• חיילים איטלקים מפטרלים על רקע קתדרלת מילאנו הגותית, 20 במרץ 2020 (צילום: איי-פי/לוקה ברונו)
    איי-פי/לוקה ברונו
  • משבר הקורונה: רומא ריקה, מרץ 2020 (צילום: Em Campos/istockphoto)
    Em Campos/istockphoto
  • הגטו היהודי בוונציה, ארכיון (צילום: AP Photo/Michelle Locke)
    AP Photo/Michelle Locke
  • היחידה לטיפול נמרץ בבית חולים שדה לשעת חירום שהוקם מחוץ לבית החולים בקרמונה, צפון איטליה, 20 במרץ 2020 (צילום: קלאודיו פורלאן/LaPresse באמצעות AP)
    קלאודיו פורלאן/LaPresse באמצעות AP
  • מבט מבחוץ על בית הכנסת הגדול ברומא (צילום: Courtesy)
    Courtesy

"אבי מת לבדו, ועכשיו אני לא יכולה אפילו לנחם את אמי"

"אנחנו מביאים מצרכי מזון לקשישים ומנסים לספק מילות נחמה לאלו שמודאגים במיוחד" ● "למרבה הצער, גם בתוך הקהילות שלנו יש אנשים שנדבקו בנגיף" ● יהודי איטליה מספרים על החיים והמוות בלב אזור האסון של הקורונה באירופה ● הקושי הרגשי הגדול, הם אומרים, הוא האיסור להיפרד מיקיריהם או ללוות אותם בדרכם האחרונה

ב-16 במרץ, המזכיר הכללי הקודם של הקהילה היהודית במילאנו, מיקלה שאמה, היה ליהודי האיטלקי הראשון שמת מקורונה. איטליה היא המדינה המובילה במספר מקרי המוות מהנגיף, והשנייה במספר הנדבקים, אחרי סין. שאמה נקבר בבית הקברות היהודי במילאנו, אך משפחתו לא הורשתה לערוך לו לוויה הולמת.

"לאבד אדם אהוב מבלי להיפרד ממנו זה דבר כואב מאוד. אבי מת לבדו, ועכשיו אני לא יכולה אפילו לנחם את אמי", אמרה לי השבוע בתו של מיקלה, סטפניה.

חתנו של שאמה, סימונה סיאני, הסביר שתקנות הממשלה האוסרות אינן מאפשרות לקיים כעת הלוויה ציבורית. "כרגע ניתן לערוך רק טקס הלוויה קצר. זה כואב מאוד, אבל היינו חייבים להתאים את עצמנו לחוקים החדשים", הוא אמר.

סטפניה שאמה ובעלה קיימו את השבעה לבד בביתם ללא יכולת לצאת. כמה קרובי משפחה המתגוררים בסמוך השאירו להם אספקה מחוץ לדלת.

"למרבה הצער, אימא שלי לבד עכשיו", אומרת סטפניה. "שמרנו על קשר באמצעות הסקייפ, והיו חברים, קרובי משפחה ורבנים שניחמו אותנו. התפללנו ממרחק. היו כמה רגעים מאוד חזקים של התכנסות משותפת. ביום שישי שעבר הדלקנו נרות שבת יחד עם יותר מ-400 אנשים שהיו מחוברים אונליין".

ב-25 במרץ היו באיטליה 74,386 מקרים מאומתים של חולי קורונה, 7,503 מתים ו-9,362 אנשים שהחלימו. עשרות יהודים נדבקו בנגיף, ושישה מהם נפטרו.

משבר הקורונה: רומא ריקה, מרץ 2020 (צילום: Em Campos/istockphoto)
משבר הקורונה: רומא ריקה, מרץ 2020 (צילום: Em Campos/istockphoto)

באיטליה חיים כ-30,000 יהודים. הקהילות שם הסתגלו לתקנות ההולכות ומחמירות של הממשלה, שנועדו ליצור ריחוק חברתי בין האזרחים. אף על פי שהחוקים החדשים מתירים לפתוח בתי תפילה, בתי הכנסת נסגרו ליתר זהירות.

