• קהל מעורב באירוע תרבות בסעודיה (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
    AP Photo/Amr Nabil
  • תומכי המשטר מפגינים באיראן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
    AP Photo/Ebrahim Noroozi
  • סטודנטית במצרים מדגמנת שמלת כלולות בדואית (צילום: (AP Photo/Nariman El-Mofty)
    (AP Photo/Nariman El-Mofty
  • ילדים פליטים סורים משחקים בשלג בלבנון, ארכיון, 2017 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
    AP Photo/Hussein Malla
  • מוחמד סלאח (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
    AP Photo/Hassan Ammar

האם מותר לבשר לאשתך בווטסאפ שהיא לא היחידה?

נשות מצרים נאבקות בפוליגמיה ● הסלבס מהמערב כבר לא מסתנוורים מהכסף הסעודי ● השלטונות באיראן נלחמים במחאה החברתית באמצעות השבתת האינטרנט ● הפליטים מסוריה סובלים ממזג האוויר החורפי ● והכוכב של ליברפול רק רצה לאחל חג שמח - אבל הרגיז חצי עולם ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

נשות מצרים דורשות עונש לגברים פוליגמיים

האם גבר שמתחתן עם אישה נוספת (או שתיים, או שלוש) ואינו מיידע בכך את אשתו הראשונה, צריך להיכנס לבית הסוהר? או שמספיק שיעדכן את אשתו בסמס, ווטסאפ או סרטון טוק-טוק? את הדיונים הללו מנהלים כעת חברי הפרלמנט המצרי, שעובדים על ניסוח חוק דיני המעמד האישי החדש במדינה.

באוקטובר, ממשלת מצרים הודיעה כי הוועדה שאמונה על ניסוח החוק אמורה לסיים את עבודתה בתחילת שנת 2020. לאחר מכן, הצעות הוועדה יעברו לקבינט, ובסוף יחזרו לפרלמנט שאמור לאשרר אותם.

כרגע, קיימים במצרים ארבעה חוקים שמסדירים את כל מה שנוגע לנישואים, גירושים ומשמורת על הילדים, שהראשון שבהם נחקק עוד בשנת 1920.

הפרלמנט המצרי דן בחוק החדש כבר כמעט ארבע שנים, מיום כינונו בשנת 2016, אך בשל רגישות הנושא טרם הגיע לנוסח הסופי.

לפי החוק משנת 1920, גבר חייב לציין את הנסיבות האישיות שלו בחוזה הנישואים. אם אישה מגלה שבעלה נשוי לאישה נוספת בלי שידעה על כך בעת חתימת חוזה שמציין כי לא תסכים לנישואים פוליגמיים, היא רשאית להתגרש.

מועצת הנשים הלאומית הציעה כי הקאדי יהיה אחראי על עדכון אישה בכך שבעלה מעוניינת להתחתן עם אישה נוספת. חברת הפרלמנט אבלה אל-חווארי הלכה רחוק ודרשה עונש מאסר עבור גבר שהתחתן עם אישה נוספת ולא יידע בכך את אשתו. כרגע לא נראה שלהצעתה יש סיכוי ממשי לעבור.

סעיף נוסף שמעורר הרבה תגובות זועמות הוא סעיף המכונה "משמעת האישה". בחוק מ-1929, אישה מחויבת לשוב לבית בעלה אחרי ריב, אם הוא מזמין אותה לחזור באופן רשמי. ארגוני נשים במצרים דרשו לבטל את הסעיף הזה במלואו, בעוד שבאל-אזהר – המוסד הדתי העליון במצרים, מציעים תיקונים מזעריים.

מאז שעלה לשלטון, הנשיא א-סיסי מרבה להזכיר שנושא קידום האישה נמצא גבוה בסדר העדיפויות שלו. כך, למשל, הוא ביקר את קרבן האונס ההמוני בכיכר תחריר והתנצל בפניה. מבחינת נשות מצרים, הנוסח הסופי של החוק יהיה נייר לקמוס, והוכחה לכוונותיו האמיתיות של הנשיא ביחס לשיפור מעמדן.

2

המערב כבר לא מתלהב מדוגמניות וזמרים בערב הסעודית

לפני עשור, לא ניתן היה לדמיין כי ערב הסעודית תהפוך למוקד של פסטיבלים לוהטים ותמשוך אליה דוגמניות, תקליטנים ובלוגרים מכל העולם.

ברחובות ריאד השמרנית הסתובבו חברי המותווה (משמרת הצניעות) שהפרידו בין זוגות, העירו לנשים על כל שיערה חשופה והכו את מי שלא נשמע להוראות.

השבוע הוטסו למדינה מאות סלבים מארה"ב ומאירופה, שנטלו חלק בפסטיבל המוזיקה MDL BEAST, שהרעיד את הבירה הסעודית במהלך שלושה ימים.

קהל מעורב באירוע תרבות בסעודיה (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
קהל מעורב באירוע תרבות בסעודיה (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

לא עוד משטרת הצניעות, אלא דוגמניות של ויקטוריה סיקרטס ושחקנים מפורסמים שרקדו לצלילי המוזיקה של דייויד גוואטה. אלא שלא הכל עבר חלק.

לא כל הסלבים שהוזמנו לאירוע נענו בחיוב, וחלקם ויתרו על הצ'ק השמן ועל החוויה הנדירה, בגלל הרקורד הבעייתי של ערב הסעודית בתחום זכויות האדם.

בלוגרית אופנה פופולרית בשם DIET PRADA התייחסה למלחמה בתימן והאשימה את ערב הסעודית ביצירת "המשבר ההומניטרי הגדול בעולם", בעוד שאחרים הביעו ביקורת על רצח העיתונאי הסעודי הגולה ג'מאל חשוקג'י.

