הסתיימה פגישת צוותי כחול-לבן והליכוד - ללא הסכמות. ייפגשו שוב במוצאי החג

מעריב: "הוסכם שמחלוקת על מינוי שופטים תיושב בהסכמה" ● ynet: "הוסכם שאם בג"צ יפסול את נתניהו - הולכים לבחירות רביעיות" ● יעלון ולפיד: גנץ עזר לנתניהו לעקוף את ריבלין ואת בג"צ ● המדינה לבג"צ: "שוקלים להטיל על שב"כ סמכויות מעקב נוספות" ● רוני גמזו: "נקדיש מעתה שליש מבדיקות הקורונה לבתי אבות ● התנועה בין הערים בישראל והתחבורה הציבורית יעצרו מהיום אחה"צ עד יום חמישי בבוקר

נציגי הליכוד וכחול לבן בדרכם לפגישת משא ומתן. מימין: יריב לוין, יורם טורבוביץ' וזאב אלקין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
נציגי הליכוד וכחול לבן בדרכם לפגישת משא ומתן. מימין: יריב לוין, יורם טורבוביץ' וזאב אלקין
07:51 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ ייפגשו הבוקר כדי להמשיך במשא ומתן להרכבת ממשלת ה"חירום" הלאומית, בהמשך לפגישתם אמש, שבה דיווחו כי הגיעו ל"הישגים משמעותיים" אחרי הנאומים הפומביים שנשאו זה נגד זה השיגו הלילה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין נענה לבקשתם המשותפת של נתניהו וגנץ להאריך את המנדט, שבאופן רשמי נועד לגנץ אך בפועל מיועד לנתניהו, לנסות להרכיב את הממשלה, עד ליום רביעי.

בהודעה משותפת של שתי המפלגות הגדולות נמסר אתמול כי "בפגישה בין ראש הממשלה נתניהו ויו"ר כחול לבן גנץ חלה התקדמות משמעותית במגעים להקמת ממשלת חירום לאומית. הצדדים קבעו להיפגש שוב בבוקר בנוכחות צוותי המשא ומתן".

בני גנץ, ראובן ריבלין, בנימין נתניהו (צילום: Photo by Yonatan Sindel/Flash90)
בני גנץ, ראובן ריבלין, בנימין נתניהו (צילום: Photo by Yonatan Sindel/Flash90)
08:01 עריכה

הממשלה אישרה אמש פה אחד החמרה בסגר על ישראל לקראת חג הפסח השני והמימונה.

ההגבלות התנועה יכללו איסור על מעבר בין יישובים בישראל שיחול מהיום ב-17:00 ועד ליום חמישי בשעה 05:00 בבוקר – כלומר, במימונה. בנוסף, תיאסר מכירת מזון, למעט במרכולים שכונתיים, ממחר ב-19:00 בערב ועד יום חמישי (המימונה) ב-14:00. תנועת האוטובוסים תופסק לחלוטין מהיום ב-20:00 ועד יום חמישי ב-5:00 בבוקר, כדי למנוע מאזרחים לנסוע לבלות את החג השני והמימונה אצל קרובים וחברים מחוץ לעירם.

עוד הוחלט לקראת יום חמישי יתקיים דיון נוסף בהארכת ההגבלות. את הישיבה ניהל שר החוץ ישראל כץ, כדי שנתניהו יוכל להתפנות לפגישת המשא ומתן עם יו"ר כחול לבן בני גנץ. ביום חמישי אחר הצהריים יתקיים דיון בממשלה על "אסטרטגיית היציאה" להפחתה הדרגתית של הסגר אחרי החג.

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', ממפלגת "ימינה" שפרשה אמש מגוש הימין, מתח ביקורת חריפה על נתניהו בישיבת הממשלה. לדברי סמוטריץ': "כל הסגר הוא ישראבלוף והציבור מבין את זה. ראש הממשלה מכריז על הסגר במסיבת עיתונאים ואנחנו צריכים לאשר. ההחמרה בהנחיות היא כמו זאב זאב".

