• סופר ישראלי עיראקי אבו מאזן כתבה של אדם – להשלים קרדיטים וכיתובים לפני פרסום (צילום: Courtesy, עידית שמר)
    Courtesy, עידית שמר
  • יהודים עיראקים מגיעים לשדה התעופה לוד ב-1 במאי, 1950 (צילום: לע"מ\בראונר טדי)
    לע"מ\בראונר טדי
  • הסופר הישראלי המנוח ממוצא עיראקי, יצחק בר משה (צילום: Courtesy, עידית שמר)
    Courtesy, עידית שמר
  • נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס במפגש עם בני משפחתו של יצחק בר משה, במשרד הנשיאותי של הרשות הפלסטינית ברמאללה ב-16 בנובמבר, 2019 (צילום: באדיבות עידית שמר)
    באדיבות עידית שמר

הרומן של אבו-מאזן מדוע יו"ר הרשות התאהב בספר ישראלי

הברנז'ה הספרותית כבר מתפעלת מההחלטה של מחמוד עבאס להדפיס מחדש ולהפיץ ספר ישן של יצחק בר משה על יהדות עיראק ● לטענת עבאס, הספר מראה כי ישראל פעלה להחמרת מצב היהודים שם כדי לזרז את עלייתם ● בישראל שוללים את הטענה, אך בתו של הסופר מברכת על המחווה ● "עבאס התרגש עד דמעות כשקרא את הספר"

נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, יזמין עותקים חדשים מרומן של סופר ישראלי מנוח יוצא עיראק, ויפיץ אותם לקוראים ברשות ובארצות ערב, כך אומר זיאד דרוויש, חבר הוועד הפלסטיני לקשר עם החברה הישראלית מטעם אש"ף.

דרוויש אמר את הדברים השבוע, יום לאחר שעבאס אירח חמישה מחברי המשפחה של הסופר, יצחק בר משה, במטה הרשות הפלסטינית ברמאללה.

"הנשיא מתכנן להדפיס מחדש את הספר Exodus from Iraq בערבית, משום שהוא רוצה ליידע את הפלסטינים, הערבים וכל השאר באשר ליהודים של העולם הערבי. הוא רוצה שהם ידוע מה קרה להם בעיראק, אבל גם במעברות בישראל", אמר דרוויש, בן דודו של המשורר מחמוד דרוויש, שהיה בקשר חברי עם בר משה.

"עבאס אמר כי בפעם הראשונה שבה הוא קרא את הספר הוא גר בסוריה, ושהספר גרם לו לבכות. הוא אמר שלדעתו זה ספר חשוב, משום שהוא מראה כיצד הסבל של היהודים העיראקים אינו שונה מזה של העם הפלסטיני"

"עבאס אמר למשפחה כי בפעם הראשונה שבה הוא קרא את הספר הוא גר בסוריה, ושהספר גרם לו לבכות. הוא אמר שלדעתו זה ספר חשוב, משום שהוא מראה כיצד הסבל של היהודים העיראקים אינו שונה מזה של העם הפלסטיני", הוסיף דרוויש, וציין כי הוא מתכנן לחלק עותקים מהספר לכמה שיותר אנשים.

דרוויש אומר כי הן המשפחה של בר משה והן "ועד עדת הספרדים", שהדפיס במקור את הספר, נתנו לעבאס רשות להדפיס מחדש של הספר.

לאחר שהיוזמה יוצאת הדופן של עבאס פורסמה באתר האינטרנט של מגזין +972 ובאתר שיחה מקומית, ועוררה התרגשות בברנז'ה הספרותית, יצאנו בעקבות שורשי הקשר בין שני האישים – עבאס ובר משה – שמעולם לא נפגשו.

הסופר הישראלי המנוח ממוצא עיראקי, יצחק בר משה (צילום: Courtesy, עידית שמר)
הסופר הישראלי המנוח ממוצא עיראקי, יצחק בר משה (צילום: Courtesy, עידית שמר)

על איזה ספר מדובר?

ועד עדת הספרדים הוציא את הספר לראשונה בשנות ה-70 בערבית והוא תורגם לאחר מכן לעברית, תחת שם "יציאת עיראק".

הספר מתייחס להיסטוריה של הקהילה היהודית בעיראק וההגירה שלה לישראל, כך אומרת עידית שמר, 58, בתו של בר משה. "הוא מתאר סיפורים אישיים של המשפחה, השכנים והחיים בעיראק, ומדבר על האופן שבו יהודים התלבטו לגבי יעד ההגירה – האם להגיע לישראל, אנגליה או מקום אחר", סיפרה שמר.

שמר ציינה גם כי אביה לא האמין שמרבית העולים מעיראק עשו זאת מטעמים ציוניים. "הספר גם דן במידע היסטורי ופוליטי ויחסים יהודים-מוסלמים, ונוקט בעמדה ביקורתית כלפי הציונות, ומכיר בסבל הפלסטיני", הוסיפה.

