

קיש נבחר לכנסת על כרטיס הביקור הפופולרי של השוויון בנטל. הוא היה אחד האנשים הבולטים במחאת המילואימניקים ב-2014. קיש, טייס קרב לשעבר, חרך אז את המסכים. הטקסטים שלו באותה תקופה מזכירים את אלה של יאיר לפיד היום, בשיא המאבק שהוא מנהל נגד חוק הגיוס.

קיש נבחר לכנסת על כרטיס הביקור הפופולרי של השוויון בנטל. הוא היה אחד האנשים הבולטים במחאת המילואימניקים ב-2014. קיש, טייס קרב לשעבר, חרך אז את המסכים

קיש דיבר נגד האפליה. "אין הבדל בין דם לדם" זה ביטוי שלו. הוא הקים את מאהל הפראיירים וממש כמו לפיד, אמר שאין לגיטימציה לשלוח צווי מילואים לאנשים כל עוד החרדים לא הולכים לצבא.

בבחירות 2015 נכנס קיש לכנסת בזכות המחאה הזו. הוא היה חבר בוועדת פלסנר שישבה על מדוכת הגיוס, ניצח בפריימריז בליכוד במחוז דן ושולב במקום ה-17 ברשימה.

מאיש ציבור אתה מצפה שיקדם את האג'נדה למענה נבחר, דווקא כאשר יגיע לעמדות השפעה. לא קיש. שר החינוך, שצריכה להיות לו אמירה ערכית בדרך כלל, לא פוצה את פיו דווקא כאשר נושא חוק הגיוס מתלהט וההכבדה על משרתי המילואים רק גוברת.

אנחנו בימי מלחמה וקיש זרק איזה משפט סתמי על הצורך של כולם להיכנס מתחת לאלונקה. לא מסיבת עיתונאים כמו בימי מחאת המילואימניקים, לא נאום חוצב להבות על הצורך בשוויון בנטל כמו במאהל הפראיירים. השותפות של החרדים בקואליציה הרבה יותר חשובה היום לקיש מהשותפות בצבא.

קיש זרק איזה משפט סתמי על הצורך של כולם להיכנס מתחת לאלונקה. לא מסיבת עיתונאים כמו בימי מחאת המילואימניקים, לא נאום חוצב להבות כמו במאהל הפראיירים

במהלך השבוע הבא תביא הממשלה החלטה על הארכת הפטור לבני ישיבות. היועצת המשפטית דורשת את הפרוצדורה הזו, לפני החוק שבג"ץ מחייב להעביר בכנסת.

ההחלטה בממשלה והחוק המתוכנן הם בעצם מסלול התחמקות מפואר מגיוס בני ישיבות. שר הביטחון יואב גלנט בורח מהסיפור – הוא לא יהיה בארץ. ואיפה יהיה קיש? כפי הנראה, יצביע בממשלה בעד.

יואב קיש במליאת הכנסת בדיון על תקציב המדינה, 12 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יואב קיש במליאת הכנסת בדיון על תקציב המדינה, 12 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

למזלו, קיש לא יכול להצביע בכנסת על חוק הגיוס חסר המשמעות, שעכשיו עמלים עליו לפי דרישת בג"ץ. במרץ 2023 הוא התפטר מהכנסת במסגרת החוק הנורווגי כדי לפנות מקום לששון גואטה, שנבחר במקום ה-41 בליכוד.

קיש עצמו היה אחד הדוברים הקשים ביותר נגד החוק הנורווגי בימי ממשלת לפיד-בנט. במלים אחרות: קיש התנגד לחוק הנורווגי כאשר היה באופוזיציה, והתפטר כדי ליישם את החוק הנורווגי כאשר היה בקואליציה.

קיש הוא חליפה ריקה מתוכן של ממש. בדצמבר 2019 הוא עמד בראש המטה של גדעון סער שהתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד. אני זוכר  אירוע של השניים באכסניית הנוער בבית וגן, שבו השתלח קיש בנתניהו וטען שהוא לא יוכל לעולם להוביל את הליכוד ולהקים ממשלה.

בדצמבר 2019 הוא עמד בראש המטה של גדעון סער שהתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד. אני זוכר  אירוע של השניים, שבו השתלח קיש בנתניהו וטען שהוא לא יוכל לעולם להוביל את הליכוד ולהקים ממשלה

סער נוצח ולימים עזב את הליכוד. קיש נשאר וחיפש את מקומו בחזרה לקרבת נתניהו. למזלו עבר בסביבה יריב לוין, המוציא ומביא לאורך שנים אצל ראש הממשלה. קיש התחבר אליו וכך זכה בחנינה בבית בקיסריה.

התומך הגדול של סער הפך לביביסט. הוא ליווה את נתניהו בכל מקום. לפני הבחירות ב-2022 הוא גם קידם את ההופעות של נתניהו על ה"ביביבוס" המפורסם בכל הארץ.

שר החינוך יואב קיש בכנס "מקור ראשון" בשדרות, 19 במרץ 2024 (צילום: לירון מולדובן/פלאש90)
שר החינוך יואב קיש בכנס "מקור ראשון" בשדרות, 19 במרץ 2024 (צילום: לירון מולדובן/פלאש90)

בפריימריז, קיש זכה במקום השביעי, הרבה בזכות המטרייה שפרשו עליו נתניהו ולוין. קיש קיבל את משרד החינוך, אבל נשאר כמובן פעיל מרכזי בקידום הרפורמה של נתניהו ולוין.

סאגת פרס ישראל לא הייתה באה לעולם אם קיש לא היה מבקש לרצות את נתניהו בכל דרך. האפשרות שאיל וולדמן, האופוזיציונר מקפלן, יקבל את הפרס הוציאה מדעתם את אנשי ראש הממשלה. הלחץ הציבורי והיועצת המשפטית קיפלו את נתניהו וקיש; הטקס לא יבוטל, וולדמן יקבל את פרס היזמות.

סאגת פרס ישראל לא הייתה באה לעולם אם קיש לא היה מבקש לרצות את נתניהו בכל דרך. האפשרות שאיל וולדמן יקבל את הפרס הוציאה מדעתם את אנשי ראש הממשלה

וגם מהזיגזג הזה ניסה שר החינוך להפיק רווח פוליטי בליכוד והטיל את האשמה על היועצת המשפטית לממשלה ובג"ץ.

עכשיו נותר לראות איך יתמודדו נתניהו וקיש מול וולדמן באירוע החשוב ביותר של יום העצמאות. וולדמן ישמח לנאום, כאמור, ועל התוכן של הדברים אין לאיש שליטה – גם לא לראש הממשלה. שווה לעקוב.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 726 מילים ו-3 תגובות
סגירה