חיילי חזבאללה מצדיעים בהלוויה של פעיל בארגון שנהרג במתקפת צה"ל, 17 באפריל 2024 (צילום: AFP)
AFP

חזבאללה עלה על נקודת התורפה של צה"ל - והשקט בצפון הולך ומתרחק

כוחות צה"ל פרוסים לאורך גבול לבנון כדי להרתיע את חזבאללה מלפשוט על יישובי הצפון - אבל במקביל הם חשופים ופגיעים ● לכן חזבאללה מתמקד בפצמ"רים ומל"טים מתאבדים, אשר "צדים" את כוחות צה"ל לאורך הגבול ● וכך, למרות השמועות שנסראללה רוצה לסיים את הלחימה ומוכן להגיע להסכם, זה עדיין לא מתורגם בשטח ועשוי להוביל למלחמה כוללת שאף צד לא באמת רוצה בה ● פרשנות

בימים האחרונים חזבאללה גובה מחיר דמים מצה"ל, עם הבשורה הבוקר על נפילתו של חלל נוסף – סמ"ר חיים סבח, לוחם בגדוד 869 שנהרג מפגיעת טיל נ"ט באזור מלכיה, המצטרפת לנפילתם של רס"ר (מיל') דן קמחג'י ורס"ר (מיל') נחמן נתן הרץ, לוחמים בגדוד סיור 6551 שנהרגו שלשום מפגיעת כטב"ם נפץ ליד מטולה.

תקיפות הנ"ט והמל"טים של חזבאללה מתורגמים עבור הארגון כנקודת תורפה של צה"ל. בפרט, חזבאללה מתמקד במל"טים מתאבדים, אשר "צדים" את כוחות צה"ל לאורך הגבול.

כל זה הפך למשחק תזזיתי מאוד מבחינת ישראל. כוחות צה"ל פרוסים לאורך הגבול כדי להרתיע את חזבאללה מלפשוט על יישובי הצפון – אבל במקביל הם חשופים ופגיעים ולכן חייבים לשנות מיקום כל העת.

כוחות צה"ל פרוסים לאורך הגבול כדי להרתיע את חזבאללה מלפשוט על יישובי הצפון – אבל במקביל הם חשופים ופגיעים ולכן חייבים לשנות מיקום כל העת

חזבאללה, לעומת צה"ל, השיג לאחור את כוחות רדואן – לא לפני שספג כ-250 הרוגים. כיום הארגון מחזיק כמה עשרות פעילים לאורך הגבול, בעיקר מפעילי מרגמות וטילים. כל שאר האש מגיעה מאחור, שם סיכויי ההיפגעות קטנים יותר.

רס"ר (מיל') נחמן נתן הרץ, רס"ר (מיל') דן קמחג'י וסמ"ר חיים סבח שנפלו על גבול לבנון במאי 2024 (צילום: דובר צה"ל)
רס"ר (מיל') נחמן נתן הרץ, רס"ר (מיל') דן קמחג'י וסמ"ר חיים סבח שנפלו על גבול לבנון במאי 2024 (צילום: דובר צה"ל)

למרות השמועות על כך שמזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה אותת בשבוע שעבר לגורמים בלבנון ומשם לאמריקאים כי הוא מוכן להגיע להסכם כלשהו לסיום הלחימה, זה עדיין לא מתורגם בשטח. ההסכם יצא לפועל רק אם וכאשר תהיה הפסקת אש בעזה, אחרת נסראללה לא יעמוד בהתחייבות שלו לחמאס.

נסראללה, כמו ישראל, לא תיאר לעצמו שהמלחמה תגיע ליותר מ-200 ימים. בחלק מהמקומות אצלו ניכרת שחיקה של המערכת כמו גם מחסור בחימוש. גם נסראללה מבין שמלחמה עצימה יכולה להתחיל כל רגע.

נסראללה, כמו ישראל, לא תיאר לעצמו שהמלחמה תגיע ליותר מ-200 ימים. בחלק מהמקומות אצלו ניכרת שחיקה של המערכת כמו גם מחסור בחימוש. גם נסראללה מבין שמלחמה עצימה יכולה להתחיל כל רגע

מאזן הביניים בין הצדדים נוטה לטובת ישראל בהרבה פרמטרים צבאיים, אבל לא בהיבטים התודעתיים. עובדתית, נסראללה הצליח להבריח קרוב ל-80,000 אזרחים ישראלים מביתם. כל מחיר שהוא משלם בתשתיות, פעילים ואמצעי לחימה שווה לו את ההישג הזה.

אין ספק שבעתיד, אחרי המלחמה, נסראללה ימנה זאת עם הישגיו הגדולים של חזבאללה, וימתח קו מחבר בין נסיגת צה"ל מלבנון ב-2000 לפינוי היישובים ב-2023. בהפרש של כמעט שניים וחצי עשורים, הוא דחק את ישראל פעמיים בעזרת כוח צבאי.

אבל זו התמונה כלפי חוץ. בזירה הפנימית, ההתנהלות של נסראללה עדינה מאוד. הוא חושש מלהתדרדר למלחמה כוללת עם ישראל, כזו שתגרום נזק כבד ללבנון.

