פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראשי מועצת יש"ע (צילום: קובי גדעון/לע״מ)
קובי גדעון/לע״מ

מסע ההישרדות של נתניהו תלוי בברית עם המתנחלים

פרסום ראשון: מה ארע במפגש ראש הממשלה עם ראשי המתנחלים ביום חמישי ● מה נתניהו הקריא לנוכחים ● אילו כספים והבטחות חילק להם ● ואיך כל זה קשור למאמציו של נתניהו להישאר בבלפור ● פרשנות

עד היום כיהנו בישראל 11 ראשי ממשלה לשעבר. נהוג לומר כי כולם סיימו את תפקידם בצורה רעה, לעתים מחפירה; הם עשו את זה במפתיע; והם לא השאירו אחריהם יורש.

בנימין נתניהו הולך בדרך המוכרת הזו, אבל עד שיגיע, אם יגיע, לרגע הפרישה, הוא נותן פייט. מי שנפגש אתו בסוף השבוע לא התרשם שהוא בדיכאון, אחרי שהוגש נגדו כתב אישום חמור, והוא גם לא מתכוון לעזוב את הבית ברחוב בלפור פינת סמולנסקין כל כך מהר. נתניהו ממוקד במאבק שלו, מהדק בריתות, ומחפש את כל דרכי ההישרדות שישאירו אותו על כיסא ראש הממשלה, לפחות עד הבחירות הבאות שלהן הוא כנראה מייחל.

ביום חמישי בלילה ישב נתניהו עם ראשי מועצת יש"ע. אוכלוסיית המתנחלים היא התומכת הגדולה ביותר שלו, הרבה לפני החרדים. נתניהו יודע את זה. לשניהם יש עכשיו אינטרס מובהק במאבק נגד רשויות החוק ומוסדות המשפט.

המתנחלים בטווח הארוך לא רוצים כאן מערכות משפט שעלולות לטרפד את סיפוח השטחים בתנאי אפרטהייד. אין בג"ץ שיסכים לחוסר שוויון אזרחי בתוך מדינה אחת. ח"כ מוטי יוגב רוצה לעלות עם טרקטור די-9 על בית המשפט העליון. נתניהו עדיין לא הגיע לשם, אבל מי יודע?

בינתיים נתניהו נמצא בעיצומו של קמפיין נגד הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה, שגם אותם המתנחלים לא מחבבים (אביחי מנדלבליט הוא אחד המתנגדים החריפים לחוק ההסדרה).

היום שני הצדדים שבויים בשמחה זה בידי זה, וגם מנצלים היטב את החיבור הזה. למתנחלים, למשל, הייתה לאורך זמן רב בעיה לא פתורה עם אמבולנסים ומרכזי חוסן. ביום חמישי בבוקר טלפן אליהם מנכ"ל משרד ראש הממשלה. אחר הצהריים הם כבר היו אצלו. בערב, לפני הפגישה עם נתניהו, הבעיה נפתרה. היום תאשר הממשלה העברת מענק ביטחוני של 44 מיליון שקל להתנחלויות.

ביום חמישי בבוקר טלפן אליהם מנכ"ל משרד ראש הממשלה. אחר הצהריים הם כבר היו אצלו. בערב, לפני הפגישה עם נתניהו, הבעיה נפתרה. היום תאשר הממשלה העברת מענק ביטחוני של 44 מיליון שקל להתנחלויות.

נתניהו קיבל את ראשי המתנחלים במאור פנים. הם מצאו אותו מעיין בספר שקיבל מסופר בריטי שגם צירף לו הקדשה. את שמו של הסופר לא הצלחתי לברר. נתניהו החל לקרוא באזני אורחיו קטעים שהם אהבו לשמוע על ארגונים וגופים ציבוריים לא נבחרים שאינם פתוחים לביקורת.