השרים גלעד ארדן וזאב אלקין הציעו להאריך את הסגר עד ליום חמישי בערב, לאחר סיום המימונה, אולם הצעתם לא התקבלה. בסופו של דבר אושרו התקנות פה אחד בהתאם לנוסח שעליו הודיע מוקדם יותר נתניהו.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
08:12 עריכה

המערכת הפוליטית ממשיכה לגעוש סביב הדרמה המדומה של "פיצוץ המשא ומתן" שכביכול התרחשה אתמול בין נתניהו לגנץ. יואב סגלוביץ' מ"יש עתיד" תוקף הבוקר את גנץ בגלי צה"ל:

08:14 עריכה

תת ניצב מוריס חן מבטיח (או מאיים) להגביר את הנוכחות המשטרתית בחג השני ובמימונה ביחס לחג הראשון ולמה שהיה עד כה:

08:16 עריכה

אחרי ויכוח בין משרד הבריאות והאוצר על ייבוא לישראל של בדיקות סרולוגיות, שמאפשרות לבדוק כמה אחוזים מכלל האוכלוסייה נדבקו בקורונה ולקבל החלטות מושכלות יותר בקשר להמשך הסגר, מודיע המשנה למנכ"ל משרד הבריאות כי אחרי החג במשרד מתכוונים לייבא כמות גדולה של בדיקות לארץ:

09:05 עריכה

המטה לביטחון לאומי ממליץ לגייס אלפי שוהים בלתי חוקיים לעבודה בבתי אבות הסובלים ממחסור בכוח אדם, כך פורסם הבוקר בתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב. ההמלצה עולה ממסמך פנימי שפירסם המטה כחלק מהמאמצים להילחם בהתפשטות נגיף קורונה והיקף התחלואה הגבוה בבתי האבות.

יו"ר איגוד בתי האבות, רוני עוזרי, אומר לכאן חדשות כי "ישנם מוסדות שבהם התגלתה קורונה – ולמרות הצהרות משרד הבריאות, עד כה לא בדקו את כל הדיירים והצוותים. לדבריו, "משרד הבריאות ממשיך לפזר ספינים, ומתעלם לחלוטין מכך שהמוסדות עלולים לקרוס בשל עלויות מטורפות שהושתו עליהם כדי להתמודד עם הנגיף".

עוזרי האשים כי "במשרד הבריאות חושבים שדי להסתפק בכותרות בתקשורת מבלי לתקצב את העלויות הנובעות מהשירות של בתי האבות לאזרחים הוותיקים, ולהפנים את המשמעויות הכלכליות של מצב החירום על בתי האבות".

דיור מוגן של משען בחולון, 4 באפריל 2020 (צילום: פלאש 90)
דיור מוגן של משען בחולון, 4 באפריל 2020 (צילום: פלאש 90)
09:08 עריכה

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר, התייחס הבוקר בראיון ב"כאן רשת ב'" לפיילוט לשידור הדיונים מבית המשפט העליון המתוכנן להתחיל ביום חמישי הקרוב.

לדברי מלצר: "העצמאות של מערכת בתי המשפט, הייתה ותהיה. אני מקווה שדווקא הפתיחה של הדיונים לציבור רק תביא להגברת האמון בבתי המשפט. הציבור ישפוט וידע מי צודק בוויכוחים האלה".

מלצר, שעמד בראש פרויקט השידורים מבית המשפט העליון, אמר כי "העיקרון של פומביות הדיון, תמיד נהג בבתי המשפט. במיוחד בנסיבות של היום, כשאנחנו במשבר הקורונה. אנחנו כמעט בית המשפט העליון היחיד בעולם שמקיים בזמן חירום".

בהתייחסו לחשש שכתוצאה מהשידור הדיונים יהפכו להצגה, אמר: "מקווה שהמציאות תוכיח אחרת. כמו שבאותם מקומות בעולם שיש שידור, הדבר לא משפיע על התנהגות הצדדים".

מלצר נשאל על האפשרות של שידור המשפט של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיתקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים, ואמר: "זאת החלטת הרכב השופטים שדן במשפט. אולם הפיילוט מכוון כרגע לבית המשפט העליון ולבג"ץ".

