נתניהו סוגר דיל עם גנץ ומתפנה להתעלל בבנט

בליכוד מספרים על התקרבות בין ראש הממשלה וגנץ, עד כדי הסכמה של יו"ר כחול-לבן לתמוך בנתניהו לנשיאות בעוד שנה וחצי ● עם הסכם כמעט סגור, נתניהו פנוי עתה לעסוק בתחביב הקבוע שלו: למשוך את ראשי ימינה עד לרגע האחרון ● כרגע המפלגה מאיימת ללכת לאופוזיציה ואפילו מנופפים שם בהבטחה ״להלחם בשחיתות״ ● אז מה נתניהו מציע להם בינתיים? בנט לזמן ישראל: ״כלום״ ● פרשנות

נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
נפתלי בנט

האם יש סיכום חשאי בין ראש הממשלה בנימים נתניהו ויו"ר כחול-לבן בני גנץ, מעבר להסכם הקואליציוני שהולך ונרקם בשעות אלה?

גורמים בכירים בליכוד טוענים כי גנץ התחייב לתמוך במועמדות של נתניהו לנשיאות המדינה בעוד שנה וחצי, כאשר הנשיא ראובן ריבלין יסיים שבע שנות קדנציה. זו הסיבה שגנץ היה מוכן ללכת לממשלה המשותפת עם הליכוד, למרות שרוב הבכירים בכחול-לבן אינם מאמינים למילה של נתניהו.

"גנץ מחזיק בעצם את נתניהו בחבל נוסף, מעבר לכל ההסכמים", אומר בכיר במפלגה. "הוא מבטיח לנתניהו את הבחירה שלו כנשיא המדינה. לכן הוא יכול להיות שקט לגבי ההסכם ביניהם".

בכיר בליכוד: "גנץ מחזיק בעצם את נתניהו בחבל נוסף, מעבר לכל ההסכמים. הוא מבטיח לנתניהו את הבחירה שלו כנשיא המדינה. לכן הוא יכול להיות שקט לגבי ההסכם ביניהם"

תגובת דוברי גנץ: "איננו מתייחסים כלל למשא ומתן בין הצדדים". גורם בכחול-לבן מוסיף ש"לא מתקיים שום שיח בנוגע לנשיאות".

כך או כך, אפשר להניח כי המו"מ בין הליכוד וכחול-לבן יסתיים בהצלחה, אם לא יהיה פיצוץ של הרגע האחרון. אחרי חלוקת התפקידים, הכיבודים והמעונות אפשר יהיה להתייחס לממשלה המפלצתית שקמה.

בינתיים, הפיצוץ הוא בין הליכוד וימינה, כמעט על דרך השגרה. נתניהו הרי לא מחמיץ הזדמנות להתעלל בשותפיו מימין, בעיקר אם שנואי נפשו נפתלי בנט ואיילת שקד מובילים את המחנה.

נתניהו ממשיך בעצם את הקו המזלזל שהוא נוקט כלפי בנט שנים ארוכות, ולא יעזרו כל משברי הקורונה והמאמצים האדירים שמשקיע שר הביטחון במאבק בנגיף בשבועות האחרונים.

בנט וחבריו בטוחים שנתניהו לא רוצה אותו ואת ימינה בקואליציה הזו. ולא רק זאת, נתניהו מבקש להאשים את ימינה בכך שהם מפרקים את בלוק הימין הקשוח וההומוגני, בגלל הדרישות הלא אפשריות שהם מעמידים.

נתניהו ממשיך בעצם את הקו המזלזל שהוא נוקט כלפי בנט שנים ארוכות, ולא יעזרו כל משברי הקורונה והמאמצים האדירים שמשקיע בנט במאבק בנגיף בזמן האחרון

האמת היא שנתניהו אכן היה שמח לראות את בנט-שקד מחוץ לקואליציה ולחיים הפוליטיים בכלל, אבל הבלוק דווקא חשוב לו. מאוד.

במהלך יום אתמול העבירו הצדדים מסרים חריפים ביניהם. "אנחנו לא חלק ממשחק הכיסאות של נתניהו וגנץ", נאמר בהודעה של ימינה.

"כבר שבוע שנתניהו מנהל את המשא ומתן לבד. אם נתניהו מכר את כל מה שחשוב לימין, אין לנו שום כוונה להיות עלה תאנה בממשלת השמאל בראשותו. ימינה תקדם את ערכיה בממשלה או בכנסת: ארץ ישראל, תיקון מערכת המשפט, זהותה היהודית של המדינה, שוק חופשי, מלחמה בשחיתות ועוד".

את צמד המלים "מלחמת בשחיתות" דאגו בימינה להבליט היטב בהודעה שפרסמו. הדברים הקפיצו את נתניהו והתגובה המהירה הייתה בהתאם: "ההודעה המבישה של ימינה מוכיחה שעבור ג'ובים הם מוכנים לחבור לרשימה המשותפת ולשמאל הקיצוני כדי להפיל את ראש הממשלה, בניגוד לבחירת מצביעי המחנה הלאומי".

מקורבי נתניהו טוענים שכל מה שמעניין את בנט זה תיק החוץ. זה כנראה נכון. נתניהו לא רוצה אותו שם, אבל הוא לא רוצה אותו בשום מקום. אולי הוא שומר את התיק ליולי אדלשטיין, עמו הוא באמת לא רוצה להסתבך.

מקורבי נתניהו טוענים שכל מה שמעניין את בנט זה תיק החוץ. זה כנראה נכון. נתניהו לא רוצה אותו שם, אבל הוא לא רוצה אותו בשום מקום. אולי הוא שומר את התיק ליולי אדלשטיין, עמו הוא באמת לא רוצה להסתבך

לימינה יש שישה חברי כנסת. על פי הנהוג בימים אלה של "חטוף ואכול כי מחר נמות", הם תובעים שלושה שרים על פי מפתח נדיב של שר לכל שני חברי כנסת. אבל גם זה לא מספיק, אם מתחשבים במספר דורשי התעסוקה המיניסטריאלית בימינה.

לכולם בימינה ברור כי בנט הוא המועמד הבכיר לתפקיד שר. בנט, מצדו, מחזיק התחייבויות לבצלאל סמוטריץ' ולאיילת שקד. בנט הבטיח לסמוטריץ' שהוא נכנס לקואליציה "רק אם שנינו מרוצים", כלומר, שניהם שרים. הוא גם התחייב לשקד שהוא לא ייכנס לממשלה בלעדיה.

ויש גם את הרב רפי פרץ. לפרץ יש סיכום עם נתניהו שהוא יהיה שר החינוך בממשלה שלו. פרץ, כזכור, הפר את הברית שלו עם איתמר בן-גביר בתמורה להבטחה הזו מנתניהו. אבל מה שוות ההבטחות של נתניהו – כולם יודעים.

"בימינה צריכים לדעת להסתדר עם עצמם", אומר לסיכום גורם המקורב לנתניהו. בסביבת ראש הממשלה מוכנים להציע למפלגת הימין שני שרים במקסימום. שאלתי בשעת חצות את בנט האם הוא קיבל הצעה כזו מהליכוד, והוא ענה לי: "כלום".

האם פירוש הדבר שימינה הולכת באמת לאופוזיציה? סביר להניח שלא. הכול, בסופו של דבר, משחקי כוח שייחתכו ברגע האחרון.

עוד 646 מילים
סגירה