הפלסטיני כארם קוואסמי, שנורה בגבו על ידי כוחות הביטחון הישראלים בתקרית שנלכדה במצלמה בשנה שעברה, יושב בגינת ביתו, בחברון, יום ראשון, 10 בנובמבר, 2019 (צילום: AP\ מג'די מוחמד)
AP\ מג'די מוחמד

בפרקליטות מחפשים את הפלסטיני שנורה בגבו - זמן ישראל מצא אותו

כראם קוואסמי, בן 22 מחברון, נורה בגבו לפני שנה וחצי על ידי כוח מג"ב ● מאז, חקירת האירוע דשדשה, עד אשר וידאו של התקרית פורסם בחדשות 13 ● עכשיו בפרקליטות טוענים כי הם מחפשים את כראם כדי לגבות ממנו עדות - אך לא מצליחים לאתרו ● אדם רזגון שוחח איתו

נציגי מערכת המשפט הישראלית אמרו השבוע (שני) כי הם רוצים לדבר עם הפלסטיני הצעיר שנורה בגבו עם כדור ספוג בשנה שעברה על ידי חייל מג"ב. אך כראם קוואסמי, בן 22, טוען כי בישראל לא באמת מנסים להשיג אותו, ומעלה האשמות חדשות נגד החיילים, אשר לדבריו גם פגעו בו עם רכבם והרביצו לו.

וידאו של קוואסמי כשהוא נורה בגבו בזמן שהוא מתרחק מחיילי מג"ב צץ בשבוע שעבר, ועורר זעם. ממשרד המשפטים נמסר אז כי בפרקליטות השלימו את החקירה באשר לירי, וכי בקרוב יוחלט האם להגיש כתב אישום סביב האירוע.

"לאחרונה, הקרבן זוהה ובשלב זה, החוקרים מנסים לארגן פגישה איתו כדי לאסוף את העדויות הזמינות", כך נמסר ממשרד המשפטים ביום שני, בנוסף להצהרה על כך שנעשו מאמצים – שלא צלחו – למציאת קוואסמי, תושב חברון.

בהודעת משרד המשפטים לא צוין כיצד זוהה קוואסמי, אך שמו דווח באופן נרחב בתקשורת בערבית ובאנגלית ביום שלפני כן.

"עדיין לא יצרו איתי קשר"

קוואסמי אמר לנו ביום שני כי הרשויות בישראל עדיין לא יצרו איתו קשר, אבל הוא יהיה מוכן לדבר איתן כל עוד הם יבטיחו את הביטחון שלו.

"אני מוכן לתקשר איתם, אבל הם צריכים להבטיח שאני אחזור הביתה בלי בעיות", הוא אמר לנו בראיון טלפוני. הוא הוסיף כי הוא לא מאמין שמשרד המשפטים באמת ובתמים פעל למצוא אותו מאז פתיחת החקירה.

"ישראל יכולה למצוא אותי באמריקה, אם הם היו רוצים. יש למשטרה ולממשלה שלה כמות עצומה של משאבים", הוא אומר, ומציין כי ישראל לקחה ממנו טביעת אצבע. "אני לא חושב שהם ניסו באופן רציני לאתר אותי".

"אני מוכן לתקשר איתם, אבל הם צריכים להבטיח שאחזור הביתה בלי בעיות.  ישראל יכולה למצוא אותי באמריקה. יש למשטרה ולממשלה שלה משאבים רבים. אני לא חושב שהם ניסו לאתר אותי באופן רציני"

קוואסמי אמר כי האירוע התרחש ב-25 במאי, 2018, אבל דווח באופן פומבי לראשונה בתחילת נובמבר, אז ערוץ 13 הציג קטע וידאו בן 26 שניות של הירי.

בסרטון, קבוצה של חיילים נשמעים כשהם צועקים על קוואסמי במנהרה במרכז הגדה המערבית לעזוב את האזור. כשהוא אוחז בתיק הגב שלו ובתעודת הזהות שלו, הוא ממשיך להתרחק כשידיו באוויר. מספר שניות לאחר מכן, אחד מהחיילים יורה כדור ספוג לעברו והוא נופל על הקרקע, כשהוא זועק בכאב.

כוחות הביטחון הישראלים משתמשים לרוב בכדורי גומי בעלי קצוות מספוג לפיזור הפגנות או קבוצות של זורקי אבנים. הכדורים אמורים להיות לא קטלניים, אך הם נורים במהירות גבוהה וגורמים לפציעה חמורה.

בסרטון, קבוצה של צועקים על קוואסמי לעזוב את האזור. כשהוא אוחז בתיק ובתעודת הזהות שלו, הוא ממשיך להתרחק כשידיו באוויר. מספר שניות לאחר מכן, אחד מהחיילים יורה כדור ספוג לעברו והוא נופל על הקרקע

קוואסמי, לעומת זאת, טען כי הווידאו הראה את חלק מאותו יום, בו חיילי משמר הגבול עצרו והרביצו לו לפני שירו בו, לכאורה ללא סיבה.

הוא אומר כי הוא בא במגע לראשונה עם חיילים מג"ב ליד א-זעיים, כפר פלסטיני מחוץ לירושלים, שם הוא אמר כי הוא חיפש עבודה בתחנת דלק.