ההיסטוריה של יהודי עיראק מגיעה עד בבל, לפני עליית האסלאם, והקהילה שרדה מספר רב של כובשים שהחליפו אחד את השני.

שמר ציינה גם כי אביה לא האמין שמרבית העולים מעיראק עשו זאת מטעמים ציוניים. "הספר גם דן במידע היסטורי ופוליטי ויחסים יהודים-מוסלמים, ונוקט בעמדה ביקורתית כלפי הציונות, ומכיר בסבל הפלסטיני", הוסיפה

עד 1910, היהודים היוו כרבע מהאוכלוסייה של בגדד. אבל מהומות בהשראת הנאצים ב-1941, הידועות בתור פרהוד, הובילו למותם של 180 יהודים והיו חלק מסיבה לכך שהאוכלוסייה עזבה את המדינה. בתחילת שנות ה-50 , בזמן שהם נאלצים לוותר על האזרחות ועל נכסיהם, ברחו מעיראק כ-120 אלף יהודים.

יהודים עיראקים רבים, שהגיעו אז לישראל, נקלטו בתנאים קשים במעברות,  מה שהוביל לטענות על אפליה מצד חברי הקהילה.

יהודים עיראקים מגיעים לשדה התעופה לוד ב-1 במאי, 1950 (צילום: לע"מ\בראונר טדי)
יהודים עיראקים מגיעים לשדה התעופה לוד ב-1 במאי, 1950 (צילום: לע"מ\בראונר טדי)

התיאוריה של עבאס

עבאס, שכתב כמה ספרים בעצמו, טען בעבר כי ישראל – בתיאום עם הרשויות בעיראק ובבריטניה – הובילה לאלימות נגד היהודים בעיראק, כדי לעודד אותם להגר למדינה היהודית הצעירה ובכך להגדיל את האוכלוסייה שלה.

ב-2012, הוא כתב מאמר בנושא, ובו ציטט לדבריו תיאורים מהספר של בר משה על אפליית יהודי עיראק בארץ. "בן גוריון יישם את מה שקיווה לו כאשר שלח את השליחים שלו לעיראק ולמרוקו על מנת לעקור משם את היהודים בכוח ובהרג, כדי להביא מאות אלפים מהם לישראל", כתב יו"ר הרשות הפלסטינית.

עם זאת, היה לנו קשה למצוא השבוע מישהו בישראל שיאשר את נכונות הדברים. ההיסטוריון תום שגב אומר כי הוא לא מכיר אף עדות המגבה את טענות עבאס. יו"ר הכנסת לשעבר, שלמה הילל, שהיה שותף מרכזי להעלאת יהודי עיראק וזכה בפרס ישראל על תרומתו למדינה, טוען כי הן מפוברקות.

"הטענה של עבאס שגויה לחלוטין והיא שקר. יהודים בעיראק נעצרו, נהרגו והורחקו ממקום עבודתם. היו גם הפגנות נגדם. הם חיו בתנאי מחייה קשים מאוד", אמר לנו הלל, היום בן 96, בשיחת טלפון. "אז הם ברחו".

עבאס, שכתב כמה ספרים בעצמו, טען כי ישראל – בתיאום עם הרשויות בעיראק ובבריטניה – הובילה לאלימות נגד היהודים בעיראק, כדי לעודד אותם להגר למדינה היהודית ובכך להגדיל את האוכלוסייה שלה

במאמר מ-2007, ראובן שניר, פרופסור לספרות ערבית באוניברסיטת חיפה, כתב כי ספרו של בר משה טוען שהרשויות בעיראק היו האחראיות לבריחת היהודים.

"הקורא מובל למסקנה כי ההגירה היהודית כלל לא הייתה התוצאה של מניע פנים-ציוני אצל חלק מהיהודים העיראקים, אלא התוצאה של טיפשות מוחלטת ועיוורות מצד חלק מהרשויות העיראקיות באותה תקופה והמדיניות חסרת הראייה קדימה, ואופורטוניזם ציני", כתב במאמר שפורסם ב-Middle East Studies. "נראה שהם השתמשו ביהודים בתור שעיר לעזאזל עבור הבעיות והכישלונות שלהם, על מנת להגן על עצמם מהכעס של העם שלהם בעצמו".

נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס במפגש עם בני משפחתו של יצחק בר משה, במשרד הנשיאותי של הרשות הפלסטינית ברמאללה ב-16 בנובמבר, 2019 (צילום: באדיבות עידית שמר)
עבאס במפגש עם בני משפחתו של בר משה, במשרדו ברמאללה ב-16 בנובמבר, 2019 (צילום: באדיבות עידית שמר)

עלילות בר משה

בר משה ומשפחתו עזבו את בגדד ב-1950, לאחר ששניים מחבריו הטובים נעצרו ונתלו על ידי הרשויות בעיראק בעוון מעורבות בפעילויות ציוניות וקומוניסטיות – כך על הבת, שמר, מוזיקאית המתגוררת בירושלים. באותה עת, אביה היה בן 23.