סטפניה שאמה ובעלה מדברים בזכותן של הקהילה היהודית במילאנו, כעת בהנהגתו של מילו חצבני, ושל נשיאת איחוד הקהילות היהודיות של איטליה, נעמי די סגני, שמבטיחות שחברי הקהילה יקבלו טיפול נאות.

"המצב חמור מאוד", אומרת לי די סגני. "אני חושבת בראש ובראשונה על הקשיים של החולים, אבל גם על האנשים שנאלצים להישאר בבית. יש אווירה של עצב".

די סגני מציינת שהקהילה היהודית כבר ידעה תקופות חירום ומלחמות, "גם אם אנחנו מודעים לכך שהמגפה הזאת היא לא באמת מלחמה.

"עכשיו אנחנו מקשיבים לסיפורים של הקשישים באוזניים אחרות", היא אומרת. "זו הקשבה שיוצרת קשר משותף ותחושת זהות".

איחוד הקהילות היהודיות של איטליה החל בהקמתו של מוקד חירום טלפוני כדי לספק חברה לאנשים מבודדים, להציע תמיכה נפשית למי שזקוק לעזרה ולהבטיח סיוע רפואי במצבים שאינם קשורים לנגיף הקורונה.

"אנחנו מנסים לעזור לכולם, ובייחוד לקשישים", אומרת די סגני. לדבריה, הארגון דואג עכשיו לספק צרכים בסיסיים לבתים ולבתי חולים. למרבה הצער, היא אומרת, יש עכשיו יותר נזקקים מאי פעם, ועובדים סוציאליים מקבלים בקשות בלתי פוסקות. כדי לגייס כספים למען משפחות יהודיות-איטלקיות במצוקה, הקהילות היהודיות השונות של איטליה פתחו קמפיין משותף למימון המונים.

נשיא הקהילה היהודית של מילאנו, מילו חצבאני (צילום: Courtesy)
נשיא הקהילה היהודית של מילאנו, מילו חצבאני (צילום: Courtesy)

מילאנו

"אני מותש", אומר נשיא לזמן ישראל הקהילה היהודית במילאנו, חצבני. ג'ורג'יו סיניגגליה, בן 54, נפטר ביום שני. הוא היה חבר פעיל מאוד בקהילה ואב לארבעה ילדים. בסך הכול יש בקהילה שבעה או שמונה חולים".

הקהילה היהודית המקומית מונה 5,300 חברים רשמיים ועוד מספר מוערך של 1,500 יהודים לא רשומים באזור. בלומברדיה, מוקד התפרצות המגפה באיטליה, חיים גם כ-500 ישראלים שעובדים שם באופן זמני.

הקהילה נקטה צעדים לבלימת הנגיף. "בתי הספר מושבתים כבר כמה שבועות. המוסדות הסיעודיים שלנו, ששוהים בהם כ-100 בני אדם, סגורים. קרובי משפחה אינם מורשים להיכנס. למרבה המזל, לא היו שם נדבקים", אומר חצבני.

אף על פי שהמשרדים ובתי הכנסת במילאנו סגורים, הקהילה ממשיכה לספק סיוע לנזקקים באמצעות מוקד טלפוני ושירותים סוציאליים.

היחידה לטיפול נמרץ בבית חולים שדה לשעת חירום שהוקם מחוץ לבית החולים בקרמונה, צפון איטליה, 20 במרץ 2020 (צילום: קלאודיו פורלאן/LaPresse באמצעות AP)
היחידה לטיפול נמרץ בבית חולים שדה בקרמונה, צפון איטליה (צילום: קלאודיו פורלאן/LaPresse באמצעות AP)

הרב אלברטו סומך מלמד בבית בתיכון היהודי במילאנו, ושימש בעבר כרב הראשי של טורינו. במאמר שפרסם באתר של הקהילה היהודית, הוא מזכיר כיצד התורה מתארת את התמודדותו של העם היהודי עם מגפות לאורך ההיסטוריה.