הפלסטיני כארם קוואסמי, שנורה בגבו על ידי כוחות הביטחון הישראלים בתקרית שנלכדה במצלמה בשנה שעברה, בריאיון בחברון, יום ראשון, 10 בנובמבר, 2019 (צילום: AP\ מג'די מוחמד)
כארם קוואסמי, בריאיון בחברון, יום ראשון, 10 בנובמבר, 2019 (צילום: AP\ מג'די מוחמד)

"הייתי בדרך הביתה כשהם פגעו בי עם הג'יפ שלהם. הם עצרו אותי והביאו אותי מספר קילומטרים משם, שם הם החלו לתקוף אותי", אומר קוואסמי, בוגר האוניברסיטה הפוליטכנית הפלסטינית בחברון, העובד בחנות לצורכי בנייה.

"הם הכו בי בכל מקום. זה היה כואב בצורה שלא תיאמן". לאחר יותר משלוש שעות, קוואסמי אמר כי הכוחות נתנו לו את תעודת הזהות שלו והורו לו לעזוב.

"הלכתי, וכשהבטתי לאחר ראיתי שלושה חיילם מכוונים את הרובים שלהם אליי", הוא אמר ל-AP. "הייתי מבועת. הלכתי לאט, והלב שלי דפק במהירות. אחד מהם ירה בי, נפגעתי בגב. נפלתי וחשבתי שאני עומד למות. התחלתי להתפלל ועצמתי את העיניים שלי".לדבריו, הוא היה יכול לשמוע אותם צוחקים לאחר שפגעו בו.

הוא מספר כי שכב על הקרקע מספר דקות, בזמן שחיילי המג"ב צעקו עליו לעזוב את המקום וירו כדורים מסביבו. "לאחר חמש דקות, קמתי והלכתי במשך שעה לענאתא, שם חיפשתי מונית לבית החולים בחברון", הוא אומר.

משטרת ישראל לא הגיבה לבקשה לקבלת תגובה באשר לטענות של קוואסמי על ששוטרי מג"ב פגעו בו עם הג'יפ שלהם והרביצו לו. אך בתגובה לסרטון, משמר הגבול מסר כי "אנחנו רואים את התקרית שארעה לפני שנה וחצי בחומרה".

עוד נאמר בהודעה כי החיילת, אשר חשודה בתור זו שירתה את כדור הגומי, הודחה ממשמר הגבול והועברה לצה"ל להשלמת שירותי הצבאי.

במשפט שלה באוקטובר, שופט מחזו ירושלים אלעד פרסקי אמר כי נראה שהיא זו שירתה בפלסטיני ב"תור צורה של בידור מפוקפק", עורך הדין שלה הכחיש כי היא ירתה את כדור הגומי, לפי "הארץ". הקליפ שהודלף לא מראה מי ירה בקוואסמי.

במקביל, ערוץ 13 דיווח בתחילת נובמבר על כך שחייל מג"ב התגאה בכך שירה בפלסטיני בהודעת טקסט בפני חברתו. חיילים נוספים הועברו מתפקידם, כך נטען ממג"ב בשבוע שעבר, תוך הדגשה כי התקרית הייתה "יוצאת דופן ולא מאפיינת את הפעולות של משמר הגבול להגנה על ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה".

הפלסטיני כארם קוואסמי, מביט בווידיאו שצולם על ידי איש כוחו תהביטחון, המראה כיצד הוא נורה בגבו על ידי כוחות הביטחון הישראלים בתקרית בשנה שעברה, בגינת ביתו, בגדה המערבית, חברון, יום ראשון, 10 בנובמבר, 2019 (צילום: AP\ מג'די מוחמד)
קוואסמי מביט בווידאו המראה כיצד הוא נורה בגבו, יום ראשון, 10 בנובמבר, 2019 (צילום: AP\ מג'די מוחמד)

"לא הייתה לי סכין"

קוואסמי אמר כי הוא לא ידע מדוע המג"בניקים עצרו אותו בתחילה, אך ציין ששמע אותם מדברים על סכין. "שמעתי אותם, אבל לא הייתה לי סכין, ולא באמת יכולתי להבין אותם משום שרוב מה שאמרו היה בעברית", הוא אמר. הוא הוסיף כי הוא כמעט והחלים מהפציעות מהתקרית, בעיקר חבלות ברגליו, גבו וכתפיו.

עמית גילוץ, דובר בצלם, אומר כי הרשויות בישראל לא נוהגות לגבות עדויות מקרבנות פלסטינים. "הם לרוב לא עושים את זה", הוא אומר. "זו רק דוגמה אחת לאופן הפגום בו פועלות אותן חקירות לכאורה".

"שמעתי אותם, אבל לא הייתה לי סכין, ולא באמת יכולתי להבין אותם משום שרוב מה שאמרו היה בעברית", הוא אמר. הוא הוסיף כי הוא כמעט והחלים מהפציעות מהתקרית, בעיקר חבלות ברגליו, גבו וכתפיו

מאז שהסרטון פורסם, קוואסמי קיבל שיחות מאנשים בגדה ומחו"ל. "לדעתי זה חשוב שכולם מבינים שדברים כאלו קורים כל הזמן בפלסטין, אבל אנשים יכולים לראות בפועל מה קרה הפעם, משום שהווידאו התפרסם באופן מקרי".

עוד 874 מילים
סגירה