פרשנות המו"מ הקואליציוני: למראית הדז'ה וו

וזו תהיה התמונה עד ה-21 בנובמבר, אז יחזיר גנץ את המנדט לנשיא המדינה: פגישות משא ומתן עקרות, פוליטיקאים מטיחים האשמות זה בזה, וכולם מדברים בסיסמאות תעמולה, למקרה שאכן נלך לסיבוב בחירות שלישי ● מדינת ישראל יצאה להפסקת פרסומות ותיכף תשוב

צוותי המו"מ של כחול-לבן והליכוד, היום בכפר המכבייה (צילום: אלעד מלכה)
אלעד מלכה
צוותי המו"מ של כחול-לבן והליכוד, בכפר המכבייה

צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול-לבן לא הגיעו אתמול (ראשון) לנהל דיאלוג; הם באו לריב. יריב לוין ועו"ד מיכאל ראבילו מהליכוד ישבו מול יורם טורבוביץ' ושלום שלמה מכחול-לבן בכפר המכבייה והכניסו להם על ההתנגדות למתווה הנשיא ועל ממשלת המיעוט שהם רוצים להקים עם הרשימה המשותפת. כחול-לבן התריסו באנשי הליכוד שהם מייצגים את "בלוק החסינות" של בנימין נתניהו.

הפגישה הזו הייתה הפרומו לפסגת נתניהו-גנץ מאוחר יותר. אף אחד לא נכח בחדר בקריה, כנראה, ולכן לא נדע אם השניים דיברו בצורה גלויה – כמו, למשל, נתניהו ונוני מוזס.

אם בכל זאת הייתה שם הקלטה, ייתכן ונשמע יום אחד את נתניהו מסביר לבני גנץ שהוא לא יכול להיות שנייה אחת מחוץ ללשכת ראש הממשלה, כי רק משם הוא יכול לנהל את המאבק בפרקליטות ואולי ללכת לעסקת טיעון. גנץ אולי ענה לו בכנות כי מתווה הנשיא מקובל עליו ועוד איך, אבל יש לו בעיה במפלגה שלו.

ראש ממשלת כחול-לבן הוא יאיר לפיד, אחרי שהקים קואליציה עם בוגי יעלון וגבי אשכנזי נגד מתווה הנשיא או כל פשרה אחרת שתאפשר לנתניהו להיות הראשון ברוטציה. גנץ הוא במיעוט במפלגה המשותפת (15 מנדטים לחוסן לישראל מול 18 ללפיד, יעלון ואשכנזי).

וכך נראה נשמע רב-שיח של חרשים, אם להשתמש בביטוי שהטיח מוזס בנתניהו בשיחות שהוקלטו בין השניים. אגב, מאז שידור ההקלטות בתוכנית "המקור" במוצאי שבת, איש בכחול-לבן לא תקף את נתניהו על הריקוד המושחת עם מוזס. גנץ ולפיד, יעלון ואשכנזי, עפר שלח וארנה ברביבאי מילאו את פיהם מים. גם בעבודה-גשר ובמחנה הדמוקרטי לא צייצו יותר מדי. ההסבר: אף אחד לא מרחם על נתניהו, אבל איש מהם לא רוצה להסתבך עם נוני מוזס. זו הציניות הפוליטית במיטבה.

מאז שידור "המקור", איש בכחול-לבן לא תקף את נתניהו על הריקוד המושחת עם מוזס. גנץ ולפיד, יעלון ואשכנזי, עפר שלח וארנה ברביבאי מילאו את פיהם מים. גם בעבודה ובמחנה הדמוקרטי לא צייצו יותר מדי

וזו תהיה התמונה עד ה-21 בנובמבר, אז יחזיר גנץ את המנדט לנשיא המדינה: פגישות משא ומתן עקרות, שבהן ימצאו הפוליטיקאים הזדמנות להטיח האשמות זה בזה, וכולם יחשבו קדימה על הקמפיין שלהם, אם אכן נלך לסיבוב בחירות שלישי. פה ושם יעלו גם הצעות פשרה רציניות או הזויות.

הצעה אחת של כחול-לבן, כך דווח היום בכאן ב', מדברת על ממשלת אחדות בלי החרדים, ואחרי ששתי המפלגות הגדולות יעבירו חוקים שהחרדים מתנגדים להם – הם יוזמנו להצטרף לממשלה. מעניין מי החרדים שיסכימו למתווה הזה ויאמינו בו. איך אמר לי פוליטיקאי חרדי? "אם גוש הימין כבר מתפרק, אנחנו יכולים ללכת עם כחול-לבן, בלי הליכוד. גנץ הרי מעדיף אותנו".

מילה אחרונה על אביגדור ליברמן. גם הוא ישב אתמול עם צוות המו"מ של כחול-לבן. גם הוא עושה קמפיין משלו ומחדד את ההבדלים בינו לבין האחרים בפרק האזרחי. היום יו"ר ישראל ביתנו צפוי לקיים מסיבת עיתונאים, בה יחזור על חוק הגיוס, מתווה הגיור וחוק המרכולים כדרישות עליהם הוא מתעקש מול החרדים.

אם ליברמן יחזור גם על התוכנית היומרנית שלו להקים ממשלת אחדות בין הליכוד, כחול-לבן וישראל ביתנו – זה כבר יישמע באמת כמו דיסק שחוק.

עוד 460 מילים
סגירה