חנן מלצר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
חנן מלצר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
10:00 עריכה

10:01 עריכה

10:05 עריכה

כתב גל"צ צחי דבוש מצטט גורם משפטי שטוען כי המשטרה יודעת את זהותם של הנערים תושבי ההתנחלויות, שנמצאים במתקן בידוד וחשודים כי תקפו אזרחית ערביה-ישראלית ומספר פלסטינים באבנים, ואינה מטפלת בהם.

10:07 עריכה

אתר וואלה ניוז מדווח כי בפגישת המו"מ בין נתניהו לגנץ משתתפים גם צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן וכן עורכי הדין של הצדדים, במטרה לגבש סופית את סעיפי ההסכם. חלק מאנשי המו"מ משתתפים בפגישה דרך אפליקציות וידיאו ולא נוכחים פיזית בפגישה. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אבי ליכט, שמייעץ לגנץ בשנה האחרונה בנושאים חוקתיים-משפטיים, צפוי גם הוא להשתתף בפגישה.

אבי ליכט, 2017 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אבי ליכט, 2017 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
10:16 עריכה

העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", הנחשב מקורב לחמאס, מדווח הבוקר כי מתווך גרמני שהיה מעורב בעסקת שליט מעורב כעת במגעים לעסקת חילופי השבויים בין חמאס לישראל. לפי הדיווח, המתווך יצר קשר עם גורמים בחמאס שהעבירו לו שמות של מאות אסירים בתמורה למידע על גורלם של הנעדרים הישראלים.

לפי הדיווח חמאס העביר למתווך 250 שמות של אסירים שאותם הוא דורש לשחרר כ"צעד מקדים" בתמורה למידע בלבד על ארבעת הנעדרים הישראלים – שני חיילי צה"ל, אורון שאול והדר גולדין, ושני האזרחים הישראלים הנמצאים ברצועה, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.

עוד נאמר, כי חמאס דורש כתנאי מקדים להעברת הוכחות למצבם של הארבעה גם את שחרור 55 האסירים ששוחררו בעסקת שליט ונאסרו שנית עקב חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים הישראלים מגוש עציון ב-2014.

בעקבות הפרסום באל אחבאר, גורמי ביטחון ישראלים התראיינו לתקשורת הישראלית ואמרו כי "ישראל הבהירה לנוגעים בדבר כי היא מסרבת בתוקף לבצע 'עסקת מידע'". לדבריהם, "הפרסום ב"אל-אחבאר" הוא תרגיל לוחמה פסיכולוגית חסר תועלת של חמאס".

הקמפיין לשחרור אברה מנגיסטו (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
הקמפיין לשחרור אברה מנגיסטו (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
10:25 עריכה

בעקבות חידוש המו"מ בין גנץ לנתניהו, משה יעלון יצא הבוקר במתקפה חריפה נגד גנץ:

10:28 עריכה

כתבת ynet מורן אזולאי טוענת שבהסכם הקואליציוני המתגבש בין גנץ לנתניהו יש סעיף שקובע שאם בג"צ יאסור על נתניהו להרכיב ממשלה – המדינה תיגרר שוב לבחירות:

10:32 עריכה

בעקבות הדיווח על "סעיף הליכה לבחירות אם נתניהו ייפסל" בהסכם הקואליציוני המתגבש בין נתניהו לגנץ, האקס של גנץ תוקף את הזוגיות החדשה שלו:

10:41 עריכה

על רקע הדיווחים על התפרעות של "נערי גבעות", שלפי החשד בזמן ששהו בניגוד לרצונם במתקן בידוד תקפו ערביה ישראלית ושני פלסטינים באבנים, מירב מיכאלי תוקפת את נוער הגבעות והטרוריסטים היהודים – ובצלאל סמוטריץ' משתמש בדבריה במהופך כדי לתקוף את הפלסטינים:

11:03 עריכה

בכירי "כחול לבן", גבי אשכנזי ואבי ניסנקורן משתתפים גם הם בפגישת המו"מ בין ראש הממשלה נתניהו ליו"ר כחול לבן. כך דווח בכאן רשת ב'.