לאחר שהגיע לישראל, בר משה ייסד את "אל-אנבא", עיתון בשפה הערבית, ומאוחר יותר היה מנהל בקול ישראל בערבית. לאחר חתימת הסכם השלום עם מצרים, הוא שימש כנספח העיתונות והתרבות בשגרירות ישראל בקהיר. הוא כתב עשרה ספרים בערבית, ושלושה מהם תורגמו לעברית.

דרוויש אמר כי עבאס סיפר למשפחה של הסופר הישראלי, כי הוא זוכר כיצד צפה בבר משה משמש כמתורגמן, בפגישה בין אנואר סאדאת למנחם בגין ששודרה בטלוויזיה. "הוא אמר להם שהיכולות של בר משה בערבית מצוינות", ציין דרוויש.

עבאס סיפר למשפחה של הסופר הישראלי, כי הוא זוכר כיצד צפה בבר משה משמש כמתורגמן, בפגישה בין אנואר סאדאת למנחם בגין ששודרה בטלוויזיה. "הוא אמר להם שהיכולות של בר משה בערבית מצוינות"

ב-2003, בר משה אמר למגזין "הכיוון מזרח" כי הוא העדיף לכתוב בערבית משום שהרגיש מחובר יותר לשפה, על פי +972.

ההחלטה להדפיס ולהפיץ את הספר בערבית, עשויה להפיח בו חיים חדשים. כיום, מציאת בערבית של "יציאת עיראק" היא משימה מפרכת. "יש לי חבר שמצא עותק בחנות יד שנייה, אבל קשה מאוד לאתר עותק כזה", אומרת שמר.

בגדד, אהובתו

דרוויש אמר כי הן המשפחה של בר משה והן ועד עדת הספרדים העניקו לעבאס את האישור להדפיס מחדש את הספר. הוא גם אמר כי במהלך השנים האחרונות, עבאס הזמין 500 עותקים של "בגדד, אהובתי" מאת שמואל מורה, סופר ישראלי נוסף ממוצא עיראקי, וחילק אותם לפלסטינים ולדוברי ערבית אחרים.

שמר אמרה כי אביה, שנפטר ב-2003, מעולם לא פגש את עבאס, אבל אמרה כי לדעתה השניים היו יכולים להפוך לחברים טובים. "הלוואי שהוא היה יכול להיות שם כדי לפגוש את עבאס", היא אומרת. "היה להם הרבה על מה לדבר".

שמר אמרה כי בר משה עזב בסופו של דבר את ישראל בשנותיו האחרונות, בעקבות ההתפכחות שלו בנוגע למצב הפוליטי. "ליבו נשבר לאחר מותו של רבין והוא לא היה יכול לשאת את זה", היא אמרה

בשנים האחרונות, עבאס אירח משלחות של ישראליות ממדינות ערביות במשרד הנשיא של הרשות הפלסטינית. בנובמבר 2016, הוא סיפר לקבוצה של ישראלים שהיו ברובם ממוצא עיראקי: "כשאני מברך אתכם, אני מרגיש שאני מדבר עם המשפחה שלי. מחברות בינינו הציביליזציה, התרבות והשפה שאנחנו חולקים".

שמר אמרה כי בר משה עזב בסופו של דבר את ישראל בשנותיו האחרונות, בעקבות ההתפכחות שלו בנוגע למצב הפוליטי. "ליבו נשבר לאחר מותו של רבין והוא לא היה יכול לשאת את זה", היא אמרה.

"הוא עבר למנצ'סטר בבריטניה, אבל היה דבוק לרדיו שם, ועקב באופן מתמשך אחרי מה שקרה בישראל. הוא תמיד חי בגופו במקום אחד ובנפשו במקום אחר".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הדברים נכונים, חווינו על בשרנו את הפציעה הקשה שאחי שמעיה פרץ= פכרי ז"ל מהפצצה שהניחו אנשי המחתרת הציונית ב בפתח הכניסה לבית הכנסת ע"ש מסעודה שם טוב בגדד,אבי מורי ורבי דניאל השתייך לאותה... המשך קריאה

הדברים נכונים, חווינו על בשרנו את הפציעה הקשה שאחי שמעיה פרץ= פכרי ז"ל מהפצצה שהניחו אנשי המחתרת הציונית ב בפתח הכניסה לבית הכנסת ע"ש מסעודה שם טוב בגדד,אבי מורי ורבי דניאל השתייך לאותה המחתרת בבגדד.

עוד 1,142 מילים ו-1 תגובות
סגירה