גדעון סער, בנימין נתניהו (צילום: פלאש90)
פלאש90

סער נגד נתניהו לא תהיה רעידת אדמה, אבל הסדק נפער

הפריימריז לראשות הליכוד המתקיימים היום לא צפויים להסתיים במהפך, אבל עצם ההתמודדות מול נתניהו, לראשונה מזה 14 שנה, הופכת את המירוץ למשמעותי ● ראול ווטליף מציג חמישה היבטים בהם ההתמודדות של סער נגד נתניהו - מה שקרה עד כה ומה שעשוי לקרות - יכולה להשפיע על מפלגת השלטון, כמו גם על הזירה הפוליטית בכלל

אחד מתוך טיעונים (רבים) נגד העובדה שישראל עומדת בפני בחירות שלישיות תוך פחות משנה היה שהקמפיינים ובסופו של דבר התוצאות יהיו כמעט זהות לשני הסיבובים הקודמים, מה שיבזבז הרבה יותר זמן וכסף, אך ככל הנראה רק יאריך את המבוי הסתום הפוליטי שהביא את כולנו לשם מלכתחילה.

אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יפסיד לגדעון סער בהצבעה היום לתפקיד יו"ר הליכוד, ההתמודדות הראשונה במפלגה מזה 14 שנים, הכל ישתנה לבטח.  זו תהיה לא פחות מרעידת אדמה פוליטית, שתשים סוף לכהונתו של ראש הממשלה בעל הכהונה הארוכה ביותר בהיסטוריה של ישראל, והתפתחות שתטלטל לחלוטין את הבחירות במרץ.

אם, מצד שני, נתניהו ינצח, בהתאם לכל התחזיות, הוא ייצב את השליטה שלו על מפלגת השלטון ויסיר עוד מכשול בדרך להמשך הכהונה בתפקיד, על רקע איומים פוליטיים ומשפטיים רבים.

ללא קשר לתוצאה, המרוץ עצמו משמעותי. אספנו חמישה היבטים בהם ההתמודדות של סער נגד נתניהו – מה שקרה עד כה ומה שעשוי לקרות – יכולה להשפיע על מפלגת השלטון, כמו גם על הזירה הפוליטית הכללית

1. מהו ניצחון?

על פי כל ההערכות, לסער סיכוי קלוש לנצח את נתניהו. אף צד לא פרסם סקרים פנימיים, אבל מקורות משני המחנות אומרים כי הם צופים ניצחון מובהק של ראש הממשלה. הדיווח היחיד על סקר פנימי, שצוטט בחדשות 12 כהערת אגב ללא מקור לפני שבועיים, אמר כי 75% מכ-115,000 חברי ליכוד תומכים בנתניהו, מול 25% בלבד התומכים בסער.

תומכי סער מאמינים כי גריפה של 30% מהקולות עדיין עשוי להיחשב כהצלחה. "אף אחד לא התקרב לכך לפני כן, ואנחנו מדברים על ראש ממשלה מכהן", כך אמר מקור המקורב לסער לזמן ישראל השבוע, בניסיון להנמיך ציפיות. לשם השוואה, שגריר ישראל באו"ם דני דנון הגיע ל-19% מול 75% לנתניהו בהתמודדות האחרונה, ב-2014.

גדעון סער יחד עם פעילי ליכוד בהוד השרון, השבוע (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
גדעון סער יחד עם פעילי ליכוד בהוד השרון (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

גורמים בליכוד אמרו כי סער נכנס למירוץ רק כדי לבנות את המעמד שלו, ומעולם לא ציפה לנצח. קבלת 30% או יותר מהקולות היום, גם אם לא ינצח את נתניהו, עשויה לעזור לו בכך.

עבור ראש הממשלה, ניצחון לבדו לא יהיה מספיק; הוא זקוק לניצחון מוחץ. מקור בליכוד אמר כי יעד של 70-30 הוא יעד אפשרי.

תוצאה קרובה יותר לא מספקת בהכרח מסר החלטי דיו, שאי אפשר לאתגר את המנהיגות של נתניהו. סימן לחולשה בתוך הליכוד עשוי לכלול גם אפקט שרשרת בקהל הבוחרים הרחב, אשר צפוי להצביע בעוד קצת יותר מחודשיים.

