עמיר פרץ (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90

פרשנות אחרי שהוריד את השפם, עמיר פרץ מסיר גם את ההגיון

מה מניע איש רציני, המכהן כבר שלושה עשורים בכנסת והיה בעברו יו״ר ההסתדרות ושר הביטחון, להגיע לפריים טיים בטלוויזיה ולדבר שטויות?

מה מניע איש רציני כמו עמיר פרץ, יו"ר מפלגת העבודה, 31 (!) שנים בכנסת, מי שנשא בתפקידים בכירים בממשלה ובהסתדרות, להגיע לפריים טיים בטלוויזיה ולדבר שטויות?

פרץ בא אמש לחדשות 12 ודיבר בהתלהבות על הקמת רשימה משותפת של כחול-לבן, העבודה ומרצ. השלושה ירוצו בפתק אחד, הציע פרץ, ואחר כך ניסה להבעיר את האולפן ואת הצופים ולשכנע כי הרשימה הזו תמנע את המריבות בשמאל ותאחד את כולם עד הבחירות תחת הדגל של החלפת נתניהו.

ראשי מפלגת כחול-לבן נועדו באותה שעה במטה ברחוב ראול ולנברג 22 בתל אביב לישיבה שנמשכה עד 22:30. ההצעה של פרץ, איך לומר, עוררה גיחוך כללי בקוקפיט. "קח כל מספר מתחת לאפס. זה הסיכוי שהיוזמה הזו תתממש", אמר לזמן ישראל אחד מבכירי המפלגה. בצדק.

ההצעה של פרץ, איך לומר, עוררה גיחוך כללי בקוקפיט. "קח כל מספר מתחת לאפס. זה הסיכוי שהיוזמה הזו תתממש", אמר לזמן ישראל אחד מבכירי המפלגה

אנשי ימין רבים מוכנים לחצות את הקווים רק בגלל ההתנהלות של ראש הממשלה בנימין נתניהו וכתבי האישום נגדו, אבל הם לא יהיו מוכנים להצביע עבור מפלגה שמרצ היא אחד המרכיבים שלה. יש גם אנשי שמאל שלא ימצאו את עצמם בכפיפה אחת עם בוגי יעלון, צבי האוזר ויועז הנדל, כולם אנשי ימין ומקורבי נתניהו לשעבר.

בקיצור, הגוש הזה יקטן ולא יגדל.

אז מה הטקטיקה של פרץ? יו"ר העבודה נמצא בימים אלה תחת מתקפה עצומה של גורמים בשמאל להתאחד עם המחנה הדמוקרטי. ראשי כחול לבן ומרצ, חבריו לשעבר במפלגת העבודה, אנשי שמאל בעלי אמצעים שמפרסמים מודעות בעשרות אלפי שקלים – כל אלה ועוד תובעים מפרץ לרוץ ברשימה אחת עם ניצן הורוביץ וחבריו.

פרץ כורע תחת העומס ומבקש לשחרר לחץ. לכן הוא מציע הצעת איחוד במרכז-שמאל, גם אם היא נראית מופרכת. "אני את שלי עשיתי, אתם סירבתם", הוא משדר לכל עבר. ואם פרץ מוכן כבר להתאחד עם מישהו בגוש, אז למה לא עם המחנה הדמוקרטי? התשובה היא אורלי לוי אבקסיס, השותפה האסטרטגית של פרץ, שמטילה וטו על כל חיבור עם ניצן הורוביץ ותמי זנדברג.

נוסף על כך, פרץ עדיין שבוי בקונספציה הלא מוכחת שלו ושל לוי אבקסיס, לפיה הם יכולים להביא למפלגת העבודה-גשר קולות מעיירות הפיתוח והשכונות הגדולות.

היום ב-11:00 ייפגש יו"ר כחול-לבן בני גנץ עם פרץ. סביר להניח שגנץ יציג בפניו את הסקרים האחרונים, המצוינים, של כחול-לבן. לפי הסקרים הללו כחול-לבן מקבלת 34 מנדטים והליכוד 32. אם העבודה והמחנה הדמוקרטי יתאחדו, הם שווים לפי הסקרים הללו 10 מנדטים. אם ירוצו בנפרד העבודה מקבלת חמישה מנדטים והמחנה הדמוקרטי על הקשקש עם ארבעה מנדטים בלבד.

גם אם פרץ ישכנע את גנץ לרוץ בגוש משולש אחד (והוא לא), אין סיכוי שיאיר לפיד, ראש ממשלת כחול-לבן, יסכים לשבת עם מרצ.

גם אם פרץ ישכנע את גנץ לרוץ בגוש משולש אחד (והוא לא), אין סיכוי שיאיר לפיד, ראש ממשלת כחול-לבן, יסכים לשבת עם מרצ

אחרי פרץ קבועה בלוח הזמנים של גנץ פגישה עם יו"ר מרצ ניצן הורוביץ. גם לאירוע הזה אין תוחלת. זו תהיה בעיקר שיחת קוטרים. שניהם מסכימים שצריך להיות איחוד בשמאל בין העבודה והמחנה הדמוקרטי, אבל שניהם לא יכולים לנפק אותו. "אנחנו נותנים את השלטון לנתניהו", ישיחו במרירות גנץ והורוביץ האחד לרעהו.

הורוביץ עשה אתמול חיבור אחד בכל זאת. הוא העניק את המקום השלישי לאלוף (מיל.) יאיר גולן, איש מפלגתו של אהוד ברק. אין ערך אלקטוראלי רב לחיבור הזה, אבל יש הערכה רבה לאישיות של גולן, בניגוד לרתיעה הגדולה מסתיו שפיר, שהולכת ומתרחקת מהפוליטיקה הישראלית.

וחוץ מזה, מזמן לא היה ברשימת מרצ דמות ביטחונית רצינית, אלוף במילואים, ועוד מי שהיה פעם המועמד לרמטכ"ל של בנימין נתניהו. כבוד.

עוד 539 מילים
סגירה