"הארגונים הללו הופכים למילייה בפני עצמם, אליטה שחושבת שהכול נמצא אצלה ביד", תרגם נתניהו וכיוון לפרקליטות המדינה. "הם ממנים ומשכפלים את עצמם, מנהלים אורח חיים פנימי ומעצימים את הבידול מהחברה. בהמשך הם הופכים לכת סגורה, שמחליטה בניגוד לתפיסות העולם של הציבור".

שעת סיפור עם בנימין נתניהו. ראש הממשלה מקריא לראשי מועצת יש
שעת סיפור עם בנימין נתניהו. ראש הממשלה מקריא לראשי מועצת יש"ע מתוך ספר שקיבל

ראשי המתנחלים התמוגגו ונתניהו עבר לפוליטיקה. ראש הממשלה התעקש שהוא מעוניין בממשלת אחדות, למרות שאני משוכנע שהוא חותר לבחירות חדשות. "אני אהיה שנה, אחר כך גנץ", אמר נתניהו, והבהיר גם מה הוא חושב על כל רעיונות הסרק שעפים באוויר. בקיצור, לא שלושה ולא ארבעה חודשים שבהם הוא לכאורה יתחיל את הקדנציה, עד שיוחלף.

"אני רוצה ימין חזק בתוך האחדות הזו", הרגיע נתניהו את מי שחושש משבירת גוש הימין. נתניהו תקף את יאיר לפיד שעוצר לדבריו את המהלך, מכיוון שהוא דואג לרוטציה של עצמו. "הוא רוצה להיות ראש ממשלה", אמר נתניהו. אגב, מקורבים לבני גנץ נוטים להסכים עם נתניהו בעניין הזה.

נתניהו תקף את יאיר לפיד שעוצר לדבריו את המהלך, מכיוון שהוא דואג לרוטציה של עצמו. "הוא רוצה להיות ראש ממשלה", אמר נתניהו. אגב, מקורבים לגנץ נוטים להסכים בעניין הזה

ראש הממשלה התייחס גם לאביגדור ליברמן. נדמה היה שגם הוא קצת מבולבל אחרי ההצהרות האחרונות של ליברמן, שרמזו על האפשרות שיחזור לגוש הימין. אולי זה בעצם מה שליברמן רוצה, להתל בנתניהו. "הוא בא בדרישות לחרדים. הם מתקרבים זה לזה, ואז זה מתרחק. אין חיבור. אנחנו לא יודעים אם זה משחק או אמיתי", הודה נתניהו.

ומה עם גדעון סער? "אי אפשר להחליף אותי בליכוד", הודיע נתניהו והניף שתי ידיים באוויר, סימן לביטול. "יש לי סקרים. הם לא ילכו אחריו", הוסיף.

הפגישה הסתיימה בהצהרת מחויבות נוספת של ראשי המתנחלים לנתניהו. הוא הבטיח להם ריבונות בבקעת הירדן ("הכל מוכן, צריך רק ממשלה"), אבל היה עמום בעניין החלת החוק הישראלי על היישובים ביהודה ושומרון ("אנחנו עכשיו רק מבזבזים זמן. בממשלת מעבר אי אפשר לעשות כלום").

לפני שנפרדו ביקש נתניהו להראות לאורחיו סרטון: הפגנה של פעילי שמאל נגד מנדלבליט בפתח תקווה, במהלכה הושמעו דברי בלע, איומים ונאצות שאינם ראויים לפרסום. "על זה הם לא מדברים", אמר נתניהו. "את הקיצונים שלנו הם שמים בפריים-טיים", התלונן ראש הממשלה.

גם בעניין הזה המתנחלים הסכימו אתו. הם הזכירו לו כי שישה ראשי רשויות מיהודה ושומרון השתתפו בהפגנה ברחבת מוזיאון תל אביב. "אנחנו בסדר איתך. תשמור על האגפים האחרים שלך", הציע לו אחד מהם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 686 מילים ו-1 תגובות
סגירה