2. הנזק הראשון בקרב כבר נעשה

המועמדות של סער הובילה ללא ספק לפיצול בליכוד, אשר במשך שנים נחשבה כמפלגה העומדת באופן מאוחד לחלוטין מאחורי נתניהו.

המועמדות של סער קיבלה תמיכה ממספר ראשי עירייה משפיעים מהליכוד, לרבות מהפלג הימני התומך בהתנחלויות. מספר קבוצות מרכזיות בליכוד הביעו בו תמיכה גם הן.

בקרב חברי הכנסת של המפלגה, לעומת זאת, רק חמישה תמכו פומבית בסער, כאשר הרוב המכריע תומך בנתניהו. מתוך אותם חמישה, השר לשעבר חיים כץ שולט במרכז המפלגה ומחזיק בהשפעה כלשהי מול בוחרי ליכוד מהתעשייה האווירית, לאחר שעמד בראש ועד העובדים של הגוף במשך יותר מ-20 שנה.

שלשום הודיע גלעד ארדן, אחד מהפוליטיקאים הבכירים במפלגה, כי הוא יתמוך בנתניהו, מה שהותיר את יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כבכיר היחיד שלא הצהיר על עמדתו לעת עתה.

גלעד ארדן ובנימין נתניהו (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
גלעד ארדן ובנימין נתניהו (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)

גם אם סער ינוצח על ידי נתניהו הלילה, הבועה של השלטון הבלתי מעורער של נתניהו בתוך הליכוד התפוצצה. יכול להיות שזה לא יסמן את החזרה לימים של מאבקים אישיים ואידיאולוגים עזים בין מחנות יריבים ורבי עוצמה בתוך המפלגה.

נתניהו ישבח כל ניצחון החלטי בתור הוכחה לכך שהליכוד נותר לצידו – 12 שנים לאחר ביצר סופית את מנהיגותו במפלגה אשר אריאל שרון עזב אותה לטובת הקמת מפלגת קדימה. אך העידן בו הליכוד נותן תמיכה בלתי מעורערת ומוחלטת בראש הממשלה, כבר נגמר.

3. איזה כתב אישום?

נתניהו יכול בכל מקרה להתנחם בטון ובאופי של הביקורת הספציפית המושמעת נגדו על ידי סער ובני בריתו.

המרוץ להנהגת המפלגה מגיע לאחר שנתניהו כשל כבר פעמיים בניסיון לבנות ממשלה והואשם בשלושה כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים – מה שפוגע במוניטין שלו בתור "הקוסם" של הפוליטיקה הישראלית.

אך סער הדגיש שוב ושוב כי נתניהו היה ראש ממשלה טוב וכי הוא צריך להמשיך כל עוד החוק מאפשר לו. במקום לתקוף את ראש הממשלה על צרותיו המשפטיות או העלאה של שאלה מוסרית באשר להמשך ההנהגה שלו על רקע כתבי האישום, סער קידם טיעונים הקשורים לבחירות הכללית בניסיון לתמוך בקמפיין שלו: אם הוא יוביל את הליכוד, טוען סער, הוא יצליח היכן שראש הממשלה נכשל – בהרכבה של קואליציה ושיפור הכוח הכולל של המפלגות הימניות והדתיות.

נתניהו בכנס תמיכה בו בירושלים, הערב (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
נתניהו בכנס תמיכה בו בירושלים, הערב (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

בראיון לזמן ישראל, אמר סער כי הצורך של מנהיג חדש לליכוד, וגם ראש ממשלה חדש, לא נובע מהאישומים, אלא משום ש"המדינה פשוט תקועה. המדינה תקועה כבר שנה…אנחנו משלמים על זה מחירים כלכליים גדולים. אזרחי ישראל משלמים על זה וישלמו על זה בתקציב".

ההתייחסות המשמעותית ביותר שנשמעה מסער בנוגע להאשמות החמורות נגד נתניהו היתה בראיון שנתן ל"כאן ב'", בו אמר כי "חלק מהבוחרים אומרים שהאישומים של נתניהו משפיעים על הרצון שלהם להצביע לליכוד". עבור נתניהו, המועמדות של סער עשויה להדגיש כי ראש הממשלה אינו חסין מטעויות, אבל עדיין לא זוהה מרד כלשהו במפלגה שלו סביב העובדה כי הוא צפוי לעמוד בפני משפט פלילי.