גבי אשכנזי (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
גבי אשכנזי (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
11:04 עריכה

11:16 עריכה

אתר ynet מדווח כי המחלוקת העיקרית בין כחול לבן לליכוד במו"מ המתקיים ביניהן הבוקר עדיין נוגעת לוועדה לבחירת שופטים. לפי הדיווח באתר, "בליכוד מבקשים מנגנון כלשהו שיבטיח כי הם יוכלו להשפיע על בחירת שופטים, או שלא תהיה לכחול לבן יכולת למנות שופטים בהיעדר הסכמה".

F191110YS53-1024×640 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
F191110YS53-1024×640 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
11:40 עריכה

כתבי "מעריב", אריק בנדר ואנה רייבה ביירסקי, מדווחים על הסכמות בשני נושאי מחלוקת מרכזיים בשיחות בין ראש הממשלה נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ לקראת הקמת ממשלה שנתניהו יעמוד בראשה, כביכול ברוטציה עם גנץ.

לפי הדיווח באתר, ""שני הנושאים העיקריים שעמדו בלב המחלוקת בין הצדדים כבר נפתרו. באשר לוועדה למינוי שופטים הוחלט כי הדברים יהיו כפופים להסכמה בין נציג כחלב אבי ניסנקורן לבין נציג הממשלה. באשר לסוגיית החלטת בג"ץ הוחלט בנושא ראש הממשלה הוחלט, כי אם נתניהו ייפסל בעודו מכהן כראש ממשלה – ישראל תלך לבחירות נוספות". על ההסכמה השנייה דווח עוד קודם לכן באתר ynet.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל בני גנץ, ארכיון, 2013 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל בני גנץ, ארכיון, 2013 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
11:58 עריכה

הפרופסור רוני גמזו, מנהל בית החולים איכילוב שהתמנה שלשום לאחראי משרד הבריאות על בתי האבות, עונה בראיון לגלי צה"ל לביקורת על היעדר בדיקות מספיקות של דיירים ועובדים בבתי האבות:

12:38 עריכה

הממשלה שוקלת להעביר לטיפולו של השב"כ משימות נוספות, בנוסף לאיכון הסלולרי, במסגרת המלחמה בקורונה. כך הודיעה היום המדינה לבג"ץ בתשובתה לעתירות שהוגשו נגד הפעלת האיכון הסלולרי על חולי קורונה ומי שבא איתם במגע.

בתשובתה לעתירות מסרה המדינה כי היא "מבקשת לשפר את הסיוע של השב"כ למשרד הבריאות לצורך צמצום המגבלות על חופש התנועה. המטרה היא שניתן יהיה להוסיף ולפעול להאטת התפשטות הנגיף תוך הסרה חלקית של המגבלות על חופש התנועה, בראי האיזון בין מכלול הזכויות העומדות על הפרק". בתגובה לא פורטו הסמכויות הנוספות שהשרים שוקלים להטיל על שב"כ.

ראש השב"כ, נדב ארגמן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
ראש השב"כ, נדב ארגמן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
13:28 עריכה

אתר העין השביעית ביצע השוואה בינלאומית ובדק אלו אמצעים טכנולוגיים מפעילות מדינות שונות למעקב אחרי אזרחיהן במסגרת המאבק במגיפת הקורונה. ההשוואה מראה כי ישראל הרחיקה לכת יותר מכל המדינות הדמוקרטיות בשימוש באמצעים פולשניים וחודרניים ופגיעה בפרטיות.

לפי הסקירה: "מדינות דמוקרטיות שמפעילות יישומי מיקום עושות זאת באופן וולונטרי ומקפידות על שמירת הפרטיות של אזרחיהן, והנתונים נאספים באופן זהיר וללא פרטים מזהים".

עוד עולה מהסקירה כי בדמוקרטיות אחרות הנתונים נאספים על ידי הממשלה ורשויות אזרחיות, ולא על ידי שירות ביטחון חשאי, כפי שהדבר נעשה בישראל בידי השב"כ.