לפני מספר חודשים, גם ניקי מינאג' ביטלה את הופעתה בממלכה בגלל החשש מביקורת. ברקע לביטול שלה עמדה הפגיעה המשמעותית באקטיביסטיות בסעודיה, שנאבקו במשך שנים רבות על הזכות לנהוג ברכב ולנסוע בעולם.

ככל הנראה, המערב – שבתחילה היה מסנוור מכל תצוגת אופנה וקונצרט עם נוכחות של שני המינים – מתחיל לדרוש מערב הסעודית הרבה יותר.

כעת, לא כולם מוכנים לשתף פעולה עם חזית מודרנית שמאחוריה מסתתרים חוקים ומסורות השייכים לימי הביניים.

3

"לא יהיה אינטרנט היום" – באיראן מתכוננים לעוד מחאות

לא רק בישראל דיברו השבוע על מאבק האור והחושך. גם באיראן, שם כבר שורר חורף קר ומושלג באזורים רבים, מרבים לדבר על אור הגל השני במחאה העממית נגד החושך של המשטר האכזרי והמדכא.

לאחר שסוכנות הידיעות רויטרס פרסמה נתונים על מספר ההרוגים בעת המחאה נגד ייקור הדלק, הוחלט באיראן לחזור לכיכרות הערים ולמחות שוב.

"בשם של נדאא, סהר ופויה, בשמם של 1,500 הנרצחים, בשמם של אלפים אחרים שנרצחו על ידי המשטר, אנו נצא למאבק וננצח את החושך, כי אור תמיד תנצח את החושך", נכתב בכרזה אחת שמסתובבת ברשתות האיראניות.

גם במחלקת המדינה האמריקאית חזרו על השמות הללו והביעו תמיכה במוחים, מה שמיד שימש את ערוצי התעמולה של המשטר האיראני, הממשיך להאשים את המוחים בכך שהם נתמכים על ידי המערב ומקבלים ממנו כסף ונשק.

תומכי המשטר מפגינים באיראן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
תומכי המשטר מפגינים באיראן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

כבר ביום רביעי, 25.12, הודיע המשטר כי ביום למחרת צפויה האטה בתקשורת הסלולרית באיראן, וכי באזורים מסוימים האינטרנט ינותק "עד להודעה חדשה".

האמצעי הזה נועד למנוע מהמפגינים לשתף את הסרטונים במהלך המחאה, או לתעד את כוחות הביטחון האיראניים פוגעים והורגים בבני עמם.

כאשר "מחאת הדלק" פרצה בנובמבר, היא התפשטה לערים רבות, אך לא סחפה שכבות רחבות מאוכלוסיית איראן. הפעם, המארגנים של המחאות צופים שרבים אחרים – הזועמים על רצח המפגינים ועל המאסרים ההמוניים – יצטרפו אליהם.

4

בלטקיה חגגו את חג המולד תחת אבטחה כבדה

השבוע, תושבי העיירה הסורית זבדאני התעוררו לבוקר לבן. כל העיר הייתה מכוסה בשכבה עבה של שלג טרי שירד במהלך הלילה.

אך בעבור סורים רבים, הפתיתים הלבנים האלה מבשרים בעיקר רעות. התשתיות הרעועות בעיר, שנהרסו במהלך הקרבות העזים שהתרחשו שם ממש עד לאחרונה, אינן מתמודדות היטב עם איתני הטבע.

ילדים פליטים סורים משחקים בשלג בלבנון, ארכיון, 2017 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
ילדים פליטים סורים משחקים בשלג בלבנון, ארכיון, 2017 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

גם גשם הזלעפות שיורד באזורנו בימים האחרונים מרגיש כמו מכת מצרים עבור מיליוני הפליטים שמצטופפים באוהלים הקטנים בלבנון, בירדן ובטורקיה.

אך למרות הקושי ומזג האוויר הקר, ערים סוריות רבות לבשו חג והתקשטו בעצי אשוח הדורים לקראת חג המולד וראש השנה האזרחי. במעוזי השלטון הסורי בלטקיה, טרטוס ודמשק, התקיימו גם אירועים חגיגיים ותפילות בכנסיות.

אך באותה עת, מטוסי המשטר המשיכו לתקוף מטרות במחוז אידליב, המעוז האחרון של המורדים הסוריים, וגלי פליטים המשיכו לזרום משם לעבר טורקיה.

מי שהחליט לשדר קצת שמחת חג, אך בסוף חטף על כך ביקורת נוקבת, היה לא אחר מאשר מוחמד סלאח, כוכב הכדורגל המצרי של ליברפול הבריטית.

הספורטאי המפורסם הצטלם ליד עץ אשוח מקושט, יחד עם אשתו החובשת חיג'אב ובתו הקטנה, ובירך את אוהדיו הנוצריים לרגל חג המולד.

הפוסט הוויראלי הפך מיד לזירת קרב בין כאלה ששיבחו את סלאח המוסלמי על מתינותו, לבין אחרים שהרגישו שהוא עבר את הגבול.

בסוף, גם המועדון המפורסם הגיב וכתב ש"זה מביך שסלאח מקבל טוקבקים אלימים המלאים בשנאה בגלל שהצטלם על רקע עץ אשוח. תחיה את החיים שלך, מו. העולם נהיה טוב יותר כשאנו חוגגים את החגים ואת המסורות של האחרים בלי לשכוח על מסורות שלנו".

View this post on Instagram

????????

A post shared by Mohamed Salah (@mosalah) on

עוד 926 מילים
סגירה