בני גנץ במסיבת עיתונאים, 25 בינואר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90

כמו הודיני, גנץ הצליח להשתחרר מהמלכודת שטמן לו נתניהו

יו״ר כחול-לבן ניצל את הקשרים החבריים שיצר במהלך החודשים האחרונים עם הבית הלבן, ואירגן לעצמו הזמנה לפגישה אישית עם טראמפ, לפני שזה ייפגש עם נתניהו ● כך הצליח גנץ להשתחרר מהמלכודת שטמן לו רה"מ ולשדרג את מעמדו המדיני ● פרשנות

בני גנץ הודיני. יו"ר כחול-לבן הצליח אתמול להשתחרר בדקה ה-90 ממלכודת הדבש שטמן לו ראש הממשלה בנימין נתניהו. מבין שתי האפשרויות הגרועות שעמדו בפניו, הוא תמרן לאופציה השלישית.

גנץ לא מסרב לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, כמובן, וגם לא מגיע לאירוע הצגת תוכנית המאה בבית הלבן – שם ישמש ניצב בקמפיין המדיני של נתניהו.

במקום זאת, גנץ לקח הזמנה אישית שהגיעה אליו מהבית הלבן. מקורות בכחול-לבן אמרו לזמן ישראל כי גנץ עצמו אירגן את ההזמנה הזו, וכי במהלך השיחות שהיו לו עם האמריקאים בחודשים האחרונים, נוצר קשר חברי.

גנץ לקח הזמנה אישית שהגיעה אליו מהבית הלבן. מקורות בכחול-לבן אמרו לזמן ישראל כי גנץ עצמו אירגן את ההזמנה הזו, וכי במהלך השיחות שהיו לו עם האמריקאים בחודשים האחרונים, נוצר קשר חברי

גנץ המריא היום (ראשון) בחמש בבוקר לוושינגטון וייפגש עם הנשיא מחר בצהריים כדי לדון אתו על התוכנית. מיד אחר כך יחזור לארץ, ואולי יספיק להצביע במליאת הכנסת על הקמת הוועדה שתדון בבקשת החסינות של נתניהו.

בכחול-לבן חייכו אתמול בסיפוק. הם הצליחו להשתחרר מהפטרונות של נתניהו, שפרש את חסותו על הזימון של גנץ. מהיום והלאה הם ינסו להמשיך ולשדרג את המעמד המדיני של גנץ.

"זה לא מובן מאליו שנשיא ארצות הברית מזמן לפגישה אישית מישהו שהוא לא ראש מדינה", אמר אתמול גורם המקורב לגנץ, אבל גם הוא יודע כי המגרש הזה שייך בסופו של דבר לנתניהו. במקום זאת, בכחול-לבן ינסו לשמר בתודעה הציבורית את נושא החסינות עד הבחירות, כדי שראש הממשלה יגיע ל-2 במרץ עם תאריך זימון לבית המשפט המחוזי בירושלים.

בכחול-לבן ינסו לשמר בתודעה הציבורית את נושא החסינות עד הבחירות, כדי שראש הממשלה יגיע ל-2 במרץ עם תאריך זימון לבית המשפט המחוזי בירושלים

מה ינצח את הבחירות – תוכנית המאה או תוכנית החסינות? את זה נדע אולי בסוף השבוע. העמדה המסויגת של אביגדור ליברמן מהתוכנית המדינית, שהוא אמור לתמוך בה בכל כוחו, מלמדת כי הראש של נתניהו מעניין אותו יותר מכל דבר אחר.

ליברמן המשיך אתמול במסע הנקם שלו בראש הממשלה וטען שהוא "בורח" לוושינגטון. יו"ר ישראל ביתנו משוכנע שנתניהו מנהל נגדו גם ברגע זה מלחמה מלוכלכת באמצעות אתרי אינטרנט שונים, שבהם הוא מוצג כמו פושע מדופלם. בינתיים דווקא ליברמן הוא זה שעוזר לקבוע את סדר היום הפלילי בבחירות הללו.

העמדה המסויגת של אביגדור ליברמן מהתוכנית המדינית, שהוא אמור לתמוך בה בכל כוחו, מלמדת כי הראש של נתניהו מעניין אותו יותר מכל דבר אחר

העמדה של גנץ וראשי כחול-לבן כלפי תוכנית המאה מעניינת. הם תומכים בה בכל ליבם, אחרי שהכירו אותה לפרטי פרטים. הם יודעים שהם לא יכולים להתנגד לתוכנית הכי נדיבה שהממשל האמריקני יכול להמציא, ורוב מוחלט של הציבור במדינה תומך בה.

מצד שני, בקוקפיט חושבים שהם יכולים להפיק מהתוכנית הזו כמה סכסוכים פוליטיים הגונים, ולסבך את נתניהו עם השותפים שלו בימין שלא רוצים לשמוע על מדינה פלסטינית, פינוי מאחזים או השארת יישובים בתוך המדינה הפלסטינית המיועדת לכאורה. אמש כבר הפגינה תנועת הריבונות שהקימו יהודית קצובר ונדיה מטר מ"נשים בירוק", מתחת לביתו של נתניהו תחת הסלוגן "כן לריבונות, לא למדינה פלשתינית".

הפגנה מחוץ לבית ראש הממשלה בירושלים של תנועת ריבונות, 25 בינואר 2020 (צילום: תנועת הריבונות)
הפגנה מחוץ לבית ראש הממשלה בירושלים של תנועת ריבונות, אמש (צילום: תנועת הריבונות)

המצב מסובך מאד ורגיש, מה שהבריח את כל חברי הכנסת של כחול-לבן מהמיקרופונים בהוראה מלמעלה. גנץ שיבח אתמול את התוכנית, אבל נקט בלשון כבדה ומסורבלת. "זו אבן דרך המגדירה את הדרך בה הצדדים יכולים לצעוד להסכם אזורי והיסטורי", אמר בזהירות.

בקוקפיט חושבים שהם יכולים להפיק מהתוכנית הזו כמה סכסוכים פוליטיים הגונים, ולסבך את נתניהו עם השותפים שלו בימין שלא רוצים לשמוע על מדינה פלסטינית

בהמשך רמז גנץ למה הוא וחבריו מייחלים שיקרה בימין. "המתווה עלול לחולל בקרבנו מחלוקות", הוא אמר. עלול? אולי עשוי? אולי רצוי?

נתניהו ימריא היום לוושינגטון בשתיים בצהריים. הוא ייפגש עם טראמפ פעמיים, ביום שני ושלישי. טראמפ יעניק לו אינספור מחמאות ותמונות משותפות, שיתנוססו בצמתים תחת הכותרת "נתניהו – ליגה אחרת". במלים אחרות: אם גנץ לא יהיה סטטיסט בהצגת הבחירות הגדולה של נתניהו, טראמפ דווקא כן.

עוד 585 מילים
סגירה