בתים שנפגעו מתקיפת חיל האוויר בכפר מיס אל-ג'בל בדרום לבנון, 5 במאי 2024 (צילום: Hasan FNEICH / AFP)
בתים שנפגעו מתקיפת חיל האוויר בכפר מיס אל-ג'בל בדרום לבנון, 5 במאי 2024 (צילום: Hasan FNEICH / AFP)

הגורמים הנוצריים החמושים בצפון המדינה צברו בשנים האחרונות כוח וביטחון וחלקם לא חושש לקרוא תיגר על חזבאללה כשזה מגיע לפתחם. זה אומר שהארגון השיעי נע כיום בין שני קטבים בוערים, זה מדרום מול ישראל וזה בצפון מול העדות האחרות.

בישראל יש מי שחושב שזו הייתה טעות שלא להחזיר את התושבים לבתיהם, אחרי שהמצב על הגבול התייצב ואיום הפשיטה המיידי של כוח רדואן הוסר.

עובדתית, חזבאללה לא ירה מאז תחילת המלחמה על נהריה שלא פונתה ויורה כל העת על קריית שמונה שכן פונתה. ההבנה בצד השני היא כי כל חריגה שתביא לפגיעה באזרחים, מסכנת את יכולת שימור גובה הלהבות של העימות הנוכחי. בנוסף, גם הפטרון האיראני נמצא כל העת בתמונה ומשגיח שלא להגיע למדרון חלקלק.

עובדתית, חזבאללה לא ירה מאז תחילת המלחמה על נהריה שלא פונתה ויורה כל העת על קריית שמונה שכן פונתה. ההבנה בצד השני היא כי כל חריגה שתביא לפגיעה באזרחים, מסכנת את שימור גובה הלהבות

לכן חזבאללה מנהל את האש שלו בזהירות, מקפיד ככל הניתן על טווחים ומטרות צבאיות. לא בכדי הוא מיהר לפרסם במהלך חג הפסח כי המל"ט שיורט מעל חופי עכו כוון למתקן ביטחוני. לא בכדי ירי טילי הנ"ט לעבר בתי המושבה מטולה מוסברים על ידו כציד של כוחות צה"ל ואנשי כיתת הכוננות.

"חזבאללה נמצא בטנטרום, הוא מחפש להרוג חיילים ישראלים", אומר גורם ישראלי בכיר. "כרגע זו המטרה העיקרית שלו, כנראה לנוכח מספר הפעילים הגבוה שהוא איבד".

מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה נואם בערוץ הטלוויזיה "אל-מנאר" בלבנון, 16 בפברואר 2024 (צילום: Al-Manar / AFP)
מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה נואם בערוץ הטלוויזיה "אל-מנאר" בלבנון, 16 בפברואר 2024 (צילום: Al-Manar / AFP)

אלא שלפעמים יש לחזבאללה טעויות, כמו הירי לעבר כפר יובל באמצע חודש ינואר, שהרג את יובל ומירה איילון ז"ל. מאז, כשנסראללה רוצה לשדר שבעל הבית כועס, הוא משגר מטח של עשרות רקטות לצפון רמת הגולן – שם רוב השטח פתוח, יש הרבה מחנות צבא ומעט אזרחים.

בשונה מחזבאללה, ישראל כבר פועלת הרבה מעבר לטווחים המוסכמים של "רק מדרום לליטני" ותוקפת באזור בקעת הלבנון, רמת נבטיה ואזור צור. עיקר הפעילות שם היא אחרי תשתיות אסטרטגיות או חוליות טילי הנ"מ המתקדם שאיראן הצליחה להעביר לארגון. עד כה זה עלה לישראל בשלושה מל"טים מדגם זיק. מבחינת חיל האוויר, זה כואב אבל בהחלט נסבל; בעיני חזבאללה, זה עוד הישג בניסיון שלו לכרסם בעליונות האווירית הישראלית.

אלא שחזבאללה לא פועל לבדו בדרום לבנון. לצידו פועלים כיום הדיוויזיה השיעית האימאם חוסיין, כוחות חמאס לבנון, חוליות של הג'יהאד האסלאמי וארגון סוני קיצוני בשם אל-ג'מאעה אל-אסלאמיה. את ישראל זה מאתגר מאוד. כל אחד מהארגונים הללו פועל בעוצמות משתנות, בנסיבות אחרות, ובמקומות שונים.

חזבאללה לא פועל לבדו בדרום לבנון. לצידו פועלים כיום הדיוויזיה השיעית האימאם חוסיין, כוחות חמאס לבנון, חוליות של הג'יהאד האסלאמי והארגון אל-ג'מאעה אל-אסלאמיה. את ישראל זה מאתגר מאוד

מהצד השני זה מאתגר גם את חזבאללה, שלעיתים מתקשה לשלוט על הירי, כמו במקרה של אל-ג'מאעה אל-אסלאמיה. רקטה אחת בכיוון הלא נכון שתיפול במקום הלא נכון, יכולה בבת אחת לשמוט את הניהול העדין של גובה הלהבות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ישראל לא השכילה לגרום ללבנונים ללחוץ על חיזבאללה. למעשה מדינת לבנון לא משלמת מחיר על התוקפנות שיוצאת מתוכה וזוהי משוואה גרועה שתוצאתה מלחמה באירגון השיעי המופעל מאירן כשלבנון פטורה מתשל... המשך קריאה

ישראל לא השכילה לגרום ללבנונים ללחוץ על חיזבאללה. למעשה מדינת לבנון לא משלמת מחיר על התוקפנות שיוצאת מתוכה וזוהי משוואה גרועה שתוצאתה מלחמה באירגון השיעי המופעל מאירן כשלבנון פטורה מתשלום על כך.

עוד 793 מילים ו-1 תגובות
סגירה