גלעד ארדן (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90

השר לבטחון פנים בדילמה - אולי אחת הקשות שליוותה אותו אי פעם ● ארדן, אחד הבכירים האהודים בליכוד, קרוע בין תמיכה בראש ממשלה שלא סובל אותו לבין תמיכה במועמד שהוא עצמו לא אוהב ● פרשנות

שנתו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן נודדת בלילות. הוא בדילמה – אולי אחת הקשות שליוותה אותו אי פעם. השכל הולך מכות עם הרגש.

לפי הראש, הוא צריך להתייצב בכל הכוח לצדו של בנימין נתניהו בפריימריז על ראשות הליכוד, שנקבעו ל-26 בדצמבר. הרי אין הרבה סיכוי שראש הממשלה יפסיד את מרוץ החיים הזה בליכוד. אולי אין סיכוי כזה בכלל. לכן אף אחד לא רוצה להצטרף לכישלון.

מצד שני, הלב אומר ללכת עם גדעון סער. ארדן הרי לא יכול ולא רוצה לשים בקלפי של הליכוד פתק עם שמו של נתניהו. האיבה בין השניים גדולה, בעיקר השנאה שרוחש נתניהו לארדן. לראש הממשלה יש סיבות טובות וגם רעות.

גלעד ארדן וגדעון סער (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
גלעד ארדן וגדעון סער (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

בספטמבר 2014, כאשר הודיע גדעון סער שהוא יוצא לפסק זמן, ביקש ארדן את תיק הפנים שהתפנה יחד עם תיק התקשורת שבו כיהן. נתניהו סירב לתת לו שני תיקים. בעדותו במשטרה בתיק 4000 אמר ראש הממשלה כי "התיאבון של גלעד הוא בלתי נלאה".

ארדן מונה לשר הפנים במקום סער ועזב את התקשורת אחרי שנה ומשהו. בעדותו הקשה במשטרה טען ארדן כי יו"ר בזק שאול אלוביץ' לא רצה אותו כשר התקשורת. ארדן, אחד מעדי התביעה נגד נתניהו, יידרש לחזור על דבריו גם בבית המשפט, אם וכאשר. זה לא מסייע לו אצל נתניהו.

בעדותו הקשה במשטרה טען ארדן כי יו"ר בזק שאול אלוביץ' לא רצה אותו כשר התקשורת. ארדן, אחד מעדי התביעה נגד נתניהו, יידרש לחזור על דבריו גם בבית המשפט, אם וכאשר. זה לא מסייע לו אצל נתניהו

נתניהו הציע לארדן את התיק לביטחון הפנים אחרי בחירות 2015. ארדן טען כי מדובר בתיק ללא סמכויות ונשאר מחוץ לממשלה זמן קצר, למרות שזכה במקום הראשון בפריימריז בליכוד. בהמשך הוא התרצה ולקח את התיק, אבל אז באו צרות נוספות. לרוע מזלו, נתניהו התחיל לצבור תיקים פליליים. השילוב של שר המשטרה עם ראש ממשלה שמסובך עם המשטרה היה קטלני.

בנימין נתניהו וגלעד ארדן ב-23 בנובמבר 2015 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
בנימין נתניהו וגלעד ארדן ב-23 בנובמבר 2015 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

ארדן יודע שהפיצוץ הגדול עם נתניהו הגיע רק בגלל מני נפתלי, אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה. ראש הממשלה ורעייתו זעמו במהלך 2015 על ארדן, בטענה שנפתלי התחמק מחקירת משטרה. ארדן טען כי החקירות אינן תלויות בו, אבל זה לא עזר לו. מבחינת נתניהו, ארדן הוא שותף סמוי לקנוניה נגדו, מכיוון שהוא לא גילה מעורבות בחקירות, ולא התערב בקידום או בעיכוב הקידום של החוקרים.

נתניהו יודע לנקום. הוא יצא למסע השפלה של השר לביטחון הפנים שלו. נתניהו הנחית את רוני אלשייך כמפכ"ל המשטרה בספטמבר 2015 על ראשו של השר הסורר. ארדן גם לא זכה מעולם לשמש כממלא מקומו של נתניהו, למרות ההבטחות שקיבל. יריב לוין ומירי רגב, שאינם חברי קבינט, זכו בכבוד הזה במהלך נסיעותיו של ראש הממשלה לחו"ל. ארדן עדיין ממתין.

ארדן יודע שהפיצוץ הגדול עם נתניהו הגיע רק בגלל מני נפתלי, אב הבית לשעבר בבלפור. ראש הממשלה ורעייתו זעמו על ארדן, בטענה שנפתלי התחמק מחקירת משטרה. ארדן טען כי החקירות אינן תלויות בו, אבל זה לא עזר לו

באוגוסט האחרון שקל ארדן לצאת מהסיוט, לברוח מהמריבות והעימותים ולנסוע לניו יורק כשגריר ישראל באו"ם. נתניהו עצמו היה שמח להרחיק מעל פניו את ארדן, אבל השר לביטחון פנים החליט להישאר בארץ לפני הבחירות בספטמבר. "אעשה הכול למען ניצחון הליכוד בראשות נתניהו", צייץ אז ארדן בטוויטר. אגב, גדעון סער הוציא אז הודעת תמיכה בהחלטה של ארדן להישאר.

ארדן לא נסע, אבל סירב בעקשנות לתקוף את המשטרה והפרקליטות כפי שעושים שרים וחברי כנסת אחרים בליכוד. בשלושת השבועות האחרונים, מאז החליט היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להגיש כתב אישום נגד נתניהו, ארדן ממלא את פיו מים. הוא לא אומר דבר וחצי דבר בשום נושא, מסרב להתראיין, ואפילו נמנע מהופעות פומביות.

גלעד ארדן ורוני אלשיך ב-5 בספטמבר 2018 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
גלעד ארדן ורוני אלשיך ב-5 בספטמבר 2018 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

עכשיו ארדן צריך להחליט אם לנקום בנתניהו ולהצטרף לסער. ארדן הוא אחד האנשים הפופולריים בליכוד, מי שתופס תמיד את אחד המקומות הראשונים בפריימריז. אם יתמוך בסער, יהיה ארדן הבכיר הרציני במחנה שלו. זו תהיה דרמה אמיתית, אבל גם היא לא תטה את הכף לכיוונו של סער.

ארדן לא מת על סער. השניים היו בעבר יריבים מרים. סער (53) מבוגר מארדן (49) בארבע שנים. אם נניח את היצרים והאמוציות בצד, לארדן אין סיבה מיוחדת להתייצב לצדו של סער, שאותו הוא גם הקדים בפריימריז האחרונים. ארדן הרי רוצה להיות מספר אחד, ולא מספר שתיים.

בינתיים ארדן שותק. מתייסר ושותק. לפני שלושה חודשים וחצי, בתחילת ספטמבר, שמעתי לראשונה על הציר שמתחבר בין סער וארדן. שאלתי את ארדן האם זה נכון. ארדן זעם. "אני לא מבין את השאלה", הוא כתב לי. "לא היה אף פעם ציר ביני ובין סער חוץ מאשר בדמיונם של 'חברים' בליכוד".

האם בינתיים שינה ארדן את דעתו? האם השכל יגבר על הרגש? האם ארדן יישאר נייטרלי? בקרוב נדע, או שלא.

עוד 701 מילים
סגירה