13:45 עריכה

אתר "מעריב" פרסם היום את מה שהוגדר כ"חלוקת התיקים המסתמנת" בממשלה שנתניהו וגנץ צפויים, ככל הנראה, להכריז על הקמתה בימים הקרובים.

לפי האתר, בני גנץ יתמנה לשר הביטחון וגבי אשכנזי לשר החוץ. אבי ניסנקורן לשר המשפטים, עמיר פרץ לשר הכלכלה ואסף זמיר לשר התרבות. איציק שמולי יהיה שר הרווחה, פנינה תמנו שטה לשרת העלייה והקליטה, מירב כהן מכחול לבן תתמנה לשרה לשיוויון חברתי, יועז הנדל לשר לעניינים אסטרטגים, ואלון שוסטר מכחול לבן לשר החקלאות.

ישראל כ"ץ יתמנה, לפי "מעריב", לשר האוצר, אריה דרעי יישאר שר הפנים וליצמן יישאר שר הבריאות. איציק כהן יהיה שר הדתות ונפתלי בנט יתמנה שוב לשר החינוך, או, לחילופין, יולי אדלשטיין או גלעד ארדן. מירי רגב תתמנה לשרה לבטחון הפנים, וארדן, אמיר אוחנה או גילה גמליאל – לשר/ת התחבורה. יואב גלנט יתמנה ל"שר לענייני מודיעין", גמליאל או יובל שטייניץ יתמנו לשר/ת התיירות, והנגבי או שטייניץ יתמנו לשר לפיתוח אזורי.

גנץ נושא דברים בישיבת הסיעה של כחול לבן, היום (צילום: אלעד מלכה, כחול לבן)
גנץ נושא דברים בישיבת הסיעה של כחול לבן, היום (צילום: אלעד מלכה, כחול לבן)
14:20 עריכה

המשטרה פרצה היום לביתו של הזמר רולי דיקמן שקיים תפילה וירטואלית והפסיקה אותה. האירוע תועד בשידור חי במצלמות ששידרו את התפילה ועורר סערה ברשתות החברתיות וחלק מכלי התקשורת.

השר גלעד ארדן הגיב לאירוע:

14:31 עריכה

במשטרה נערכים בכוחות מתוגברים כדי לאכוף את הסגר בערים מהיום בשעה 17:00 ולמנוע מהציבור לצאת מהבתים כדי לחגוג את החג השני ואת המימונה.

במסגרת ההיערכות לכניסת התקנות החדשות לתוקף, כ-9,000 שוטרים יוצבו בצירי התנועה המרכזיים ובכבישים בין-עירוניים, וכן במחסומים ביציאה משכונות ומערים. לצד זאת, שוטרים יסיירו בתוך השכונות כדי לוודא שאזרחים לא עוברים ממרחב פרטי אחד לאחר.

ערב פסח 2020: בדיקות רכבים בכניסה לירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ערב פסח 2020: בדיקות רכבים בכניסה לירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
15:52 עריכה

אחרי כשש שעות, הסתיימה פגישת צוותי כחול-לבן והליכוד במו"מ להרכבת ממשלה – ולפי דיווחים שונים, הצדדים טרם הגיעו להסכמות.

בהודעה משותפת לשתי המפלגות נאמר:

"הסתיימה פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן, רא"ל (במיל') בני גנץ יחד עם צוותי המשא ומתן. סוכם כי הצוותים ייפגשו שוב בצאת החג במטרה להגיע להסכמה להקמת ממשלת חירום לאומית".

לצדדים נותר זמן עד חצות הלילה בצאת החג, לפני שהמנדט להקמת הממשלה, אשר בידי גנץ, יפוג – ויעבור לכנסת. היום האחרון של פסח מסתיים מחר בשעה 19:45 בירושלים, כך שלצדדים יוותרו כארבע שעות בלבד (בהנחה שאינם מחללים את החג) לנסות ולהגיע להסכמות.

18:54 עריכה

נשיא המדינה ראובן ריבלין מלמד שיעור בהכאה על חטא.

חג שמח מכולנו, אדוני הנשיא.

סגירה