4. סנוקרת מימין

בנוסף לתקיפת נתניהו בתור מי שנכשל ליצור ממשלה, סער מנסה לאגף את נתניהו מימין, כך נראה, כאשר ביקר את ראש הממשלה על כך שלא הוציא לפועל את הריסת חאן אל-אחמר, שקיבלה כבר את אישור בית; קרא להגדלת הבנייה סביב ירושלים; ותיאר את פתרון שתי המדינות בתור "אשליה".

בסיור בשכונות במזרח ירושלים בשבוע שעבר, סער קרא לסיום "הקפאת הבנייה" באזור ובשטח E1 ליד ירושלים, וטען כי ההתחייבויות של נתניהו לבנות היו הבטחות ריקות.

"עתיד ירושלים ייקבע באמצעות פעולות, לא מילים", אמר סער בעקיצה ברורה כלפי ההתחייבויות של נתניהו לסיפוח בקעת הירדן והחלת ריבונות ישראלית על התנחלויות בגדה המערבית. בתגובה, נתניהו פנה גם הוא ימינה, והתחייב לאפשר בנייה נוספת בגדה המערבית וחזר על הבטחותיו ביחס לבקעת הירדן.

 5. נתניהו חדש?

המרירות בין סער לנתניהו החלה הרבה לפני ההכרזה על הפריימריז לפני שבועיים. נתניהו טען בעבר באופן פומבי כי סער התכוון "לגנוב" את ראשות הממשלה ממנו, וניהל קמפיין פעיל נגדו בפריימריז לרשימות הליכוד לכנסת, לפני הבחירות באפריל.

בנימין נתניהו לוחץ את ידו של גדעון סער במהלך ישיבת סיעת הליכוד במרכז מורשת מנחם בגין בירושלים, 11 במרץ 2019 (צילום: (יונתן סינדל/פלאש 90))
בנימין נתניהו לוחץ את ידו של גדעון סער במהלך ישיבת סיעת הליכוד במרכז מורשת מנחם בגין בירושלים, 11 במרץ 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש 90)

כתוצאה מכך, תומכי נתניהו רבים בתוך הליכוד עברו לתקוף את סער. מוקדם יותר החודש, הוא ספג קריאות בוז בהתכנסות של מרכז הליכוד ופעילים הפריעו לנאום שלו בקריאות "ביבי, ביבי". המועמדות שלו ספגה ביקורת מצד תומכים של נתניהו והוגדרה בתור בגידה. הוא הואשם כי הוא תורם לחוסר יציבות במפלגה, בזמן בו נדרשת אחדות לאחר שתי מערכות בחירות ללא הכרעה וההודעה על האישומים נגד ראש הממשלה.

אך למרות הטענות של סער על איומים מצד תומכי נתניהו ואפילו טענות על מעשים לא הולמים, באופן פומבי, ראש הממשלה נקט בטון שונה בבחירות הפנימיות של המפלגה לעומת מה שעשה מול היריבים מכחול-לבן באפריל ובספטמבר, בבחירות הכלליות.

נתניהו התמסר לגמרי לקמפיין לבחירת היו"ר והופיע בכנסי בחירות ברחבי הארץ, לפעמים עד כדי שישה אירועים ביום, שם הוא הציג מסר חיובי המסתמך על הרקורד שלו בתור ראש ממשלה. כל זאת, במקום לצלם קטעי וידיאו בשידור חי בפייסבוק מביתו בבלפור התוקפים את סער – כפי שנהג לעשות במאבק מול מנהיג כחול-לבן בני גנץ.

האם ההתמודדות מול סער, וההערצה שהוא קיבל מתומכי ליכוד באירועים ברחבי הארץ, מראים לנתניהו את היתרונות של קמפיין חיובי. אולי במקום הקמפיין השלילי מתמשך שניהל בשתי הבחירות האחרונות לכנסת, שרק הוביל אותו למבוי סתום, הפעם נתניהו ישנה כיוון? אולי תוצאות ההצבעה הלילה בפריימריז יעזרו לו להחליט.

עוד 1,114 מילים
סגירה