"חכמי התלמוד אמרו שסכנה לבריאות דורשת תשומת לב רבה יותר והקפדה חמורה יותר מאשר איסורי התורה הרגילים", הוא אומר. "אני מאמין שהפסוק החשוב ביותר למצבנו הנוכחי הוא 'דֶּבֶר בעיר, כנס רגליך'. כלומר, הסתגר בבית. מי שיוצא מהבית ללא סיבה לא מפר רק את חוקי המדינה אלא גם את חוקי ההלכה.

"חכמי התלמוד אמרו שסכנה לבריאות דורשת תשומת לב רבה יותר והקפדה חמורה יותר מאשר איסורי התורה הרגילים. הפסוק החשוב ביותר למצבנו הנוכחי הוא 'דֶּבֶר בעיר, כנס רגליך'. כלומר, הסתגר בבית"

אחד הקשיים שהקהילה היהודית מתמודדת איתם הוא השגת מזון כשר תחת מגבלות התנועה. החנות הכשרה המקומית הגבירה בשל כך את נגישותה, והיא מאפשרת ללקוחות להזמין מצרכי מזון ולבוא לאסוף אותם בזמן שנקבע מראש.

נשיאת איחוד הקהילות היהודיות של איטליה, נעמי די סגני (צילום: ג'ובאני מונטנרו)
נשיאת איחוד הקהילות היהודיות של איטליה, נעמי די סגני (צילום: ג'ובאני מונטנרו)

רומא

הקהילה היהודית ברומא, אשר מונה 15,000 חברים, היא הגדולה באיטליה. אחד מחבריה מת לאחרונה מסיבוכים של מחלת הקורונה. היות שהנגיף מאלץ יותר ויותר אנשים להיכנס לבידוד, הנהגת הקהילה היהודית של רומא מנסה לגשר

על הפערים ולכנס אנשים יחד באופן וירטואלי, אומר דובר הקהילה דניאל פונארו.

הקהילה מציעה קורסים מקוונים ושיעורים של רבנים במדיה החברתית, והיא יצרה קבוצות פייסבוק כדי שאנשים יוכלו לתקשר באמצעותן, אומר פונארו. הקהילה ברומא גם פתחה קו טלפוני ישיר עבור מי שזקוק לתמיכה או לסיוע.

"פנו אלינו כמה מאות אנשים", אומר פונארו. "אנחנו מביאים מצרכי מזון לקשישים ומנסים לספק מילות נחמה לאלו שמודאגים במיוחד. למרבה הצער, אפילו בתוך הקהילה שלנו יש כמה אנשים שנדבקו בנגיף, ואחד נפטר".

כשצו השעה הוא להישאר בבית, לאנשים יש הרבה זמן פנוי לקרוא ספרים ולהרחיב את הידע שלהם. אגף התרבות של הקהילה היהודית ברומא העלה לעמוד הפייסבוק שלו תכנית שבה סופרים, מוכרי ספרים, עיתונאים והיסטוריונים מציגים יצירות גדולות של ספרות יהודית.

מבט מבחוץ על בית הכנסת הגדול ברומא (צילום: Courtesy)
מבט מבחוץ על בית הכנסת הגדול ברומא (צילום: Courtesy)

קהילות יהודיות קטנות יותר

מנהיגים דתיים של קהילות קטנות ובינוניות, כמו אלה של פירנצה, בולוניה וורונה, פועלים לחיזוק האחדות והלכידות בזמן שחברי הקהילה שלהם נמצאים בבידוד.

בטריאסטה, עיר בצפון איטליה על גבול סלובניה, נמצא אחד מבתי הכנסת הגדולים באירופה. אולם הקהילה שם זעירה, ועד לפני כמה ימים הוא פעל כרגיל.

"הריחוק החברתי ותקנות אחרות לא היוו בעיה", כתב הרב אלכסנדר מלוני בטור שפרסם באתר החדשות היהודי "Pagine Ebraiche". "עד לפני כמה ימים חשבתי לפתוח את בית הכנסת לתפילות. בעקבות התקנות החדשות של הממשלה, שנועדו למנוע מאנשים לצאת החוצה ולהסתובב, החלטנו לסגור את בית הכנסת".

עוד 877 מילים
סגירה