בני גנץ (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
AP Photo/Oded Balilty

הסיטואציה שבה בני גנץ מקבל לידיו מנשיא המדינה את האפשרות להקים ממשלה היא בהחלט היסטורית ● אם הוא יצליח במשימתו, יבצע מהפך או חצי מהפך ויכהן כראש ממשלה ולו לתקופה מסוימת, מדובר כבר באירוע מכונן ● הבעיה היא, שעם 44 מנדטים לצידו, הסיכוי להקים ממשלה שואף לאפס ● האם, בעזרת ליברמן ובניצוחו של לפיד, יעשה את הבלתי יאמן? ● פרשנות

הסיטואציה שבה בני גנץ מקבל לידיו מנשיא המדינה את האפשרות להקים ממשלה היא בהחלט היסטורית. בחיי המדינה הצעירה יחסית אין הרבה אנשים שזכו לקבל לידיהם מנדט להרכיב ממשלה. גנץ הוא אחד מהם, ולכן הוא כבר ראוי להירשם בתולדותיה הפוליטיים של ישראל. אם הוא יצליח במשימתו, יבצע מהפך או חצי מהפך ויכהן כראש ממשלה ולו לתקופה מסוימת, מדובר כבר באירוע מכונן.

גנץ מסתובב היום כמועמד הנבחר בידי הנשיא, מי שנטל לידיו את המושכות בסמכות ובדין. בדיאגרמה הפוליטית של יריבו בנימין נתניהו, יירשמו הצלחות מסחררות מאז הבחירות בפברואר 2009 שהגיעו לשיא באפריל 2019, אחרי שהביא לליכוד 35 מנדטים, אבל מאותו רגע גם החלה צלילה עמוקה שנגעה השבוע בנקודת השפל, אחרי שנכשל שוב בהקמת ממשלה והחזיר את המנדט שקיבל לנשיא.

בנימין נתניהו בספטמבר 2019, בעת ביקור בלונדון (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali)
בנימין נתניהו בספטמבר 2019, בעת ביקור בלונדון (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali)

מה שלא יהיה, נתניהו יצא ניזוק. אם תקום ממשלת אחדות, הוא יכהן רק חצי קדנציה. אם נלך לבחירות, המהלך השנוא הזה על רוב הציבור יירשם גם על שמו. האפשרות היחידה שלו לרשום הישג ולשרוד שוב במשך קדנציה שלמה – ירדה לטמיון במהלך 28 הימים שקיבל מהנשיא.

נתניהו לא הצליח להרכיב ממשלת ימין-חרדים-דתיים לאומיים שהייתה מטה את עקומת הדיאגרמה מחדש כלפי מעלה. אביגדור ליברמן הוא היחידי שאשם בכך. את הסיבות האמיתיות למסע הנקם האישי הזה איש עוד לא באמת פיצח, למרות השערות שונות שנזרקות בעת האחרונות.

המדינה תקועה, נתניהו תקוע, אבל גם ליברמן תקוע. פעמים רבות כתבתי כאן כי אין לו הרבה אופציות, עם כל הרעש והצלצולים. אחרי שהדיר את עצמו מקואליציית הימין, שהיא היחידה שמתאימה לו, ולא הצליח לכפות ממשלת אחדות, אין לו הרבה מה לעשות.

פעיל ישראל ביתנו תולה שלט עם תמונת אביגדור ליברמן לפני הבחירות בספטמבר, 2019 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
פעיל ישראל ביתנו תולה שלט עם תמונת אביגדור ליברמן לפני הבחירות בספטמבר, 2019 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)

אתמול ניסו ליברמן ואנשיו לרמוז שהם עשויים לחבור לממשלת מיעוט שיקים גנץ בתמיכת העבודה, מרצ והמפלגות הערביות. אדרבא, אם ליברמן רוצה להתהפך אחרי ארבעים שנה שבהן הוא תוקף, ממדר, מתנכל ומסית נגד הציבור הערבי ומנהיגיו, יש לו הזדמנות פז לתקן את מעשיו. אבל זה לא יקרה.

בחזרה לבני גנץ. גם הוא תקוע. גנץ הוא היום האיש המדובר ביותר, כאמור, מועמד לראשות הממשלה שאבטחה רשמית מטעם הכנסת תתלווה אליו החל ממחר, אבל האופציות שלו מעטות יותר משל נתניהו. לנתניהו יש 55 מנדטים. לגנץ יש רק 44 מנדטים אפקטיביים.

בכחול-לבן השתיקו אתמול את המנהיגים ואת חברי הכנסת, כדי שלא יתראיינו ויפלטו שטויות, אבל קשה לדעת אילו דברי חוכמה יש להם לומר. איך הם יפצחו את גוש הימין? איך הם יושיבו את יאיר לפיד עם יעקב ליצמן? איך הם יפרקו את הליכוד ויעודדו שם מרד פנימי? איך הם ימשכו אליהם את ליברמן וגם את בנט ושקד? אם אין להם תשובות, אז אין כאן שאלה.

יאיר לפיד (צילום: גילי יערי/פלאש90)
יאיר לפיד (צילום: גילי יערי/פלאש90)

"אחרי החגים יתחדש הכל", כתבה נעמי שמר, "האוויר, העפר, המטר והאש. גם אתה תתחדש". אז גנץ מתחדש בתואר חדש, מעמד בכיר וסמלי סטטוס, אבל האפשרות לתרגם הכל לממשלה חדשה לא קיימת, לפחות לא ברגע זה.

ובינתיים: זו יכולה להיות השעה הגדולה או הקטנה גם של יאיר לפיד. לאורך חודשים, אולי שנים, לפיד טוען כי ברגע שהנשיא יטיל על מפלגתו את הרכבת הממשלה הכול פתוח, כי החרדים ילכו עם מי שמציע להם יותר. אפשר להתאים את התזה הזו למציאות החל מהיום בערב, כאשר המרכבה בידיו. 28 יום עומדים לרשותו לצורך העניין.

עוד 475 מילים
סגירה