בני גנץ (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
AP Photo/Oded Balilty

אם מישהו קיווה שפסגת נתניהו-גנץ תניב ברגע האחרון פריצת דרך לממשלת אחדות, באה ההודעה הצוננת אחרי הפגישה שארכה כשעה בלבד והבהירה: העסק גמור ● בכירי כחול-לבן נשמעו בלילה מיואשים: "נתניהו לא מוכן לוותר על כלום" ● בעוד שעות ספורות, יחזור המנדט לנשיא ● בכנסת הזו, גנץ כבר לא יהיה ראש ממשלה ● זה עכשיו או ממשלת ימין-ליברמן - או בחירות ● פרשנות

את אווירת הדיכאון בכחול-לבן אפשר היה להרגיש לאורך כל הלילה. אם מישהו קיווה שם כי פסגת בנימין נתניהו-בני גנץ אמש תניב ברגע האחרון פריצת דרך לממשלת אחדות, באה ההודעה הצוננת אחרי הפגישה במשרד ראש הממשלה וחיזקה למעשה את מה שהיה ידוע מראש: הסיכוי נמוך עד לא קיים.

הבכירים בכחול-לבן נשמעו מיואשים. "נתניהו לא מוכן לוותר על כלום", אמר אחד מהם לזמן ישראל. "הוא מתעקש על שנה ראשונה ברוטציה. הוא לא מתפשר בנושא הנבצרות, שאף אחד לא מבין מתי היא מתחילה ומתי היא נגמרת. הוא לא  מוכן לוותר על החסינות.

"אם נתניהו היה מקבל את התנאים האלה, גנץ אולי היה מניף חרב וחותך את כחול-לבן. אבל אין לו סיבה. גם מי שרוצה אצלנו ללכת לאחדות – לא קיבל מנתניהו את האופציה", סיכם הבכיר.

"אם נתניהו היה מקבל את התנאים האלה, גנץ אולי היה מניף חרב וחותך את כחול-לבן. אבל אין לו סיבה. גם מי שרוצה אצלנו ללכת לאחדות – לא קיבל מנתניהו את האופציה"

גם הסרטון של נתניהו, שהופץ במהלך הפגישה שלו עם גנץ, נראה לאנשי כחול-לבן כמו תרגיל בחירות או חלק ממשחק ההאשמות. נתניהו קרא לכחול-לבן להישען על הצהרת הממשל האמריקאי שמכירה בחוקיות ההתנחלויות ולהחיל את הריבונות על בקעת הירדן. עכשיו הוא יוכל להאשים את כחול-לבן בפספוס מדיני היסטורי, מינוח שהוא אוהב להשתמש בו בימים האחרונים.

הפעילות הפוליטית האינטנסיבית במהלך אתמול (שלישי) עוררה רושם שיש אירוע רציני. ראשי המפלגות נועדו ביניהם, נשיא המדינה נפגש עם כולם, משלחות של הליכוד וכחול-לבן ישבו אלה עם אלה. אבל כפי שזה נראה, גנץ יחזיר הלילה את המנדט לנשיא המדינה. נתניהו כמובן ינשום לרווחה. המשוכות יעברו לחברי הכנסת למשך 21 הימים הבאים, אלא אם תחול הפתעה מרעישה במשך היום.

המצב החדש נוח יותר לנתניהו. יש לו גם יתרון מבני. נתניהו מחזיק 55 חברי כנסת והוא קרוב יותר להגשים את המטרה. בלוק הימין חזק. לגנץ יש 44 חברי כנסת, ולא כולם סרים למרותו. זה לא רק יאיר לפיד, בוגי יעלון וגבי אשכנזי. גם יו"ר העבודה עמיר פרץ ויו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ הודיעו אתמול שהם לא רוצים לשבת תחת נתניהו.

המצב החדש נוח יותר לנתניהו. יש לו גם יתרון מבני. נתניהו מחזיק 55 ח"כים והוא קרוב יותר להגשים את המטרה. בלוק הימין חזק. לגנץ יש 44 חברי כנסת, ולא כולם סרים למרותו

גנץ המאוכזב נותר בלי הרבה אפשרויות בשלושת השבועות הקרובים. הוא יוכל להתנחם בעובדה שקיבל מנדט והיה המועמד להרכיב את ממשלת ישראל, אפשרות שרק מעטים זכו לה בתולדות המדינה.

יכול להיות שיצטרך ללמוד ולשנן היטב את התרגילים הפוליטיים שעשה לו נתניהו, מהרגע שהקים את גוש ה-55, דרך מינוי נפתלי בנט לשר הביטחון, ועד הגל התקשורתי האדיר שהקים נגד ממשלת מיעוט שלא הייתה קיימת. גנץ כנראה עוד לא השתלב בליגת התככים הבכירה הזו.

עכשיו העיניים נשואות לשועל הפוליטי הרציני שנותר בשטח. אביגדור ליברמן יכנס מסיבת עיתונאים היום בצהריים בכנסת. אחרי שאופציית ממשלת המיעוט התבררה כפיקציה שאינה קיימת, אין לו באמת איום ממשי על נתניהו. אם הוא לא יכול לנצח אותו – אולי יצטרף אליו.

מקורב לליברמן שלח לי טקסט אפשרי לנאום שלו היום. "טוב, מאז הבחירות עשיתי מאמצים אדירים להקים ממשלת אחדות. הלכתי בקו שהתווה נשיא המדינה. ניסיתי הכל. לצערי הרב, בכחול-לבן לא היו מוכנים לקבל את מתווה הנשיא. ראש הממשלה, מצידו, לא הסכים לפרק את הבלוק שהקים.

"אמרתי לפני כמה ימים שכל אחד לנפשו. גם אני לנפשי. אעשה עוד מאמץ להקים ממשלה רחבה במהלך 21 הימים הנותרים. אם זה לא ילך, אשתמש בבחירה שנותרה לי, רק כדי למנוע בחירות אסוניות על עם ישראל".

או במלים אחרות: המנדט עובר מגנץ לידיו של ליברמן.

עוד 544 מילים
סגירה